Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Drogos

Medlemmer
  • Innlegg

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjemmeautomasjon

  • System
    Annet

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Drogos sine prestasjoner

Lysmester

Lysmester (5/16)

  • Første innlegg
  • Reagerer godt
  • Samtalestarter
  • Uke én ferdig
  • En måned senere

Nylige merker

2

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det er sant, men om man dropper batteri i mellomledd så slipper man vel: Strømforbruket til laderen dønet rundt + Strømtap ved konvertering fra AC til DC + Batteritap + Strømtap ved konvertering tilbake til AC. Den blir vesentlig mindre ja. Jeg har også tall tilbake for iallefall 1 år og har sett litt på det. Er klart om det blir dager med priser til 10,- en time og 20 øre neste time, så er det verd det. Det er bare det at det er ikke så mange slike dager i året. Med mitt forbruksmønster og med å flytte last til rimligere timer har jeg kommet frem til at jeg sparer mer enn om jeg går for batteriløsning i ren strømpris, og da uten investeringskosten for ekstra utstyr som evt ville kommet i tilegg. Her er det kanskje variert hvor mye folk har mulighet til å flytte last og andre faktorer som gir forskjellige utfall, så jeg kan bare snakke her for min egen del. Ja, det er vel en viss fare for det ja. Vi får se, kanskje det blir en slik ny elbil som har strømuttak som blir neste bil som blir redninga. Har man råd til det, så for all del, det er morro med batteribank og tekniske duppedingser! Jeg derimot, har ikke råd til det. Og etter mine beregninger så ville dette for min del vært for morro og en utgift, ikke spart noe penger.
  2. Hei ja! Joda, stemmer det, jeg er veldig intressert i dette, men blir raskt stoppet av Norske regler. Så, eneste jeg på lovlig vis kan leke med er fra data-pluggen og videre ut, og det planlegger jeg å gjøre så fort inverteren er koblet til. Jeg gikk til innkjøp av https://www.sparelys.no/solis-3fase-it-230-v-6000w-m-dc-bryter-s5-gr3p-6-k-lv og den venter her enda på trikker. Hadde mange ringerunder, og slet lenge med å finne en trikker som ville installere. Fant til slutt en som sa ja, men har ikke kommet noe lenger enn det. Trikker var å inspiserte, og kom med konklusjon at jeg kan bruke kabel som allerede er installert fra tidligere eier, så venter nå egentlig bare på at han skal returnere for å sette på AC pluggen på den ledningen, slik at vi kan plugge den inn i inverteren. Litt smålig irritert over norske regelverk og at man ikke får gjøre noe selv, men ja, jeg sitter nå her å venter på at fire ledninger skal festes til kontakten. Når det kommer til batterier: Jeg vurderte tanken, men all konvertering taper jo noe energi, og med nye forslaget om å ha timesbaset strømstøtte vil jo insentivet til å spare i dyre timer mer eller mindre falle bort. Så, etter min oppfatning vil dette bare øke mitt totale strømforbruk og ikke være i min interesse. (Besparelse på dyre timer blir veldig lite, og kost for å kjøpe den strømmen tilbake senere + tap ved invertering), i tilegg mye dyrere investering, ikke verd det lenger. Så, med denne nye modellen de legger frem er det imo ingen insentiv til å hjelpe til med å spre last, så jeg forventer vel egentlig bare en dyrere nettleie fremover siden de sikker snart må bygge ut kapasiteten siden ingen sparer i dyre timer. Akk ja. Det jeg derimot har gjort er å sette opp smart-systemet til å skru av og på enheter for å holde meg under 5kWh (har fremdeles peaks på 20kWh, men bare i få minutter), sånn at jeg holder meg innenfor fastledd. Laget også denne slik at jeg kan følge med visuelt: https://github.com/tux-/aidon Dette oppsettet har fungert utmerket. Jeg har også satt den opp til å skru av varmepumpe, vvb, etc når prisen er høy. Så, istedet for å gå for batterier til å ha «gammeldags» forbruk hele tiden, har jeg redusert forbruk i dyre timer, iallefall frem til ny strømstøtte modell er på plass, da får jeg ta en ny vurdering på om det er nok besparigelse til å gidde lenger. Har også satt denne opp til å justere amp på evse for å ligge tett opptil 5kWh, men ikke over, dersom prisen er lav. Alt i alt, tror jeg dette er beste måten å spare penger på, men ja, dette vil ikke gi meg strøm når strømmen er borte. I disse dager, med sånne strømpriser, er det penga som rår og da får heller laptop batteriet og en mini ups på router holde nettet i gang ved strømbrudd. Beklager litt negativ tone i svaret. Jeg er intressert, men har blitt trykket ned av dustete regelverk og dyre strømpriser i litt for lang tid nå.
  3. Liten oppdatering. Gikk for en Solis inverter, og tenkte å benytte denne koden: https://github.com/incub77/solis2mqtt Dog ser jeg at pluggen som det er lenket til der, ikke sendes til Norge. Tegnet en egen plugg, og deler her i tilfelle andre tenker på samme: https://www.thingiverse.com/thing:5338738
  4. Jeg viste ikke at det var en norsk oversettelse. Brukte det engelske begrepet da jeg ofte bruker disse forde jeg ikke er en del av noe norsk miljø hvor jeg får eksponering av de norske oversettelsene. Ville heller ikke begynne finne på mine egene oversettelser da dette også kan være forvirrende.
  5. Hei! Jeg jobber med innkjøpslite av deler til et 3fase (IT) grid tie system. Jeg er litt usikker på hva jeg skal handle inn, så tenkte å spørre her Inverteren vil stå i garagen (ca 50 meter fra huset og sikringsboksen). På DC siden tenker jeg * Overspenningsvern * Sikring * Isolasjonsbryter AC i garagen * Trepolet sikring (3fase IT) * Overspenningsvern (Er dette redunant siden det er på DC siden?) * Trengs det en bryter her også? Til sikringsskapet * Trengs det sikring her også, eller må den være her i stedet? Trengs det to separate sikringsskap i garagen DC + AC, eller kan disse være i samme? Annet som er smart å tenke på? Selve koblingen overlater jeg som lovpålagt til fagfolk, men kjekt å ha utstyret på plass når det kommer.
  6. Har motatt ny evse, og gjør meg kjent med den på livestream nå
  7. Oi, den var snasent design på! Kanskje jeg skal vurdere en wifi extender for å få til dette Selger du som bedrift, svar gjerne med detaljer. Privat? Send meg gjerne en pm
  8. Jeg skal gå til innkjøp av lader til el-bil, og da vil jeg ha: * Lokalt api uten påkrevd skyløsning. * Tilkobling til LAN via TP kabel. * Type 2 kontakt, slik at både type1 og type 2 bilder kan lade men hver sin kabel. Den eneste laderen jeg har klart å finne er denne: https://shop.openenergymonitor.com/emonevse-wifi-connected-ev-charging-station-type-2/ Er det noen som har erfaringer med denne, eventuelt har andre forslag før jeg går til innkjøp? På forhånd takk!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.