Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Min løsning for å regulere avtrekk fra våtrom.


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
På 8.2.2019 den 15.40, Ares skrev:

Er det mulig å sette en bryter med impulsfjær på dimmeren fra Qubino for å kunne betjene/regulere vifta uten å gå via smarthuset?

 

Og svaret på det ble ja. Fungerer fint ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mitt første innlegg her på Hjemmeautomasjon ? Har også en VV450 og opplegge ditt @MbenzNo virker som et bra opplegg! Det har gått en stund siden du rigget dette nå; kan du si noe mer om dine erfaringer?

Og et annet spørsmål: Er det mulig å få en elektriker til å rigge opp et slikt opplegg på en "godkjent" måte, eller er og blir dette et hack som er på tvers av alle regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange steder blir det sagt at en dimmer ikke er egnet til å regulere avtrekksvifter, men jeg har ikke sett en god forklaring på hvorfor. Ofte hører jeg at vifta støyer når den kjører på lavt turtall. 

Jeg forstår det slik at en kjøkkenhette med regulering i tre trinn faktisk styrer vifta ved å regulere spenningen, f.eks. i trinnene 60/130/230V.

Jeg ønsker et oppsett der jeg regulerer vifta, gjerne i de samme tre trinn, men styrt via z-wave fra Home Assistant.

Jeg ønsker ikke trinnløs regulering helt ned mot 0.

 

Så derfor spør jeg: Om dimmeren (f.eks Qubino) programmeres via smarthus-sentralen til å sette vifta på 60/130/230V, altså samme som det kjøkkenhetta (eller en bryter som CT/2 gjør), vil det da bli noe problem? Jeg er som sagt ikke veldig bevandret i el-lære, så kan noen evt. kaste lys over hva som er forskjellen mellom det en dimmer gjør og det villavent-hetta gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største begrensningen med de fleste dimmere er at de har "feil" måte å dimme på.

De er beregnet for glødelamper og LED pærer.

Dimmer beregnet for lyskilder vil kunne regulere turtall på små motorer, men både dimmer og motor kan ta skade av det.

 

Elektromotorer gjør at strøm og spenning ikke treffer max, 0 og min akkurat samtidig.

Også kalt fase forskyvning.

Dette gjør at motorer og lysrør omtales som såkalt induktiv last.

En bryter/ dimmer som er beregnet for 10A lys, vil i verste fall bare tåle 1A med motor.

 

Kjøkkenventilator motorer er bygget spesielt for den typen trinn styring.

 

Dette var et eget fag på ingeniørhøyskolen. Roterende maskiner.

Læreboken tykk som en telefonkatalog fra 1990 tallet og tungt teknisk språk.

 

En dimmer gir ikke ut 60, 130, 240V.

Den klipper ut en liten bit av spenningen i sinuskurven.

Enten i starten eller på slutten.

 

Elko (max 4A)og ABB har "dimmere" for motorer. Kalles hastighets regulator.

 

Sikreste styremåte er frekvensomformer med 1-10V styring.

Så kan du sette utstyring til 3 trinn etter hva du måtte ønske.

 

Motorer kjøres sjelden under 25% pådrag p.g.a. manglende kjøling ved lavere turtall.

Om motoren planleges kjørt på lavt turtall over lang tid uten ekstra kjøling ville jeg ikke kjørt mye under 50%.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Tverfyll said:

Vær litt obs på å kjøre viften ned mot 0Hz.

Ved for lav hastighet fungerer ikke kjølingen på viften, og man kan risikere at motoren brenner opp.

I mitt scenario har viften en laveste tomgangshastighet med ca 25 Hz. Dette er laveste praktiske hastighet på vifta. Når fuktigheten når settpunkt så reguleres vifta til 100 % (50 Hz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/03/2019 at 20:53, Øystein Jakobsen said:

Mitt første innlegg her på Hjemmeautomasjon ? Har også en VV450 og opplegge ditt @MbenzNo virker som et bra opplegg! Det har gått en stund siden du rigget dette nå; kan du si noe mer om dine erfaringer?

Og et annet spørsmål: Er det mulig å få en elektriker til å rigge opp et slikt opplegg på en "godkjent" måte, eller er og blir dette et hack som er på tvers av alle regler?

Denne reguleringen er faktisk den automatiseringen jeg er mest fornøyd med! Har et bittelite bad, men vifta går på max 20 sekunder etter at dusjen er satt på. Finnes ikke antydning til dugg på speil f.eks.

Det eneste irritasjonsmomentet er at frekvensomformeren må startes ved fysisk å trykke på run-knappen etter strømbrudd. Har ikke funnet noe parameter for å endre dette eller mulighet for ekstern start (Via f.eks et Z-Wave rele)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MbenzNo skrev:

Det eneste irritasjonsmomentet er at frekvensomformeren må startes ved fysisk å trykke på run-knappen etter strømbrudd. Har ikke funnet noe parameter for å endre dette eller mulighet for ekstern start (Via f.eks et Z-Wave rele)

 

Skal være mulig å fjern starte frekvensomformeren.

Sjekk ut parameter listen for run/mode, local/remote eller noe lignende.

Side 41 i brukermanualen for Omron VS mini J7 angir denne muligheten.

Om du legger en forbindelse mellom SC og S1 skal frekvensomformeren starte automatisk.

 

Prøv med å programmere frekvensomformeren, slå av sikringen og så koble opp denne  lasken.

Sett på strøm igjen og frekvensomformeren skal starte automatisk så lenge den har denne lasken.

Om du har hulighet til det ville jeg ha lagt lasken via en en-polt bryter (fysisk bryter og/eller z-wave relè) så har du muligheten til å stoppe den om det skulle være behov (Nødstopp).

 

Legger ved siden jeg har referert til i brukermanualen.

Cimr_J7Z_en_man 41.pdf

 

Bare ett skudd i blinde, men det er slik det har blitt gjort med de frekvensomformerene jeg har klådd på tidligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jarle F said:

 

Skal være mulig å fjern starte frekvensomformeren.

Sjekk ut parameter listen for run/mode, local/remote eller noe lignende.

Side 41 i brukermanualen for Omron VS mini J7 angir denne muligheten.

Om du legger en forbindelse mellom SC og S1 skal frekvensomformeren starte automatisk.

 

 

Tusen takk for tipset. Har ikke prioritert dette siden strømbrudd ikke er en hendelse som skjer ofte. Skjer vel oftest når gjester slår av servicebryter for badet, da blir regulatoren strømløs. 

Skal teste litt når jeg får anledning om en ukes tid eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @MbenzNo og @Jarle F for gode svar, det var svært oppklarende.

 

En annen approach som jeg gjerne vil ha kommentarer til:

I borettslaget er det snakk om å bytte ut kjøkkenhettene med en nyere modell, og da tenker jeg følgende:

I hetta sitter transformatoren som gir strøm til aggregatet med trinn 60/130/230V. Om jeg opererer ut trafoen fra den gamle hetta så burde jeg kunne montere opp og styre denne med et relé kontrollert av en Arduino eller Raspberry. Reléet vil dermed erstatte bryterne på hetta.

Arduinoen kan rimelig enkelt settes opp til å ta imot kommandoer via MQTT som jeg uansett har som en komponent i Home Assistant-oppsettet.

 

Høres dette ut som en god løsning når jeg uansett går for å bytte hetta? Tenker iallefall at dette burde være overkommelig å sette opp for en som ikke kan så mye mer enn U=R*I og P=U*I ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter 2 år begynte vifta å støye. Hentet ned vifta, åpnet den og gjorde rent for støv og dritt så ble den helt lydløs igjen. Årsaken til støyen var ubalanse grunnet dette. Benyttet samtidig anledningen til å endre parameter n02=1 og lage en forbindelse mellom SC og S1 slik at omformeren/vifta starter igjen etter strømbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Rufus skrev (På 13.1.2019 den 22.43):

 

 

Jeg brukte en Fibaro switch, sammen med 2 Nexa AN-179 for å styre en Flexit ULV loftvifte. Fibaro switch for å kunne måle forbruk.

Bygde det inn i en koblingsboks, og koblet fra 3 trinnsbryteren fra Flexit. Dette gir meg muligheten til å skru av vifta, samt sette trinn 1-2-3.

Har en virtuell device for dette som kontrolleres fra blant annet fuktsensor, tid på døgnet, og co2 måling. Fant fort ut at 3 trinn er mer enn nok på en sånn vifte.

Erstattet Flexit bryter med en Elko med impulsfjær, slik at jeg kan trigge 30 minutt dusjmodus (trinn 3) direkte fra badet. Har ingen god fuktsensor på det ene badet :)

Har alarm-eventer på forbruk på hvert trinn, slik at neste gang en kondensator ryker, så får jeg forhåpentligvis beskjed.

 

Hei

Klar over at dette er en veldig gammel tråd, men har nå tatt over et hus med tilsvarende 3 trinnsbryter på en Flexit loftsvifte. Men jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan du har koblet dette. Er det mulig å hive sammen et enkelt koblingsskjema eller forklare litt mer i detalj? Om så kan jeg Vippse deg noen kroner for (mis)bruk av tiden din :)

Og kunne du ikke i stede bruk 
Nexa Z-Wave 2-kanals relé AN-196, så hadde du sluppet å bruke 2 stk AN-179?

EDIT: Må kanskje sette meg litt bedre inn i skjemaene før jeg spør... Om jeg forstår rett så er jo hele poenget med å bruke AN-179 at du har IN inngangen, som du da kobler til "2" på flexit. Så kobler du LS til "1" på den første AN-179 og til "3" på den andre. Er dette oppfattet korrekt?

Endret av Gunder
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I følge https://www.ventdel.no/images_hovedside/Villavent/avtrekksvifter/33355 ct 2 bryter/33355_CNY_CT_2015_20190426_190150198.pdf og mer spesifikt dette bildet

spacer.png

 

så kan du se at CT/2 reguleringsbryteren sender 60V, 130V eller 230V til medhørende CT/2 trafo. Vil tro at hvilken så lenge man sender ren 1-fase vekselsstrøm (ikke faseavsnitt) i en av de spenningene til trafo så skal alt gå bra? Men kanskje jeg overkompliserer her og man ikke trenger å gå via CT/2 trafo og kan regulerer rett mot villavent. Har så langt ikke funnet noe god dokumentasjon eller koblingsskjema på VV450...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
lnesland skrev (På 21.1.2022 den 21.18):

Hei, fortsetter tråden her litt..

Er det noen som har prøvd MH8 serie fra MCOHome ?

https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-klimastyring/termostat-for-viftekonvektor.html

 

Tror man kan koble på en Flexit ulv 100 på denne.

Noen tanker om dette?


Si fra om du tester ut, jeg tolker det likt som deg men null erfaring, mitt ønske er å bare bytte ut bryteren med 3 hastigheter med eks denne slik at jeg kan justere opp hastigheten ved høy fuktighet på bad og vaskerom uten å fysisk endre.
Ser et minus med denne er at den IKKE passer inn i standard veggboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skriver herJeg har nå kommet i mål for min del. Jeg gikk for en philips hue bevegelsessensor på badet som setter i gang vifta på max i 20 minutter. Vifta har jeg satt på en vanlig stikkkontakt og koblet til en Philips Hue Smartkontakt. Det ble veldig bra og dekker behovet mitt perfekt. Jeg fant ut at vi egentlig ikke trenger noe «dimming» av motoreffekt. På og av holder i massevis. Budsjettmessig er dette også en vinner. Smartkontakt koster 325kr og sensor kan droppes om man bare vil styre via mobil. Trenger i tillegg en philips hue bridge eller lignende.

Om dimming av motoren er viktig så er jeg ganske sikker på at denne gjør jobben. Tror den koster rundt 2500kr+mva.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rufus skrev (På 13.1.2019 den 22.43):

 

 

Jeg brukte en Fibaro switch, sammen med 2 Nexa AN-179 for å styre en Flexit ULV loftvifte. Fibaro switch for å kunne måle forbruk.

Bygde det inn i en koblingsboks, og koblet fra 3 trinnsbryteren fra Flexit. Dette gir meg muligheten til å skru av vifta, samt sette trinn 1-2-3.

Har en virtuell device for dette som kontrolleres fra blant annet fuktsensor, tid på døgnet, og co2 måling. Fant fort ut at 3 trinn er mer enn nok på en sånn vifte.

Erstattet Flexit bryter med en Elko med impulsfjær, slik at jeg kan trigge 30 minutt dusjmodus (trinn 3) direkte fra badet. Har ingen god fuktsensor på det ene badet :)

Har alarm-eventer på forbruk på hvert trinn, slik at neste gang en kondensator ryker, så får jeg forhåpentligvis beskjed.

Hadde du orket tegne dette opp for meg? Det virker som en relativt enkel løsning, forstår jeg det slik at hver switch utgjør hver hastighet så du slår på bryter 1 for hastighet 1, bryter 2 for hastighet 2 osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.