Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Xiaomi Mi Smart Home


Venin

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det vel være? Ingenting i veien for det. ;)

 

Ikke for det, Xiaomi er et kjent merke. Men det er et stort selskap og produserer mye forskjellig. Med varierende kvalitet. Er det sikkert at det er "den" Xiaomi'en det er snakk om? Kineserne plagierer jo seg selv hvis det er penger å tjene. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø, det kan du si. Men er vel ikke noe som skulle tilsi at det ER det. Liker designen på dingsene godt, men det kan jo være det finnes noe tilsvarende på 433MHz som jeg ikke har funnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I tilfelle noen kommer over denne tråden ved søk: Bryter, bevegelsessensor og termometer funger upåklagelig. Har 4 brytere, 1 bevegelsessensor og 5 termometre. Gatewayen måler Lux, har RGB LED og kan spille av alarmer. Alt kommer inn i Domoticz.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 28.5.2017 at 18:44, Venin said:

I tilfelle noen kommer over denne tråden ved søk: Bryter, bevegelsessensor og termometer funger upåklagelig. Har 4 brytere, 1 bevegelsessensor og 5 termometre. Gatewayen måler Lux, har RGB LED og kan spille av alarmer. Alt kommer inn i Domoticz.

 

Jeg har netopp kjøpt en partypack med Xiaomi Smart Home produkter etter en vellykket Xiaomi robotstøvsuger og et par Wifi-brytere. Dette virker som smart-home for vanlige folk. Gleder meg til å komme igang. Tenker å kjøre alt i deres app (den er nå på engelsk). 

 

Så langt har jeg hatt lite hardware å leke med kun wifi brytere, men det er lett å sette opp ganske gøye regler; Hvis jeg kommer hjem på natt til lørdag/søndag mellom 00:30 og 04:00 så slår lyset i gangen seg på i 10 minutter. Den blir aktivert av geo-fence på min mobil. Får imidlertid brukt den funksjonen alt for lite ;) 

 

Nå har jeg bestilt 3x temp/humidity sensorer, 1x gateway, 2 x yeelight smart bulb, 1x dør/vindu sensor, 2 x bevegelsessenorer. Kommer i to pakker, hver med totalverdi under 350. Veldig hyggelig prisnivå!

 

Det jeg lurerer litt på er dette med ZigBee - er ikke nevnt at mine sensorer støtter dette og så ser jeg at "range" på gateway er 10 m i et forum.. kan fort bli veldig mye sensorer i gangen hvis ikke rekkevidden er bedre.. litt spent på det. 

 

Hvordan fungerte det for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har robotstøvsugeren fra Xiaomi, selv om det er i mot mitt prinsipp (nettstrøm og kinavarer). Støvsugeren fungerer over all forventning. Veldig bra resultat og stillere enn konkurrentene jeg har observert hos kompiser.

 

Og direkte integrerbar i Home Assistant [emoji106] (ok, med litt knoting/hacking)

 

Stoler egentlig på Xiaomi og 230v. Produktene gir i alle fall inntrykk av skikkelig kvalitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kjs_music skrev:

Så langt har jeg hatt lite hardware å leke med kun wifi brytere, men det er lett å sette opp ganske gøye regler; Hvis jeg kommer hjem på natt til lørdag/søndag mellom 00:30 og 04:00 så slår lyset i gangen seg på i 10 minutter. Den blir aktivert av geo-fence på min mobil. Får imidlertid brukt den funksjonen alt for lite ;) 

Hehehe! Det finnes mange andre, og muligens mer praktiske i hverdagen, regler som det er mulig å lage... ;)

 

1 time siden, Hilmar skrev:

Stoler egentlig på Xiaomi og 230v

Xiaomi og 230v er forsåvidt OK. Jeg er skeptisk, men ikke bare negativ. ;) 

Alle Xiaomi-klonene som finnes i hopetall på eBay og Ali er det verre med...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kjs_music skrev:

Det jeg lurerer litt på er dette med ZigBee - er ikke nevnt at mine sensorer støtter dette og så ser jeg at "range" på gateway er 10 m i et forum.. kan fort bli veldig mye sensorer i gangen hvis ikke rekkevidden er bedre.. litt spent på det. 

 

Hvordan fungerte det for deg? 

Jeg kjenner ikke til yeelight, men alt det andre bruker Zigbee. Lengste avstand mellom knapp og gateway hos meg er ca 10 meter tror jeg, men gjennom to vegger av gips. Det har i hvert fungert upåklagelig. En annen ting som er interessant:

 

Jeg har en MiLight kontroller (433 MHz) som skrur på en LED-stripe ved bevegelse på en Xiaomi bevegelsessensor. Så trafikken går altså fra bevegelsessensor -> Xiaomi gateway -> Domoticz -> RFLink -> MiLight LED. I tillegg har jeg en Z-Wave bevegelsessensor (Neo Coolcam) som skrur på en LED-stripe via en Fibaro RGBW-modul. Da går altså trafikken fra bevegelsessensor -> Domoticz -> UZB1 -> Z-Wave LED.

 

LED-stripa koblet til MiLight og som går via Xiaomi gateway skrur seg på umiddelbart ved bevegelse, mens Z-Wave-opplegget bruker litt tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xiaomi og 230v er forsåvidt OK. Jeg er skeptisk, men ikke bare negativ. [emoji6] 
Alle Xiaomi-klonene som finnes i hopetall på eBay og Ali er det verre med...
 
Ok, var ikke klar over kloner av Xiaomi.

Satser på at støvsugeren er ekte vare, den er vel ikke helt triviell å kopiere.

Den kanskje største brannfaren kan være overgangen mellom kinesisk og europeisk støpsel. Dette ble lagt ved av Gearbest. Den er slarkete og kan nok forårsake en lysbue hvis den står halvveis i. Skifter derfor til heilnorsk støpsel når jeg får kjøpt meg et.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Hilmar said:

Har robotstøvsugeren fra Xiaomi, selv om det er i mot mitt prinsipp (nettstrøm og kinavarer). Støvsugeren fungerer over all forventning. Veldig bra resultat og stillere enn konkurrentene jeg har observert hos kompiser.

 

Den støvsugeren er et kupp. Har hatt min 1mnd og elsker den. Står jeg opp tidlig så og kommer ned på morgenen og titter ut i hagen ser jeg gressklipperen gå, og så er støvsugeren igang med å jobbe. Ha klippet plenen og støvsugd før frokost er en god følelse :)  

 

Angående strøm så bør det vel være mulig å bare bytte hele kabelen? Mener jeg plugget den kinesiske kabelen inn i en sånn standard strøm-port på dockingstasjonen? Alternatvit bare bytte pluggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Venin said:

Jeg kjenner ikke til yeelight, men alt det andre bruker Zigbee. Lengste avstand mellom knapp og gateway hos meg er ca 10 meter tror jeg, men gjennom to vegger av gips. Det har i hvert fungert upåklagelig. 

 

Ja, fått det fra flere steder nå, at det er Zigbee - veldig bra! Da må jeg bare sørge for å pepre huset med nok sensorer så lappeteppet blir finmasket nok. 

 

15 hours ago, Venin said:

 En annen ting som er interessant:

 

Jeg har en MiLight kontroller (433 MHz) som skrur på en LED-stripe ved bevegelse på en Xiaomi bevegelsessensor. Så trafikken går altså fra bevegelsessensor -> Xiaomi gateway -> Domoticz -> RFLink -> MiLight LED. I tillegg har jeg en Z-Wave bevegelsessensor (Neo Coolcam) som skrur på en LED-stripe via en Fibaro RGBW-modul. Da går altså trafikken fra bevegelsessensor -> Domoticz -> UZB1 -> Z-Wave LED.

 

Her detter jeg helt av, du kan sikkert oppnå mye med dette opplegget her som ikke jeg kan, men det ser avansert ut. Jeg er nok den dumme forbrukeren som begynner å automatisere i rekken etter "super early adaptors" som jeg mistenker det finnes mange av på forumet her. 

 

Jeg kan nå ved hjelp av disse sensorene til Xiaomi gjøre veldig mye av det jeg har lyst til; 

- Lyset følger meg rundt i huset (Bevegelsessensor 90,-/stk)

- Innbruddsalarm med 1080 kamera 300,-/stk  og sensorer på dørene 80,-/stk

- Brannalarm (Xiaomi samarbeid med honeywell 250,-/stk)

- Temp og Humidity måler på loft/kjeller og soverom (90,-/stk)

- Styre alt lys som har E27 sokkel (140,-/stk)

 

Så er det jo issues med kinaplugger da, det er ikke optimalt, spesielt mange av de overgangene ser veldig usikre ut.. Håper Xiaomi kommer med norske plugger snart - i mellomtiden kan man gjøre veldig mye morro med de trådløse sensorene da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Hilmar said:

Den kanskje største brannfaren kan være overgangen mellom kinesisk og europeisk støpsel. Dette ble lagt ved av Gearbest. Den er slarkete og kan nok forårsake en lysbue hvis den står halvveis i. Skifter derfor til heilnorsk støpsel når jeg får kjøpt meg et.

 

Agreed, vet ikke hva som er beste løsning her.. Jeg har noen Xiaomi WiFi støpsel som jeg har koblet gjennom en sånn overgang men  jeg tar ikke sjangsen på å koble det på (2000 w)  ovnene mine, selv om jeg har veldig lyst. Har koblet det på en liten lampe da..  Skulle ønske det var en god løsnong på dette, stoler på Xiaomi, men ikke den overgangen..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Moskus said:

Xiaomi og 230v er forsåvidt OK. Jeg er skeptisk, men ikke bare negativ. ;) 

Alle Xiaomi-klonene som finnes i hopetall på eBay og Ali er det verre med...

 

 

Xiaomi virker bra, ser bra ut og innbyr til å stole på det, men det er ikke optimalt å bruke noe som ikke er godkjent :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Bestilte akkurat dette Xiaomi kameraet - ser ganske snedig ut: https://www.banggood.com/Xiaomi-MIjia-Home-1080p-HD-Intelligent-Security-WIFI-IP-Camera-Night-Vision-IR-cut-Motion-Detection-p-1181323.html?rmmds=search

 

Er litt skeptisk til kamera i huset, men jeg tenkte å lage et alarmsystem - får besøk av ivrige dørselgere 1 gang i måneden virker det som, de skal ha 500,-/mnd for å overvåke huset mitt. Da kan jeg like godt gjøre det selv. 

 

Kobler 3 dørsensorer  samt 4 bevegelsessensorer opp til systemet. Sirene kommer i MI Gateway. Det nye  Kameraet har 360 graders vinkel i 1080p med innebygd Røyk og CO sensor samt logikk som gjør at det følger etter personer eller dyr som beveger seg gjennom rommet.  Vurderer også 3 MI/Honeywell sensorer for å få full kontroll på brannvarslingen - de ser veldig bra ut; https://www.banggood.com/Xiaomi-MiHome-Honeywell-Fire-Smoke-Alarm-Detector-Remote-Alert-Photoelectric-Smoke-Sensor-p-1148105.html?rmmds=detail-left-hotproducts

 

Eneste negative er leveringstiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kjs_music skrev:

 

- Lyset følger meg rundt i huset (Bevegelsessensor 90,-/stk)

- Innbruddsalarm med 1080 kamera 300,-/stk  og sensorer på dørene 80,-/stk

- Brannalarm (Xiaomi samarbeid med honeywell 250,-/stk)

- Temp og Humidity måler på loft/kjeller og soverom (90,-/stk)

- Styre alt lys som har E27 sokkel (140,-/stk)

 

 Linker? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på, mange elver små bli en stor å ;) 

 

Klarte ikke holde meg å har på 24 timer bestilt for 200$ (i forsendelser under 350 sselvfølgelig) ;) 

 

Yeelight Wite x 3

Yeelight Color x 2

Body sensor x 3

Temp/Humidity sensor x 3

Door sensor x 3

Gateway x 1 

Kamera x 1 

 

Slå deg løs!

 

http://www.gearbest.com/xiaomi-_gear/c_11343/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skal også til med en stor ombygging, kommer definitivt til å bli noen flere pakker fra Gearbest! ..OG passe på dørstokkene så støvsugeren kommer fint over! 

 

Men jeg må få kontroll på temperaturstyringen, ikke helt lett når jeg ikke stoler nok på Xiaomi til å koble inn panelovnene i WiFi pluggene deres - er det store faremomenter her?

 

Wifi-plugg:  https://www.banggood.com/Original-Xiaomi-Intelligent-WiFi-Wireless-Remote-Control-Smart-Socket-Basic-Version-p-1042488.html?rmmds=search

 

Overgang: http://www.gearbest.com/plugs-sockets/pp_281969.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.