Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GUIDE: Kjøre UZB1 over nettverk med Raspberry Pi


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Veldig bra. Da skal eg prøve :-)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Kjører raspbee hatten alene på pi B. Ser da at cpu går 100% hele tiden. Tror kansje denne pi er for treg til å drive zigbee hatten.
Andre som har sett lignende?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tinge76 skrev:

Tror kansje denne pi er for treg til å drive zigbee hatten.

Zigbee hatten? Conbee/Razbee?

 

Hvis det er Raspberry Pi 1, så er den nok muligens for treg. Men en versjon 3+ koster jo ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Zigbee hatten? Conbee/Razbee?

 

Hvis det er Raspberry Pi 1, så er den nok muligens for treg. Men en versjon 3+ koster jo ikke mye.

Pi 1 kjører razpbee hatten. Men det er nok på grensen...

Blir opgradering til Pi 3 B+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 13.1.2017 den 20.04, ZoRaC skrev:

b. Deretter kjører du "apt-get install raspi-config nano usbutils keyboard-configuration ser2net"

Får feilmelding på dette punktet. Finner den ikke eller noe sånt. Kjører "Noobs". Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Hva er feilmeldingen?

Sorry, jeg er "Noobs" ?. Feilmeldingen er "Klarer ikke å finne pakken ser2net". Jeg har kjørt oppdatering av RPI først (punkt a.) Ser ut til at det mangler link til "repository" for ser2net. Begynner å bli lenge siden jeg holdt på med Linux nå, men mener å huske at man må legge til dette et eller annet sted om det mangler i distroen som man bruker. I mitt tilfelle "Noobs".

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, toonwolf skrev:

Det stemmer nok. Har du mulig å hjelpe meg litt, husk jeg er "Noob" ? Er det denne URL'en som skal legges inn i sources.list? https://sourceforge.net/projects/ser2net/files/latest/download?source=files

 

Aldri vært borti Noobs, så har ingen anelse hva som må til, dessverre. :(

Det er nok ikke den som må legges inn, det er vel en "apt-liste" man må legge inn tilhørende den distroen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hehe, jeg tenkte mer på Noobs, ikke noob... ;) 

@Moskus som har det litt moro med oss ?, og ja jeg er "Noob" når det gjelder Linux. Det er vel derfor jeg valgte "Noobs", tenkte det passet meg... Må vel Google litt mer for å finne ut av dette..

Endret av toonwolf
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ZoRaC skrev:

Rart... mulig det mangler kilde i sources.list?

slik ser sources.list ut i Noobs

deb http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ stretch main contrib non-free rpi
# Uncomment line below then 'apt-get update' to enable 'apt-get source'
#deb-src http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian/ stretch main contrib non-free rpi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til ved å legge til "deb-src". Referanse https://www.raspbian.org/RaspbianRepository Heretter min foretrukne og desidert billigste måte å legge til Z-wave kontrollere på ?

nov-09 12:49:29   Z-Wave Starting Z-Wave Polling for Network FF5F8C5F...
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: ......................................................................
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: .............................. FINISHED ..............................
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: ......................................................................
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod is the SIS for the network.
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod There is a SUC/SIS in the network.
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod Controller is static lib.
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod Controller chip type is ZW050x.
nov-09 12:48:59   Z-Wave The interface's security support has been set.
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: Found 1 Z-Wave nodes in interface node ID 1 (PARK Bod)
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: Z-Wave interface node ID: 1, Home ID: FF5F8C5F
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: Z-Wave Serial API version: 6
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: Z-Wave services for the SECURITY COMMAND CLASS were successfully started.
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: Controller firmware version: 5.25
nov-09 12:48:59   Z-Wave PARK Bod: Controller Manufacturer: PowerLynx, ID=0x1, Type=0x4
nov-09 12:48:56   Z-Wave PARK Bod: Getting node information from controller...
nov-09 12:48:56   Z-Wave PARK Bod: The Z-Wave API Execution Thread was Started or Restarted.
nov-09 12:48:56   Z-Wave PARK Bod: Z-Wave Ethernet at IP 192.168.2.x, connected to interface ok.
nov-09 12:48:56   Z-Wave PARK Bod: The Z-Wave Command Execution Thread was Started or Restarted.
nov-09 12:48:56   Z-Wave PARK Bod: ----------------------------------------------------------------------
nov-09 12:48:56   Z-Wave Initializing Z-Wave interface PARK Bod (Ethernet Interface) at 192.168.2.x, port 10003
nov-09 12:48:56   Z-Wave PARK Bod: ----------------------------------------------------------------------
nov-09 12:48:56   Z-Wave PARK Bod: ======================================================================
Endret av toonwolf
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
7 minutter siden, kanutten skrev:

hvordan er stabilitet på dette? skriver ser2net på minnekortet? 

 

Jeg har kjørt på dette i 2 år nå, ingen problemer - dønn stabilt. :) minnekortet var et jeg hadde brukt tidligere, så det var ikke nytt heller. Har ikke sjekket hvor mye som skrives til det, men kan ikke se for meg at det er stort å snakke om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

noen fått z-flash til å fungere med denne typen oppsett? for dette blir da tilsvarende en z-net etter det jeg kan forstå? eller må man da flytte usb sticken til pcen som har homeseer og prøve via den?

bakgrunn for spørsmålet er at jeg ble bedt av homeseer support å bruke z-flash istedenfor homeseer sin firmware update da jeg bare får en feilmelding og ingenting skjer når jeg prøver den interne firmware updaten til homeseer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, panylund skrev:

noen fått z-flash til å fungere med denne typen oppsett? for dette blir da tilsvarende en z-net etter det jeg kan forstå?

Z-flash er kun et Windows program for å flashe firmware istedenfor HomeSeer. Du lukker HomeSeer (eller disabler Z-wave plugin'en) og starter opp Z-flash. Det blir ingen Z-NET eller noe slikt, det er kun et program som kjører på  Windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det vet jeg men jeg får ikke z-flash til å koble opp til raspberryen. det til tross for at homeseer og plugin er lukket. er bare to tilkoblingsvalg serial og z-net så var bare nysgjerrig på om noen har fått det til å funke med rpi varianten eller om det er noe på z-net'en som vi / jeg ikke har på raspberryen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok da fant jeg ut av det tilslutt. z-flash har bare ip og ingen port input så den antar port 2001..... ikke 10003 som denne guiden setter. men endrer man det så funker det tilsynelatende helt fint. må bare da fjerne den serial porten rpi allerede har på 2001..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.