Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av vannbåren gulvvarme


BME

Anbefalte innlegg

26 minutes ago, ZoRaC said:

 

Homeseer er jo oppe 99.7% av tiden - kun nede i forbindelse med patching. :) 

I bunn og grunn er ikke Homeseer noen robust serverløsning. 

  1. Kjører som regel på windows desktop med sine quirks, windows server er jo latterlig dyrt.
  2. Man må logge på desktop for å starte Homeseer
  3. Man må starte det med utvidede rettigheter som skaper litt hodebry ved automatisk oppstart
  4. For å hindre automatisk reboot i Windows må man justere en policy

Hvis Homeseer går ned av en eller annen grunn er det ikke ønskelig at alle kursene blir stående åpne permanent. Selv om det er ett mindre problem med vann kontra elektrisk gulvvarme når man benytter effektkurver på varmeenheten.

 

Men dette er litt off-topic :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, strips said:

 

Det er her det interessante begynner. Homeseer skal ikke oppgi ønsket temp til "regulator" men ett prosent-tall. 100% er åpent hele tiden. 50% er åpent halvparten av tiden. Enten må man manuelt justere seg frem til korrekt % åpningstid eller ha en algoritme som over tid justerer seg inn. Når man har funnet forholdet mellom åpningstider per rom/sone skal de være så å si permanente. Det er kun temp på tur-vannet som skal endres i takt med utetemperaturen i følge en kurve.

 

Det blir mer som en effektregulator og fungerer best bra om man har betong man skal varme opp med stor forsinkelse. Man kan heller ikke ha det slik at ved åpent vindu så skrus kursen av. Tenk hvis verandadør står oppe hele dagen og når det begynner å bli kjølig er gulvet kaldt. Da tar det 6 timer før du har ønsket temp og har kanskje allerede gått å lagt deg :) 

? Kan være enig der. 
Trenger et script for å kalkulere % åpning og noen kurver til El-kassetten.  .  

Noen tips til hvor man kan starte ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, clio75 said:

1f60d.png Kan være enig der. 
Trenger et script for å kalkulere % åpning og noen kurver til El-kassetten.  .  

Noen tips til hvor man kan starte ? 

 

Eh.. nei egentlig ikke ?

men for å gi ett inntrykk hvordan en kurve kan se ut se side 37 i manualen til varme-boksen min: https://www.energiverket.no/wp-content/uploads/2016/11/InstallatørhåndbokNibeVVM320.pdf

 

Jeg slipper å tenke på å implementere egen varmekurve da dette er innebygget i pumpesystemet jeg har. Jeg trenger å se på åpne/lukke-tider på ventilene. Muligens jeg må passe på å stoppe pumpe om alle ventilene lukkes samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg kjøpte en z-water rett før jul, og har fått montert den på fem kurser. Kursene dukker opp som ThermoFloor Unknown switch i Home Assistant, og fungerer utmerket som Unknown switch. Jeg har nå full manuell styring. Jeg har montert Sensative Strips Comfort (zwave temperaturføler) i alle rom, og planlegger å bruke en software termostat i Home Assistant for å stille inn temperatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20/09/2018 at 11:55, strips said:

I bunn og grunn er ikke Homeseer noen robust serverløsning. 

  1. Kjører som regel på windows desktop med sine quirks, windows server er jo latterlig dyrt.
  2. Man må logge på desktop for å starte Homeseer
  3. Man må starte det med utvidede rettigheter som skaper litt hodebry ved automatisk oppstart
  4. For å hindre automatisk reboot i Windows må man justere en policy

 

Jeg er enig i at homeseer på windows 7/10 ikke er optimalt grunnet disse punktene over. Jeg er absolutt en 100% linux forkjemper.

Derimot så anbefaler jeg ALLE som vil kjøre homeseer på windows, å droppe win7/10 og heller innstallere windows server 2016, og kjøpe en OEM lisens på ebay til 46kr. Dette fungerer meget tilfredsstillende. Da slipper man unna ALLE de punktene listet over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Squirrel said:

 

Jeg er enig i at homeseer på windows 7/10 ikke er optimalt grunnet disse punktene over. Jeg er absolutt en 100% linux forkjemper.

Derimot så anbefaler jeg ALLE som vil kjøre homeseer på windows, å droppe win7/10 og heller innstallere windows server 2016, og kjøpe en OEM lisens på ebay til 46kr. Dette fungerer meget tilfredsstillende. Da slipper man unna ALLE de punktene listet over :)

Hvordan kjører du opp HomeSeer? Har du lagt den inn som egen service?

 

46kr for lisens? For godt til å være sant/ekte...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Squirrel said:

 

Jeg er enig i at homeseer på windows 7/10 ikke er optimalt grunnet disse punktene over. Jeg er absolutt en 100% linux forkjemper.

Derimot så anbefaler jeg ALLE som vil kjøre homeseer på windows, å droppe win7/10 og heller innstallere windows server 2016, og kjøpe en OEM lisens på ebay til 46kr. Dette fungerer meget tilfredsstillende. Da slipper man unna ALLE de punktene listet over :)

Faktisk en veldig god ide. MS skyter seg litt i foten når server-utgave av OS koster penger for privat/hobby.

 

Men du må fortsatt ha auto-login og kjøre med administrative rettigheter. Homeseer kan fortsatt ikke kjøres som service (rett ut av boksen). Det eneste man tjener på dette er at man kanskje slipper automatiske reboots ved oppdateringer.

 

For å ha en fornuftig tjeneste på Windows MÅ man ha en service som kan starte automagisk uten noe mer fjas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg sverger til windows server 16.

Last ned 365 dagers prøveversjon og betal dem kr det koster om 1 år.

Detter nok ned i pris siden ws19 er komt, men styr unna ws19, den er ikke stabil enda.

 

Kjøper man ulovlig lisens så er man ikke helt med, ikke har du win update heller da...

Bruk ws16 til andre ting og, feks Domene hjemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 21.12.2017 den 20.27, TB_HA skrev:

Da hentet jeg Danfoss HC 5 (samme som HC 10, men med 5 utganger). Jeg har lagt den til i HS nå, log nedenfor. Jeg klarer kun å koble opp 4 av 5 utganger, usikker på hvorfor.

 

Fant du ut noe mer om dette?

Jeg har lagt til en HC10 nettopp, men får ikke styrt "Mode" og dermed ikke satt på varmen. Etter noen forsøk på "Rescan" har jeg nå fått opp mulighet for å styre Mode 1 (off/heat).

Får dette i loggen:

Apr-10 21:16:03   Z-Wave Warning Node 103, EndPoint=2 Multilevel Sensor Report was not received (B) - the child device will NOT be configured properly.
Apr-10 21:16:03   Z-Wave Processing Information for Node 103 Multi-CHANNEL Command Class of SENSOR_MULTILEVEL_V2, Endpoint 2
Apr-10 21:16:03   Z-Wave Warning If the device supports more than one setpoint, contact Danfoss to find a way to wake up the device for longer than a few seconds.
Apr-10 21:16:03   Z-Wave Warning ... since this is a Danfoss product and is probably asleep, Heating mode is assumed.
Apr-10 21:16:03   Z-Wave Warning Node 103 Supports the Thermostat Setpoint Command Class, but failed to return a list of supported thermostat setpoint modes...
Apr-10 21:16:02   Z-Wave Processing Information for Node 103 Multi-CHANNEL Command Class of THERMOSTAT_SETPOINT, Endpoint 2
Apr-10 21:16:02   Z-Wave Error Node 103 Supports the Thermostat Mode Command Class, but failed to return a list of supported thermostat modes - cannot continue.
Apr-10 21:16:02   Z-Wave Processing Information for Node 103 Multi-CHANNEL Command Class of THERMOSTAT_MODE_V2, Endpoint 2
Apr-10 21:16:02   Z-Wave Processing Information for Node 103 Multi-CHANNEL Command Class of ALARM_V2, Endpoint 2

 

 

Jeg la også merke til at aktuatorene ikke så ut til å aktiveres ordentlig. De står i halvveis posisjon, men jeg mener at de etter noen minutter etter å bli koblet til skal åpnes/lukkes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kamerat som har et ustabilt system for styring av vannbåren gulvvarme. Tror kontrollenheten heter Wavin Tigris eller noe. Temperaturstyringen i huset er helt ute av kurs og det kan ofte blir varmt om natten og kaldt om dagen eller enda mer tilfeldig. Leverandøren er meget lite behjelpelig med å finne ut av det og anbefaler vel egentlig å bytte ut til et eller annet proprietært smart-system som koster rundt 20 000 kr. Vet ikke hva det er for slags system.

 

Han er i tillegg interessert i å komme i gang med å smarte opp huset sitt på andre områder også, så da er det meg han snakker med siden jeg er godt i gang hjemme hos meg.

 

Men jeg har ikke peiling på vannbåren gulvvarme så da må jeg rådføre meg med norges beste på området :)  Har sett litt på HeatIt Z-water og det ser ut til at den skal kunne passe mot vannbryterne (hva heter det egentlig?) som er montert hos han. Jeg har god erfaring med andre HeatIt z-wave-produkter i mitt system.

 

Så da har jeg noen spørsmål:

1. Vil Z-water passe uansett system man har i huset eller er det flere typer og ikke nødvendigvis slik at denne passer hos han?

2. Kan man (har man lov til å) montere dette selv eller må dette gjøres av fagfolk?

3. Må eller kan den monteres på DIN-skinne, altså er det mulig å montere den uten DIN?

4. Andre z-wave-modeller som bør sjekkes ut?

5. Andre spørsmål jeg budre ha stilt?

6. Burde jeg startet en egen topic når det er konkret case?

 

Håper noen her kan hjelpe meg/han :) 

 

Slenger med bruksanvisningen til enheten han har.

 

Dansk trådløs montering_8 kanaler_toggle.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, BME skrev:

Jeg har lagt til en HC10 nettopp, men får ikke styrt "Mode" og dermed ikke satt på varmen. Etter noen forsøk på "Rescan" har jeg nå fått opp mulighet for å styre Mode 1 (off/heat).

Får dette i loggen:

Er dette secure eller non-secure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mathias skrev:

Vil Z-water passe uansett system man har i huset eller er det flere typer og ikke nødvendigvis slik at denne passer hos han?

Z-water er kun en samling reléer. Hvis han har et "vanlig" system, så kan det sikkert brukes.

 

13 timer siden, Mathias skrev:

Kan man (har man lov til å) montere dette selv eller må dette gjøres av fagfolk?

Hvis det er 24V kan man montere det selv, hvis det er 230V skal man teknisk sett ha en elektriker på stedet.

 

13 timer siden, Mathias skrev:

Må eller kan den monteres på DIN-skinne, altså er det mulig å montere den uten DIN?

Den krever ikke DIN-montasje, hvis det er det som er spørsmålet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BME skrev:

Jeg la den til non-secure. Kan det ha noe å si?

Det kan  ha noe å si, men jeg ville tippet at non-secure hadde fungert best.

 

Hvor langt unna står interfacet ditt? Er det mulig å flytte det nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Det kan  ha noe å si, men jeg ville tippet at non-secure hadde fungert best.

 

Hvor langt unna står interfacet ditt? Er det mulig å flytte det nærmere?

 

3-4 meter rett opp, gjennom etasjeskille.

Har også en annen enhet rett ved siden av, men de skal vel ikke forstyrre hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BME skrev:

3-4 meter rett opp, gjennom etasjeskille.

Har også en annen enhet rett ved siden av, men de skal vel ikke forstyrre hverandre?

Det er muligens litt langt, men det kommer an på hvor mange noder du har...

Nei, de skal ikke forstyrre hverandre. Men hvis det er ekstremt mye kommunikasjon på nettverket kan det forstyrre device scanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt Rescan x antall ganger har jeg fått inn 9 sløyfer, som jeg da kan sette til off/heat.

Sier meg fornøyd med det, ettersom HS ikke kan styre mer enn 7.

 

Men, jeg fikk ikke liv i aktuatorene likevel. Måtte sette Set Point til noe annet enn 0 før det begynte å bli liv i dem, sammen med at Mode var satt til hest. Selv om jeg ikke har noen termostater koblet til. 

 

Nå ser det ut til å virke som ønsket ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.