Gå til innhold
  • Bli medlem
Snowman

FAQ låser til smartthings for oss i Norden

Anbefalte innlegg

FAQ låser til smartthings for oss i Norden.

Mange lurer på dette med låser, og siden det reelt sett bare er et alternativ for oss her oppe så lagde jeg en faq i går, les om det er av interesse.

1 ID-lock med z-wave brikke er det støtte for både med default device handler fra smartthings og med utvidet funksjonssett i custom code. Anbefaler å gi noen dollar til rboy som du finner på community dot smartthings dot com så får du best mulig kode til låsen.

Denne har 2 koder. 1 masterkode for familien, samt en en service kode som du kan skifte så ofte du vil. Om man bruker master til mor og far, og service til resten av familien osv bestemmer du naturligvis selv. Det medfølger 10 stk rfid brikker som er unike når man legger de inn.

Med en smart app kan man endre koden på service kode.

Brikker vs koder.
Brikke nr 1 er automatisk masterkode brukeren, nr 2 er servicekode brukeren, nr 3-10 er unike uten mulighet for kode.

Flere koder i fremtiden? Mulighet for å endre koder i forhold til tid?
ID-Lock er ikke veldig informative på slikt, så min teori er at vi nok ikke på lang tid ser støtte for flere koder, ingen vits i å mase på dem heller for de svarer ikke uansett.

Endre koder i forhold til tid? Eks åpent frem til 12 på fredag fordi da kommer det en murer. Dette kan du løse på mange måter, men tror at det å gjøre det manuelt i en smart app, eller på låsen blir det mest naturlige. Om du vil lage en schedule for at eks vaskehjelp kommer på torsdager etter 12:00 så lar jo det seg løse i core. Sette kode automatisk torsdag morgen, og endre den til noe annet på ettermiddagen i samme core script.

Varslinger: Du kan få varsel om bruker 1, 2 , 3…. åpner, du kan få varsel om feil kode ble brukt, du kan få varsel om døra brenner (temperatur), varsel om døra er åpen eller lukket, du kan slå av alarmen om låsen åpnes… Det er ingen grenser for hva du kan få ut av data og gjøre noe med.

2 Yale i Norden er låst slik at z-wave modul for home brew ikke vil fungere, og Trioving har ingen planer om å endre dette, med overveiende sannsynlighet grunnet avtaler med alarmselskaper. Dette virker andre steder på kloden.

3 Det finnes et par andre alternativer som sikkert kan benyttes i blokker ol. Men som nok ikke er særlig gunstige å benytte på hoveddøra i Norsk klima.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er batteritiden på denne? 

Leste på et svensk forum at på grunn av konstant polling av data så gikk låsen tom for batteri i løpet av noen dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, alven skrev:

Leste på et svensk forum at på grunn av konstant polling av data så gikk låsen tom for batteri i løpet av noen dager.

Det er mulig, men det er jo pga. pollingen. Man SKAL ikke polle batterienheter. Deaktiver polling så går det så mye bedre, og alle dørlåser støtter "beaming" så polling er ikke nødvendig. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, jeg prøver meg her jeg. Jeg har en ny Smartthings V2 og en Idlock 101 med z-wave modul. Kan noen forklare meg eller peke meg i riktig retning for hvordan jeg får koblet huben til låsen? Og hvordan konfigurere parametre deretter?

Mvh,

Kurt Näslund 

Røros

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av toonwolf
      Har: ID Lock 150 med Z-Wave modul og HomeSeer
      Ønsker: Lys for å vise på utsiden om dør er låst eller ikke

Bakgrunn: Låsen settes til å være åpen og låst på forskjellige tidspunkt ved å sette parameter 1 og 5. Problemet er om noen legger hånda på låsen for å aktivere touch-panelet fordi de tror at døra er låst, da låses døra! For å unngå dette ønsker jeg å ha et grønt lys som viser om låsen er ulåst og rødt lys som viser at døra er låst. Jeg har forsøkt å lese meg opp på forskjellige mulige løsninger og har kommet til at en Fibaro RGBW kontroller og LED stripe bør kunne fungere. Denne kan vel enkelt settes til å lyse grønt og rødt og også f.eks blinke rødt om noen taster feil kode. Når det gjelder LED striper har jeg ikke noen erfaring i det hele tatt, men trenger da ikke noen lang 5 meter. Kan denne fra Komplett brukes? Tar gjerne i mot tips hvilken type og hvor man kan kjøpe kontroller som vil fungere også.
    • Av Skjalggl
      Ved trykk på reset-knappen på min Hub 2018/v3:
      -lyset er initielt konstant grønt
      -etter ca 4-5 sekunder begynner lyset å blinke rødt/grønt
      -etter noen sekunder til blir lyset borte
      -har holdt knappen inne i over 120 sekunder, men lyset forblir borte.

Ifølge Samsung skal lyset blinke oransje i ca 50 sekunder, for deretter å begynne å lyse konstant, når man trykker inn reset-knappen.

Merker meg også at Hub'ens SSID ikke lenger vises på Pc'en - er ganske sikker på at jeg så en SSID som het "st-hubv3-810" før....
      Kan noen belrefte/avkrefte om de ser sin Smartthings'  SSID når de ser etter trådløse nett på PC?
    • Av Kurt Näslund
      Heisann 🙂

Jeg har en Chamberlain Motorlift 700 garasjeport med bryter for åpning, samt fjernkontroll. Hvordan kan jeg få denne til fjernstyres fra app da via en eller annen z-wave løsning?

Mvh,
      Kurt Näslund
      Røros
    • Av borgeolsen
      Har satt opp en Single Switch 2, som styrer 5 led spotter. Som bryter bruker jeg en dimmer. Har koblet opp iht. koblingsskjema. (Har fagbrev som elektriker og kan dermed utføre slike ting i mitt eget hjem), Når jeg slår på dimmer eller trykker på "b-knappen" så slår bare lysene seg på og så av igjen etter 1 sekund. Er det en form for mode jeg må endre?
    • Av Mekkal91
      Hei!
      Jeg har nettopp kjøpt en samsung smartthings hub 3rd generation fra Amazon og får den ikke opp i smartthings appen...
      Har lest på support at man må legge den inn manuelt, men den kommer ikke opp da heller..
      Er det noen her som har peiling på hva det kan være?
      Kan det være at den ikke kan brukes i EU?