Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Billigantenne til Rfxtrx - funker den?


Marhil

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med mottak av signalet på et Nexa skumringsrelé (LBST-604), som er plassert ca 15 meter fra RfxCOMen, men med skrå vinkel gjennom en etasje og yttervegg.

 

Jeg ser at optimal antennelengde skal være ca 16,8 cm, men vet ikke om det bør være minst denne lengden eller akkurat denne lengden...

 

Har noen en formening om denne superbillige antenna fra Aliexpress vil funke? Den er 32 cm lang, ser jeg:

 

https://www.aliexpress.com/item/433Mhz-wireless-module-antenna-10dbi-high-gain-sucker-aerial-3M-cable-SMA-male-2/32513680463.html?spm=2114.01010208.8.5.KnbSfN#feedback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en antenne er som regel i en lengde tilpasset radiofrekvensen den skal ta inn.

jeg sakser litt fra wikipedia:

Sitat

En antennes utforming står i forhold til hvilken frekvens den skal brukes i. De fleste antenner er kvart- eller halvbølgeantenner.

Formelen for bølgelengde er: 300/f (frekvens i MHz) = bølgelengde i meter.

λ=cf{\displaystyle \lambda ={\frac {c}{f}}}{\displaystyle \lambda ={\frac {c}{f}}},

der

  • λ er bølgelengden til en elektromagnetisk bølge.
  • c er hastigheten til lys i vakuum, det vil si 299 792 458 m/s.
  • f er frekvensen til bølgen.

Ved 30 MHz er en bølgelengde 300/30 MHz = 10 meter

I mobiltelefon er bølgelengden 300/915 MHz = 32 centimeter

Måler du antennen på radioen, er den sannsynligvis 76 cm. 300/ 98MHz/ 4 = 76 cm

 

433mhz blir da 300 / 433 = 0,692840. hvis vi deler den på 2 (halvbølge-antenne) 0,69 / 2= 0,345

så lengden på antennen skulle vært 34,5cm

men så sier wikipedia igjen:

Sitat

Siden farten på strømmen i en leder er litt mindre enn radiosignalets fart, må antennen være litt mindre enn beregnet bølgelengde tilsier. Ofte passer det å redusere antennedimensjonen med 5 % i forhold til beregnet bølgelengde fra aktuell radiofrekvens.

 

En antenne som ikke har den riktige avstemmingen i forhold til frekvens, kan tilpasses ved å tune (avstemme) antennen elektrisk. Dersom antennen er for kort for aktuell frekvens, kan den fremstå som elektrisk lenger ved å lage en spole i nedre del av antennen. Dersom den er for lang i forhold til aktuell frekvens, kan det settes en kondensator i foten av antennen.

 

34,5 - 5% = 0,32 = 32cm

 

Det vil da si at antennen er akkurat passe lang til formålet :)

 

 

 

Endret av Håvardgj
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hilmar skrev:

Ok, takker. Får ikke linker opp i Tapatalk, av en eller annen grunn. Titter på de senere
emoji106.png
Jeg ble nok litt satt ut av et forum der de forsøkte å lage antenner på 16,8 cm til Rfxtrx.

det er nok da en kvartbølge-antenne. skal ikke være problem det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 2/19/2017 at 01:14, Hilmar said:

 

Har noen en formening om denne superbillige antenna fra Aliexpress vil funke? Den er 32 cm lang, ser jeg:

 

https://www.aliexpress.com/item/433Mhz-wireless-module-antenna-10dbi-high-gain-sucker-aerial-3M-cable-SMA-male-2/32513680463.html?spm=2114.01010208.8.5.KnbSfN#feedback

 

Litt sent, men jeg bruker den antenna. Funker bedre enn den lille som fulgte med RFXTRX. Så langt fornøyd og jeg får nå inn mye rart fra naboene. 

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.