Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er Elko ZigBee åpen?


CBR

Anbefalte innlegg

På 25.9.2017 den 15.48, joakim77 skrev:

Ok, da var en Smartthings bestilt:) Er det usb lader, eller trenger jeg en overgang?

 

Kan du sende meg forklaring på hvordan jeg omprogrammerer den, slik at den kan brukes med Elko sine termostater?

Kult! Det følger med nett adapter (husk å anskaffe en uk/nor overgang,  stikkontakter ser litt anderledes ut i UK). 

I tillegg går smartthings også på batteri (AA) ved bortfall av strøm uten at jeg vet hvor lenge de varer. 

Når du setter opp smartthings hub, følg instruksjonene til du har fått laget en bruker, oppdatert hub og logget deg inn via mobil appen; . 

 

For å finne elko sine termostater så gjør du det ved å velge 'add thing' (+ knappen) fra inne i smartthings appen, for så å

holde inne 'M' knappen samtidig som pil opp på termostaten (det setter elko termostaten i 'inkluder modus').

Gi termostaten et navn når den blir funnet og trykk deg videre. Mao enkelt å legge til, men så må du bytte såkalt device handler, da smarttings ikke kjenner igjen Elko enhetene og velger en tilfeldig og feil device handler i utgangspunktet. For å bytte device handler gjør du det fra en nettkonto du må lage via http://developer.smartthings.com

En liten "merkelighet" når du logger deg inn her er at du må i menyen velge locations for å finne hubn din, men deretter kan kan du navigere i de ulike menyene for din hub. 

Gå så inn i menyen som heter "device handlers" og velg "create new device handler" og velg "from code" så limer du inn koden i vedlegget til denne posten.

Etterpå går du inn i "My devices" fra menyen og finner den/de termostatene som du har lagt til tidligere, klikker deg inn i hver av de og velger edit for så å endre device handler fra "Type" menyen - du finner den nye device handleren blandt de nederste i listen. Med en gang du har oppdatert, så skal dette funke fra mobil appen og du kan begynne å sette opp "regler" om du ønsker for når og hvor mye denne skal settes til.

Elko Super Thermostat.txt

 

Edit: bruk denne oppdaterte utgaven på github istedet, her ligger den mest oppdaterte versjonen: https://github.com/nilskaa/Smartthings/tree/master/devicetypes

Endret av nilsen78
Lenke til mer oppdatert device handler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, joakim77 skrev:

Takk for guide!

 

Da er det bare å vente på Hub'en. Blir å lese meg litt opp på denne, slik at jeg kan utvide systemet etterhvert:)

Bare hyggelig, gi beskjed om du står fast på noen av punktene. Jeg bruker også fibaro motion sensor, nexa z-wave av/på mottaker AN-179, elko zigbee dimmer og homecontrol sin smart stikkontakt mot smartthings hubn - så det er endel utvidelses muligheter.

Mulig denne tråden begynner å dreie seg mer om smartthings en elko zigbee, beklager dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 14.18, nilsen78 skrev:

Bare hyggelig, gi beskjed om du står fast på noen av punktene. Jeg bruker også fibaro motion sensor, nexa z-wave av/på mottaker AN-179, elko zigbee dimmer og homecontrol sin smart stikkontakt mot smartthings hubn - så det er endel utvidelses muligheter.

Mulig denne tråden begynner å dreie seg mer om smartthings en elko zigbee, beklager dette. 

 

Hei Nilsen78, takk for bra info. Jeg har installert en masse elkodimmere - trodde det bare var å kjøre i gang med Homeyén, men det var det jo ikke... Har du en txt fil for dimmerene også i tilfelle jeg ryker på en smart-thingsentral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, MrGadget skrev:

 

Hei Nilsen78, takk for bra info. Jeg har installert en masse elkodimmere - trodde det bare var å kjøre i gang med Homeyén, men det var det jo ikke... Har du en txt fil for dimmerene også i tilfelle jeg ryker på en smart-thingsentral?

Hei, for elko dimerne er det mye enklere, her kan du bruke en standard device handler fra smartthings - den heter "Zigbee Dimmer" og kan velges manuelt på tilsvarende måte som for termostaten - kan bekrefte at dette fungerer veldig fint med smartthings. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, nilsen78 skrev:

Hei, for elko dimerne er det mye enklere, her kan du bruke en standard device handler fra smartthings - den heter "Zigbee Dimmer" og kan velges manuelt på tilsvarende måte som for termostaten - kan bekrefte at dette fungerer veldig fint med smartthings. 

takk for svar - jeg har egentlig en Homey (hvilket er en av de beste sentralene jeg har testet).. der har Zigbee blir "åpen" og Osram/Ikea-devicer er tilgjengelig. Men desverre får jeg den ikke til å kjenne igjen mine elkodimmere.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
2 minutter siden, Trikkern skrev:

 

Hei, denne dimmeren har jeg en del av. De bruker Zigbee-protokollen. Den selges sammen med en hjemmesentral som er helt lik Home Control Gataway.

Men skulle gjerne hatt elkoproduktene opp mot en en universell zigbee-enhet så de kan kobles mot centraler som har zigbee.. 

Noen ide?

 

Home Control Gateway HCG2 Home Control Gateway HCG2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er litt usikker. 

Går det ann å bruke smartthings som en slags "mellom sentral? 

Jeg har bare (til nå) jobbet med xcomfort (Eaton) som lever i sitt eget univers med 686 protokollen sin på smarthus. 

Er også relativt ny på HA men nå etterhvert som kunder oftere etterspør "open-source" produkter så vill jeg lære meg det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trikkern skrev:

Jeg må si jeg er litt usikker. 

Går det ann å bruke smartthings som en slags "mellom sentral? 

Jeg har bare (til nå) jobbet med xcomfort (Eaton) som lever i sitt eget univers med 686 protokollen sin på smarthus. 

Er også relativt ny på HA men nå etterhvert som kunder oftere etterspør "open-source" produkter så vill jeg lære meg det også. 

Har lest at noen har koblet ulike sentraler opp mot smartthings, men det ville jeg ikke anbefalt - mistenker at man er heldig om det går og vil kreve relativt stor innsats og interesse og at et slik grensesnitt neppe er spesielt robust ☺️ 

Når det gjelder Hcg2 boksen over så funker den altså så vidt jeg vet kun med homecontrol sine egne devices + elko sine. Det er jo i seg selv ikke så værst men Hcg2 boksen er også lukket og støtter ikke z-wave. 

Utgangspunktet mitt var  "hva kan jeg kontrollere mine elko zigbee enheter med, samtidig legge til mest mulig andre trådløse devices". Da landet jeg på smartthings, men det finnes kanskje andre løsninger som er vell så gode - jeg er ganske ny med hjemme styring og har ikke full oversikt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld vil jeg bare korrigere det jeg nevnte over rundt HCG2 boksen - ser på nettsidene deres at de også støtter Sonos, Philips Hue og Osram. Så det er sikkert mange som vil kunne bruke denne hub'n og få god nytte av den.

Men, som nevnt de støtter ikke Z-wave (selv om de har sagt lenge at de planlegger å legge til støtte) og er et lukket system som gjør det umulig å integrere andre enheter  en det som er støttet.

Ser også med litt bekymring på de økonomiske ressultatene til Homecontrol og når man legger til at det ikke er noen aktivitet på forum/blog så kan det virke som dette kan få en avslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er på utkikk etter en smarthub som takler Elko, dette siden vi akkurat har gått til anskaffelse av ny Elko-termostat av typen (EHS Plus Super TR RF PH).

Har tenkt en del på VeraPlus, vet dere om denne takler ovennevnte termostat? Eller er man tvunget til å velge HomeControl som man i utgangspunktet ikke hadde lyst på.

 

Er helt ny i denne smart-hus verden, derfor kan det komme en del rare spørsmål etter hvert.

 

 

 

Elko termostat.jpg

Endret av saimax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HomeSeer med RaspBee skal visstnok kunne takle det aller meste som er "standard Zigbee", og det inkluderer termostater, låser, etc. Dette er imidlertid helt i startfasen så det er litt tidlig å si.

 

Vera støtter andre Zigbee-termostater, så det er mulig Elko også vil gå. Men jeg vet ikke hvor godt Vera gir "generell støtte" for produkter, eller om hver støtte dings må spesialprogrammeres.

 

 

Nå er jo jeg den jeg er, og da tar jeg meg friheten til å kommentere at det er litt snålt å la en "dum" termostat regulere hvilket smarthussystem du kan bruke. Det finnes jo andre termostater som lar seg integrere. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

HomeSeer med RaspBee skal visstnok kunne takle det aller meste som er "standard Zigbee", og det inkluderer termostater, låser, etc. Dette er imidlertid helt i startfasen så det er litt tidlig å si.

 

Vera støtter andre Zigbee-termostater, så det er mulig Elko også vil gå. Men jeg vet ikke hvor godt Vera gir "generell støtte" for produkter, eller om hver støtte dings må spesialprogrammeres.

 

 

Nå er jo jeg den jeg er, og da tar jeg meg friheten til å kommentere at det er litt snålt å la en "dum" termostat regulere hvilket smarthussystem du kan bruke. Det finnes jo andre termostater som lar seg integrere. :) 

 

Først av alt, takk for svaret.

Ja det er sikkert, man kan ikke la en "dum" termostat bestemme hvilke smarthussystem man skal velge ?..

Ved første øyekast ser HomeSeer ut for å være grusomt komplisert for meg (en 50 –åring). Men det hadde vært utrolig gøy å forsøkt.

Hvis jeg tar sjansen å forsøke med løsningen du nevner (HomeSeer med RsapBee) hva trenger jeg? (hvilke versjon HomeSeer anbefaler du)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, petersv skrev:

Smartthings er nok beste alternativ, da den ifølge denne tråden funker bra med disse termostatene. Relativt enkelt i oppsett og bruk skal det vistnok være også. 

Kan bekrefte at det funker bra på smartthings, må bare legge inn custom driver for termostaten i form av såkalt "device handler". Kan også legge til at blandt annet gulv sensor temperaturen ligger i vendor specific attributter - fant de med litt prøving og feiling. Så man må iallefall velge et såkalt smart system der man har anledning til å customisere /lage egne drivere om man vil ha mest mulig funksjonalitet utav termostaten til Elko 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at ettersom diskusjonen begynner å gå i retning hvilke systemer man kan bruke for å integrere Elko zigbee termostatene så kan jeg dele min erfaring med hvilke clustere/attributter som benyttes av Elko - det vil hjelpe dere som skal skrive kode og integrere med de systemene dere har. Så håper jeg jo at noen kommer litt lenger en meg med å forstå hva de ulike vendor specific atributtene brukes til.

 

Elko termostaten kjennes igjen ved pairing med følgende raw kode - lest ut av smartthings: 01 0104 0301 00 03 0000 0003 0201 00

Her ser vi 0104 som betyr at denne skal følge standarden for zigbee: "Home Automation (HA)" - det er viktig i forhold til at man i neste omgang ser på rette cluster oversikter.

Videre ser vi fra raw koden at følgende 3 clustere eksponeres gjennom termostaten; 0000, 0003 og 0201 - Det er 0201 clusteret som er interessant her; det er nemlig standard cluster for termostat i zigbee HA.

Jeg har funnet ut at elko termostaten følger zigbee standarden for et par viktige settinger og i zigbee HA standarden finner man disse verdiene i atributter inne i termostat clusteret. Følgende er standard og jeg forventer derfor at dette er ting man kan forvente funker uten tilpasninger i flere smart-huber så lenge smart hubene klarer å forstå under pairingen at dette er snakk om en termostat.

cluster: 0201 - atributt: 0000 <- Dette er faktisk målt temperatur på elko termostaten - Men, det er alltid luft måler på elko termostaten og ikke gulv føler temperaturen som man kan forvente når termostaten står i gulv-føler modus

cluster: 0201 - attributt 0012 <- Dette er 'heating setpoint' altså den temperaturen man ønsker at termostaten skal regulere mot og denne attributten kan man både lese og skrive til.

 

Man kommer faktisk ganske langt med dette, men jeg syntes det er litt dumt at termostaten ikke returnerer gulv-føler temp også savner jeg cluster for strøm måling - derfor med litt mer undersøkelser ser jeg at zigbee HA definerer såkalte vendor spesifikke attributter innenfor termostat clusteret på område: 0400 – 0fff

Så her er hva jeg har funnet foreløpig:

cluster: 0201 - attributt: 0403 <- Dette er valget man har satt på Elko termostaten i forhold til luft/gulv føler 00=luftføler, 01=gulvføler

cluster: 0201 - attributt: 0409 <- Dette er gulvføler temperaturen

Cluster: 0201 - attributt: 0408 <- Denne ser ut til å returnere forbruk, men det er noe treghet i hvordan verdiene endrer seg, så har ikke helt klart å tyde dette enda

 

I tillegg så returnerer følgende vendor specific attributter også verdier på cluster 0201, men vet ikke hva de brukes til enda:

0401, 0402, 0404, 0405, 0406, 0407, 0411, 0412, 0413, 0414, 0415, 0416, 0417, 0418, 0419

 

Ikke fult så viktig, men ser også at innenfor standard attributtene i cluster 0201 så returnerer 0003 og 0004 henholdsvis fysisk min og max verdier for hva elko termostaten tillater.

 

Håper dette er nyttig og at noen med tid og interesse finner mer ut av disse custom attributtene :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, saimax skrev:

 

Først av alt, takk for svaret.

Ja det er sikkert, man kan ikke la en "dum" termostat bestemme hvilke smarthussystem man skal velge 1f600.png..

Ved første øyekast ser HomeSeer ut for å være grusomt komplisert for meg (en 50 –åring). Men det hadde vært utrolig gøy å forsøkt.

Hvis jeg tar sjansen å forsøke med løsningen du nevner (HomeSeer med RsapBee) hva trenger jeg? (hvilke versjon HomeSeer anbefaler du)?

 

 

22 timer siden, petersv skrev:

Smartthings er nok beste alternativ, da den ifølge denne tråden funker bra med disse termostatene. Relativt enkelt i oppsett og bruk skal det vistnok være også. 

 

22 timer siden, nilsen78 skrev:

Kan bekrefte at det funker bra på smartthings, må bare legge inn custom driver for termostaten i form av såkalt "device handler". Kan også legge til at blandt annet gulv sensor temperaturen ligger i vendor specific attributter - fant de med litt prøving og feiling. Så man må iallefall velge et såkalt smart system der man har anledning til å customisere /lage egne drivere om man vil ha mest mulig funksjonalitet utav termostaten til Elko 

 

 

 

Nå er jo ikke dette bare-bare heller... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ekstremt nyttig info @nilsen78. 

 

Etter å ha fiklet endel i innstillingene i menyen til termostaten tipper jeg de "ukjente" verdiene du finner kan være noen av disse. Ved å dumpe current-verdier og endre en instilling i menyen (f.eks. endre fra luft- til gulvfølermodus) og dumpe igjen og sammenligne (se på diffen) så kan man kanskje se hva som endrer seg og finne sammenhengene.

 

Jeg trenger en hub som kan ta imot signalene (har ikke gitt opp Ikea Trådfri-huben) og tid til å prøve og feile. Det siste der mangler det endel av pt. ;)

 

Veldig bra jobbet sålangt, og tusen takk for at du deler infoen her.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 8.56, petersv skrev:

Takk for ekstremt nyttig info @nilsen78. 

 

Etter å ha fiklet endel i innstillingene i menyen til termostaten tipper jeg de "ukjente" verdiene du finner kan være noen av disse. Ved å dumpe current-verdier og endre en instilling i menyen (f.eks. endre fra luft- til gulvfølermodus) og dumpe igjen og sammenligne (se på diffen) så kan man kanskje se hva som endrer seg og finne sammenhengene.

 

Jeg trenger en hub som kan ta imot signalene (har ikke gitt opp Ikea Trådfri-huben) og tid til å prøve og feile. Det siste der mangler det endel av pt. ;)

 

Veldig bra jobbet sålangt, og tusen takk for at du deler infoen her.

Takk for det ☺️det er fremgangsmåten som du beskriver jeg har fulgt, men som sagt med begrenset tid håper jeg flere hiver seg inn her. 

Det er jo også interessant at elko dimmeren (med dimme hjul) faktisk funker med en default driver i smartthings - og det betyr at elko dimmeren må ha implementert standard zigbee cluster og attributter iht zigbee HA standarden. En hub som har fult implentert zigbee HA standarden burde derfor fungere fint med elko dimmeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.