Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Garasjeport + nexa


Stianoh

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en nexa AN-179 on/off rele.

Kan denne brukes til å åpne garasjeporten?

Tenkte å bare koble imellom på knappen som er i bruk idag, men det må jo 230v strøm også inn på releet for at det skal funke? vil helst ikke ende opp med å grille noe her..

 

 

17093054_10155503664625639_691275396_o.jpg

17093079_10155503664775639_653638463_o.jpg

17092894_10155503665235639_771797564_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last skal på LS, men der vil du IKKE ha garasjeporten din - da griller du den. Du kan parallellkoble porten og bryteren på S1, men du vil ikke få fjernstyrt porten og releet vil ikke ha noen funksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Stianoh skrev:

Så det vil ikke  funke å koble strøm på l og n, pg ledningene fra bryteren på 3v og  s1? Den trenger ikke strøm, bare kortslutning på ledningen tror jeg? 

Det virker som om du tror at S1 gir et signal ut. Det gjør den ikke. Den kan ikke brukes på den måten.

 

Kan også bruke AN-179, men da trenger du et potensialfritt relé i tillegg som kan ta 230V. Og det er litt mer arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner nå :)
var ikke dette jeg kjøpte den for uansett, men inni hodet så hørtes det så kjekt ut. takk for svar! :)

så det finnes ikke en enkel løsning på å få åpnet/lukket porten med z-wave?

Endret av Stianoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg om jeg tar feil. Men om du kobler strøm på L og N for strøm, så kan du koble IN og LS mot garasjeåpneren. Det er viktig at du ikke kobler sammen L og IN slik som det er på tegningen. Dette er en rele-modul, så det skal gå fint. Fint om noen kan bekrefte at de er enig med meg før du prøver dette[emoji122]


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet for deg akkurat nå, hadde en AN179 liggende, hvis du IKKE lasker den så er IN og LS kun et rele som fungerer utmerket til det du skal bruke det til.

Ingen spenning mellom noen fase og IN eller LS hvis ikke du lasker den selv, kun et rele som slår inn/ut mellom IN og LS

 

Endret av Actibus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testa. Funker fint 1f642.png:)
eneste som ikke var helt som jeg trodde var at inne på fibaro-appen må jeg trykke to ganger for at det skal skje noe. Det skjer bare noe når jeg skrur den på "on"..Da åpner den seg f.eks. Men om jeg da trykker på "Off" så går den ikke ned igjen. Må trykke en gang til på "On" etter at den er endret til "Off". Da går den igjen.
Sikkert en logisk grunn til det. Finnes ikke noen måte å komme rundt det på? Ville helst hatt den til at når den stod off så var den nede og oppe på on. Nå viser den "On" hele tiden siden jeg må trykke to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stianoh skrev:

Da åpner den seg f.eks. Men om jeg da trykker på "Off" så går den ikke ned igjen. Må trykke en gang til på "On" etter at den er endret til "Off". Da går den igjen.

Ja, og grunnen er enkel: Når du trykker "On" er det det samme som å trykke ned den originale knappen. Når du trykker "Off" er det som å slippe den. Så du burde sette det opp at den gikk tilbake til Off automatisk etter et halvt sekund.

 

Så er det bare å trykke på On så "toggler" du status på porten.

 

Hvis du vil vite om porten er åpen eller igjen, ville jeg brukt et par magnet-sensorer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stianoh skrev:

Finnes det en litt rimelig magnetsensor man kan koble til strøm på et vis? Ser for meg at batteriene gir seg kjapt ute i kulda?

Jeg har Fibaro sin batteridrevne i boden. 80% batteri nå, etter ca 6 mnd. Boden er ikke oppvarmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.