Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problem med Telldus on/off receiver slim


oakl

Anbefalte innlegg

Kjøpte en slik pakke med 3 switcher: https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/telldus-plugin-receiver-onoff-slim-3p/237739.11209/

 

Kontrollerer med rfxtrx433e og homeseer/rfxcom. Virker fint en liten stund (1-5 ganger typisk) før den ved påslag slår seg på etsende omtrent, blinker 2 ganger i den blå dioden også slår den seg av. Etter dette går det ikke ann å slå den på igjen hverken med bryter eller trådløst. Må trekke den ut og sette den inn igjen. Da virker den igjen.

 

Virker som det er litt innbyrdes forskjell på de 3. En av de klikker med en gang som regel, en av de andre litt sjeldnere og den siste ser ut til å virke fint (men har ikke brukt den veldig mye ennå bare testet den av på mange ganger fortløpende for å teste).

 

Programmerte en av de som feiler mot den medfølgende fjernkontrollen og da virker den fint.

 

Noen ide om hva problemet her? Noen settings som bør endres i rfxcom?

 

En video som viser problemet:

 

Sent fra min SGP712 via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , men at det skulle være så ustabilt/variabelt hadde jeg ikke forutsett. Jaja, åpent kjøp så hvis jeg ikke får det til er det jo bare å levere de tilbake.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke disse til å fungere ordentlig. Nå har jeg også forsøkt med ny firmware på rfxtrx433e. Koblet alle Telldus modulene til samme forgreningskabel og tok de med til umiddelbar nærhet til sentralen. Uten last tilkoblet. Satte alle tre i opplæringsmodus og registrerte alle i én og samme device i homeseer. Dette gikk uten problem. Når jeg så skrur av og på fra homeseer fungerer det fremdeles sporadisk. Noen ganger går alle tre av/på helt ok, men plutselig kan det være at en av de klikker mens de andre fungerer fortsatt.

 

Tror jeg gir opp disse og leverer tilbake til butikken. Hadde håpet på en litt myk start kostnadsmessig innen hjemmeautomasjon, men dette kan jo være en erfaring å ta med seg. Leser jo at mange ender opp med å skifte ut 433MHz utstyr med Z-wave etterhvert uansett så alt i alt kanskje det blir billigere å grave litt dypere i lommeboken og kjøpe z-wave med en gang. Men det drar seg jo fort på. Har ikke turt å telle over antall punkter jeg ønsker å automatisere, men er oppe i 11 lampepunkter bare i stua så med ca. 500,- pr så blir det jo ikke gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er en fordel med Z-wave, men som du sier, kan fort bli dyrt. Jeg har nå kjørt Nexa stikkontakter i over 1 år på akvarielyset, og nesten det samme på lampen over kjøkkenbordet. Og med en ekstra "on puls" ved på slåing, og en ekstra "off pulse" ved avslåing (for å forhindre at lyset enten blir på eller av), så har dette fungert knirkefritt, bortsett ifra når madammen trigger "kjøkkenlyset på ved bevegelse" akkurat i det hun har satt i akvariestikkontakten igjen da, så fiskene sitt lys slår seg av og på hver gang det er bevegelse på kjøkkenet :P

 

Så om du får byttet inn de Telldusene med Nexa så kan det være du sitter tilbake med en bedre erfaring.

Endret av Hr Kotelett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Klart det er en fordel med Z-wave, men som du sier, kan fort bli dyrt. Jeg har nå kjørt Nexa stikkontakter i over 1 år på akvarielyset, og nesten det samme på lampen over kjøkkenbordet. Og med en ekstra "on puls" ved på slåing, og en ekstra "off pulse" ved avslåing (for å forhindre at lyset enten blir på eller av), så har dette fungert knirkefritt, bortsett ifra når madammen trigger "kjøkkenlyset på ved bevegelse" akkurat i det hun har satt i akvariestikkontakten igjen da, så fiskene sitt lys slår seg av og på hver gang det er bevegelse på kjøkkenet :P

 

Så om du får byttet inn de Telldusene med Nexa så kan det være du sitter tilbake med en bedre erfaring.

Jeg liker Nexa sine med egen "læremodusknapp" da er det problemet unngått :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Leverte inn Telldus kontaktene og kjøpte noen rimelige fra nexa istedenfor. Dessverre større og klumpete og tåler mindre strøm, men erfaringen så langt er at de fungerer 100%,
stabilt.

Sent fra min SGP712 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fjernkontrollen som fulgte med NEXA 3-pack kontaktene, kan den brukes mot homeseer/rfxtrx433e? Type PET-910

 

Edit: Jepp, det går. Måtte enable AC protokoll, også dukke den opp i input device list når jeg trykket på knappene.

Endret av oakl
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har slitt med disse nå.. 
Har ikke testet om det er stabilt, MEN har funnet ut at ID4 må være på 6 for at det skal funke..

Har en mistanke om at noen har en begrensning i FW hvilen ID de kan bruke..
Regner med det er derfor det er viktig å velge rett fabrikat og type i Telldus.

Endret av Fjaeran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.