Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

NodeMCU/ESP8266 - hva er det og hva kan det brukes til?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

… har NodeMCU analoge innganger da? Trodde det kun var digitale IO pins på den.
ESP8266 har en ADC (analog digital converter), men det er kun en kanal og deles med batterinivået (altså man må velge om man skal kunne lese batterinivået eller en ekstern verdi).

Men om Homeseer støtter å koble noe til A0 husker jeg ikke.

Sent from my F5121 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DS18B20 bruker 1wire bus og trenger en digital inngang ?
Ja, DS18B20 er 1wire og kan lese fra en digital pin. Men den må adresseres, altså den sender ikke en kontinuerlig verdi. Du må aktivt be om at den sendes. Så om ikke Arduino pluginen i HomeSeer støtter 1wire protokollen vil du ikke få noe ut av den.

Sent from my F5121 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at eg har prøvd D1 mini-kortet med "NodeMCU"-kode generert av plugin, og det fungerer tilsynelatande heilt fint. Har vel og merke kun testa med éin inngang, men det ser lovande ut.

 

Edit: ...og ein kan legge til fleire pinnar på kortet i plugin for å generere nye devices, UTEN å laste opp ny kode til kortet via Arduino-SW. Det fungerer i alle fall med digitale inngangar.

Endret av bjornepappa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Noen enkle måter å få DHT 22 til å virke via arduino plugi'n? Har et rom hvor jeg nå har fått kontroll på om dørene er åpen eller igjen (magnetsensorer) men får ikke inn DHT22'en til å vise temperatur og fuktighet.

Må jeg via "Nodemcu API"?

image.png.0d12d1fe7cbfdc8173bff225bfa8db7a.png

(har ikke så mangen dører, addet bare alle pinnene for feilsøking :P)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Et godt tips for de som ønsker å komme raskt igang med bruke av ESP chips i diverse prosjekter, er teste ut koding av disse microkontrollerne med Python. Jeg har over flere år programmert disse i C++, og det har vært en stor lettelse å konvertere til Micropython i mine IoT prosjekter.

 

Vi har nå delt et enkelt rammeverk vi bruker i alle våre ESP-prosjekter, med nøkkelklare funksjonaliteter for wifi-oppkobling, MQTT funksjonalitet, interaksjon med div. hardware er en del av grunnfunksjonalitetene. 

 

Ta en titt på koden og dokumentasjon her https://github.com/aslake/mipy_esp for å komme raskt igang.

All kode er så klart OpenSource, og vi er på utkikk etter flere brukere og bidragsytere for dette prosjektet.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
På 7.7.2020 den 11.31, oysteinl skrev:

Er det noen som har tips til hvor jeg kan handle en NodeMCU / WeMos D1 Mini i norske butikker (nett eller fysisk) for å slippe 1-2 mnd ventetid fra AliExpress eller tilsvarende?

Bestilte fra Ali 3 august. Havnet i postkassen idag: 
https://a.aliexpress.com/_dZwoUWq 5stk for litt over 100kr, bestilte også nokren led strips for å teste ut Wled. Men tenkte ikke på strøm. 5m rgbw 60led pr m=90watt/5volt.

Må bestille strømforsyning... Skulle liksom teste ut i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2020 den 11.31, oysteinl skrev:

Er det noen som har tips til hvor jeg kan handle en NodeMCU / WeMos D1 Mini i norske butikker (nett eller fysisk) for å slippe 1-2 mnd ventetid fra AliExpress eller tilsvarende?

Jeg har kjøpt noen her: https://www.kultogbillig.no/D1-Mini-NodeMcu-WIFI-ESP8266-Utviklingskort?search=d1 mini

 

De har også noen nyttige "shields" til dem.

Endret av harelabb
feil lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.