Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zipato - Hvem bruker dette i Norge?


Helle

Anbefalte innlegg

Hvem er vi i Norge som bruker Zipato kontroller for å styre hjemmene våres med?

 

Kjekt om vi kan utveklse ideer, problemstillinger, utfordringer og regler her på dette forumet.

Jeg vet selv at zipato har et bra brukerforum, men kjekt om vi her i Norge kan bruke hjemmeautomasjon.no også.

 

Jeg bruker selv zipabox til hjemmeautomasjon, og bruker mest Fibaro sine detektorer, mens nexa sine 433mhz dimmere og releer. 

Selv har jeg ca 80 regler som kjøres.

 

Jeg bruker imperihome som display, siden jeg ikke liker Zipato sin egen app, og pushover.net for varslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Zipabox, men driver med flytting over til Home Assistant. Mest på grunn av at Zipabox er for avhengig av skyen og at det har vært så mye skyproblemer den siste tiden. Men savnet også et mer åpent system med drøssevis av nyheter hver mnd.
Dette får du med Home Assitant, men det er litt på godt og vondt. Sist leste jeg ikke releasenotes godt nok og endte opp med 3-4 timers redningsarbeid. Lærerikt og tidkrevende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lyst å kjøpe zipato eller smartthings. Det er vanskelig å velge, Clas ohlson selger zibato duo for 2798,- men de har sluttet å selge Aeotec innbyggingsmottaker og mange andre produkter fra Aeotec.

Jeg har lest veldig bra om Smartthings og den er billig enn andre, men  det er ikke lansert i norge enda.

Er Home Assistant bedre enn zipato i forhold til zipato supporter forskjellige protokoll.

takk på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er Home Assistant bedre enn zipato i forhold til zipato supporter forskjellige protokoll.
takk på forhånd for svar.


Home Assistant er i en helt annen divisjon når det gjelder støtte for 3. parts produkter og tjenester.

Men HA krever samtidig mer av deg som admin. Zipato er pek og klikk, mens Home Assistant i all hovedsak må konfigureres via YAML (konfigfiler) rett i editor.


Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har nettopp skaffet meg Zipato Zipabox Duo, og holder på å migrere fra Telldus Znet v2.

Foreløpig synes jeg Zipato virker lovende! Har samme problem som utallige andre har hatt, nemlig at 433'n i Zipabox Duo ikke virker bra. Men etter en kort telefonsamtale til Clas Ohlson så er det en 433-modul på vei, på reklamasjon!

 

Har byttet ut alt av innebygd 433 med Z-wave dimmere fra Fibaro og Aeotec.

 

Imperihome så spennende ut, det må jeg undersøke nærmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

For min del har Zipaboxen fungert utmerket i snart to år. Jeg har en Duo der begge antennene, for 433 og z-wave, er i hovedenhet.

Men etter at nyeste firmware oppdatering ble sluppet har alle mine nexa bevegelsesdetektorer og magnetkontakter sluttet å fungere. Mottar ingen status.

Jeg har nå startet å bytte alle til z-wave, men fortsatt noen som gjennstår. Litt irriterende å ikke motta status.

Alle mine 433mhz dimmere og releer fungerer. Jeg sender alltid tre kommandoer til endring på disse. Har nexa, telldus og proove. 

 

Noen andre som har opplevd samme problemet etter nyeste firmware?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

jeg bruker Zipabox i mitt system som består av Z-Wave komponenter sammen med Trådfri og Lightify pærer. Valget falt på dette da det var det eneste jeg dant på tidspunktet smo hadde z-wave og zigbee.

 Virker generelt som zipato har god funksjonalitet og muligheter gjennom sitt oppsett og regelgenerator. leket meg litt med IFTTT og Google home mini. Savner et bedre brukergrensesnitt på app.

 

Planen er å gjøre alle faste punkter for lys og varme i nytt hus koblet opp mot sentralen. 

Generelt opplever jeg zipabox som meget stabil, som er det viktigste i mitt oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut ImperiHome som brukergrensesnitt i stedet for Zipato sin egen app. 

Funker mye bedre for min del. 

 

Jeg også bruker en del IFTTT integrasjoner mot feks Amazon Alexa, Pebble Watch, Google Calander. Bruker da HTTP request (POST) der zipaboxen tolker heltalsverdier for å utføre ønskede aksjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut ImperiHome som brukergrensesnitt i stedet for Zipato sin egen app. 
Funker mye bedre for min del. 
 
Jeg også bruker en del IFTTT integrasjoner mot feks Amazon Alexa, Pebble Watch, Google Calander. Bruker da HTTP request (POST) der zipaboxen tolker heltalsverdier for å utføre ønskede aksjoner.
 
Har sett på ImperiHome, blir nok denne på hovedenhet tenker jeg.

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

kaster meg litt på denne samtalen, har lenge sett på forskjellige løsninger som kunne passe mitt komplekse hus, valget ser ut til å falle på zipabox da denne støtter etter hva jeg leser de fleste signaler. 

 

Lurer bare på, kan jeg sette opp box, samt ha zipatile samtidig? Er jo litt fin å ha ved utgangsdøren som hovedpanel...

 

noen andre her som har tatt i bruk ip-kameraer på denne? Lurer på om det er noen begrensning på antall, Evt hvordan app funker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.