Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Har OpenHab blitt enklere etter v2?


Evelen

Anbefalte innlegg

Satt å så litt på OpenHab her i går, har tidligere vurdert det, men det har gjerne vært litt mye kluss og scripting.

Men etter hva jeg ser på demoer og videoer nå så virker det da veldig rett frem? Nå har dem jo egen regelmotor.

 

Syns også dette med et "eget os" OpenHABian virker kult, slippe alt knotet jeg ofte i dag må drive med.

http://docs.openhab.org/installation/openhabian.html

 

https://community.openhab.org/t/openhabian-hassle-free-rpi-image/13379

 

I tillegg virker det å ha veldig enkle og gode GUI for nettbrett osv.

 

Tenker prøve først med MiLight integrasjon, for så å migrere over over z-wave og rfx 443 dersom jeg liker det jeg ser.

 

Hvordan støtter openhab UZB1 og RFXtrx433E?

 

Og om jeg går fra Domoticz, hva må jeg tenke på? Antar det er en del ting jeg tar som selvfølgeligheter ikke nødvendigvis er integrert i OpenHab.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Evelen skrev:

Satt å så litt på OpenHab her i går, har tidligere vurdert det, men det har gjerne vært litt mye kluss og scripting.

Men etter hva jeg ser på demoer og videoer nå så virker det da veldig rett frem? Nå har dem jo egen regelmotor.

 

Syns også dette med et "eget os" OpenHABian virker kult, slippe alt knotet jeg ofte i dag må drive med.

http://docs.openhab.org/installation/openhabian.html

 

https://community.openhab.org/t/openhabian-hassle-free-rpi-image/13379

 

I tillegg virker det å ha veldig enkle og gode GUI for nettbrett osv.

 

Tenker prøve først med MiLight integrasjon, for så å migrere over over z-wave og rfx 443 dersom jeg liker det jeg ser.

 

Hvordan støtter openhab UZB1 og RFXtrx433E?

 

Og om jeg går fra Domoticz, hva må jeg tenke på? Antar det er en del ting jeg tar som selvfølgeligheter ikke nødvendigvis er integrert i OpenHab.

 

 

 

OpenHAB2 er lettere enn OpenHAB1, etter min mening. Du kan fortsatt "klusse" med scripting og txt filer, men du MÅ ikke.

De største tilpasningene kan fortsatt kun gjøres i txt filer.

Regelmotoren er fortsatt i alfa/beta stadiet, men fungerer for det meste fint (det er en bug i events som er trigget basert på tid).

 

OpenHABian er magisk! lettere kan det ikke bli å sette opp OS og HA system i ett.

 

GUIene er jeg ikke nødvendigvis helt fornøyd med, syntes HabPanel skalerer litt dårlig, men det lar seg tilpasse så kan være(les "er nok") jeg som koder widgets dårlig.

Det er mange GUI å velge mellom og noen er enklere og finere enn andre. anbefaler å ta en titt på ImperiHome og Project Rotini(blir snart payware).

 

OpenHAB støtter fint UZB1 og RFXtrx433E, jeg kjører begge hos meg.

 

Aner ikke hva du må tenke på, har ikke testet Domoticz. MYE er integrert i OpenHAB, og mye er tilgjengelig via 3. parts bindings dersom du ikke finner dem i available bindings.

Kom gjerne med eksempel på ting du bruker i dag så kan jeg sjekke tilgengelighet i OpenHAB. ?

 

Den nye regelmotoren er forresten "superenkel", de må bare fikse den ene buggen de har så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er missfornøyd med i openHAB er at det finnes flere GUI for konfigurasjon. PaperUI, HABMIN, kanskje fler? Jeg vet ikke.

 

Det gjør det litt tungvindt for en nybegynner å finne ut av ting.

 

På pluss-siden så satt jeg opp openHAB på noen timer (Ubuntu Server) med binding til Telldus og Z-Way og noen enkle regler. Og det har kjørt knirkefritt i 1-2 måneder nå.

 

 

Jeg venter på en 7" touch til PI så jeg får testet GUI for styring av ting og tang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 minutter siden, xibriz skrev:

Det eneste jeg er missfornøyd med i openHAB er at det finnes flere GUI for konfigurasjon. PaperUI, HABMIN, kanskje fler? Jeg vet ikke.

Flere GUI betyr valgmuligheter. Du er jo ikke tvunget til å bruke alle. Litt som på android, du KAN bytte ut menyen og hjemskjermen men du MÅ ikke. ?

 

20 minutter siden, xibriz skrev:

På pluss-siden så satt jeg opp openHAB på noen timer (Ubuntu Server) med binding til Telldus og Z-Way og noen enkle regler. Og det har kjørt knirkefritt i 1-2 måneder nå.

Alltid kjekt med suksesshistorier. Hvilken HW kjører du på? Noen grunn til at du gikk for Ubuntu Server?

 

19 minutter siden, xibriz skrev:

Det gjør det litt tungvindt for en nybegynner å finne ut av ting.

OpenHAB2 har fortsatt en bratt læringskurve, selv om den er litt mildere enn den var.

Triksene som kan anbefales er å lese guidene på http://docs.openhab.org/ og det å lære seg tekstfil konfigureringen. Den gir deg mye mer kontroll, for de som liker det. ?

Spør gjerne her på forumet dersom dere lurer på noe, Jeg er her nesten 24/7 uansett.... ?

 

19 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg venter på en 7" touch til PI så jeg får testet GUI for styring av ting og tang.

Kjører selv en 10" tablet og er fornøyd med det, 7" ser ut til å bli litt for lite for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lazarus skrev:

Flere GUI betyr valgmuligheter. Du er jo ikke tvunget til å bruke alle. Litt som på android, du KAN bytte ut menyen og hjemskjermen men du MÅ ikke. 

 

Men de forskjellige menyene i Android har vel ikke forskjellig funksjonalitet? Slik at man må swappe mellom GUI alt ettersom hva man vil gjøre? Det er det jeg mener er problemet, mange GUI som ikke er komplette i forhold til hva openHAB kan gjøre.

 

3 minutter siden, Lazarus skrev:

Hvilken HW kjører du på? Noen grunn til at du gikk for Ubuntu Server?

 

Jeg har en ESXi kjørende på en HP-boks. Ubuntu Server image-filen hadde jeg allerede for hånden :P Meget sofistikert valg av OS må jeg si ;)

 

5 minutter siden, Lazarus skrev:

Kjører selv en 10" tablet og er fornøyd med det, 7" ser ut til å bli litt for lite for min del.

 

7" er bare for test, Alexa styrer alt uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører ESXi her også, og kjører ubuntu server for Domoticz.

Er dette greit å kjøre OpenHabian på? (for slik jeg har tolket det er "rene image" kun tilgjengelig for bla RPi og slike små PC-er.

 

Ubuntu server vet jeg ihvertfall støtter min PCI-E USB kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Openhabian for å ha en minimal installasjon (imaget er 64mb). Dog har jeg problemer med installasjon av 1.1. på min RPi3 så jeg kjører 1.0 med upgrade etterpå (som da blir det samme). Satte den opp på nytt i går, så får se om det løser mengden feilmeldinger jeg fikk etterhvert på min forrige installasjon. 

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det er det vel ikke værre enn som så:

Starting with a fresh installation of your operating system, install git, then clone the openHABian poject and finally execute the openHABian configuration tool.

# install git
sudo apt-get update
sudo apt-get install git

# download and link
sudo git clone https://github.com/openhab/openhabian.git /opt/openhabian
ln -s /opt/openhabian/openhabian-setup.sh /usr/local/bin/openhabian-config

# execute
sudo openhabian-config

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått installert det.

Noen hint om hvordan jeg starter det? for det ser ikke ut til at den har startet automatisk, finner ikke noe på http://192.168.1.130:8080

triggher.thumb.png.459df4c2c3725b2665aeb8c5852ae3e2.png

Dette har jeg gjort:

1.thumb.png.8a63540553c78e3cf54dadf61c3563c4.png

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evelen skrev:

Da har jeg fått installert det.

Noen hint om hvordan jeg starter det? for det ser ikke ut til at den har startet automatisk, finner ikke noe på http://192.168.1.130:8080

triggher.thumb.png.459df4c2c3725b2665aeb8c5852ae3e2.png

Dette har jeg gjort:

1.thumb.png.8a63540553c78e3cf54dadf61c3563c4.png

Prøv "sudo service openhab2 start"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Lazarus skrev:

Prøv "sudo service openhab2 start"

Funka det (Y) Dog ikke helt:
58c87c40e5ed0_Utennavn.thumb.png.46a5a73dc418deea50aacfae23d178c8.png

 

EDIT: Fikk det til ;) Installerte Zulu OpenJDK og Oracle Java 8 så virka det :)

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Vent... du installerte et selvstendig image fra OpenHAB, og måtte du installere noe ekstra etterpå? 1f910.png

Nei. han installerte Ubuntu og så installerte han OpenHAB men skippet Java inntil han fikk feilmelding. ?

Dersom du bruker OpenHABian imaget og ikke bare scriptene så får du alt i en pakke.

Jeg har enda ikke måttet installere noe manuelt hos meg selv med MQTT server, nginx og div annet "stæsj".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lazarus skrev:

Dersom du bruker OpenHABian imaget og ikke bare scriptene så får du alt i en pakke.

Da er spørsmålet, finnes det et OpehHABian image jeg kan kjøre på vmware ESXi? (aka virtuell vanlig PC)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Evelen skrev:

Da er spørsmålet, finnes det et OpehHABian image jeg kan kjøre på vmware ESXi? (aka virtuell vanlig PC)?

Hvis det kan installeres på x86-arkitektur kan det installeres på ESXi... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Evelen skrev:

Da er spørsmålet, finnes det et OpehHABian image jeg kan kjøre på vmware ESXi? (aka virtuell vanlig PC)?

 

2 minutter siden, Moskus skrev:

Hvis det kan installeres på x86-arkitektur kan det installeres på ESXi... :) 

 

Imaget er for øyeblikket kun tilgjengelig for RPI (ARM-arkitektur).

Det skal visstnok komme flere image etterhvert.

 

Dersom en vil installere på ESXi så må det enten bli windows eller en av "jungelbeistene" innen Linuxverdenen.

Der Zulu OpenJDK (Linux) / Oracle JDK (Windows) og Oracle Java 8 må installeres manuelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det knot å få USB enhetene til å fungere sømløst fra ESXi hosten til VM? eller er det faktisk "plug and play" når du har tildelt resursen i vmware?

Vet at SMS modemer fort blir knot, men annet går greit.

Tenker da på z-wave og 433

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snowman skrev:

Er det knot å få USB enhetene til å fungere sømløst fra ESXi hosten til VM? eller er det faktisk "plug and play" når du har tildelt resursen i vmware?

Vet at SMS modemer fort blir knot, men annet går greit.

Tenker da på z-wave og 433

 

Off-topic i denne tråden, men det diskuteres her:

... og den beste løsningen (i mine øyne) er å gjøre det via nettverket:

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dedikere porter direkte til VM byr på problemer, spesielt i nyere versjoner av ESXi (ref siterte tråder fra Moskus over meg).

Dedikering av en egen fysisk USB-kontroller (f.eks som du slitter i en PCI/PCI-E) port til VM fungerer utmerket. Så vidt jeg har opplevd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evelen skrev:

Dedikere porter direkte til VM byr på problemer, spesielt i nyere versjoner av ESXi (ref siterte tråder fra Moskus over meg).

Dedikering av en egen fysisk USB-kontroller (f.eks som du slitter i en PCI/PCI-E) port til VM fungerer utmerket. Så vidt jeg har opplevd.

Jeg bruker ett hovedkort som er beregnet på virtualisering, og har ikke hatt noen problemer med å bruke USB eller andre enheter mot de virtuelle maskinenen, men har alikevel valgt å kjøre USB via nettverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Jeg bruker ett hovedkort som er beregnet på virtualisering, og har ikke hatt noen problemer med å bruke USB eller andre enheter mot de virtuelle maskinenen, men har alikevel valgt å kjøre USB via nettverk.

Kjører du esxi fra usb-pinne? For det er først og fremst da det blir problamtisk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Ja, har kjørt 5.5 og nå 6.0 på en billig reklamepinne i flere år uten ett feilslag,

Den er grei, dette er mine problemer:


https://labs.vmware.com/flings/esxi-embedded-host-client/bugs/116
https://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=2068645

 

Verd å lese igjennom uansett, kan være du har problemer som ikke er oppdaget enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.