Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjenkjeninng av objekter og folk fra kamera?


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet fram til at jeg trenger noe utvidet funksjonalitet på bevegelses-detektorer :-B

 

Utfordringen er som følgende:

Husets damemennesker har kapret bil-garasjen med sine biler.

Hvorav damemenneske 1 fort kan finne på å legge beslag på min bil i tillegg til sin egen om den er snøfri eller bare er laglig til for hogg.

Jeg ønsker meg derfor at porten på bil-garasjen automatisk åpner seg når de to nevnte damemennesker kommer gående mot porten. Eller de kommer i en av de nevnte tre biler.

I tillegg er det meg selv og gamlingen (på elektrisk rullestol) som gjerne må åpne porten om vi roter oss dit.


Jeg har også andre porter som helst skulle gjennkjent traktor, snøscooter, minilaster eller også generell bevegelse framfor porten.

Om naboens John Deere åpner den gjeldende porten på lik linje med min egen, bekymrer meg ikke. Det viktigste er at portene er lukket for innsyn og vær og vind til vanlig.

 

Spørsmålene blir da:

Finnes det noe billedgjennkjenningssytem som kan dekke disse behovene?
Windos-baserte greier står jeg glatt over om jeg absolutt ikke må gå den veien.

Til syvende og sist må jeg også på ett eller annet vis få sent noen definerte kommandoer til openHAB. 
 

Finnes det noe jeg kan ta i bruk dær ute?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av NilsOF
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt søking og lesing:

Tensorflow ser faktisk ut til å kunne klare mye av ønskelista 🙂 

Også på raspberry pi med kameramating.

 

Åpner også opp for tilstede-deteksjon som skiller mellom person, hund og katt.


Og så er det PyTorch. Må lese mere om den.

 

Noen som har brukt/bruker disse eller tilsvarende?

 

Her er det mye nytt å sette seg inn i..

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde flere forsøk med Event notification server som er et Python program som henter bilder fra Zoneminder. Målet var å åpne inngangsdøren hvis en i hustanden ble oppdaget. Dette fungerte, men slet litt med responstiden på grunn av CPU kraft. Kom tilslutt ned til 3-4 sekunder når jeg brukte Coral USB Accelerator noe som var bra nok til mitt formål. Dessverre skrev utvikleren av Event notification server at han ville avslutte prosjektet sitt på grunn av mangel på familietid. Mistet litt gløden selv da og gav opp prosjektet.

Du finner mer om ansiktsgjenkjenning med Event notification server her: https://zmeventnotification.readthedocs.io/en/stable/guides/principles.html

Et annet alternativ hvis du liker Zoneminder er jo Shinobi. Den har jo støtte for Nvidia CUDA.

 

Bruker nå Frigate (https://github.com/blakeblackshear/frigate) som gir objektgjengjenning. Utvikleren har ønsket å legge til ansiktsgjenkjenning, men mangler nok tid til å gjøre det (https://github.com/blakeblackshear/frigate/issues/260). Bruker også her Google USB accelelrator (https://coral.ai/products/accelerator/), som har innebygd støtte for objekt og ansiktgjenkjenning. 

 

Enklere ansiktsgjenkjenning i Python er https://github.com/ageitgey/face_recognition

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kom det enda mere å lese på 😉

 

Frigate er bygget over TensorFlow.

Ansiktsgjennkjenning er heller ikke et must.

Frigate rapporterer over MQTT, så da kan man annta at den biten er i boks.

Absolutt en kandidat dette.

 

Cuda-baserte greier tror jeg jeg hopper over inntil videre.

Jeg er ikke så veldig begeistret for Nvidia. Men må man så må man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god og håndfast info!

I første omgang var det objekt-gjenkjenning jeg fisket etter, men ser nå at det er lurt å tenke litt på håndtering av video i samme slengen.


Om jeg har forstått det riktig, så kan en Rpi4 da klare objekt-gjenkjenning av både innsiden og utsiden av en port. Og siden jeg uansett må ha noe til å styre porten så kan rpien likegodt få den oppgaven også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Xeoma?
Jeg kjører det på Ubuntu og det er veldig brukervennlig å konfigurere. ANPR, objektgjenkjenning, persongjenning, osv er moduler man kan kjøpe til. Vet ikke hvor mange kameraer du har, men mulig Xeoma blir litt kostbart når du trenger så mange ekstramoduler…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Xeoma kan jeg sikkert komme i mål raskere.

Men jeg av typen som uansett kommer til å dykke ned i materien for å utforske fleksibiliteten og mulighetene 🙂

 

Jeg starter fra bunnen av uten erfaring innen AI eller de tekniske aspektene i dagens overvåknings-kamereaer.

 

Ser shinobi også har muligheter til å plugge inn TensorFlow med venner.

Det er flere løse tråder jeg ikke har helt klart å for meg hvor passer.

Som feks. å splitte video-strømmen fra ett kamera mellom Shinobi og Frigate.

Det aner meg at det bor noen djevler i detaljene dær.


Nåvel, jeg får bare skaffe meg et kamera og begynne.

Noen tips om hvilket kamera jeg bør anskaffe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kameraet du skal buke har både main og subchannel kan du bruke den ene kanalen til ett system og den andre til et annet system. En annen mulighet: Jeg bruker Frigate og BlueIris selv, og jeg kan legge inn kamera fra BlueIris direkte i Frigate, BlueIris streamer alle kameraer videre ut på http. Mulig andre systemer også gjør det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lese meg litt inn på kamera. Blir så jeg prøver å finne meg ett utendørs PoE som støtter flere video-strømmer i forskjellig oppløsning og Onvif i første omgang.

Så får jeg se om Frigate er bra nok også som en NVR for meg. Om ikke så bør jeg være oppdekt for flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en del Reolink-kamera, alle de jeg har støtter (minst) to strømmer. Siste jeg kjøpte var E1 Outdoor, PTZ-kamera med litt innebygget AI, så det kan gjenkjenne og følge personer og kjøretøy. 3x optisk zoom også. Det var på tilbud til litt over 1k her for litt siden:

 

https://www.eldirekte.no/reolink-e1-outdoor-utendors-ptz-kamera/cat-p/c/p1500018866

 

Både WiFi og kabel. For PoE trenger du et adapter (kjøpte en mengde slike på Ali for en stund siden).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde litt research for ca 6 mnd siden, min konklusjoner da var:
 - HikVision som jeg har brukt i alle år er fortsatt en av de beste
 - Reolink er bra og prisverd, og har flere fans
 - Imou er det samme som Dahua som er en av de største og mest renommerte, og du finner de til hyggelige priser

 

Jeg kjøpte 3 Imou kamera for å teste og har ikke funnet noe feil og svakheter med de enda. Personlig hadde jeg passet på å kjøpe noe som er H.265 og onvif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel kommet fram til at jeg mest sannsynlig lar Reolink være i fred.

Det er noe tull med firmwaren som ikke klarer å levere stabile video-strømmer,

om jeg skal tro div. bug-rapporter.

De nyere 4K kameraene støtter ikke H.264, bare H.265. Iflg, Frigate så trengs H.264.

 

Hvordan opplever dere at de forskjellige Reolink-modellene fungerer med Frigate?

 

Har kikket litt på/etter Dahua og dets varianter under andre merkelapper.

At Imou også hører til er nytt for meg. 🙂

 

HikVision er neste på lista for research.

 

Disse Kina-varene har sine rariteter alle ihop 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, NilsOF said:

Hvordan opplever dere at de forskjellige Reolink-modellene fungerer med Frigate?

Jeg har Reolink Bullet og Dome kamera jeg kjøpte på kjell og co (https://www.kjell.com/no/varemerker/reolink). Disse er billige og fungerer greit med Frigate. En må bare huske å bruke en egen Frigate konfigurasjon for disse kameraene. Se her for Frigate kamera spesifikk konfigurasjon: https://docs.frigate.video/configuration/camera_specific

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe til de problemene du nevner @NilsOF, bruker de både i BlueIris og i Frigate (i Frigate konfigurert slik som @haraldovnevner over). Veldig gode kamera til en hyggelig pris (spesielt når Kjell og Eldirekte kjører tilbud på dem).

 

Men det er jo masse andre merker å velge mellom :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.