Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av termostat fra Telldus Znet Lite V2


Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe 3 stk Multireg termostater for gulvvarme og en Telldus Znet Lite V2 til å styre disse. Finner imidlertid ikke Multireg thermostat på kompatibilitets liste til Telldus. Noen som har erfaringer med dette? (Eventuelt medd Telldus Znet Lite  V1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Har nå fått montert 3 stk Multireg termostater til å styre varme i gulvene på hytta.  Dette virker som Telldus selv sier på sine kompatibilitetsside: "Telldus Live! has no support for scheduling and event control of thermostats at the moment. Manual control is available though".   Det vil si at for å endre temperaturen i gulvene så må jeg gå inn på hver enkelt termostat trykke et par ganger før jeg kan skrive inn ønsket temperatur og lagre. Er vel litt overrasket over at det ikke har skjedd noe utvikling hos Telldus mhp å styre termostater, noen som kan si noe om hvordan dette fungerer med f.eks Vera Plus?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ahaavald skrev:

Er vel litt overrasket over at det ikke har skjedd noe utvikling hos Telldus mhp å styre termostater, noen som kan si noe om hvordan dette fungerer med f.eks Vera Plus?

Dette burde fungere utmerket i Vera, og det er merkelig (for ikke å si "en skam") at dette ikke fungerer i Telldus enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Dette burde fungere utmerket i Vera, og det er merkelig (for ikke å si "en skam") at dette ikke fungerer i Telldus enda.

Tror du kommer alt for hard mot Telldus. :-)

VERA er et internasjonal selskap med mangeårig erfaring og MIOS som "motor" leverandør: http://www.mios.com/

Telldus sans. bruker et eller annet china basert selskap som har ansvar for softvare utvikling...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har nå laget  et LUA script som trigges via en virtuell bryter og som så sørger for å sette termostatene på en av 2 forhåndsdefinerte verdier. Til mitt bruk for å få hytta varm før jeg kommer frem så er det en flott løsning. Det hadde vært enda enklere med god dokumentasjon av LUA script I en Telldus / z-wave context.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har satt opp 6 Multireg/Heatit-termostater med TellStick ZNet Lite v2 i helgen.

De er da satt opp slik at "av" er Eco heating og "på" er "Comfort". Dvs med ett klikk har termostaten endret innstilling fra 5 grader til 20 grader.

Kan dog ikke lese av temperatur i rommet, verdien som vises i appen er kun INNSTILT temperatur.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Planen var å gjøre det samme som over på hytta i helga, men Heatit termostaten og Tellsticken ville ikke finne hverandre. Noen tips her? Legge den til som secure eller ikke? Mulig det er avstanden som gjør det, men den er ikke mer enn 8 m unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, jeg har feilet og resatt noen ganger, aldri hatt trøbbel. Alt gjøres etter boka med tilkobling og "con"-mode?

Husker ikke om jeg brukte secure eller ikke, men funker ikke det ene velger du bare det andre.

Endret av OlaSt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, holder inne midtknappen i 10 sek, så trykker jeg til con og holder inne i 2 sek. Da starter den å snurre rundt på displayet. Velger legg til ny enhet på Telldus, men etter en stund så viser termostaten error. Har lagt til en før på Homey og den kom rett opp. Hvis det er avstanden som er problemet så får jeg ta med meg en lengre nettverkskabel neste gang og flytte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Byttet resten av termostatene på hytta idag til Heatit, men av en eller annen grunn så får jeg bare kontakt med to. Den siste er til og med nærmest. Tok den ut av veggen og koblet på strøm og fikk den parret med sentralen. Satte den tilbake på plass og får da ikke kontakt. 2m unna står en helt lik termostat og den fungerer fint. Kan man få opp kart over zwave nettet på telldus? På Homey'en jeg har hjemme så har jeg resatt zwave nettet et par ganger for å få bedre ruting så fint om det kan gjøres her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.7.2018 den 23.10, AndreasLie skrev:

Kan man få opp kart over zwave nettet på telldus?

Så langt jeg vet finnes det ikke noe kart.

Kan være et problem med HeatIt.

 

Har også byttet ut alle termostater hjemme og på hytta til HeatIt, alle fungerer ok

Hadde trøbbel med én, resatte den et par ganger og etter det er den ok.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2017 den 14.56, OlaSt skrev:


Kan dog ikke lese av temperatur i rommet, verdien som vises i appen er kun INNSTILT temperatur.

Sjekket dette: Mulig det var slik tidligere, men viser rett temperatur nå.

Ser av logg at temperaturen svinger en halv til en grad opp/ned.

Litt forskjellig på diverse rom.

 

Bad på hytta:

TmpHyttaBad.thumb.jpg.a13147a3b43163922d2add12c42e09f0.jpgTemp synker når hytta forlates:

Endret av arneolav
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg monterte ekstern z-wave antenne på zNet og etter dette har jeg ikke hatt problemer med HeatIt regulatorene mine. Før jeg satt på ordentlig antenne så hadde jeg problemer både med å parre de opp og å styre.

Jeg får også opp temperaturen fra sensor, så hvorfor noen sier de kun får fra satt temperatur er jeg ikke sikker på.

Kult med strømmåling også, men man får jo nesten litt angst av å se hvor mye strøm som faktisk brukes av gulvet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig den sender samme verdien som den viser i displayet? Der kan du velge mellom om den skal vise innstilt temp eller temp fra føler.

 

Strømforbruket kom av seg selv, det legges inn 5 sensor verdier når den er riktig parret (dette er Heatit Z-TRM2fx , altså den relativt nye: https://www.heatit.com/heating-control/floor-heating-thermostats/heatit-z-trm2fx/ )

Jeg har alle mine (daglige) termostater av denne typen, så jeg har god kontroll på hvor mye strøm som brukes til direkte oppvarming av gulv/huset (foreløpig 9 stk, men skal bytte ut 3 stk til slik at også ute kablene i trapp, gårdsplass og garasjen kan overvåkes/logges). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.