Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

GUIDE: Bruk tasker for å vise info på hjemskjermen


Actibus

Anbefalte innlegg

Takk for denne. ?  Selv om det meste her var ukjent for meg fra før (både Tasker og Zooper og JSON), så har jeg klart å sette opp noe som nesten fungerer.

Det jeg ikke klarer er å få Tasker til å trigge hvert x-te minutt, selv om jeg har satt det opp tilsvarende det du viser. Widgeten oppdaterer fint hvis jeg kjører tasken manuelt fra Tasker, men den vil ikke trigge i faste intervaller uansett hva jeg prøver :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne. [emoji106]  Selv om det meste her var ukjent for meg fra før (både Tasker og Zooper og JSON), så har jeg klart å sette opp noe som nesten fungerer.
Det jeg ikke klarer er å få Tasker til å trigge hvert x-te minutt, selv om jeg har satt det opp tilsvarende det du viser. Widgeten oppdaterer fint hvis jeg kjører tasken manuelt fra Tasker, men den vil ikke trigge i faste intervaller uansett hva jeg prøver [emoji20]

Slik har jeg satt opp min til å hente/sende informasjon hvert 15. minutt.
112179b63001bd3c46ed48d467e456be.jpg
Er da tid fra - til, med repetisjon.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et lite oppfølgingsspørsmål til denne. Det er ikke direkte relatert til selve oppsettet, men til myhs-serverne og en ting jeg opplevde nå nylig:

I eksempelet over brukes server "connected2.homeseer.com". Da jeg satte opp min task fant jeg ut at min MyHS koblet meg opp mot en server med en litt annen adresse, det var et annet tall etter "connected".  Alt har fungert noenlunde greit etter det opprinnelige oppsettet, helt fram til nylig.

For noen dager siden sluttet hele greia plutselig å virke. Etter litt sjekking fant jeg ut at min myhs-adresse på et eller annet tidspukt hadde skiftet, det var nå et annet tall etter "connected" i adressen når jeg logget meg inn på MyHS via en nettleser. Når jeg så endret server i tasken til tilsvarande så virket alt igjen.

Skulle ikke disse adressene være stabile over tid? Hvis det er slik at Homeseer plutselig kan finne på å endre adressen som en gitt bruker kobler seg opp mot MyHS på, så er jo ikke slike oppsett som dette helt til å stole på. Eller hvilken som helst annen funksjonalitet som bruker MyHS og JSON for den del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Tja.... de burde jo gjort server-fordelingene før connectedN-serveren. Noen hos HS må jo vite dette.

Akkurat, man skulle kanskje tro det. Kanskje jeg skal spørre på HS-forumet. Prøvde å søke i forumet men fant ingenting.

Ikke en veldig stor sak for meg, selv er jeg ikke kritisk avhengig av at akkurat dette fungerer 100% stabilt, det hele var bare lettere irriterende.

Det har jo fungert noenlunde stabilt i bortimot et halvt år, så det kan jo være en enkeltstående glipp, får følge med framover og se om det sker igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg ikke fått med meg. Veldig bra. Da har jeg mulighet til å få kjapp info om alskens statuser hjemme bare ved å kikke på tlf, uten å åpne apper/nettsider.Har fulgt guiden til punkt å prikke nå, får opp Tasker variablen i zooper, men teksten vises bare som %temp (dvs variabelnavnet fra javascriptlet, og ikke verdien til variablen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det ikke blitt lagret noen verdi i temp variabelen, sjekk at adressen du bruker virker ved å legge inn hele URL inkl pathen i en nettleser å se at du får opp device info

 

Ang connect2 som nevnt over, det har alltid fungert her, selv om det til tider har stått et annet nummer ved pålogging via web. Eneste er at det har stoppet opp i noen timer en veldig sjelden gang iblant, men alltid begynt i virke igjen. Mulig noe server feil eller vedlikehold eller noe på den som heter nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at jeg mangler noe i JavaScriptlet teksten? 

Ser ut som at teksten på bildet ditt blir borte pga bredden

 

Jeg har dette:

var temp=
JSON.parse(global.('HTTPD')).Devices[0].value;

 

Deretter har jeg i neste task, "Zooper Widget Free Variable"

"#Tgtemp# = %temp"

 

(Virker som at dette bare blir lest som ren tekst, ikke som en variabel. Uansett hva jeg skriver her så er det denne teksten som vises på widget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du har et punktum mellom global og ('HTTPD')), det skal ikke være der

 

Du kan legge inn en popup for å sjekke variablen, Alert - Popup - legg inn %temp i tekst feltet der

 

Hvis den klarer å hente info fra serveren så vil det stod en verdi i popupen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punktum kom med her på forumet, men har ikke det på telefonen.. 

Brukte task Alert Flash og skrev %temp der, det er da %temp som kommer.. Virker som at den ikke tolker prosenttegn som en variabel. 

Om variablen ikke blir satt så skulle den vel vist 'NULL'? 

 

EdiT:

La inn "var temp = "foo";

 

Og da er det det som blir vist, så da er det vel noe galt med JSON.parse(.. linja mi.

 

Edit2: 

 

Fikk til å spytte ut innholdet av HTTPD, og der står det "No access to view this page or directory" Så Myhs, lar meg ikke logge inn. Prøver så samme url på pc, og får der popup om brukernavn og pw. Legger inn det samme som jeg har brukt i GET urlen, og kommmer da inn. Kan de ha endret på syntax? Slik at /JSON?user=xxx&pass=yyy ikke lenger er korrekt?  Jeg bruker epostadressen som brukernavn.

Endret av Gjelsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Gjelsvik said:

 

Fikk til å spytte ut innholdet av HTTPD, og der står det "No access to view this page or directory" Så Myhs, lar meg ikke logge inn. Prøver så samme url på pc, og får der popup om brukernavn og pw. Legger inn det samme som jeg har brukt i GET urlen, og kommmer da inn. Kan de ha endret på syntax? Slik at /JSON?user=xxx&pass=yyy ikke lenger er korrekt?  Jeg bruker epostadressen som brukernavn.

 

Den syntaksen fungerer i alle fall fortsatt hos meg. Ut over det har jeg ikke nok kunnskap om Tasker og JSON til å bidra i debuggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke klarer å hente noe data fra JSON så får du bare %temp som svar, testet akkurat ved å skrive feil passord med vilje, da står det bare %temp istedentfor temperaturen.

 

JSON fungerer fint her med iallefall, versjon 3.0.0.318 (kan ikke tenkte meg versjon nr har noe å si, man logger jo egentlig på myHS sin server først?)

https://connected2.homeseer.com/JSON?user=username&pass=password&request=getstatus&ref=ref#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Gjelsvik said:

Ok.. Har også forsøkt å kutte ut myhs, og gå rett mot min server hjemme. Får samme resultat der. Mulig noe nytt i siste versjon? Kjører v. 3.0.0.357

Kjører også .357 og det virker her.

Hadde lignende problemer selv når jeg satte det opp første gang. Husker ikke detaljene lenger, men det var to separate feil, en tastefeil i innleggingen i Tasker manglet et tegn et eller annet sted, og så noe tull med innloggingen, hadde skrevet passordet feil eller noe sånt. Husker ikke detaljene lenger etter et halvt år, utrolig hvor fort sånt forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.