Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre lys (evt. enheter/eventer) i Homeseer med Harmony hub, via Windows Mediesenter


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Standard disclaimer: Det du nå skal få lese er min hack for hvordan få dette til. Det finnes garantert bedre og mer elegante måter å gjøre det på, men det funker.. For meg i alle fall.

 

Forsøkte å søke litt rundt, men fant ingen gode løsninger på dette. Plugin for Hamony er ganske begrenset, og kan dessverre ikke brukes til dette. Her er hva du trenger å installere først:

- Restful API på Homeseer serveren (Dette kan også gjøres med JSON også, men det fant jeg først ut etterpå).

- Autohotkey på Windows PCn. I mitt tilfelle er dette mediesenteret. Det finnes sikkert tilsvarende løsninger for Linux (Raspberry...?) og OS X også.

 

1. I MyHarmony programmet, sett f.eks grønn/rød knapp til å sende f.eks "F8" og "F9" (velg noe som ikke brukes) til Windows-maskinen.

2. Lag et autohotkey-script som ser slik ut. Filen lagres som *.ahk, og velges Unicode formatering (gitt at du valgte Unicode formatering under installasjonen av Autohotkey).

 

F8::
	run, http://10.157.188.XXX/HomeSeer_REST_API.aspx?function=setdevicebyid&param1=YYY&param2=On
	sleep 500
	send, ^
	send, {LWin down}3{LWin up}
return

F9::
	run, http://10.157.188.XXX/HomeSeer_REST_API.aspx?function=setdevicebyid&param1=YYY&param2=Off
	sleep 500
	send, ^w
	send, {LWin down}3{LWin up}
return

3. Endre til IP-adressen til Homeseer server. Endre YYY til referanse-ID for enheten i Homeseer. Dersom du heller ønsker å trigge events eller andre ting leser du guiden til RedTechie. Den siste linjen for begge knappene må endres til å gjenspeile det nummeret Kodi er på taskbar. Hos meg er det tredje ikon på linjen.

4. Lagre og åpne scriptet (alt kjører i bakgrunnen).

 

Det som skjer er at nettleseren kommer i forgrunnen for å gå inn på nettsiden, derfor venter jeg 500 millisekunder før fanen lukkes (det må være lenger hvis ikke nettleseren kjører i bakgrunnen). Deretter åpnes Kodi igjen til forgrunnen med Win+3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Vart inspirert av denne guiden og laga min eigen versjon med JSON. Takk til trådstartar.

Kode:

F8::UrlDownloadToFile, http://192.168.0.140/JSON?request=controldevicebyvalue&ref=424&value=100, C:\Users\abcd\efgh\Autohotkey\test.txt
F9::UrlDownloadToFile, http://192.168.0.140/JSON?request=controldevicebyvalue&ref=427&value=100, C:\Users\abcd\efgh\Autohotkey\test.txt

Istaden for å bruke kommando Run brukar eg UrlDownloadToFile, som utfører JSON-kommandoen utan at det opnast eit nytt nettlesarvindauge som seinare må lukkast. UrlDownloadToFile skriv istaden resultatet frå JSON-kommandoen til ei tekstfil som eg heller kan slette etter 1000 år når den er oppe i 1MB.

F8 = skru på ein virtuell device med device-ID 424 som triggar eit event som dimmar ned lyset i stova 10% vha. ein EasyTrigger-funksjon, og deretter skrur av den virtuelle devicen.

F9 fungerar på samme måte, men dimmar opp lyset.

F8 og F9 har eg satt til to knappar på Harmony-fjernkontrollen, som igjen er tilkobla PCen via Bluetooth og fungerar i praksis som eit Bluetooth-tastatur.

OBS! For at scriptet skal fungere må det køyre på PCen. For at det skal køyre automatisk ved oppstart av PCen, legg ein snarveg til scriptet i denne mappa:

C:\Users\<UserName>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Autohotkey er visst fine greier.

 

Oppdatering: ein kan gjere det meir elegant ved å trigge event direkte med JSON-kommandoen "/JSON?request=runevent&group=GROUPNAME&name=EVENTNAME" istaden, og dermed sleppe den virtuelle devicen. Meir om JSON-kommandoar som kan nyttast med HomeSeer kan ein lese om Homeseer sine support-sider (trykk JSON Control Interface --> Controlling with JSON i venstre marg).

 

Endret av Zulboom
Tilleggsinfo
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.