Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av vannbåren gulvvarme


BME

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
4 timer siden, DeVille skrev:

Det hadde vært interessant med en oppdatering, fra de som har prøvd HC5, HC10, Z-Water, eller kanskje Høiax. Eller ventes det fremdeles på Z-Temp? 

 

Jeg har HC5 i en etasje og z-water i kjelleren. Jeg kjører dette sammen med Homeseer, og det er triste greier.

Z-water fungerer egentlig upåklagelig, men jeg får ikke tilgang til alle 10 portene. Det er en bug enten i Homeseer eller i Z-water, eller i samspillet mellom de to, så jeg kan kun styre 6 av utgangene. Jeg har 10 kurser, så det er litt kjedelig. 

Prosjektet står litt i bero akkurat nå i sommer, men jeg satser på å bytte ut dette med rasperry pi til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, clio75 skrev:

Har vurdert disse: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F282369807279

 

Sammen med Arduino plugin til Homeseer

Trenger da 3 for 10 sløyfer.

 

 

 

Ja, jeg har kjøpt inn dette, men jeg fikk ikke dette til å fungere, men det var visstnok pga en bug i Ardunio HS-plugin som nå skal være fixet.

En kollega av meg hoppet rett over på rasperry pi og han skryter veldig av den, så jeg tipper jeg begynner å se på det snart. Det er varmt ute nå, men høsten kommer vel en gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 7/26/2018 at 09:01, TB_HA said:

 

Ja, jeg har kjøpt inn dette, men jeg fikk ikke dette til å fungere, men det var visstnok pga en bug i Ardunio HS-plugin som nå skal være fixet.

En kollega av meg hoppet rett over på rasperry pi og han skryter veldig av den, så jeg tipper jeg begynner å se på det snart. Det er varmt ute nå, men høsten kommer vel en gang :-)

Har du noen linker/info om dette ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, clio75 skrev:

Rasberry var det jeg tenkte på. :)

I korte trekk;

-installer noobs på Raspberry

-oppdater og aktiver Node Red, still den inn slik at den starter ved oppstart av Raspberry

-Legg inn mcsMQTT-plugin i Homeseer

 

Så er det 'bare' å få de til å snakke sammen og programmere Node Red. mcs-MQTT oppretter devicer som gjør at du kan åpne og lukke ventilene.

 

Jeg er ikke ferdig med mitt oppsett ennå, jeg legger inn info her når jeg har systemet oppe og går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, TB_HA said:

I korte trekk;

-installer noobs på Raspberry

-oppdater og aktiver Node Red, still den inn slik at den starter ved oppstart av Raspberry

-Legg inn mcsMQTT-plugin i Homeseer

 

Så er det 'bare' å få de til å snakke sammen og programmere Node Red. mcs-MQTT oppretter devicer som gjør at du kan åpne og lukke ventilene.

 

Jeg er ikke ferdig med mitt oppsett ennå, jeg legger inn info her når jeg har systemet oppe og går :-)

 

En liten guide har vært kjekt om du får det til :)

 

I huset som bygges nå, så er det z-water som blir installert, men har hørt litt forskjellig om den, så er bedre alternativ jeg kan ordne selv er ikke å forakte! ?

Elektriker leverer z-water, men skal programmere og sette det opp selv, så blir vel ikke så lett å klage på installasjon/oppsett.. ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, TB_HA said:

Det skal jeg gjøre, bare jeg finner tid til det. Jeg har som sagt z-water jeg og, men Homeseer klarer ikke styre alle portene. Bortsett fra det, så fungerer den bra.

Får selv 8-9 forskjellige områder som skal styres , og da fungerer det dårlig hvis jeg ikke får benyttet alle portene :)

Skal spent følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2018 at 08:45, strips said:

F.eks har noen koblet til styring av pumpen? Danfoss har rele for dette. 

 

Jeg har tenkt en del på dette, men jeg kan ikke se for meg at dette blir noe særlig jevnere innetemperatur ved å koble på styring av pumpen med Danfoss.

 

Jeg har en bergvarmepumpe som styres av et utetermometer og den bruker en såkalt "kurve"-funksjon for å bestemme hva returvanntemperaturen skal være avhengig av utetemperaturen. Jeg ser ikke for meg at verken Danfoss sin sentral, eller HeatIt sine Z-Temp remote-romtermostater klarer å få til jevnere innetemperatur enn dette alene.

 

Jeg har tenkt at jeg kan lese av utetermometeret med en mikrokontroller og så programmere en kurvefunksjon for å styre pumpen. Deretter lese temperaturen på flere innetermometer i forskjellige rom, og åpne og lukke vannkurser basert på temperaturen der.

 

Man kan sikkert også beregne varmetapet i hvert rom slik at man kan forutse temperaturfallet basert på utetemperaturen, og dermed preemptivt åpne en vamekurs før den treffer lavpunbktet i en vanlig hysteresefunksjon.

 

Høres det ut som en sprø ide?

 

Har noen erfaring med slike kurvefunksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2018 den 9.16, TB_HA skrev:

Det skal jeg gjøre, bare jeg finner tid til det. Jeg har som sagt z-water jeg og, men Homeseer klarer ikke styre alle portene. Bortsett fra det, så fungerer den bra.

 

Jeg får heller ikke til port 8-10 på z-water via HS3. Har målt utgangene og de relene virker ikke bli aktivert i det heletatt av HS3, selv om i gui det vises at relet er PÅ.

Rele 8-10 i gui skrur på rele 1, og det respektive relet + rele 1 vises som PÅ.

 

Av det jeg kan se på forskjeller når jeg går inn på utgangene er "code" på utgang 1-7: q169 - q175 mens på utgang 8-10 er dette q249, q277 og q278. Vet ikke om dette har noen innvirkning på hvorfor akkurat disse 3 utgangene ikke fungerer?

 

image.png.49fc3bfbfc707ff0ffa3fcae0e7d8c1c.png

Endret av larsola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, larsola skrev:

Av det jeg kan se på forskjeller når jeg går inn på utgangene er "code" på utgang 1-7: q169 - q175 mens på utgang 8-10 er dette q249, q277 og q278. Vet ikke om dette har noen innvirkning på hvorfor akkurat disse 3 utgangene ikke fungerer?

Nei, det betyr ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2018 den 14.54, larstobi skrev:

 

Jeg har tenkt en del på dette, men jeg kan ikke se for meg at dette blir noe særlig jevnere innetemperatur ved å koble på styring av pumpen med Danfoss.

 

Jeg har en bergvarmepumpe som styres av et utetermometer og den bruker en såkalt "kurve"-funksjon for å bestemme hva returvanntemperaturen skal være avhengig av utetemperaturen. Jeg ser ikke for meg at verken Danfoss sin sentral, eller HeatIt sine Z-Temp remote-romtermostater klarer å få til jevnere innetemperatur enn dette alene.

 

Jeg har tenkt at jeg kan lese av utetermometeret med en mikrokontroller og så programmere en kurvefunksjon for å styre pumpen. Deretter lese temperaturen på flere innetermometer i forskjellige rom, og åpne og lukke vannkurser basert på temperaturen der.

 

Man kan sikkert også beregne varmetapet i hvert rom slik at man kan forutse temperaturfallet basert på utetemperaturen, og dermed preemptivt åpne en vamekurs før den treffer lavpunbktet i en vanlig hysteresefunksjon.

 

Høres det ut som en sprø ide?

 

Har noen erfaring med slike kurvefunksjoner?

 

Det er denne type varmestyring jeg drømmer om :-)  Det er sikkert ikke vanskelig å kode hvis man kan koding, men der er ikke jeg idag!

Endret av TB_HA
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TB_HA said:

 

Det er denne type varmestyring jeg drømmer om :-)  Det er sikkert ikke vanskelig å kode hvis man kan koding, men der er ikke jeg idag!

Jeg kan å kode, men jeg er ikke like god på matematikken i varmekurver og slikt. Jeg har søkt litt på nettet etter sånne formler og funksjoner, men fant ikke noe nevneverdig.

 

Har du noen tips til hvor jeg kan finne sånne formler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 6.9.2018 den 21.48, larstobi skrev:

Jeg kan å kode, men jeg er ikke like god på matematikken i varmekurver og slikt. Jeg har søkt litt på nettet etter sånne formler og funksjoner, men fant ikke noe nevneverdig.

 

Har du noen tips til hvor jeg kan finne sånne formler? 

Beklager, jeg trodde jeg hadde svart deg. Jeg fant litt info på dette, men det går over hodet mitt, ta gjerne en kikk du også: https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2469734/2016PereraEstimation.pdf?sequence=5

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TB_HA, veldig interessant lesestoff

 

Jeg har en kompis som er rørlegger og sier at aktuatorer på vannbåren varme i betong er bare tull. Bedre å bare bruke effektkurver og finne korrekt forhold på åpninger for hvert rom. Altså at badet har litt større åpning en f.eks. stuen så vil tur-temperatur reguleres basert på utetemp. Dette skal stemme for de fleste årstider med unntak av noen uker på vårparten og høstparten.

 

Høres forsåvidt fornuftig ut men det hadde vært enda morsommere å lage en PWM-styring basert på egne kurver. Jeg ville tro at man får bedre fordeling av temp i hele gulvsonen om aktuatorene åpner helt og lukker helt med gitt intervall. F.eks. 5 minutter åpen så 5 minutter lukket istedenfor 50% åpning i ventilen. Eneste er at for at dette skal fungere må Homeseer eller annen kontroller ha en meget god oppetid. Det ideelle ville vært å ha en selvstendig boks som styrer dette som igjen kontrolleres av Homeseer.

 

Får litt følelsen at vi finner opp kruttet på nytt. Ikke at det ikke er moro :)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, strips skrev:

Jeg har en kompis som er rørlegger og sier at aktuatorer på vannbåren varme i betong er bare tull. Bedre å bare bruke effektkurver og finne korrekt forhold på åpninger for hvert rom. Altså at badet har litt større åpning en f.eks. stuen så vil tur-temperatur reguleres basert på utetemp. Dette skal stemme for de fleste årstider med unntak av noen uker på vårparten og høstparten.

Joda. Vi er jo alle enige i at dette helt sikkert er en løsning som fungerer fint. Om det derimot er den beste løsningen kan helt sikkert diskuteres. ;)

Det ER stor varmekapasitet i betong, som medfører stor "treghet". 

 

1 time siden, strips skrev:

Får litt følelsen at vi finner opp kruttet på nytt. Ikke at det ikke er moro :)

Så sant som det er sagt! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, strips said:

Høres forsåvidt fornuftig ut men det hadde vært enda morsommere å lage en PWM-styring basert på egne kurver.

Enig. HAr bestilt z-water så Homeseer skal settes opp til å PWMe disse :) Men usikker på hvordan jeg skal kalkurere ut av og på tider ?

 

1 hour ago, strips said:

Det ideelle ville vært å ha en selvstendig boks som styrer dette som igjen kontrolleres av Homeseer.

Enig. Homeseer skal bare regulere Ønsket temp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, clio75 said:

Enig. HAr bestilt z-water så Homeseer skal settes opp til å PWMe disse :) Men usikker på hvordan jeg skal kalkurere ut av og på tider 1f914.png

 

Enig. Homeseer skal bare regulere Ønsket temp. 

 

Det er her det interessante begynner. Homeseer skal ikke oppgi ønsket temp til "regulator" men ett prosent-tall. 100% er åpent hele tiden. 50% er åpent halvparten av tiden. Enten må man manuelt justere seg frem til korrekt % åpningstid eller ha en algoritme som over tid justerer seg inn. Når man har funnet forholdet mellom åpningstider per rom/sone skal de være så å si permanente. Det er kun temp på tur-vannet som skal endres i takt med utetemperaturen i følge en kurve.

 

Det blir mer som en effektregulator og fungerer best bra om man har betong man skal varme opp med stor forsinkelse. Man kan heller ikke ha det slik at ved åpent vindu så skrus kursen av. Tenk hvis verandadør står oppe hele dagen og når det begynner å bli kjølig er gulvet kaldt. Da tar det 6 timer før du har ønsket temp og har kanskje allerede gått å lagt deg :) 

Endret av strips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.