Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

mroek

Medlemmer
  • Innlegg

    128
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

mroek vant dagen sist 1. august 2022

mroek hadde mest likt innhold!

Hjemmeautomasjon

  • System
    Homey

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

mroek sine prestasjoner

WAF-maker

WAF-maker (8/16)

  • Dedikert Sjeldent
  • Samarbeidspartner
  • Første innlegg
  • Reagerer godt
  • Samtalestarter

Nylige merker

18

Nettsamfunnsomdømme

  1. Uten at det har noe med problemene med bygging av prosjektet, men du skriver at du har fått dekryptert nøkkelen til din Multical 22. Er det faktisk det du mener, eller har du fått tak i nøkkelen på annet vis? Det å dekryptere den er bortimot umulig uten enorme mengder datakraft (eller særdeles mye flaks), så jeg ble litt nysgjerrig på det. Når det gjelder problemet med å bygge, så testet jeg å klone det repoet du nevner, og det bygger fint i Visual Studio Code med PlatformIO her hos meg. De eneste to endringene jeg gjorde var å rename config_template.h til config.h (ingen endringer i filen), samt å bytte navn på board (under env:esp8266) i platformio.ini fra d1_mini_lite til nodemcuv2. Hvorfor det da ikke bygger hos deg er vanskelig å svare på. @monsivar Ja, det er FlowIQ 2200 jeg har, og leser av data fra. Har du laget noen hardware enda, og har du tilgang på nøkkelen til måleren din? @Dezzorex Har du bygget sammen en mottaker med D1 mini og CC1101 enda?
  2. Jeg testet akkurat en tvangsdisconnect på den fra routeren (den er på sin egen SSID/wlan), samt en reset av Pow-U, og nå kom den tilsynelatende i gang på normalt vis, og webinterfacet er tilgjengelig igjen. Routeren min blir i praksis aldri rebootet (strømbrudd er i grunnen unntaket), og problemer i nettet er som oftest andre steder. Merkelige greier. MQTT-serveren kjører på en Homey, og er normalt sett også stabil.
  3. I det siste har min Pow-U koblet seg av og på MQTT-serveren en god del, og i dag tenkte jeg at jeg skulle sjekke web-interfacet på den, men det får jeg ikke lastet. Det laster noen ganger delvis, men ikke slik det skal. Jeg testet både reset og å plugge den ut, men den vil ikke. Den rapporterer data over MQTT, men den kobler seg av og på forholdsvis hyppig. Den rebooter ikke, for jeg loggfører oppetiden. Merkelige greier, den har vært stabil i månedsvis før den nå har begynt å kødde (dette er den eldre versjonen, koblet til en Kaifa-måler). Firmware er 2.2.16, mener jeg å huske.
  4. Det hjelper lite, problemet er at alt er TLS, altså kryptert. Det hjelper ingenting å kjenne MQTT-strukturen deres med mindre man får hacket hver enkelt enhet til å kommunisere ukryptert med ens egen broker (eller eventuelt få den til å akseptere et egengenerert sertifikat). Ingen enkel oppgave.
  5. Jeg tipper at de har bestemt seg for å droppe lokalt API, siden det på sett og vis reduserer verdien på skyen deres. Den har jo en opplagt salgsverdi hvis/når de havner i skifteretten, og jeg gjetter på at en tredjepart vil kjøpe hele skytjenesten og deretter innføre abonnement på den.
  6. Men det skal fremdeles bevises en årsakssammenheng. Vi beveger oss uansett bort fra temaet om reklamasjon nå.
  7. Når det gjelder det med forsikring, så mener jeg bestemt at det er slik at også der må det bevises en årsakssammenheng for at selskapet skal kunne redusere en eventuell erstatning. Med andre ord, hvis man ser spesifikt på elektro, så må forsikringsselskapet bevise at det er noe huseier har gjort selv som var årsak til skaden. Det er ikke slik at i det øyeblikk en huseier har gjort noe på det elektriske som skulle vært gjort av en autorisert bedrift, så er man plutselig rettsløs og uten forsikring.
  8. Det er på mange måter litt rart at enhver har lov til å skifte bremser på egen bil (og gjerne selge den etterpå), men ikke gjøre selv ganske enkle ting i huset sitt, så snart det er strøm involvert. Det er likevel en digresjon, og hovedspørsmålet her er fortsatt om det er slik at "Forskrift for elektrisk utstyr §21" rent juridisk trumfer forbrukerkjøpsloven, og det tror jeg faktisk ikke den gjør. Man vinner normalt sett ikke frem i en rettssak uten å bevise en årsakssammenheng, og i dette tilfellet så prøver butikken å vri seg unna en reklamasjon helt uten å bevise noe som helst. Virkelig? Du mener at ALT "uautorisert" arbeid faktisk er en sikkerhetsrisiko? Gjelder det alle fagfelt, eller er det primært elektrikere du tenker på?
  9. Det har du jo rett i, men nå er det jo flere her i tråden som mener noe annet, samtidig uten å peke konkret på en bestemmelse som tydelig klargjør akkurat dette.
  10. Det er jo det som er kjernen her, og jeg (som heller ikke er jurist) klarer ikke å lese ut fra lover og bestemmelser at forbrukerkjøpsloven kan fravikes. Hvis den ikke kan det, så følger det at man har rett til å reklamere. En reklamasjon bør jo da kun avvises hvis det kan påvises at forbruker er skyld i skaden, og da bør det ikke være tilstrekkelig å peke på manglende samsvarserklæring. Som nevnt så har jeg nå fått en returlapp for å sende produktet til importør, så akkurat denne konkrete situasjonen løser seg muligens, men jeg synes det er prinsipielt interessant å få en skikkelig juridisk avklaring her.
  11. I klartekst mener du da at forbrukerkjøpsloven faktisk i sin helhet bortfaller? Hvis det er tilfelle, så er det svært interessant. Tar jeg feil hvis jeg tipper at du er elektriker? 😉 Igjen, hvis det er slik at "§21 i Forskrift om elektrisk utstyr" faktisk fører til bortfall av forbrukerkjøpsloven, og fritar selger for reklamasjonsansvar (herunder plikt til å undersøke produktet man reklamerer på), så er det interessant og litt overraskende. Når det er sagt, så har jeg nå fått en returlapp fra kundeservice for å sende produktet til importør, så får vi se hva de eventuelt kommer frem til.
  12. @L-A Takk for grundig innlegg. Du belyser i hvert fall at dette ikke er helt rett fram. Til det siste du skriver om bortfall av reklamasjonsrett som følge av § 21, så skjønner jeg ikke helt det. Den paragrafen beskriver opplysningsplikten til selger (som er å finne på nettsiden deres, så den er oppfylt), men den beskriver jo ingen konsekvenser, som at reklamasjonsretten bortfaller? @MrE Butikken kan ikke vite at jeg har nok kompetanse, like lite som de kan vite at en elektriker gjør en god jobb. Hovedspørsmålet er fremdeles om jussen faktisk gir dem rett til å nekte reklamasjon på det grunnlaget, altså helt uten å undersøke produktet og deretter eventuelt argumentere for at det er forbrukers (altså min) skyld at produktet ikke lenger fungerer som det skal.
  13. De avviser reklamasjon basert utelukkende på det faktum at jeg har montert den selv. Den er montert ihht bruksanvisning (det vet jeg, for jeg har som sagt gjort det selv), og har feilet etter halvannet år i drift. De har forsåvidt ikke påstått at den er feilmontert heller. Forbrukerkjøpsloven gjelder uansett, og hvis de skal nekte reklamasjon, så må de nesten dokumentere at det skyldes noe annet enn feil på produktet, og da er det egentlig bare montering igjen, men det faller altså på sin egen urimelighet her.
  14. Det har jeg gjort, men jeg fikk ikke noe svar på akkurat det fra kundebehandleren i min lokale butikk. Jeg ringte derfor hovedkontoret, som bad meg om å sende inn en henvendelse til dem med forklaring av saken. Jeg tipper at de kommer til å overstyre butikken her, men vi får se.
  15. Ja, jeg tenkte nok at det kanskje var det du mente, men det dreier seg like mye om prinsippet som de hundrelappene produktet koster. Jeg har allerede vært ærlig med dem, og det ligger ikke i min natur å endre hukommelsen min på denne måten.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.