Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sonos for å gi ut lyd


Salvesen

Anbefalte innlegg

Er vell flere her inne som bruker beta versjonen av Sonos plugin, og da er det vell ett lass av erfaring å hente der ute. 

 

Ikke uforventet fungerer jo ikke denne pluginen helt optimalt og jeg merker spesielt trøbbel når jeg prøver å "sende" stemme kommandoer til de forskjellige høytalerene. Det som oftest skjer er at deler av kommandoen mangler, eller den går i loop en del ganger før den stopper av seg selv. 

 

så, noen som har noen tips til spesielt førstnevnte? Bør en "aktivere" høyttaler med en tom kommando for så å gi kommando etterpå, eller er det noen andre veier rundt for å få dette mer stabilt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Norseman skrev:

Bruker versjon 3.0.0.21. 

Har ingen av problemene du nevner over. Fungerer veldig pålitelig. Hver dag. 

Har satt opp linkgroup, og sender audio til denne via events i HS

 

Ser jeg kjører 3.1.0.20 og har trøbbel, i dag tror jeg ikke morgen vekkingen kom heller :S Litt usikker da det ble litt sent i går ? Kan vell ikke rulle tilbake uten å ha installasjonsfilen heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette er et kjent problem, også for andre custom implementasjoner av lyd til sonos, men jo enklere oppsett og mindre kompleks kommandoer man sender, jo mindre problemer. Jeg hadde mye av det da jeg tidligere kjørte jishi-sonos-node med lengre kombinasjoner. (Men sluttet med jishi-sonos-node  da jeg byttet til HomeSeer.) Nå kjører jeg ingen tts, men spiller bare av ferdige lydfiler (der jeg på noen allerede har brukt google tts). En veldig sjelden gang får jeg nå noen slike problemer du nevner, men det er etter enkelte forholdsregler.

Jeg kan ikke se at dette har endret seg etter hvert som jeg har oppgradet PI-versjon.

Mine forholdsregler er at at jeg spiller av en lydfil (play URL lenket til en share ev. på HS-maskinen) med stillhet etter (ev. før) jeg skal kjøre noe gjennom sonos. Det kan også være et poeng at man kjører "unlink(?)"-kommandoen først, i hvertfall på den som skal være master, og dersom jeg skal legge til flere soner, kjører jeg først ungroup på dem også før jeg legger til. Dette har jeg spesielt merket dersom jeg prøver å sende noe til en gruppert sone -- da kan det fort komme noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Jeg mener dette er et kjent problem, også for andre custom implementasjoner av lyd til sonos, men jo enklere oppsett og mindre kompleks kommandoer man sender, jo mindre problemer. Jeg hadde mye av det da jeg tidligere kjørte jishi-sonos-node med lengre kombinasjoner. (Men sluttet med jishi-sonos-node  da jeg byttet til HomeSeer.) Nå kjører jeg ingen tts, men spiller bare av ferdige lydfiler (der jeg på noen allerede har brukt google tts). En veldig sjelden gang får jeg nå noen slike problemer du nevner, men det er etter enkelte forholdsregler.

Jeg kan ikke se at dette har endret seg etter hvert som jeg har oppgradet PI-versjon.

Mine forholdsregler er at at jeg spiller av en lydfil (play URL lenket til en share ev. på HS-maskinen) med stillhet etter (ev. før) jeg skal kjøre noe gjennom sonos. Det kan også være et poeng at man kjører "unlink(?)"-kommandoen først, i hvertfall på den som skal være master, og dersom jeg skal legge til flere soner, kjører jeg først ungroup på dem også før jeg legger til. Dette har jeg spesielt merket dersom jeg prøver å sende noe til en gruppert sone -- da kan det fort komme noe helt annet.

 

Ser ut til at jeg må fordype meg litt mer i hjelp filen til plugin'en ja, men takk for erfaringsdeling! Skal prøve meg frem med lydfiler og de andre tipsene til helgen tenker jeg meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Salvesen said:

 

Ser ut til at jeg må fordype meg litt mer i hjelp filen til plugin'en ja, men takk for erfaringsdeling! Skal prøve meg frem med lydfiler og de andre tipsene til helgen tenker jeg meg :)

 

Jeg har totalt gitt opp dokumetasjonen -- den er uforståelig. Her er det prøv og feil...

 

Dog fungerer det PI'en utmerket for mine behov etter noen tweaks.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.