Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

USB overgang for innfelte MS6


Riiser

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere er jeg igang med oppussing av huset vårt og har planer om å felle inn Aeotec MS6 i de fleste rom. Disse vil jeg ha strøm på konstant for å kunne få data oftere + slippe å bytte batteri på endel enheter! problemet da var å få en usb utgang i taket...

 

Jeg har laget et lite kretskort som kan hjelpe meg selv og andre hvis de driver med det samme! Skjema og kretskort fil for bruk i Eagle ligger under :)

 

Jeg har satt opp downlightkasser der hvor sensorene skal være, og en kabel som går rundt til alle punkt. kabelen med 5v inn kobles til kortet samt kabelen som går videre til neste punkt. Ganske simpelt, men det gjør jobben :) 5v power blir montert i sikringsskapet.

 

Noen enheter har jeg skjønt er litt kresne på hvilke spenninger som ligger på D+ & D-, så det er lagt inn muligheter for en spenningsdeling om nødvendig! MS6 funka fint uten heldigvis, så da slapp jeg unna litt lodding! også mulig å sette på en kondensator på korta, men tviler på at det blir nødvendig.. 

 

BOM:

PCB-rekkeklemme Pitch 5mm/5.08mm 4P     Artikkelnr Elfa: 148-41-038

USB 2.0 type A-sokkel 4P                               Artikkelnr Elfa:  300-65-193

 

Capture.PNG

Capture2.PNG

 

IMG_20170331_182318.jpg

MS6 power.brd

MS6 power.sch

Endret av Riiser
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for enkelhets skyld downlight kabel. Er vel 1.5mm^2. Regna kjapt over for litt siden, og kom fram til at siden strømmen som går er så lav(kun MS6) så spenningsfallet også minimalt. 

 

Skal finne link til psu senere. Kjøpt på elfa den også. 5v,10w beregna for montasje på din skinne. Valgte den siden standby effektforbruk var lavt og god mtbf ☺️

 

EDIT: Har denne strømforsyninga foreløpig, det er sikkert mange andre gode alternativ men!

https://www.elfadistrelec.no/no/switch-mode-stromforsyning-mean-well-mdr-10/p/16976097

 

 

Endret av Riiser
lagt til link til PSU
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du fiksa sånt greit selv Moskus ?

 

Kort er bestilt fra

https://www.seeedstudio.com/fusion_pcb.html

 

Har god erfaring med dem! Bare last opp zip-fila under så skal alt bli riktig!

 

Er det interesse for det kan jeg godt bestille opp endel kort og sende rundt.?

 

pris per pcb er mellom 5-10,- + rekkeklemme og usb port(35,- fra elfa) Finnes billigere alternativ her, men for min del bruker jeg litt ekstra så jeg vet det er av ordentlig kvalitet!

 

 

MS6 power (2).zip

Endret av Riiser
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Riiser skrev:

Jeg trodde du fiksa sånt greit selv Moskus 1f913.png

Loddebolt? Ngæææ!

Like ille som å prøve å tre en nål, og jeg klarer ikke det heller!

 

20 timer siden, Riiser skrev:

Er det interesse for det kan jeg godt bestille opp endel kort og sende rundt.1f44d.png

Jeg kan gjerne ha noen, og garantert andre som er interesserte! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Stianoh said:

kunne kanskje vært interessert disse. kommer an på pris og + at de måtte vært ferdige for montering :P

 

Bare så det er sagt har jeg kun testa korta med en MS6. Noen enheter(vet ikke hvor mange) krever en viss spenning på D+ og D- for å virke ordentlig. Da må man lodde på motstander på portene på kortet. Lagde kortet for min egen del og tenkte at flere hadde samme "problem". Så tør ikke love noe utover det ?

 

Jeg har bestilt opp endel kort nå! Men tar en stund før det kommer noe.

 

10,- pr pcb dekker nok akkurat kort, frakt og mva. så blir det fort 35,- ekstra for rekkeklemme og usb kontakt når jeg bruker komponenter fra Elfa. Man får billigere komponenter på ebay hvis man vil prøve seg fram med loddebolten ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for min del blir det litt unødvendig komplisert. bruker man en lineær regulator på hvert kort får man jo litt effekt-tap der og må vel ha en kondis på hver side av denne. 

Jeg velger å trekke opp en egen 12v til røykvarslere (tenker foreløpig popp sine)!

 

Men det er jo bare bra å få laget flere ting hvis det passer for andre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har korta kommet! 10,- pr kort passer bra hvis man vil lodde og kjøpe usb/rekkeklemmer selv :)

 

Trenger å vite litt mer hvor mange som vil ha med usb/rekkeklemmer før jeg bestiller de!

 

Vil du bare har korta så send meg antall og adresse på PM, så sender jeg :)

 

jeg bor i østfold og er i Oslo ganse ofte, så kan også møtes!

Endret av Riiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal organisere dette mest effektivt uten å måtte legge ut for mye penger/sitte igjen med endel komponeneter. 

 

Tenker vi ser ann frem til 1. mai hvor mange som melder interesse for kort med rekkeklemme & usb så bestiller jeg da!

 

De som trenger bare kort kan bare si ifra så sender jeg med en gang, de er kommet :) Har 100stk!

 

Pris er 10,- pr kort

35,- ekstra per kort med rekkeklemme + USB. Går i null med de prisene mest sannsynlig. 

Endret av Riiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.4.2017 klokken 21.24, Håvardgj skrev:

tar gjerne 4 stk om det blir aktuelt med felleskjøp på pcb, montering/lodding kan jeg sikkert få til selv =)

 

11 timer siden, Riiser skrev:

 

Bestiller opp nok til fem stk hvis jeg ikke hører noe mer :)

tar gjerne de jeg sa i min forrige post, tar gjerne med usb kontakt og rekkeklemme :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.