Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...

I dag har jeg fått prøvd ut OpenHAB 2 Beta 3. og er både positivt og negativt overrasket.

+ Alexa virket bra, så og si uten noe ekstra konfigurasjon

+ De nye grensesnittene er vesentlig bedre

+ Ytelsen ser ut til å være forbedret

 

- Z-wave støtten ser ut til å være mangelfull (på sitt beste), systemet gjenkjenner kun en enhet... og det er usb sticken...

- Det kreves store endinger i konfigurasjon dersom du tar i bruk de nye "bindings"-ene.

- Lite dokumentasjon tilgjengelig

 

Jeg har også fått testet stemmestyring via smartklokken Huawei Watch, og det fungerer glimrende! var enkelt nok å sette opp og kan tilpasses i alle retninger.

 

Har også fått satt opp mine tre Chromcast Audio enheter slik at de kan spille av media gjennom SqueezeBox systemet. De dukker da opp som vanlige SqueezeBox enheter på serveren.

 

Fikk startet på et prosjekt der jeg skal legge opp 12v kabler i store deler av hagen også... har vært flink i dag... ?

 

Forutenom det så har jeg startet en stor omskrivningsjobb for å klargjøre for full migrereing til OpenHAB 2 og for å rydde opp i gamle feil og rare valg.

 

Det var dagens rapport. takk for meg! ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekt med en NodeMCU og one wire idag, fikk temperatur fra en one wire temperaturføler inn i HomeSeer via Arduino plugin. 

 

Planen er mest å lære, også kommer det nok noe nyttig ut av det også. I første omgang tenker jeg kjøleskap og fryseboks termometer.

 

Skjermbilde.PNGIMG_20160629_143935.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig artig GeneralVirus :) Begynte på tilsvarende prosjekt i helgen, foreløpig tenkt å bruke 433mhz transmitter til å sende temperaturene med. Dog først må jeg få til å få temperaturen fra DS18b20 sensoren, fant ikke adressen til den heller, DHT22 sensor har jeg fått avlesning fra. Heeelt grønn på programmering så er mest for å lære her og, mer motiverende å lære seg å programmere når en kan få ting til systemet ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Artig artig GeneralVirus :) Begynte på tilsvarende prosjekt i helgen, foreløpig tenkt å bruke 433mhz transmitter til å sende temperaturene med. Dog først må jeg få til å få temperaturen fra DS18b20 sensoren, fant ikke adressen til den heller, DHT22 sensor har jeg fått avlesning fra. Heeelt grønn på programmering så er mest for å lære her og, mer motiverende å lære seg å programmere når en kan få ting til systemet ^^

 

Bruker du Arduino? DS18b20 er enkelt da med riktig bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet var å slå av alt lyset i huset når jeg la meg og la mobilen på ladeplata på nattbordet, forå identifisere denne spesifikke ladeplaten tenkte jeg bruke NFC, men det viste seg at NFC ikke fungerte samtidig som trådløs lading var aktivert, dermed ble det følgende løsning:

 

dom.png

 

Tasker:
Hver profil mot Task "Domo-Lade-X" som sender signalet navnet indikerer
Hver profil med Exit-Task "Domo-Lade-Frakoblet" som sender signalet navnet indikerer

Domoticz:
Laget en "Selector switch" for alle lademulighetene (kanskje jeg trenger andre ting i fremtiden)
Brukt Blockly til å slå av alle lys dersom jeg setter telefonen til lading på ladeplate.
Dersom: TV er av og Status er "Hjemme", dette for å hindre trigging med ladeplaten på jobb (Borte) og i stua (TV på stort sett)
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evelen skrev:

*snip*

Kult :)

 

Du kan legge på en "IF" event i Tasker, som sjekker om du er koblet til ditt trådløse nettverk, slik at den kun slår av lysene om du er hjemme (på ditt nettverk).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Merko skrev:

Kult :)

 

Du kan legge på en "IF" event i Tasker, som sjekker om du er koblet til ditt trådløse nettverk, slik at den kun slår av lysene om du er hjemme (på ditt nettverk).

 

Det er sant, eventuelt kjørt "system alive checker" aka ping fra server, eller enkelt og greit brukt lokal IP-adresse i adressen (men det forutsetter at man ikke altid ser reel status utenfor huset).

 

Ellers skal det sies at jeg ofte ikke har wlan aktivert hjemme, så da fungerer det ikke for meg, men veldig greit ellers ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lukket TV-benk (egentlig et IKEA-kjøkken-overskap) med alle "TV-dingser" inn. Jeg har av og til fått varsel fra AppleTV om at den er for varm, så jeg har måttet ordne med kjøling av skapet.

 

Utstyr:

* 80mm vifte med USB (grill og "filter")

* Nexa pluginmodul med USB-lader

* Temperaturgiver

* RFXtrx433E

* HomeSeer3

 

Viften tar ned temperaturen 3-4 grader i løpet av 5 min. :)

2016-07-07 21.19.53.jpg

TV-benk vifte.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Argumenter med at stoffet fås i alle slags farger på eBay og kan heve et ellers kjedelig møbel. ? Det funka for meg (selv om jeg ikke har fått begynt på dette prosjektet). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det endte med at jeg måtte ha en egen kontroller pr rollertroll rullegardin-motor, så fant jeg ut at jeg likegodt kunne lage et lite hus til de, som er over vinduet (blir bak et rullegardin-brett).

 

Tegnet kjapt i Sketchup. Printer ut nå så får vi se hvordan det blir seende ut :)

OvcQUej.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jepp.

 

Får nok lage en litt ordentlig versjon senere med lokk. + Hull bak slik at man får tilgang til reset-knappen.

 

jlgmHTy.jpg

 

 

Om man ser bort ifra kabelrotet i toppen, så tror jeg det blir bra til slutt.

nOoCnRG.jpg

 

Vil nok pynte litt på det når jeg får skjult toppen. :)

Endret av Merko
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekte meg litt i Tasker.

 

Lagde en knapp på startskjermen, hvor det popper opp en slider når man trykker på.

Kan brukes til dimming av lys eller justere på rullergardinene. fungerte utmerket! :)

 

Om jeg får tid, så kan jeg lage en mini guide i morgen på hvordan det gjøres om noen er interessert (det er superenkelt)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens prosjekt har vært å få på plass Fitbitseer, og det var jo meget enkelt :) 

  • 1 stk Flex
  • 1 stk Alta
  • 1 stk Aria (vekt)

Har dog ett spm til @Moskus - Hvorfor får jeg opp "stairs" på min Flex, men på kona sin Alta vises ikke dette?

Prøvde å slette devicen, men den dukket bare opp igjen ved neste synk :( Flex støtter jo ikke registrering av trapper og da er det jo ikke noe vits å ha denne med :P 

 

Edit: Jeg har gjemt devicen i Homeseer, men lurer vel egentlig på om det går ann å fjerne den fra selve FitBit'en...

 

fitbitseer.png

Endret av DrLaban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.7.2016 klokken 12.14, DrLaban skrev:

Har dog ett spm til @Moskus - Hvorfor får jeg opp "stairs" på min Flex, men på kona sin Alta vises ikke dette?

Alta registrerer ikke antall trapper. :(

 

... og vær oppmerksom på at dagens versjon av FitbitSeer kommer til å slutte å fungere den 1. august. Jeg må se om jeg får anledning til å oppdatere plugin'en før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Moskus skrev:

... og vær oppmerksom på at dagens versjon av FitbitSeer kommer til å slutte å fungere den 1. august. Jeg må se om jeg får anledning til å oppdatere plugin'en før det.

 

Den gjør vel ikke det da...? ;):D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvveis off-topic men.

 

Da det ene rullegardinet mitt går noe tregere enn de 2 andre, så vil jeg sjekke om jeg kunne lage en "girkasse" som kan speede det opp litt.

Prototype: - 3d printet selvsagt :P

Må bare få nedskalere den :P

 

 

Edit: testet for moroskyld med litt høyere RPM på drillen. ser ut som den takler det hvertfall.

 

 

Endret av Merko
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.7.2016 klokken 23.09, Merko skrev:

Lekte meg litt i Tasker.

 

Lagde en knapp på startskjermen, hvor det popper opp en slider når man trykker på.

Kan brukes til dimming av lys eller justere på rullergardinene. fungerte utmerket! :)

 

Om jeg får tid, så kan jeg lage en mini guide i morgen på hvordan det gjøres om noen er interessert (det er superenkelt)

 

 

 

er intr, stress å måtte åpne en app eller webside for småting.

Endret av Evelen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 30.6.2016 klokken 3.37, GeneralVirus skrev:

 

Bruker du Arduino? DS18b20 er enkelt da med riktig bibliotek.

 

Kom seg idag, hadde det riktige biblioteket, men enten var det 4k7 motstand så manglet, eller at ledningene ikke kom godt nok nedi brettet. Nå gjenstår det bare å finne ut hvordan jeg skal få sendt temperaturen slik at RFLink gatewayen min forstår det :)

 

Bruker ArduinoNano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.