Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Erfaringer med Xeoma?


Anbefalte innlegg

Jeg er jo på jakt etter en NVR som kan kjøre på Linux (for å slippe å ut med flere hundre for en Windows-lisens i tillegg til NVR-programvaren). I tillegg til at min erfaring er at Linux krever mindre ressurser enn Windows og er mer stabilt. :) 

Jeg prøvde ZoneMinder først og var litt kjepphøy og sa det var plankekjøring å sette opp, men det var før jeg prøvde å koble til det første kameraet... :( Så @Moskus hadde nok rett (som vanlig)!

 

Nå har jeg installert Xeoma (http://felenasoft.com/xeoma) i stedet og synes den virker veldig lovende. Utrolig mange muligheter, blant annet kan man sende/motta HTTP-request, så det er mulig å integrere på sett og vis med f.eks HomeSeer (endre en device ved "motion" f.eks). Går man for Pro, så får man også ansikt- og skiltgjenkjenning, men det tror jeg ikke jeg trenger... :P Heller mot en Standard lisens (siden Lite ikke kan kjøres virtuelt :o).

 

Noen som har erfaringer med Xeoma?

Jeg var innm BlueCherry også, men den så litt for "enkel" ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg har ikke så mange kamera... :P 

Du kan i det minste ikke planlegge med kun 2 kamera. Og det blir jo dyrt i lengden med årlige lisenser...

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

Jeg prøvde ZoneMinder først og var litt kjepphøy og sa det var plankekjøring å sette opp, men det var før jeg prøvde å koble til det første kameraet... :( Så @Moskus hadde nok rett (som vanlig)!

Det er en ZoneMinder tråd hos HomeSeer-forumet av "Pete" (ekstremt hyggelig og hjelpsom kar). Det står plenty med tips i den tråden. :) 

 

1 time siden, ZoRaC skrev:

Linux krever mindre ressurser enn Windows og er mer stabilt. :) 

lol! ?

Linux er et glimrende alternativ i mange sammenhenger men å kalle det "mer stabilt enn whatever" er alltid veldig subjektivt. Men samme det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Moskus skrev:

Du kan i det minste ikke planlegge med kun 2 kamera. Og det blir jo dyrt i lengden med årlige lisenser...

 

Tja, mulig det blir 3-4 etterhvert, men ikke mer - ønsker ikke kamera inne. Dessuten er det ikke årlig lisens, man får tilgang til oppdateringer i ett år - og så lenge det ikke oppdages kritiske feil så trenger jeg ikke oppdatere. :) 

 

34 minutter siden, Moskus skrev:

Det er en ZoneMinder tråd hos HomeSeer-forumet av "Pete" (ekstremt hyggelig og hjelpsom kar). Det står plenty med tips i den tråden. :) 

 

Tror jeg har sett den. :) Har leste et par komplette guider for å sette det opp, mend et ser ut til at det er settings pr kamera som er PITA - man må sette alt manuelt og selv kamera fra samme produsent krever forskjellige settings. Fikk det rett og slett ikke til med en time "fikling" og da gidder jeg ikke bruke mer tid på det. 

 

37 minutter siden, Moskus skrev:

lol! 1f602.png

Linux er et glimrende alternativ i mange sammenhenger men å kalle det "mer stabilt enn whatever" er alltid veldig subjektivt. Men samme det. ;) 

 

95% av alle feil er vel uansett PEBCAK, så om man ikke har snøring på hva man gjør, så er nok ikke Linux mer stabilt, nei. ;):P

 

Men, Linux krever mye mindre ressurser og er gratis, så er stabiliteten bare en bonus. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ZoRaC skrev:

95% av alle feil er vel uansett PEBCAK, så om man ikke har snøring på hva man gjør, så er nok ikke Linux mer stabilt, nei. ;):P

Det samme gjelder Windows... ;) 

 

10 timer siden, ZoRaC skrev:

Tja, mulig det blir 3-4 etterhvert, men ikke mer - ønsker ikke kamera inne. Dessuten er det ikke årlig lisens, man får tilgang til oppdateringer i ett år - og så lenge det ikke oppdages kritiske feil så trenger jeg ikke oppdatere. :) 

Ja, OK. Det gir mer mening. Det ser ut som om alle CCTV-leverandører bruker den modellen.

 

Er Xeoma enkelt å sette opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Det samme gjelder Windows... ;) 

 

Ja, jeg mente ikke at det bare var Linux - det var mer generelt. :) 

 

1 minutt siden, Moskus skrev:

Er Xeoma enkelt å sette opp?

 

Ja, nesten for enkelt (så jeg lette etter en installasjonsmanual, for jeg skjønte ikke at jeg allerede var "ferdig" :P)

På Linux var det så enkelt som:

wget http://felenasoft.com/xeoma/downloads/xeoma_linux.tgz
tar -xvzf xeoma_linux.tgz
./xeoma.app -showpassword
./xeoma.app -core

(fra http://felenasoft.com/xeoma/en/articles/linux-video-surveillance/ - PS: last ned rett fil basert på versjonen man ønsker å bruke)

Deretter bare å installere klienten på en PC, koble til med IP/passord.

De har en "auto add cameras", som jeg regner med finner det meste som er på samme subnett, ellers kan man legge til manuelt ved å legge inn en IP (og brukernavn/passord). Da finner den selv ut hva slags kamera det er og hvilken URL den skal bruke for streamen.

 

Som default ser det ut til at den legger til varsling ved problemer (kamera ikke på nett, full disk, etc), i tillegg til 24/7 motionaktivert arkivering.

Her er det "drag and drop" for å legge til andre moduler. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.