Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varsle om ulåst dør uten å gjøre fysiske inngrep?


Anbefalte innlegg

Noen hos oss glemmer av og til å låse døren, og vi har en branndør jeg er lite lysten på å tukle med (samme gjelder for så vidt karmen). Finnes det en fiffig og billig løsning (433MHz eller Z-Wave) for å kunne vite om døra er låst eller ikke? Tenker at et varsel på kvelden om at døren er ulåst er alt jeg trenger. Lockitron eller lignende er med andre ord ikke aktuelt.

Endret av Venin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med en verandadør. Har ikke funnet noen god løsning, men har montert en magnetsensor på døra og setter en device hvis døra har blitt åpnet. Når huset settes i borte-/natt-modus får vi et pushvarsel om å huske å låse den, hvis den har vært åpnet i løpet av dagen.

 

Funker kanskje ikke så bra på en dør som brukes ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan bruke en Fibaro universal sensor eller tilsvarende. Dersom du kan lukke eller åpne en strømkrets når døren er låst, kan det plukkes opp. Enten snike inn noen tynne ledninger eller kobberstriper eller noe, eller bruke selve låsen som krets hvis mulig. 

 

Tenker bare høyt, aner ikke om det er gjennomførbart eller trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kjøpe en dørsensor og så kan du lage en pinne som står på låsen.  Når låsen er vippet i låst posisjon så treffer den sensoren, ellers treffer den ikke.

Tenker bare høyt :) men innrømmer at det hørtes jo veldig jalla ut da :P

Endret av jhenrikb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, jhenrikb skrev:

du kan kjøpe en dørsensor og så kan du lage en pinne som står på låsen.  Når låsen er vippet i låst posisjon så treffer den sensoren, ellers treffer den ikke.

Tenker bare høyt :) men innrømmer at det hørtes jo veldig jalla ut da :P

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Andreas skrev:

Plasser en mikrobryter i sluttstykket. 

Så når låsereilen er ute, så er bryteren aktivert.

Dette får du også kjøpt ferdig hos din lokale låsesmed.

Har du noe mer informasjon om det? Eventuelt noen linker?

Kan en slik da f.eks. koples inn på en Fibaro dør/vindusensor (en slik med egen inngang)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten denne: http://www.instructables.com/id/Nexa-433MHz-Magnetic-Switch-Hack-Door-Lock-Sensor/?ALLSTEPS 

 

Sick forvirrende dørkarm han har, men ut fra et tidligere prosjekt ser det i hvert fall ikke ut som han bruker den gamle delen: http://www.instructables.com/id/Nexa-433MHz-Remote-Hack-Door-Lock-Sensor/ 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎03‎.‎2017 klokken 21.01, Venin skrev:

Noe som vil funke i denne sammenhengen, @Moskus ?

Ja, jeg hadde montert en trykkbryter koblet til ... noe... (whatever) som selve låsebolten dyttet inn. Fungerte utmerket. :)

 

Men jeg hadde mye plass i låsekassen. Kan du poste et bilde av din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Jeg ble litt lei av at magneten flyttet på seg (også når jeg hadde limt den fast med superlim), så da loddet jeg på et par fjær som da lager en krets når låsbolten treffer dem i stedet. Fungerer knall.

Låsbolt.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fjærene er Xiaomi sin dørsensor (ZigBee) skjult av en liten elektrotape bare. Elektronikken hadde jeg allerede lenket til noen hakk over i 2018, så gadd ikke gjøre det igjen. 😋 Her er den:

 

 

Endret av Venin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.