Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er Elko ZigBee åpen?


CBR

Anbefalte innlegg

1 time siden, nilsen78 skrev:

 

Hei, fikk du dette til? meldingen din viser som blank når jeg leser dette nå - men så ut som du hadde problemer med å finne termostaten når du skulle adde den?

Hei,

Ja, fikk det heldigvis til etter mye om og men. Jeg greide dessverre ikke å legge til termostaten ved hjelp av https://github.com/nilskaa/Smartthings/tree/master/devicetypes , måtte benytte txt filen som lå ved. Men nå er den iallefall opp å går :- ) 

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, saimax skrev:

Hei,

Ja, fikk det heldigvis til etter mye om og men. Jeg greide dessverre ikke å legge til termostaten ved hjelp av https://github.com/nilskaa/Smartthings/tree/master/devicetypes , måtte benytte txt filen som lå ved. Men nå er den iallefall opp å går :- ) 

 

Takk for hjelpen.

Så bra det funker, funket ikke Elko-Super-Thermostat.src som ligger på github? Den er nemlig en god del nyere en den tekst filen og implementerer bla bedre temperatur rapportering og gulvtemperatur måling når det er aktivert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nilsen78 skrev:

Så bra det funker, funket ikke Elko-Super-Thermostat.src som ligger på github? Den er nemlig en god del nyere en den tekst filen og implementerer bla bedre temperatur rapportering og gulvtemperatur måling når det er aktivert. 

Jeg får bare error (se vedlegg).  Har sikkert forsøkt 10 ganger... Det er merkelig for alt fungerer så bra med Elko Super Thermostat.txt filen som fulgte med inlegget din (https://www.hjemmeautomasjon.no/applications/core/interface/file/attachment.php?id=3279)

Error.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, saimax skrev:

Jeg får bare error (se vedlegg).  Har sikkert forsøkt 10 ganger... Det er merkelig for alt fungerer så bra med Elko Super Thermostat.txt filen som fulgte med inlegget din (https://www.hjemmeautomasjon.no/applications/core/interface/file/attachment.php?id=3279)

Error.jpg

 

hmmm lurer på om du har noe "auto oversett" skrudd på i nettleseren din - ser ut som deler av koden er oversatt til norsk :)

kapasitet, evne og evnen skal det stå "capability" - prøv å skru av auto oversetting ;)

 

når du klipper fra github, så kan det også være lurt å klikke på "Raw" knappen øverst til høyre også så vises kun koden i vinduet.

 

-nils-m.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, nilsen78 skrev:

 

hmmm lurer på om du har noe "auto oversett" skrudd på i nettleseren din - ser ut som deler av koden er oversatt til norsk :)

kapasitet, evne og evnen skal det stå "capability" - prøv å skru av auto oversetting ;)

 

når du klipper fra github, så kan det også være lurt å klikke på "Raw" knappen øverst til høyre også så vises kun koden i vinduet.

 

-nils-m.

Du har selvfølgelig helt rett, det var nok noe auto oversetting som laget krøll. Når jeg brukte Firefox fikk jeg det til :-)

Takk for hjelpen, kommer sikkert tilbake med flere "dumme" spørsmål senere. 

Elko Super T.jpg

Endret av saimax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, saimax skrev:

Du har selvfølgelig helt rett, det var nok noe auto oversetting som laget krøll. Når jeg brukte Firefox fikk jeg det til :-)

Takk for hjelpen, kommer sikkert tilbake med flere "dumme" spørsmål senere. 

Elko Super T.jpg

He he, så det ikke selv heller med en gang. Kjempe bra at andre som tester dette gir tilbakemelding, så bidrar det til at jeg kan se på mulige forbedringer ☺️ bare å spørre ivei. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2017 den 17.53, Moskus skrev:

HomeSeer med RaspBee skal visstnok kunne takle det aller meste som er "standard Zigbee", og det inkluderer termostater, låser, etc. Dette er imidlertid helt i startfasen så det er litt tidlig å si.

 

Jeg handler inn litt ELKO utstyr for å teste med Raspbee løsningen...

Så kan vi vise resultatet på Smarthustreffet :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet termostaten til Raspbee i går. Den kom fint inn i deCONZ :

 

image.png

 

men ble ikke detektert (gjenkjent) på web delen.

Antakeligvis fordi den trenger en "modell" av den devicen for å kunne legge ut knapper etc.

Og HS puligin finner ikke noe som ikke web delen finner..

 

Skal teste dimmerne litt senere. De er levert i et ferdig koblet par så jeg vil først se på den funksjonaliteten før jeg bryter dem fra hverandre og tester dem hver for seg.

 

Satser på å ta kontakt med Dresden Elektronik og høre litt med dem også...

Får dem ikek inn i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en helt ANNEN ting som slår meg er jo at jeg ikke burde trenge å rote rundt med denne Raspberry'en ?!?

 

Denne softwaren finnes jo i Windows versjon så jeg skal kunne plugge ConBee'en rett i (HS) Serveren...

Må teste når jeg kommer hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fermate skrev:

plugge ConBee'en rett i (HS) Serveren

 

Når applikasjonen starter (deConz) påse at HS3 web grenssnitt er startet.
Det vil si påse at HS3 starter før deConz, hvis ikke vil deCons "stjele" port 80 fra HS3.
Hvis HS3 er startet først, vil deConz automatisk velge port 8080.

 

En ting til, du må bruke beta versonen av deConz:
https://www.dresden-elektronik.de/deconz/win/

 

Endret av Odd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fermate skrev:

Hmm Hadde litt ledig tid på jobb i dag og begynte å lese i deCONZ manualen.

 

Cluster Info tab'en viser jo hva dingsen kan gjøre og her er alle verdiene også !

 

image.png

Ser ut som den lister ut såkalte mandatory attributter iht zigbee cluster specification for termostat clusteret. 

Går det an å manuelt legge til attributter her også? Ref tidliger post, så finnes bla gulv temp på attributt 0409 (som er i området for såkalt vendor spesifikke attributter) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet hjem og sjekket at jeg kan justere og lese parametere på ELKO termostaten med deCONZ softwaren :)

 

Det neste nå er jo å se på REST API'et for å prøve å styre noe utenfra:

http://dresden-elektronik.github.io/deconz-rest-doc/ 

 

37 minutter siden, nilsen78 skrev:

Går det an å manuelt legge til attributter her også? Ref tidliger post, så finnes bla gulv temp på attributt 0409 (som er i området for såkalt vendor spesifikke attributter) 

 

Tja kanskje du finner noe under kapittel 10. "Extending the ZCLDB" i deCONZ manualen?

Er ikke helt sikker på om jeg forstår de greiene der..

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESH RS16 316 Endevender RF PH - Elnummer: 4523423 mot SmartThings

 

Noen som vet om det er mulig å få denne til å virke  mot SmartThings ? 

 

Tenkte å bruke denne som en input device til SmartThings hub, som igjen styrer en del IKEA LED pærer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.