Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Xiaomi Mi Smart Home


Venin

Anbefalte innlegg

6 timer siden, kjs_music skrev:

Har du funnet noe info om at dette kameraet har web(http) tilgang og at en dermed ikke er låst til en app?

Støtter den rtsp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lazarus said:

Har du funnet noe info om at dette kameraet har web(http) tilgang og at en dermed ikke er låst til en app?

Støtter den rtsp?

 

Det vet jeg ingenting om, jeg kjører alt i Xiaomi MiHome-appen så det slipper jeg å tenke på. Jeg kjenner ikke andre systemer og kan ikke uttale meg om dem, men Xiaomi ser ut som Kinas Apple inc. Alt er virker å ha veldig god kvalitet og enkelt brukergrensesnitt. Jeg er som sagt Netopp bestilt en haug nye varer, men det jeg har sett så langt har imponert meg. Hvorfor bruker andre systemer?

 

Er sikker på at dette kommer til å fortsette å vokse og utvide. De har en sinnsykt bra forretningsmodell. Nye produkter blir lansert med "kickstarter"-modell, folk betaler for varene mange måneder på forskudd, de har egne diskusjonsforum som bestemmer nye vareforslag..

 

noen som blir med å prøve å henge seg på å lage butikk her i Norge av dette? PM meg gjerne! 

Endret av kjs_music
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Moskus said:

Ja, bruk kun noe du stoler på. Kan Z-wave være aktuelt?

 

Mulig, jeg vet ikke.. Nå får jeg temp-sensorer fra Xiaomi, så det desidert letteste hadde vært å fått på en wifi-switch på ovnen og koblet denne opp mot temp-måleren, og satt opp noen regler for tidsstyring. Mulig jeg kan få til en sikker tilkobling ved å kjøpe en slik, kutte kabelen og sette på norsk stikkkontakt(?);

http://www.gearbest.com/electronics-gadgets/pp_310701.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, kjs_music skrev:

Mulig, jeg vet ikke.. Nå får jeg temp-sensorer fra Xiaomi, så det desidert letteste hadde vært å fått på en wifi-switch på ovnen og koblet denne opp mot temp-måleren, og satt opp noen regler for tidsstyring.

Joda. Men det sikreste ville være noen ordentlige, CE-godkjente Z-wave plugin-brytere.

 

22 timer siden, kjs_music skrev:

Mulig jeg kan få til en sikker tilkobling ved å kjøpe en slik, kutte kabelen og sette på norsk stikkkontakt(?);

http://www.gearbest.com/electronics-gadgets/pp_310701.html 

Til varmeovner som trekker mye? Ikke litt engang! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kjs_music skrev:

Jeg skal gjøre som du anbefaler og få tak Z-wave plugger for styring av ovner.

Merk at du da trenger en Z-Wave gateway av et eller annet slag. Enten ved at du kjøper en ferdig gateway eller noe du kobler til en PC/server som denne: https://www.proshop.no/Smart-home/Z-WaveMe-ZME_UZB1-USB-Stick/2545994?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite . Har du en slik koblet til PC kan du fritt velge programvare som Domoticz som jeg nevnte tidligere. Da lar du heller Domoticz gjøre logikken i stedet for Xiaomi-appen.

 

EDIT: Du kan for øvrig også kjøre Domoticz uten en Z-Wave-kontroller selvsagt. 

 

EDIT 2: Mill og Adax har ovner som går på WiFi forresten. Kan anbefale Mill. Blir nesten like billig å kjøpe nye ovner som å styre dem med Z-Wave. ?De har uttalt på Facebook at de håper å lansere et API nå i høst.

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Venin said:

Merk at du da trenger en Z-Wave gateway av et eller annet slag. Enten ved at du kjøper en ferdig gateway eller noe du kobler til en PC/server som denne: https://www.proshop.no/Smart-home/Z-WaveMe-ZME_UZB1-USB-Stick/2545994?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite . Har du en slik koblet til PC kan du fritt velge programvare som Domoticz som jeg nevnte tidligere. Da lar du heller Domoticz gjøre logikken i stedet for Xiaomi-appen.

 

EDIT: Du kan for øvrig også kjøre Domoticz uten en Z-Wave-kontroller selvsagt. 

 

EDIT 2: Mill og Adax har ovner som går på WiFi forresten. Kan anbefale Mill. Blir nesten like billig å kjøpe nye ovner som å styre dem med Z-Wave. 1f601.pngDe har uttalt på Facebook at de håper å lansere et API nå i høst.

 

Ok, gateway så jo enkel og greit ut. Så da bruker du to gateway's - Xiaomis for å koble alle Xiaomi dingsene sammen, så videre inn i Domoticz med den sticken du linker til? 

 

Hva er fordelen med å kjøre det videre inn i Domoticz? 

 

Det stod allerede 2 Mill ovner i huset jeg overtok, men desverre uten WiFi, det kan bli vanskelig å overbevise dama om at vi må ha nye, helt like, med Wifi :)  Mulig jeg bare må stille dem inn på natt/dag senkning - de støtter dette. Kost/Nytt blir litt for svakt. 

 

Gøy at du bruker endel Xiaomi-utstyr! Har du noe mer fra dem på ønskelisten? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til å bygge om huset og i den forbindelse må jeg bytte en del elektrisk i både stue, kjøkken, spisestue gang og bad/vaskerom.

 

I den forbindelse ser jeg på om det er mulig å spare inn litt på elektrisk arbeid, Elko brytere, dimmere, sensorer, spotter, brannvarslere er dyrt, og i utgangspunktet kan jeg klare meg (i mange rom) med bare 1-3 strømuttak i taket og en enkel av/på bryter. Så kan jeg fikse resten med Wifi pærer, bevegelsessensorer og trådløse av/på brytere. Det er et gammelt hus og lamper passer uansett bedre inn enn spotter.. 

 

Noen som har tanker om en slik setup? - Tror dere WiFi-led-pærer har kommet for å bli? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kjs_music skrev:

Så kan jeg fikse resten med Wifi pærer, bevegelsessensorer og trådløse av/på brytere.

Ja, du kan bruke trådløse pærer. Men hvis du først må ha elektriker på stedet uansett, så ville jeg satt inn mikrocontrollere istedenfor. Men det er min personlige preferanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv forsøkt meg på både Hue og Trådfri i en mellomperiode mens jeg bygger nytt hus, men det fungerer ikke for meg. Så snart noen slår av en lysbryter, så mister du kontakt med pærene. Man kan jo løse det med å blende ut lysbryterne og utelukkende stole på automatisering og apps, men vær obs på at du her står i fare for å redusere WAF og SMAF (SvigerMorAF der altså) betraktelig :)

 

Hvis du likevel skal bygge om, gjør det skikkelig fra første dag og gå for mikrocontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 hour ago, kjempis said:

Så snart noen slår av en lysbryter, så mister du kontakt med pærene.

 

Men de kobler seg på WiFi igjen automatisk, når strømmen kommer tilbake igjen? Ellers må man jo, som du sier - blende bryteren.. 

 

1 hour ago, Moskus said:

 så ville jeg satt inn mikrocontrollere istedenfor. Men det er min personlige preferanse.

1 hour ago, kjempis said:

Man kan jo løse det med å blende ut lysbryterne og utelukkende stole på automatisering og apps, men vær obs på at du her står i fare for å redusere WAF og SMAF (SvigerMorAF der altså) betraktelig :)

 

Hvis du likevel skal bygge om, gjør det skikkelig fra første dag og gå for mikrocontrollere.

 

 

Mikrokontrollere ja.. det har jeg ikke hørt om, må undersøkes nærmere.

 

Målsetningen må være at jeg klare å sette opp såpass smarte regler for når lyset går av og på at verken jeg eller gjester kommer til å savne lysbrytere :) 

 

Men jeg ser jo noen utfordringer - I tv'stuen ønsker man jo noen ganger å se film, da med andre lysforhold enn en vanlig kveld, med det kan jeg løse med en "film-modus" på Xiaomi fjernkontrollen eller appen.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kjs_music skrev:

 

Ok, gateway så jo enkel og greit ut. Så da bruker du to gateway's - Xiaomis for å koble alle Xiaomi dingsene sammen, så videre inn i Domoticz med den sticken du linker til? 

 

Hva er fordelen med å kjøre det videre inn i Domoticz? 

 

Det stod allerede 2 Mill ovner i huset jeg overtok, men desverre uten WiFi, det kan bli vanskelig å overbevise dama om at vi må ha nye, helt like, med Wifi :)  Mulig jeg bare må stille dem inn på natt/dag senkning - de støtter dette. Kost/Nytt blir litt for svakt. 

 

Gøy at du bruker endel Xiaomi-utstyr! Har du noe mer fra dem på ønskelisten? 

 

Ja, Xiaomi sin gateway får alle Xiaomi-dingsene til å snakke sammen, men så stiller man inn i appen at Domoticz skal ta over. Instruksen er her: https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara) . Domoticz kan du laste ned gratis og kjøre på en PC. Fordelen ved å bruke Domoticz fremfor Xiaomi-appen er flere muligheter, og det at man kan koble sammen flere teknologier, slik som Z-Wave som ble foreslått. UZB1 som jeg lenket til styrer Z-Wave. De fleste her vil sikkert anbefale Z-Wave dersom du skal ha mikrokontrollere bak lysbrytere. Jeg har i tillegg en RFLink som styrer dingser på 433 MHz. Domoticz får alt til å snakke sammen.

 

Jeg leste et sted at Mill så på muligheten for å få koblet gamle ovner til WiFi. Du kan jo høre med dem om de er kommet noe videre med det.

 

Har ikke planer om noe mer utstyr fra Xiaomi, nei. Blir i så fall et termometer eller to til kanskje. Jeg har to i kjøleskapet (oppe og nede), men bare en i frysen foreløpig. De nye firkanta måler jo lufttrykk i tillegg til temperatur og fuktighet. Ikke at jeg vet helt hva jeg skulle brukt DET til, men. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.8.2017 at 17:55, Venin said:

Ja, Xiaomi sin gateway får alle Xiaomi-dingsene til å snakke sammen, men så stiller man inn i appen at Domoticz skal ta over. Instruksen er her: https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara) . Domoticz kan du laste ned gratis og kjøre på en PC. Fordelen ved å bruke Domoticz fremfor Xiaomi-appen er flere muligheter, og det at man kan koble sammen flere teknologier, slik som Z-Wave som ble foreslått. UZB1 som jeg lenket til styrer Z-Wave. De fleste her vil sikkert anbefale Z-Wave dersom du skal ha mikrokontrollere bak lysbrytere. Jeg har i tillegg en RFLink som styrer dingser på 433 MHz. Domoticz får alt til å snakke sammen.

 

Jeg leste et sted at Mill så på muligheten for å få koblet gamle ovner til WiFi. Du kan jo høre med dem om de er kommet noe videre med det.

 

Har ikke planer om noe mer utstyr fra Xiaomi, nei. Blir i så fall et termometer eller to til kanskje. Jeg har to i kjøleskapet (oppe og nede), men bare en i frysen foreløpig. De nye firkanta måler jo lufttrykk i tillegg til temperatur og fuktighet. Ikke at jeg vet helt hva jeg skulle brukt DET til, men. 1f642.png

 

Takk for info og link - jeg skal undersøke dette når jeg kommer et steg videre mot temperaturkontroll. Har pt. ingen stasjonær pc, bare laptops som liger rundt og slenger så litt i tvil om hvordan jeg skal gripe det an.. Sendte inn en forespørsel til Mill (takk for tipset!) så får vi se om det er mulig å få ettermontert et WiFi termostat. 

 

Lufttrykk ja, skjønner ikke helt det. Kan det ha noe med ventilasjonssystemer som lager over eller undertrykk i rom? Alternativt kan man vel begynne å lage sin egen værmelding! Aner ikke.. 

 

Jeg har bestillt det aller meste som ser nyttig ut pt. mulig jeg må ha mer av noe, men det får vi se på.. Ser flere som overvåker kjøleskap og frysere - hva er egentlig poenget med det? Sikre seg at man ikke ødelegger maten i kjøleskapet? Forsåvidt en billig forsikring.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant for eksempel ut at kjøleskapet mitt holdt 2 grader nede i skuffene og 12(!) øverst. Fikk løst det ved å flytte litt rundt på ting. Så nå har jeg satt opp varsler for å forhindre at det skjer igjen. Blir jo også varslet hvis døren ikke lukkes helt, men da pga. temperaturen stiger. Gidder ikke ha magnetsensor. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Noen som vet om de nå har planer for å komme med europlugger? Fatter ikke at de ikke kan lage dette, eller evt en løsning der man selv kan skifte ut pluggen enkelt. 

Jeg lurer litt på å kjøpe startpakka, men er ikke helt komfortabel. Jeg har allerede Mill Wifi-ovner, så trenger ikke å koble noe som drar mye watt til. Dette koster ikke mye, men er det fremtidsrettet? Det beste måtte jo å ha hatt en dings som var future proof for alle mulige standarder. Hva skal man velge hvis man er ute etter noe rimelig, og som vil stå seg i fremtiden? Xiaomi har uendelig mange dingser til en billig penge, derfor frister det veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Janh skrev:

Noen som vet om de nå har planer for å komme med europlugger? Fatter ikke at de ikke kan lage dette, eller evt en løsning der man selv kan skifte ut pluggen enkelt. 

Jeg lurer litt på å kjøpe startpakka, men er ikke helt komfortabel. Jeg har allerede Mill Wifi-ovner, så trenger ikke å koble noe som drar mye watt til. Dette koster ikke mye, men er det fremtidsrettet? Det beste måtte jo å ha hatt en dings som var future proof for alle mulige standarder. Hva skal man velge hvis man er ute etter noe rimelig, og som vil stå seg i fremtiden? Xiaomi har uendelig mange dingser til en billig penge, derfor frister det veldig.

Ville gått for Z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Blodstrupmoen said:

Ville gått for Z-wave.

Takk for svar.

 

Hvis jeg er redd for hva framtiden vil bringe er kanskje "Samsung SmartThings Smart Home Hub" the shit? Den støtter: IFTTT, Z-Wave, ZigBee, Wi-Fi, Bluetooth, Nest, Alexa, Philips Hue, Honeywell. Er det noe annet jeg bør være oppmerksom på? Kjedelig å punge ut for en standard nå hvis den er utdatert om 2-3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Janh skrev:

Hvis jeg er redd for hva framtiden vil bringe er kanskje "Samsung SmartThings Smart Home Hub" the shit?

Det kommer an på hvilken betydning av "shit" du er ute etter... :P

 

Nei, seriøst. SmartThings er en løsning. Og en fin løsning.

Det finnes imidlertid mange andre også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.