Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Programmere mot RFLink


Lazarus

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Guahtdim skrev:

Hva er det du savner? Ingenting er som blanke lerret 1f609.png

Det er en grunn til at jeg aldri klarte å komme igang med C++. Bare å tegne en meldingsboks på en skjerm krever jo en halv kilometer kode.

 

Det som mangler er mye av det interessante, altså Event-håndtering (Actions, Triggers) og webside-generering. Mye unødvendig arbeid å starte fra begynnelsen av. ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Status: Det har vært liten tid i det siste til å holde på med dette. Jeg har nå fått til å skape enheter(veldig simple) og oppdatere i HS. Nå må jeg komme igang med å få flikket ut noe simpel config. Og etter det sy sammen en simple POC.

 

Må man alltid ha en root device for å få en samling enheter eller kan man lage en gruppe uten å måtte ha en root? Slik jeg lager ting nå så har jeg en root  som egentlig ikke har noe for seg og alle følerdata som child-devices.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guahtdim skrev:

Må man alltid ha en root device for å få en samling enheter eller kan man lage en gruppe uten å måtte ha en root?

Du må alltid ha en "root", men du velger jo selv hva som skal være root.

 

Hvis du f.eks. har Temperatur og Luftfuktighet, kan du sette Temperatur som parent device og Luftfuktighet som child. Du må ikke lage en egen device som heter "Root".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Og vi er tilbake til RfLinkSeer (jeg håper Moskus ikke synes det er dumt at vi stjeler navngivingen hans).

 

Jeg har kommet til noe som jeg trygt kan kalle en POC (Proof of concept).

 

Jeg har nå laget det slik at man kan sette opp comport og/eller tcpip(ser2net på en RPi). Enheter kobles opp når man har fått satt det opp i config. Det jeg har brukt mye  tid på er å få laget en litt robust kjøring mot flere Rflink enheter.

Det som står igjen nå er bl.a. å få ting inn i HomeSeer og at det blir oppdatert. Til å begynne med så kommer jeg ikke bruke noe særlig tid på å prøve å sende kommandoer tilbake til enheter. I hovedsak vil det jeg lager gjøres for å kunne mottta data (temp og fukt fra følere type Prologue fra Clas).

 

Jeg tar en liten pause nå før jeg går fra POC til Alpha.

 

Her er litt bilder for den som vil se noe mer håndfast

Logging

rflinklog.thumb.png.1ceddf9656ddc7ff0484a573b38f4503.png

 

Oversikt over enheter

rflinkUnits.thumb.png.0b0a60b913ded00126e94d0b4017b149.png

 

Config av com

rflinkcomconf.png.37ab679be7d12fff317e3b600bf6f515.png

 

Config av tcpip

rflinkIpconf.png.4bad5a3dfbbde5c0436061beae40e532.png

Endret av Guahtdim
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hr Kotelett said:

Wooohooo :D da kan jeg jo børste støv av Rflinken min og gjerne teste litt da? Eller venter du litt med å gi den videre, til en eventuell Alpha?

Du kan begynne å børste støv av den, men vi er ett stykke unna en løsning som gir deg noe du kan bruke. Jeg har ikke kommet så langt at man kan legge enheter inn i Homeseer. Nå dukker det kun opp i logging og på en egen oversiktsside som man ikke kan koble noe mot. 

I tillegg må jeg rydde litt i loggingen slik at en vanlig bruker slipper at loggen går full etter noe få dager.

 

Så fort jeg har kommet dit at noen kan prøve seg som alpha testere så oppretter jeg en tråd under Plugins i HomeSeer seksjonen.

 

1 hour ago, Moskus said:

Hehe, går bra! Er visst en TeslaSeer på vei også. ;) 

En god navnstandard blir fort adoptert ?

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.