Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalinger kamera


iceball

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til kamera som bare funker greit, men ikke trenger å koste skjorta? Er jo folk her inne med 10+ kamera hjemme, antar man ikke kjøper inn bare Axis da ?

Skal i første omgang ha et med pan og tilt i stua + ute, under inngangspartiet. Har lagt frem CAT-kabel til disse.

Gjerne noen pro/cons =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, iceball skrev:

antar man ikke kjøper inn bare Axis da 1f914.png

Jeg har 5 Axis servere. :P

... men det er snakk om  Axis 2400+ som jeg fikk for "ingen penger" på eBay. Gir fint SD-bilde, men ikke verdens høyste FPS. Ca 7-8 bilder i sekundet hvis man bruker mer enn et kamera på en server, men det holder til formålet.

 

Og så har jeg analoge kameraer. De er enklere å plassere for de er stort sett mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellig billig kina greier, men har nå bestemt meg for å prøve litt fra HikVision som er litt mere kvalitet. Cube kameraene har er popolære, jeg fikk nå den nyere modellen DS-2CD2442FWD-IW med 4MP som jeg tester ut nå. Ser veldig bra ut, spesielt "night vision" er OK på dette i motsetting til mange billig kamera hvor det bare er grå grøt. Har også sirene så en kan via motion detect få en grei alarm via kamera høyttaler som "forteller-at-du-ikke-har-noe-å-gjøre-i-garasjen-min" som jeg har satt opp ? Kamera var også greit å sette opp med Blue Iris. 

 

Det som jeg liker med HikVision er greit at at de fleste modellene finnes med/uten WIFI samt at en kan velge linse 2.8mm eller 4mm. 

 

Ellers er det dette med å kjøpe "Kina versjon" markert med "multilanguage version" med kina firmware som er billigere en de for de vestlige landene makert med "english standard version" som er dyrere. Men jeg gidder ikke å hacke og dille med FW og script så jeg betaller heller "Europe" prisen for å slippe tull. Men skal en ha mange kamera til en billigere penge og en gidder å sette seg inn i hvordan trikse med FW, osv. så har en valget der.

 

For hjelp og anbefallinger så er dette stedet å starte https://ipcamtalk.com/forums/hikvision.5/

 

Skal også ha et par kamera med tilt og pan så vurderer nå dette DS-2CD214WDF-IWS med 4MP. 

 

Endret av backspace
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon som deg. Trenger kamera, men har ikke landet på fabrikat ennå... Har et kjipt et fra D-link, som jeg ikke er spesielt fornøyd med, men det duger i kriser.

Ellers er det jo Foscam som blir trukket frem hele veien, men jeg orker ikke tanken på å strekke strøm og/eller CAT5 til hvert kamera.

 

Fikk et tips om Netgear Arlo for en stund siden, de er trådløse. Men integrering mot f.eks HS3 er sikkert bare å glemme for disse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet mye kinagreier, og har kommet frem til at Dahua og Hikvision faktisk er ganske brukbare. Dette er rene ip-kamera, så du må ha software ved siden av.

 

Skal du ha en standalone løsning så er Blink helt genialt. Har 3 stk av disse innendørs. Lett å plassere, går på batteri, og appen fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Netgear arlo, da de virker å dekke mine behov. Kanongode bilder, bevegelsessensor som starter opptak og sender melding. Opptak til sky. Kameraene er magnetisk festet, så lett å plukke ned/flytte. Appen funker bra. 

 

Ingen mulighet for integrasjon videre, såvidt jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Den 2/25/2017 klokken 10.09, backspace skrev:

Skal også ha et par kamera med tilt og pan så vurderer nå dette DS-2CD214WDF-IWS med 4MP.

 

Backspace, kjøpte du det kameraet, og er du fornøyd med det? Jeg lurer forresten på om du lenket til feil kamera, for det der er vel ikke bevegelig. Men jeg trenger et kamera til å dekke plassen jeg har i en blindvei, som ligger sånn til at folk fra en nærliggende pub og andre på vei til og fra byen syns det er enkelt å tømme tanken der istedenfor på en do... Jeg regner med at med kamera og stor plakat med "tissere legges ut på Facebook-kontoen min" burde hjelpe. ? Jeg har et lignende skilt på hytta, "Innbruddstyver legges ut på Facebook" (med et stort kamerasymbol så våre venner fra land i det nære østen skal forstå det), og jeg har aldri hatt innbruddsforsøk der. Gårdsplassen min har flere naboer, så jeg må kunne ha et kamera som stilles fast inn og ikke dekker mer enn akkurat min del av blindgata (jeg eier så langt ut som huset går) for at det skal være lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, DS-2DE3304W-DE er vel med ptz i grei prisklasse - ca. 160 $.

Kjøpte selv DS-2CD2142FWD-IWS(2.8mm) 4MP dome med POE og wifi - 110 $ og DS-2CD2355FWD-I(4mm) 5MP turret kamera (ikke ptz) - 150 $.

Kan anbefale denne selgeren https://m.aliexpress.com/store/storeHome.htm?spm=a2g0n.detail-cache.0.0.618971aeppwE7k&sellerAdminSeq=229149038#/

Rask og rimelig levering med DHL, skrev også ned verdien uten at jeg spurte om det, så tror jeg slapp moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mastiff skrev:

Unnskyld et idiotspørsmål, men hva er forskjellen på linsene? Er den ene mer vidvinklet enn den andre, og fins det noe sted en oversikti over hvor stort område hver av dem dekker?

Riktig, men vidvinkelen avhenger vel av størrelsen på bildebrikken og vil derfor variere noe. 2.8 mm eller 4 mm er vel normalt det man velger tror jeg.

Bruk siden til produsenten så ser du hvor mye som dekkes ved forskjellige linser. http://www.hikvision.com/europe/Products_accessries_756_i33099.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takk! Jeg ser at det der drar 80 grader på 2,5 og 63 grader på 4 mm. Så da er det bare å finne fram den (digitale, selvsagt!) vinkelmåleren min og stille meg på stige for å se nøyaktig hvor mye jeg dekker med hva da. Takk! Jeg har for øvrig ikke sett Hikvision før, men så kjøpte jeg mitt forrige kamera for 4-5 år siden, da Foscam 1080p var virkelig "top of the line". Det er nok litt gammeldags nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir Hikvision full HD rett i nettleser (Chrome)? Jeg har et par billige 720p IP-kamera hvor man må enten bruke ActiveX (som bare funker i Internet Explorer) for full kvalitet i nettleser eller et annet program som f.eks. appen tinyCam Pro eller VLC. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/29/2017 klokken 20.11, Mastiff skrev:

Litt småkjipt hvis det blir kontroll fordi paranoide folk klager, og det viser seg at kameraet dekker en kvadratmeter av den offentlige veien i blindgata...

Derfor har man svart tape på linsa. Fungerer utmerket til å filtere ut naboen.

Offentlig vei har du lov til å filme så lenge det "ikke er mulig å identifisere enkeltpersoner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var underlig, jeg trodde faktisk det måtte være fysisk ute av stand til å filme området. Men det hjelper uansett ikke meg, for det blir mulig å gjenkjenne folk på det kameraet jeg skal ha, ellers er det jo ikke noe poeng. Så teipmetoden er vel det jeg må ty til i nødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/kameraovervaking/?id=2091

 

Spesifikt: 

Quote

Du har bare lov til å overvåke det som er relevant for formålet. Derfor må du unngå å filme mer enn du trenger, for eksempel ved å endre kameraplassering eller -vinkel, eller ved å snevre inn bildeutsnittet. En annen løsning kan være fysisk avskjerming av hva som filmes eller digital maskering/"sladding" av deler av bildet. En slik maskering må ikke kunne fjernes fra opptakene i ettertid. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte forresten https://www.komplett.no/product/915240/hjem-fritid/smarte-hjem/overvaakning/videokameraer/tp-link-nc450-hd-ip-kamera# til 649,- mens Komplett hadde salg tidligere denne uka, 1280x720 med PoE (riktignok via egen PoE-dings) og PTZ. Var faktisk overraskende bra, ikke minst til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.