Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

TrådfriSeer


Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Fermate skrev:

Kobler ny HUB på nettet.

Laster ned og starter TrådfriSeer

Skanner IP og finner at den nå rapporterer med "GW-<Mac adresse>" (Kan ikke huske at det gjorde det før, men det er positivt)

Setter inn KEY og IP trykker "save"

Sjekker men ingen HUB Device i HS?

Sjekker log og joda den melder at den ser HUB på ping

Legger til en pære og sjekker med ingen pære Device (ah jeg husker jo at jeg må trykke "REscann bilbs" først.

Trykker "Rescan Bulbs" og der er devicene.

Går til Plug-ins/Manage og stopper TradfriSeer og starter den igjen. Og DER kommer HUB devicet.

Nydelig testing, @Fermate!

Det er mulig jeg har oversett noe her, akkurat ved første gangs oppsett... ?

får lage et ansynkront hub-oppsett også.

 

38 minutter siden, Fermate skrev:

Legger til en pære til og lurer plutselig på om Alexa kan dimme disse pærene (Har hatt problemer med at hun ikke liker å dimme Nexa ting)

Gir devicen et fornuftig navn og ber Alexa "Detect Devices" og joda hun finner den og dem dimmer perfekt.

Godt! Jeg har ikke testet det selv, kun antatt at det fungerer (for vi har jo satt opp det som skal til for at Alexa/Google/IFTTT/Cortana(?) skal finne den).

 

39 minutter siden, Fermate skrev:

Men hva med Device navnet? - Hm alle subdevicene får "Temperature" som std. navn.

Burde kanskje vært mere unikt? -Navn + Tempetature kanskje?

Et godt poeng! Det kan vi gjøre noe med! :) 

 

40 minutter siden, Fermate skrev:

Gjør en "Rescan Bulbs" og finner at pæren får "_____" som navn.

Går inn på devicet men her ser navnet blankt ut.

Har ikke debug softwaren min her (som kan liste ut RAW IKEA data) så jeg får ikke testet hva pæra har av navn på HUBen.

Oi! Der er det noe. Flere forbehold på vei... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarer om mulig dumt spørsmål nå. 

Hvilken software er det jeg må kjøpe? Ser det er flere varianter på HomeSeer... Jeg har ikke hatt noe mer enn Telldus og enkle av / på brytere. Kan disse også styres med HomeSeer? Har dette App til telefon også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MariusB said:

Advarer om mulig dumt spørsmål nå. 

Hvilken software er det jeg må kjøpe? Ser det er flere varianter på HomeSeer... Jeg har ikke hatt noe mer enn Telldus og enkle av / på brytere. Kan disse også styres med HomeSeer? Har dette App til telefon også?

Hvis Telldus utstyret kjører på 433MHz så må du i tillegg til Homeseer(billigste variant eller oppover) skaffe deg en RFXtrx433e enhet (ca 1000 kr) for å kommunisere med enheter som bruker 433MHz. Og da trenger du også en RFXCom plugin ($25).

Denne pluginen er noe som går mot Homeseer. Jeg mener Homeseer også har en telefon app, men hvor enkelt det er å få inn ting er jeg usikker på siden jeg ikke bruker den selv. @Moskus har sikkert bedre kontroll på dette.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MariusB skrev:

Hvilken software er det jeg må kjøpe? Ser det er flere varianter på HomeSeer...

Det er litt avhengig av hvor langt du har tenkt å trekke det. Standard kommer man langt med, men hvis du vil ha HStouch, litt Z-wave problemrettingsprogramvare, alle HomeSeer sine egne plugins, etc, så betaler "Pro"-versjonen seg selv.

 

HStouch er appen til Android og iOS, og HStouch Designer lar deg lage egne skjermbilder slik at du kan tilpasse appen nøyaktig slik du ønsker det selv. Men igjen: Du kommer et stykke med standardutgaven.

 

I utgangspunktet er det jo bare å laste ned demo-versjonen av både HomeSeer 3 og RFXCOM-plugin'en, installere TrådfriSeer (dvs. pakke ut zip-filen i HS3-katalogen) og teste alt sammen. :) 

 

Anbefaler også å i det minste skumme gjennom HomeSeer-skolen.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Jeg har brugt plugin'en i knap 2 uger, og må sige at den fungerer 100% som den skal.

Det eneste problem jeg ser lige nu, er at hvis gatewayen genstartes, så skal man genstarte plugin for at få hul igen.

 

Supergod første release af et plugin, håber på flere funktioner :)

 

Mvh Hauge

Endret av HamsterHauge
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, HamsterHauge skrev:

Det eneste problem jeg ser lige nu, er at hvis gatewayen genstartes, så skal man genstarte plugin for at få hul igen.

Hmmmm! Dette var et godt tips! Jeg trodde at det skulle fungere uten, men det skal jeg dobbeltsjekke.

 

58 minutter siden, HamsterHauge skrev:

Supergod første release af et plugin, håber på flere funktioner :)

Det kommer! Men ukene før sommeren har blitt litt travlere enn tenkt... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur innom IKEA forrige helg og tok med meg 6 GU10-pærer og et FLOALT lyspanel.  Satt opp Trådfri gateway og installerte TradfriSeer plugin, og alt ser ut til å fungere som det skal. Det eneste er at jeg ser i HomeSeer loggen at Plugin-en konsekvent restarter hvert 10. minutt. Jeg har slått på Debug logging i plugin-en, men ser ikke noen feil der som skulle tilsi at dette skal skje. Meldingen som kommer rett før omstart er denne:

Warning

 I/O interface TradfriSeer is down, executable is not running, restarting ... 

Jeg har sjekket at gatewayen er tilgjengelig hele tiden, både ved å pinge IP-adressen i tillegg til at lysene kan betjenes via appen på telefonen. Alt i alt ikke noe stort problem i hverdagen, men dumt at styringen i Homeseer blir utilgjengelig hvert 10. minutt i de sekundene det tar å restarte plugin-en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

 

Præcist 10 min 30 sek.

 

jul-07 21:35:33   TradfriSeer Plugin devices found count: 5
jul-07 21:35:32   TradfriSeer Plugin devices found count: 5
jul-07 21:35:32   TradfriSeer CheckAndCreateHubDevices() trigging...
jul-07 21:35:32   TradfriSeer Polling has started...
jul-07 21:35:32   TradfriSeer This beta will expire on October 1st, 2017.
jul-07 21:35:32   TradfriSeer Starting initializiation.
jul-07 21:35:32   Info Plugin TradfriSeer has connected. IP:127.0.0.1:49425
jul-07 21:35:32   Warning I/O interface TradfriSeer is down, executable is not running, restarting ...
jul-07 21:35:28   Info Plugin TradfriSeer with instance: has disconnected

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jul-07 22:49:12           TradfriSeer Debug     Gettin bulbs done!
jul-07 22:49:12           TradfriSeer Debug     Device found for bulb with key:
jul-07 22:49:12           TradfriSeer Debug     Device found for bulb with key:
jul-07 22:49:12           TradfriSeer     Plugin devices found count: 5
jul-07 22:49:12           TradfriSeer Debug     CheckAndCreateBulbDevices() starting...
jul-07 22:49:12           TradfriSeer Debug     GetBulbListWhenHubIsOnline() done!
jul-07 22:49:12           TradfriSeer Debug     GetBulbListWhenHubIsOnline(): Total bulbs found: 2
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     RestartTimer, diff: 48111
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     RestartTimer, nextWhole: 22:50:00
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     GetBulbListWhenHubIsOnline(): Hub is online, getting bulbs...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     RestartTimer, timeNow: 22:49:11.8885725
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     GetBulbListWhenHubIsOnline() starting...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     GettingBulbsAsync() starting...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     Checking bulbs async...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     Device found for hub with key:
jul-07 22:49:11           TradfriSeer     Plugin devices found count: 5
jul-07 22:49:11           TradfriSeer     CheckAndCreateHubDevices() trigging...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     OnlineCheck() starting... (hub: )
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     LoadHubList() done!
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     LoadHubList() starting...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     Checking hubs...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     InitializeTrådfri() done!
jul-07 22:49:11           TradfriSeer     Polling has started...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     Starting ProcessQueue() Thread.Timer...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer Debug     InitializeTrådfri() starting...
jul-07 22:49:11           TradfriSeer     This beta will expire on October 1st, 2017.
jul-07 22:49:11           TradfriSeer     Starting initializiation.
jul-07 22:49:11           Info     Plugin TradfriSeer has connected. IP:127.0.0.1:52895
jul-07 22:49:11           Warning     I/O interface TradfriSeer is down, executable is not running, restarting ...
jul-07 22:49:07           Info     Plugin TradfriSeer with instance: has disconnected
jul-07 22:45:00           TradfriSeer Debug     Checking if the polling is still running...

Endret av HamsterHauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jul-07 23:00:00           TradfriSeer Debug     Checking if the polling is still running...
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     Gettin bulbs done!
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     Device found for bulb with key:
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     Device found for bulb with key:
jul-07 22:59:43           TradfriSeer     Plugin devices found count: 5
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     CheckAndCreateBulbDevices() starting...
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     GetBulbListWhenHubIsOnline() done!
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     GetBulbListWhenHubIsOnline(): Total bulbs found: 2
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     RestartTimer, diff: 16889
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     RestartTimer, nextWhole: 23:00:00
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     RestartTimer, timeNow: 22:59:43.1112505
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     GetBulbListWhenHubIsOnline(): Hub is online, getting bulbs...
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     GetBulbListWhenHubIsOnline() starting...
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     GettingBulbsAsync() starting...
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     Checking bulbs async...
jul-07 22:59:43           TradfriSeer Debug     Device found for hub with key:
jul-07 22:59:43           TradfriSeer     Plugin devices found count: 5
jul-07 22:59:42           TradfriSeer     CheckAndCreateHubDevices() trigging...
jul-07 22:59:42           TradfriSeer Debug     OnlineCheck() starting... (hub:)
jul-07 22:59:42           TradfriSeer Debug     LoadHubList() done!
jul-07 22:59:42           TradfriSeer Debug     LoadHubList() starting...
jul-07 22:59:42           TradfriSeer Debug     Checking hubs...
jul-07 22:59:42           TradfriSeer Debug     InitializeTrådfri() done!
jul-07 22:59:42           TradfriSeer     Polling has started...
jul-07 22:59:42           TradfriSeer Debug     Starting ProcessQueue() Thread.Timer...
jul-07 22:59:42           TradfriSeer Debug     InitializeTrådfri() starting...
jul-07 22:59:42           TradfriSeer     This beta will expire on October 1st, 2017.
jul-07 22:59:42           TradfriSeer     Starting initializiation.
jul-07 22:59:42           Info     Plugin TradfriSeer has connected. IP:127.0.0.1:53402
jul-07 22:59:42           Warning     I/O interface TradfriSeer is down, executable is not running, restarting ...
jul-07 22:59:38           Info     Plugin TradfriSeer with instance: has disconnected
jul-07 22:55:00           TradfriSeer Debug     Checking if the polling is still running...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg kan delvis replikere dette. Det ser ut som om jeg hadde glemt et par "ThreadSafe" operasjoner, og når to tråder prøver å endre køen samtidig så går det ikke bra.

 

Tester nå, ser om jeg har funnet feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde for et par dager siden at all styring fra HS hadde sluttet å fungere. Den viste at hub var online og i loggen så jeg at den fant alle pærene (og ingen feilmeldinger). I "config" så jeg at både IP og key var blank. La inn det igjen, så fungerte det igjen. 

 

En annen feil jeg ser er at event med "value changes to not off" ikke trigger når jeg bare slår på med fjernkontrollen ("last level"). Er det fordi "last level" ikke er implementert i HS enda? Endrer jeg dim opp eller ned et nivå, så trigger eventen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, HamsterHauge skrev:

Se her:

" "On Last Level" fungerer ikke "

 

Ja, men jeg tenkte det gjald å sette "on last level" fra HS, ikke registrere at en pære er slått på "on last level" med fjernkontroll (som for HS burde bare blitt sett som en hvilken som helst dim-level). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

En annen feil jeg ser er at event med "value changes to not off" ikke trigger når jeg bare slår på med fjernkontrollen ("last level").

Endrer pæra status i HS som den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere som har problemer med restarter prøve denne versjonen?

Det er nye filer i bin/TradfriSeer-mappen også, husk å kopier over de også.

 

Merk: Av snodige grunner jeg ikke helt forstår ser det ut til at den kan være litt for treig på underpowered enheter, f.eks. på en Zee2. Da må man gå til Plugins -> TrådfriSeer -> Config og trykke på "Rescan bulbs". Da dukker alle opp.

 

Last ned denne:

fil fjernet (siste versjon her)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.