Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

KNX-guiden


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Det er ikke så mye generell informasjon om KNX på forumet, jeg prøver meg derfor på en guide. Forhåpentligvis blir den bedre etterhvert om folk stiller spørsmål, så den kan klargjøres litt. 

 

Software/system.

KNX er et åpent system som er støttet av mange av de aller største produsentene av elektrisk utstyr. (ABB, Berker, Gira, Hager, Jung, MDT, Siemens, Somfy osv). Det vil si at det er en enorm mengde utstyr tilgjengelig, og det er lett å koble med andre systemer da det er hardware-interfaces mot det meste, dette gjør systemet robust, og selv om all støtte skulle stoppe vil man antakelig ha mulighet til å styre utstyret i «all framtid».  At systemet er åpent er også et argument i seg selv for noen. En av særegenhetene med systemet er at for å konfigurere utstyret (altså forskjellige innstillinger i hardwaren, man kan fortsatt kommunisere med hardwaren med den softwaren man vil) så er det kun en type software som brukes ETS. Dette har sine fordeler og ulemper. Fordelene er at alt utstyr sertifiseres, er det KNX så er det KNX, alt utstyr virker med hverandre, og alle KNX-gateways kommuniserer med alt utstyr som finnes. I tillegg kan man lett hente ned konfigurasjonsfilen for utstyr uavhengig av om faktisk har utstyret, det betyr at man kan sette opp alt på forhånd, men ikke minst at man kan få et svært godt inntrykk av hva enheten kan gjøre ned til minste detalj om man er usikker på om den oppfyller dine behov. Ulempen er at ETS i utgangspunktet ikke er gratis. Med en pris på 200 Euro (20 enheter) eller 1000 euro (evig enheter). Manges første tanke er at man må ut med nesten 10 000 bare for å sette i gang, men man kan komme seg rundt dette på flere måter. Man kan ta et online-kurs som gjør at man får ETS lite (20 enheter) for ca 50 euro. Det er også en gratisversjon med maks 5 enheter. Enhetsbegrensingen er dog per prosjekt, det er ingenting i veien for å benytte flere prosjekt, da programmet kun brukes til konfigurasjon. Det er litt tungvint med 5 enheter, men med 20 så klarer man seg med 2-3 prosjekt. Personlig har jeg ett for alle sentrale enheter, en for alle brytere, og en for alle sensorer. Det har også kommet et nytt produkt «ETS inside» som visstnok er enklere å bruke https://www.knx.org/knx-en/Landing-Pages/ETS-Inside/what-is-ets-inside/compare.php. Det koster 160 euro.

Bilde fra configurasjonen av en enkel bryter, der man kan bestemme hva slags telegrams om sendes (switch, dim, shutter), og hva som skjer når man klikker nederst og øverst på knappen, når LED-lampen i bryteren skal slås på, og også om den sender en puls eller går av og på når man trykker).

konf.png.029c3a8180ff6841eb24bf26de7586b0.png

 

Fysisk

KNX er i utgangspunktet et trådbasert system. Det vil si at alt utstyr trenger 2 ledere trukket fram. Protokollen er ikke spesielt rask (9600 b/s) , oppsiden av dette er at den er ekstremt robust og har lang rekkevidde (1000m uten ytterligere tiltak). Man kan bruke vanlige TP-kabler, men det finnes også dedikerte bus-kabler, disse har som regel 4 ledere, så det er to i reserve. Alt utstyr har en wago-klemme men bare kobler inn (den svarte og røde klossen på bildet). De har 4 tilkoblinghull per farge, det er mao praktisk lett å seriekoble utstyret. Over buskablene så går det strøm med 30V, og den store majoriteten av utstyr får strømmen til drift via disse. For å starte med systemet trenger man dermed 1. En gateway, dvs en enhet som kobler seg til bussen, og har ethernet, så man kan kommunisere med bussen over nett. 2. En strømforsyning. Det er langt mer vanlig å ha en såklart stjernetopolog med KNX, det vil si at man for eksempel har dimmeren i sikringsskapet, og trekker ledninger ut til lamper. Dette gjør at man har flere ledninger, men det er mye enklere å endre på systemet. Det finnes også enheter som ikke er lagd for denne type topologi. Det er også en trådløs variant, KNX-RF, men jeg har ikke noe kjennskap til det systemet.

konf2.jpg.33f65b41acfd8ac0775daed064abb9b5.jpg

 

Logisk

Hver enhet har en adresse, dette likner ganske mye på en IP-adresse. De er på formen 15.15.255, mer en nok for alle enheter for et vanlig hus (ca 65000 kombinasjoner). Denne adressen brukes kun av ETS når man konfigurer selve hardwaren. Det er dette kun ETS kan gjøre. I det «daglige liv» så bruker man såkalte gruppeadresser. Gruppeadressene er på formen 31/7/255. En gruppeadresse er i praksis en funksjon, og er uavhengig av hardwaren. Et stykk hardware kan ha en menge funksjoner. Et eksempel kan være at en bryter har funksjonen «switch» tilknyttet bryteren. Dvs når du trykker så sendes et telegram med for eksempel adressen 1/1/1 og innholdet «on». Alle adresser er enten et input eller output og de er en del forskjellige typer telegram. I eksemplet mitt er det et enkelt «switch»-telegram, som er 1 bit, på eller av. Men man har også egne for dimming (med prosent nivå), persienner, tidspunkt, temperatur, generelle nummer osv. En adresse kan brukes av mange funksjoner om man ønsker. I eksemplet mitt så kan man for eksempel sette gruppe-adressen 1/1/1 på INPUT-funksjonen på alle husets rele, og da vil alle rele slås på om man trykker på knappen. Man kan mao kjøre systemet totalt desentralisert om man ønsker. En funksjon kan også tilknyttes så mange adresser man ønsker, så relèene kan slås på og av mange forskjellige brytere om man ønsker det. Det er disse gruppeadressene softwaren du bruker til styring (for eksempel Homeseer) kan sende og motta. I bildene ser man gruppe-adresser tilegnet funksjoner i ETS, og et utsnitt av pakkene som går på bussen i løpet av noen sekunder i systemet mitt. Alle pakker bekreftes slik at ved pakketap så sendes det på nytt.

konf3.PNG.071c72435d784322c17f7125df10dd95.PNG

Kostand

KNX har fått en del kritikk for å være dyrt, men personlig synes jeg det er en litt urettferdig kritikk. Det vil si, i hvert fall sammenliknet med konkurransen. Kablet medfører kostander, og er best egnet for oppussing, og vanskelig å prise, men selve utstyret er ikke så ulikt priset gode alternativer. Det er dyrere enn nexa o.l, men ikke så mye dyrere enn Z-wave. Når jeg kjøpte (som riktignok er noen år siden, så det er sikkert 20% dyrere nå pga dårlig krone), betalte jeg eksempelvis 620 kroner per dimmekanal og 250 kroner per relekanal. Det er ikke noe billig system, men jeg vil driste meg til å påstå at kostanden ikke er så ille som noen vil ha det til. Hovedulempen kostnadsmessig er at du må ha en gateway, strømforsyning og ETS, så oppstartskostnaden er definitivt tilstede, det er vanskelig å komme unna med nevneverdig mindre enn 2000 kroner for dette.

 

 

 

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moskus klistret denne emne
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Bra skrevet! Har selv et KNX anlegg med ca 100 enheter og har kjøpt ETS Pro. Det er som du skriver kanskje litt dyrere enn andre systemer, men det er vannvittig stabilt og allsidig. Bare ta f.eks visualisering/styring av anlegget, så finnes det mange alternativer med mye kult design. Jeg har testet 3-4 stykker, men ser ut å ende på bOS fra ComfortClick. I tillegg så kan du handle komponenter fra mange forskjellige produsenter, noen dyrere enn andre, men da kanskje mer avanserte funksjoner. ebay.de er også et godt tips, der har jeg spart mye penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Automatikk skrev:

Alltid interessert i hva folk velger av produsenter. Hvem har fått innpass i tavla og rommene dine?

 

Zennio - brytere, dimmere, binærinnganger, releblokker/piller, IR-sender, IP-interface, detektorer, spenningsforsyning, fargeskjerm med mobilapp

Thinknx - server, brukergrensesnitt, GW til Z-Wave, Philips Hue og Apple Homekit

Elsner - Temperatur og fuktfølere, utesensor, bevegelsessensorer

Siemens - relepiller og binærinnganger

Esylux - detektor

SE Lightmanagement - dimmere

MDT - brytere

Intesis - grensesnitt mot varmepumpe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Gira (514200) romkontrollere med glassrammer på de fleste rom og i tavla kjører jeg det meste Gira på brytere\dimmere\ip modul\styring av vannbåren varme. Har også noe Siemens og hager på ting som gira ikke har (strømmåler, lux og utetemperatur, klokke) men bytter ut litt fortløpende når jeg får nye ideer ? nå for tiden ser jeg etter en grei værstasjon, men har ikke landa på noe enda. På visualisering og logikkstyring  har jeg testa litt forskjellig, men tror jeg lander på bOS nå etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bronson said:

 

Zennio - brytere, dimmere, binærinnganger, releblokker/piller, IR-sender, IP-interface, detektorer, spenningsforsyning, fargeskjerm med mobilapp

Thinknx - server, brukergrensesnitt, GW til Z-Wave, Philips Hue og Apple Homekit

Elsner - Temperatur og fuktfølere, utesensor, bevegelsessensorer

Siemens - relepiller og binærinnganger

Esylux - detektor

SE Lightmanagement - dimmere

MDT - brytere

Intesis - grensesnitt mot varmepumpe

 

 

Har du noen tips/erfaringer med Thinknx og z-wave? Er på jakt etter noe jeg kan bruke til trådløse magnetkontakter for å se åpen/lukket status på vinduer og dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frank Nilsen skrev:

Har du noen tips/erfaringer med Thinknx og z-wave? Er på jakt etter noe jeg kan bruke til trådløse magnetkontakter for å se åpen/lukket status på vinduer og dører.

 

Sammen med en stikk som jeg kjøpte på Claseren og Fibaro dimmer fungerer den fint. Magnetkontaktene fra Claseren ville ikke samarbeide og stripsen fra Sensative hadde jeg ikke tålmodighet til å parre. ;)

 

Ryktene går om magnetkontakter på KNX RF, så jeg venter spent på det. I mellomtiden fikset jeg det med god gammeldags kabling og binærinngangen på den ene glassbryteren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende at vi alle (stort sett) har forskjellige valg.

 

Her går det i Schneider dimmere og reeler, SpaceLYnk controller, Schneider brytere, Schneider PIR og zennio-piller. Så langt i alle fall. I tillegg integrerer jeg mot HUE, SmarterCoffee, Sonos og Nest. Så langt i alle fall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Automatikk skrev:

Spennende at vi alle (stort sett) har forskjellige valg.

 

Her går det i Schneider dimmere og reeler, SpaceLYnk controller, Schneider brytere, Schneider PIR og zennio-piller. Så langt i alle fall. I tillegg integrerer jeg mot HUE, SmarterCoffee, Sonos og Nest. Så langt i alle fall 1f609.png

 

Det er jo det som er så herlig med KNX! Utrolig deilig å kunne slippe å tenke på kontrollere og kompatibilitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde heller lokke Facebook-gruppa hit. ;)

 

Ikke det at jeg misliker Facebook så veldig, men problemet med diskusjoner på Facebook er at det har omtrent 0 læringsverdi. :( Det er ikke mulig å finne informasjon som er lagt til tidligere, med mindre noen tilfeldigvis husker en gammel diskusjon og vrir fletta ut av søkemotoren... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
1 minute ago, Automatikk said:

Vi er ikke fryktelig mange, men det er nå i alle fall 3-5 stykker her..?

 

Bare å fyre løs om du lurer på noe rundt KNX så skal jeg prøve å svare som best jeg kan :)

Har du erfaring med gira sin homeserver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Automatikk skrev:

Vi er ikke fryktelig mange, men det er nå i alle fall 3-5 stykker her..?

 

Bare å fyre løs om du lurer på noe rundt KNX så skal jeg prøve å svare som best jeg kan :)

 

+1 :) (Så lenge det ikke er om Homeserver. ;) )

Endret av Bronson
La til litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Automatikk said:

Nei, den har jeg med vilje aldri satt meg inn i. Den er veldig «tungrodd» i forhold til hva det kan gjøre og det finnes mye enklere løsninger på markedet. Prisen er også helt hinsides i mine øyne. Kan jeg spørre hva du bruker den til?

Jeg var heldig da denne kom til meg veldig billig gjennom at jeg skulle være et visningshus, men siden tidligere sjef sluttet så ble dette ikke noe av å jeg satt der med en homeserver som ikke kostet all verden :) Tanken er å bruke logikk og slik som er inne i den. Har ikke fått utforsket den så veldig da jeg har rotet til pålogginga til den. Men skal komme sterkere tilbake:)

 

Hvilke ander løsninger brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mogge skrev:

Hvilke ander løsninger brukes?

 

Spørs hvilken del av Homeserver som brukes. Logikkdelen f.eks velger jeg som oftest å ha i KNX-produktene i stedet for plassert i en sentral enhet. (Selv om jeg har noen der også.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her bruker Zennio og jeg bruker SpaceLYnk. Loxone, LogicMachine er et annet alternativ. Finnes haugevis av løsninger. 

 

Har du ETS lisens selv, eller må noen andre programmere for deg? Tenker da på i forhold til å ta i bruk logikk..

Endret av Automatikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ETS lisens selv. Fikk litt godsaker i fordindelse med at jeg skulle være et visningshus :) 

Merker nå at det er noen som har god erfaring med logikk og slikt her :) 

 

Godt å få en forum der en kan snakke KNX. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Mogge said:

Hei,

 

Er det mange av dere som har knx i bolig?

Er ny her så har søkt nettet etter mange norske knx forum men funnet svært lite så håper dette er en start :)

 

Vet ikke hvor mange det er, men kjører det (kanskje ikke så overraskende) i min bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mogge skrev:

Godt og høre det er fler av oss. Virker ikke veldig utbredt dette med knx i bolig.

 

Synes det er litt avhengig av hvilket "miljø" du oppholder deg i. Det virker som noen grupper foretrekker Z-Wave, noen Xcomfort, noen IKEA/Philips og noen KNX. I min omgangskrets vil iallfall noe annet enn KNX være uhørt. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.