Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruk av 4G til z-wave sentral?


Anbefalte innlegg

Hei! 
Som emnet sier, lurer jeg på om noen har erfaring med bruk av 4G til styring av hjemmesentral. Jeg vurderer automasjon på hytta, men her er det selvsagt ikke nett tilgjengelig annet enn bruk av 4G nett. Jeg har en del GB inkludert i mitt telefonabonnement og vurderer derfor å gå til anskaffelse av et tvillingsim/datasim. Kan ikke være store mengdene data for å ha litt oversikt via styringsappen? Tenker å bruke en VeraLite siden det er snakk om relativt få noder som skal opp. Noen med synspunkter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styring i seg selv krever ikke så mye. Men så kommer det jo oppdateringer innimellom. Fibaro har jo hatt store problemer med at datakvotene på utplasserte bokser løper løpsk.

 

Men godt mulig dette ikke er et problem med Vera. Som du sier; selve dataoverføringen er jo forholdsvis liten. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 4G-ruter på hytta og det fungerer bra. Nå spørs det jo hvor avhengig du er ift oppetid etc, har litt inntrykk av at en del slike rutere kan henge seg opp innimellom.

 

Jeg har ikke strøm heller, kun solceller. Løsningen hos meg ble et SMS-relé som kan skru av og på 4G-modem/ruter. Da kan jeg både skru av for å spare strøm på vinterstid, og jeg kan skru av/på dersom 4G-modem skulle henge seg opp.

Valgte dette reléet som kan styre 4 utganger. De har også systemer for 230V som er billigere. Likte at det kunne settes opp til å restarte på intervall (det hender også at GSM mister forbindelsen innimellom) og jeg får daglig SMS med batterispenning og temperatur etc. De har også innebygd batteri slik at ved bruk på 230V kan du få SMS-varsel ved strømbrudd etc.

 

Har ikke noe smarthus controller, men har en enhet som logger alt som skjer på solcelleanlegg med 1 minutt intervall og brukes til fjernstyring av systemet. Har også et webkamera jeg sjekker omtrent en gang for dagen. Dette bruker omtrent 200 MB/mnd.

 

Endret av Kristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å teste dette nå.

 

Jeg har flere mulige oppsett og vil se hva som fungerer best.

 

Siden i fjor sommer har en huawei 4g-ruter stått og gått. Vi får se om fortsatt skal ha den. Jeg har installert Tomato på en gammel Netgear ruter. Den har VPN som fint kobler til hjemmenettet mitt. Jeg installerte ser2net, slik at jeg kan plugge en UZB1 i den som da kommuniserer med HomeSeer hjemme. Oppsettet blir dog noget anerledes enn i guidene, men initelle tester tyder på at det fungerer. Alternativt  blir det domoticz på en pi.

 

Dersom dette drar for mye data, har jeg har jeg også en gammel Jensen ruter man kan sende SMS til for å slå av/på 3-4G uplink. Det er mulig det hjelper. Målet er jo å ha færrest mulig bokser. Håpet var å bare bruke Netgear-ruteren, og ikke noe annet, men muligens må jeg legge til en pi eller ha to rutere ved siden av hverandre.

 

Edit: Kommer uansett til å bruke QoS til å begrense datamengen.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian skrev:

Dette bruker omtrent 200 MB/mnd.

 

Tusen takk for utfyllende og godt svar. At dette kun spiser opp 200MB/mnd er veldig lovende! 

 

 

 

Endret av kåres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DiderikFrom skrev:

Jeg har tenkt å teste dette nå.

 

Jeg har flere mulige oppsett og vil se hva som fungerer best.

 

Siden i fjor sommer har en huawei 4g-ruter stått og gått. Vi får se om fortsatt skal ha den. Jeg har installert Tomato på en gammel Netgear ruter. Den har VPN som fint kobler til hjemmenettet mitt. Jeg installerte ser2net, slik at jeg kan plugge en UZB1 i den som da kommuniserer med HomeSeer hjemme. Oppsettet blir dog noget anerledes enn i guidene, men initelle tester tyder på at det fungerer. Alternativt  blir det domoticz på en pi.

 

Dersom dette drar for mye data, har jeg har jeg også en gammel Jensen ruter man kan sende SMS til for å slå av/på 3-4G uplink. Det er mulig det hjelper. Målet er jo å ha færrest mulig bokser. Håpet var å bare bruke Netgear-ruteren, og ikke noe annet, men muligens må jeg legge til en pi eller ha to rutere ved siden av hverandre.

 

Edit: Kommer uansett til å bruke QoS til å begrense datamengen.

Det der blir for avansert for meg, jeg må ha noe som er relativt plug`n`play. Derfor tenker jeg en Vera som hovedenhet koblet mot en 4G ruter med et tvillingsim så jeg ikke har større utgift enn de 30,- dette kortet koster i mnd. 

Jeg tenker ikke noe avansert system, men et par multisensorer som kan rapportere dersom temperaturen skulle falle/stige raskt. Kanskje også en røykvarsler eller to og ikke minst et par switcher for å styre panelovner. Tenker også at en Zipato Flow stop kunne vært kjekt å ha på sikt i teknisk rom sammen med en switch på VV tanken. Jeg skal ikke gå for full lysstyring og en mengde scenarier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Moskus said:

... eller sette opp en dns-tjeneste på routeren. :) 

eller det ja, dersom ruteren støtter noget slikt. I gamle dager var det mange gratistjenester, men nå koster det meste penger. Jeg har dog registrert at noen ruterleverandører har innebygget slik tjeneste med firmwaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke.. Men kan ikke en 4G ruter gi fast ip på linje med ruteren jeg har her hjemme? Eller misforsto jeg spørsmålet ditt kanskje. Nettverk, DNS, servere og alt det der er godt utenfor mitt kunnskapsnivå så derfor har jeg behov for noe som kan kobles opp, finner hverandre og bare funker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt vanligste er vel å ikke ha fast WAN IP til hjemmenettet. Jeg er ikke vant med 4G og slikt, men jeg tror det er enda vanskeligere med fast ip der. Du trenger nok en tjeneste omtrent som myhomeseer eller dynamisk dns. Sistnevnte gir deg en "fast adresse" som automatisk oppdaterer hvilken ip-adresse den skal koble til, etter som den skifter.

 

Jeg hadde tenkt å omgå hele denne problematikken med VPN til hjemmenettet. Jeg har for øvrig ingen erfaring med dyndns eller VPN på 4G annet enn at VPN funket de få minuttene jeg testet. Kanskje andre har? Jeg mener å ha lest andre poster her som hevder at VPN på 4G er en dårlig idé. Jeg tenkte altså prøve meg litt frem og se hva som funker best.

 

Også jeg vil ha det enklest mulig med færrest mulig bokser det kan bli noe feil med. Det har jeg verken tid til, og jeg er jo for det meste av tiden et annet sted uten mulighet til å fikse dersom jeg ikke får koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Jeg mener å ha lest andre poster her som hevder at VPN på 4G er en dårlig idé. Jeg tenkte altså prøve meg litt frem og se hva som funker best.

 

Vi bruker VPN over 4G på mangen lokasjoner på jobb, og det fungerer utmerket. Stabilt og fint=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tverfyll skrev:

Vi bruker VPN over 4G på mangen lokasjoner på jobb, og det fungerer utmerket. Stabilt og fint=)

Det lover iallefall bra, for siden dette skal opp på hytta er jeg avhengig av at det funker spesielt den tiden jeg ikke er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du i det hele tatt skal kunne få tilgang til hyttenettet fra utsiden må du i første omgang ha en offentlig IP-adresse. Mange leverandører av mobilt bredbånd gir deg som standard en adresse bak NAT slik at din IP-adresse ikke er synlig fra utsiden. Dette gjøres fordi det er mangel på IP-adresser og de koster penger.

 

Hos noen leverandører kan du endre APN slik at du får en offentlig IP-adresse. F.eks. hos Telenor kan du bruke "internet.public" og hos Telia har ihvertfall jeg brukt "vpn.netcom.no". Hos Onecall og Chess f.eks. tror jeg ikke denne muligheten fins.

 

På hytta hos meg har jeg en Raspberry Pi plugget i USB-kontakten på ruteren. Denne har OpenVPN server og dynamisk DNS. Dette fungerer veldig bra, selv om jeg tror jeg er 2-3 mil fra sender (langt utenfor både allfarveg og normal mobildekning, men har 4G-dekning vha stor antenne). Kan da også reboote raspberry Pi ved behov ved å kutte strømmen til 4G-ruteren vha SMS-reléet.

 

Webkameraet mitt har også mulighet for dynamisk dns. Så det enkleste er nok om ruter eller kamera e.l. har muligheten, og om ikke sette opp en raspberry pi eller lignende med dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian

Dette er jo interessant, men jeg skjønner ikke helt oppsettet ditt. Hva skal du med en OpenVPN server på pi'en? Bruker du VPN eller dynamisk DNS?

Og så er det vel en dårlig idé å reboote pi'en ved å kutte strømmen (dersom du ikke må fordi den har låst seg)? Kan du ikke sende reboot kommando?

 

Er det forresten nok strøm i USB-utgangen på ruteren ti å drive en pi? Pi modell 1, 2 (eller 3)? Greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, DiderikFrom skrev:

@Kristian

Dette er jo interessant, men jeg skjønner ikke helt oppsettet ditt. Hva skal du med en OpenVPN server på pi'en? Bruker du VPN eller dynamisk DNS?

Og så er det vel en dårlig idé å reboote pi'en ved å kutte strømmen (dersom du ikke må fordi den har låst seg)? Kan du ikke sende reboot kommando?

 

Er det forresten nok strøm i USB-utgangen på ruteren ti å drive en pi? Pi modell 1, 2 (eller 3)? Greit å vite.

 

Dynamisk DNS er kun for å få en adresse for å "finne igjen" systemet sitt fra utsiden da en ikke nødvendigvis vet IP-adressen. Dette gir i seg selv ikke mulighet til å få tilgang til enheter på innsiden av ruteren/ditt interne nettverk.

 

Da er det (i hovedsak) to alternativ for å få tilgang til det som er på innsiden:

- Åpne porter i ruteren din (port forwarding). Dette eksponerer utstyret ditt direkte mot internett. Om man ønsker dette er selvfølgelig en sikkerhetsavveining.

- Bruke en løsning som f.eks. VPN for å få tilgang til det som er på innsiden. Dette er mye sikrere enn det første alternativet.

 

Har ikke hatt noe problemer med strøm på pi'en, men har heller ikke noe som helst tilkoblet denne annet enn nettverkskabelen. Tilkoblede USB-enheter etc. vil trekke litt mer.

 

Å kutte strømmen til pi'en vil jeg bare gjøre dersom jeg tror den har hengt seg opp ja (ikke skjedd hittil). Har 16 timer reisetid til denne hytta og vanskelig tilkomst på vinterstid, derfor jeg ønsker å kunne styre og resette alt på et mest mulig "lavt" nivå (les:SMS-relé).

 

Pi'en er satt seg opp til å skru seg av igjen 20 minutter etter oppstart. Dette slik at den bare oppdaterer dynamisk dns for så å skru seg av når ruteren starter. Gjør dette for å spare strøm (kun solcellepanel). Har jeg behov for å logge meg inn gjør jeg dette med VPN eller SSH og kan da avbryte shutdown.

 

VPN bruker jeg stort sett til:

- Om jeg har behov for å endre innstillinger på 4G-ruteren

- HTTP-grensesnitt på webkamera, samt hente bilder fra dette.

- SSH eller HTTP til CCGX som linket over, denne kjører en linux-variant.

- Evt. overføre filer til/fra raspberry.

 

Får da greit tilgang til alt dette uten å eksponere alt for mange åpne porter ut på internett.

 

Har fail2ban på pi'en og det er ganske fascinerende hvor kort tid etter oppstart det begynner å komme ganske hyppige angrepsforsøk :)

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Huawei ruter på hytta noen år.

"Noe" i mobilnettet forårsaker at den "henger" av og til.

Telenor innrømmet det for en tid tilbake. "Det bare er slik"

Løste det "By the hard way" med en enkel timer-klokke som stenger strømmen ett minutt hver natt. (Clas)

Skiftet til 4g for ca ett år siden. Har ikke observert flere stopp, men beholder klokka/bryteren, man vet aldri....

....

Benytter TellstickNet for alle styringer, lys, varme, vv-bereder, temperaturlogg etc.

Styres fra web eller app.

Dette er "Plug and play" og nå med Tellstick z-wave har det blitt enda enklere.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian

Takk for svar. Kjenner godt DynDNS, ja. Jeg lurte på hvorfor du hadde VPN-server og ikke VPN-client på hytta. Hvordan får du da koblet til hjemmefra? (Mulig jeg tenker helt feil nå?)

 

@arneolav

Bra det ikke er flere stopp. Vi har bare hatt landsted siden sommer 2016, men Huawei'en har aldri hengt seg etter at jeg monterte den sensommeren 2016. I den står det et OneCall-sim. Selv har jeg telenor, me de tar penger for et ekstra kort. Min samboer har onecall, og der var det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[mention=173]Kristian[/mention]
Takk for svar. Kjenner godt DynDNS, ja. Jeg lurte på hvorfor du hadde VPN-server og ikke VPN-client på hytta. Hvordan får du da koblet til hjemmefra? (Mulig jeg tenker helt feil nå?)
 
Klienten er den en bruker til å koble til med. F.eks har jeg vpn klient på telefonen og på PC hjemme, som kan koble til serveren på hytta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har du DynDNS for å vite hvilken adresse du skal bruke for å koble til? Nettopp, ja!

Det «intuitive» er det vel det omvendte, å ha klienten på hytta og en server hjemme, men på denne måten kan du enkelt koble opp og ned VPN.

 

Jeg får tenke på og se om dette kan være et alternativ med USB z-wavekontroller som er koblet til homeseer med ser2net. Det burde kunne funke dersom man man slår av alle assosiasjoner til homeseer og bare baserer seg på polling ved behov(?). Eller jeg kanskje bare fyrer løs med domoticz? Da er jo dette satt opp på 1-2-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg vet ikke om det er gravrøveri å gå videre i denne tråden, men den ser ut til å passe. Flytt dette om jeg tar feil.

 

Jeg har hatt tvillingkort i en 4G ruter uten kablet tilkobling. Husker ikke hva den heter og den ligger på hytta. Men den går på innebygd batteri og permanent tilkoblet lader og gikk rett som det er i dyp søvn! Uansett, nå er ikke lenger dette tvillingkortet aktivt og jeg må skaffe meg et abonnement. Det den gjorde var å betjene en Raspberry PI som sendte værdata og egen IP adresse hvert kvarter til en server over FTP. Denne aktiviteten gjorde også at ruteren ikke sovnet.

 

Jeg vil ha ruter med RJ45 plugg(er). Den må kunne settes opp så jeg kan nå den utenfra. På den som er der prøvde jeg å sette opp APN uten å lykkes. Så det må være en "ordentlig ruter" ikke Plug and Prey med begrenset oppsett. Om den kan settes opp med VPN ville det vært topp, men det kan vel også ordnes med en vanlig ruter på innsiden?

Jeg ser for meg enten å sette opp DynDNS eller å hente IP adressen i FTP serveren.

 

Er Telia Mobilt bredbånd 7Gb + hjemmeruter noe som vil funke? For å betjene surfing og annen PC bruk kan jeg fortsatt gå via mobiltelefonen. Den som står der brukte kun noen Mb/mnd. Men med HS kan det jo bli noe mer. Jeg kan sende papirfly fra verandaen ned til basestasjon, så dekning er ikke et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei til alle dere som har vært inne på denne tråden. Veldig interresant. Jeg har en RPi3 hjemme og en på hytta. Begge er utstyrt med en Razberry modul.. Oppkobling via Razberry har vært veldig tregt de siste par måneder, og i tillegg har jeg kommet inn på andres hjemmeautomasjon opptil flere ganger.  Hjemme har jeg ordnet meg med statisk ip slik at jeg kan kommunisere med Razberry. På hytta har jeg et Telia bredbåndsabonnement med en Huawei modem/ruter. Har dere en grei oppskrift på hvordan man kan kommunisere med Razberry fra Internett. Hvordan sette opp et slikt system?  Tror mange kunne vært interessert i å få en leksjon i dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å logge inn på min egen hjemmesentral via find.z-wave.me. Dette har tidligere gått veldig greitt.. Den siste måneden har systemet gått tregt og vanskelig å logge inn..da jeg skulle forsøke å logge inn for 2 dager siden, kom jeg inn på andres enheter.. Tok bilde av skjermen som bevis og prøvde på nytt.. 3 ganger kom jeg til andres enheter.. Har ikke erfart det siden. Derfor ønsker jeg meg et sikrere system

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.