Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vera og varsling


Andreaz

Anbefalte innlegg

Ny bruker, og ny innenfor hjemmeautomasjon. (advarsel om nybegynner-spørsmål gitt) :)

 

Har kjøpt meg en Vera Lite (brukt) som nå er koblet opp og sier at den fungerer fint.
Kjøpt meg min første sensor, som er en Telldus magnetsensor (på Jula, 299,-). Liten og hendig sak. Mindre enn den som kommer fra vår Sektor alarm.

 

MEN, tenkte jeg skulle få den til å sende meg et varsel hver gang en dør/vindu åpnes, men her renner det inn varsel.

For det første så kommer det opp to sensorer i hjemskjermen,

592432ce414d4_ScreenHunter35.thumb.png.d4166d76b0b01184f9b9058018aa816a.png

og hver gang jeg åpner døren, så kommer det flere varsel inn. 

 

592433450d15e_ScreenHunter36.thumb.png.8a638a2946bdb47b1cc017b105bf54b7.png

Bare ved å åpne én gang, uten å lukke, kommer det 7 varsel.

Disse kommer fra web-siden, men de samme kommer også opp på Vera-appen på min iPhone.

 

Det jeg ønsker er jo at jeg kan bruke den til å varsle meg "alltid", (push i app) alternativt at den kun varsler når status er "Borte" som en magnetsensor sikkert er ment til i en alarmkonfigurasjon. (Push og gjerne sms)

 

Planen er å kaste ut Sektor-alarmen, kjøpe eget utstyr, så fort jeg ser at det er mulig å styre dette via Yale Doorman (følger noen tråder der det diskuteres)

Noen som kan hjelpe meg litt på vei med konfigurasjon?

På forhånd takk for alle innspill :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke event bruker du for å sende varsel?

jeg kan tenke meg at problemet ligger i at du ikke har noe som begrenser den til å sende varsel bare en gang,

 

i en tenkt psuedokode:

if vindu = åpen
	then "send beskjed"

dette vil komme til å være "true" hele tiden vinduet er åpent, så da vil man kunne få varsel så ofte som vera klarer å sende den.

 

men hvis du gjør noe i denne retningen:

if vindu == åpen
and beskjed == ikke sendt
	then send beskjed
	then beskjed = sendt

vil du spare deg for mange beskjeder. minuset er at du må ha en virtuell enhet for å indikere at beskjeden ikke er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at jeg ville excludert og lagt den inn igjen. Jeg har endel magnet sensorer (ikke Telldus) og ingen av de har to enheter. Der ser også ut til at du får innbrudds alarm da du åpner. Dette styrer du via modes.. er litt​ køddent å se, men det er pila ved siden av modes på hjem skjermen i Vera gui. Det ser også ut til at du har brukt magnetsensoren i en scene, og at du får beskjed om det. User created trigger. Men, kjør en ny include..

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill.
Har slettet den og lagt inn på nytt, men den kommer fortsatt frem som 2 enheter, og sletter jeg en av de, forsvinner begge... så kanskje en liten mail til Vera også er på sin plass :)

Jeg har slettet scener osv, så nå når den ikke er armert, får jeg kun 1 beskjed for hver endring av status, altså åpnes eller lukkes.
Med bryteren for arm på, så kommer det flere. Litt mer forståelig nå i alle fall. Hvis det nå var mulig å få Doorman til å sende en kommando til kontrolleren for å velge mellom hjemme eller borte, så er vi på god vei til et både barnevennlig og konevennlig system :) 

En annen liten ting som jeg ikke har er push-varslig fra app på telefon. Alle tillatelser er riktig i instillingene på telefon, men med mindre jeg er inne i appen kommer det ingen varslinger.. vel, mail og 2 sms pr dag kommer, men selve Vera-appen sender ingen push.. (iOS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IDlock. Bruker den sammen med house mode plugin for å automatisk sette hjemmemodus hvis døra blir låst opp hvis borte/ferie. Funker knall. Borte modus setter jeg ved å kjøre dobbeltrykk på bryter som står rett ved siden av døra. Prøvde meg på geofence, men kona vil ikke ha noe "ekstra" på telefonen sin, så da ble det manuelt [emoji5]️

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Andreaz skrev:

Har slettet den og lagt inn på nytt, men den kommer fortsatt frem som 2 enheter, og sletter jeg en av de, forsvinner begge... så kanskje en liten mail til Vera også er på sin plass :)

 

Den andre enheten som kommer opp vil jeg tro er en dummy device som Vera automatisk legger til på sine sikkerhets-enheter. Er "Armed" aktivert når den forandrer status vil den sende fra seg en alarm varsling ala "Burglary" som du igjen kan bruke i din automatisering. Er "Armed" deaktivert vil den bare sende deg en vanlig varsling om forandret status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Andreaz skrev:

Fikk umiddelbart hjelp av Vera support. De svarte raskt, og gikk inn via remote-support og endret noen parametere så den nå vises korrekt :) Kudos til Vera :) 

Så du hvilke parametere? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

 

On 5/26/2017 at 12:06, Andreaz said:

Usikker på hva de har endret, men si hva jeg skal ta screenshot av, så legger jeg de gjerne ut her

Veldig interessert i å se hva Support gjorde på dør sensoren din . 

Veldig irriterende at det blir en "dummy" med batteri informasjon og en som monitorerer status. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2017 den 12.05, clio75 skrev:

 

Veldig interessert i å se hva Support gjorde på dør sensoren din . 

Veldig irriterende at det blir en "dummy" med batteri informasjon og en som monitorerer status. 

Jeg vet ikke hva de gjorde. Slo på ekstern tilkobling, men klarte ikke se hva de hadde gjort.

Etter det måtte jeg nullstille Vera´n etter div script-forsøk som ikke gikk så bra :) Så alt er borte... 
Nå som jeg har utvidet med en del enheter er det som du sier, kjedelig med masse "dummy"enheter og ikke skikkelig visning av batteri på den enheten som er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 11/24/2017 at 15:29, Andreaz said:

Jeg vet ikke hva de gjorde. Slo på ekstern tilkobling, men klarte ikke se hva de hadde gjort.

Da har jeg masa litt på support og de har sendt denne mailen: 

Quote

 

Hello Aleksander,

I’ve accessed the controller using the code you provided and manually configured the sensor.
Below you will find the steps that you need to follow in the future if you encounter this issue again:
- Go to Devices
- Click on the arrow next to the parent (the one that displays the battery level)
- Click on Advanced and change the following settings

on device file: D_DoorSensor1.xml
on device json: D_DoorSensor1.json
on category: 4
on subcategory: 1

- Click on New Service > Reload Engine

To then hide the the child device that was created, you will need to go to Apps > Develop apps > Test luup code > in the line of code you see below replace XX with the ID of the child device that you’ll hide from the interface. Enter the line of code in the input box and click on GO:


luup.attr_set("invisible", "1", XX)

To find the ID of the child device, click on the “>” button next to its name > go to Advanced and check the “id” field.

Let me know if I can be of further assistance.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.