Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre effektforsterkere


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten utfordring med hjemmekinoen min....

Av grunner jeg ikke fatter, har min Greenwave(?) Z-wave forgreining klart å styre av/på på de fleste effektforsterkerne mine + ett par ting til, så om mulig ønsker jeg å fortsette å bruke denne, selv om jeg innser at det beste er å gå for noe som garantert klarer lasten.

 

Jeg har et dedikert kinorom, men både for klima, ryddighet, plass, og ikke minst å få vekk lysene, flyttet jeg alt sammen over til racket som står på andre sida av veggen.

Problemet er at når jeg flyttet dette måtte jeg trekke høyttalerkabler igjennom samme hull i veggen som strømkabler, og etter det har jeg fått et fryktelig irriterende støyproblem.

Støyen, typisk trafostøy, har jeg forståvidt slitt med tidligere også i ett par av forsterkerne, men den gang klarte en Monstercable forgreining/støyfilter å fjerne det - det går ikke lenger..

 

Utfordringen blir da som følger; Hva kan jeg bruke for å fjerne mest mulig støy fra forsterkerne, samtidig som jeg har mulighet til å fjernstyre de fra Homeseer?

Individuell styring er ønskelig (noe jeg har i dag), men i verste fall kan jeg akseptere å kun ha to enheter for av/på, f.eks dersom prisen skulle bli hinsides hva en kan regne som fornuftig..

 

Det er snakk om 5 forsterkere som skal trekke mellom 600vA og 3000vA. Dessverre har ingen av de mulighet for styring av av/på (da måtte de vært året nyere...)

I utgangspunktet har de to dedikerte 15 eller 16A-kurser (jeg husker ikke hva som ble installert til slutt - det kom vel en endring i NEK der som sa at det var maks 15, men elektrikeren sa han kunne bruke 16 siden "prosjektet" var påbegynt før normen trådte i kraft..)

Disse to kursene har da naturligvis kun uttak i kinoen, og en støter vel da fort på utfordring med støy igjen i og med at høyttalerkabler må gå igjennom sammen hull i veggen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/31/2017 klokken 15.13, bjwanvik skrev:

Problemet er at når jeg flyttet dette måtte jeg trekke høyttalerkabler igjennom samme hull i veggen som strømkabler, og etter det har jeg fått et fryktelig irriterende støyproblem.

Er ikke hele problemet løsbart med å lage et nytt hull i veggen, langt borte fra strømkabler?

 

Tror du kan jobbe deg grønn med å prøve å fjerne støyen på annen måte enn det. Som du vet; strømkabler liker ikke andre kabler i det hele tatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå gjennom jordingen av alle enhetene. Bruk helst  RK kabel til ett felles jordingspunkt i racket. Bruk skjermet kabel til høyttalere og forbind skjermen til god jord i rack enden. Lapp har skjermet kabel med store tversnitt. Bruk skjermet og partvunnet kabel til alle småsignal forbindelser.

 

Støysignalene vil til jord. La dem få en god forbindelse dit, og de vil foretrekke den fremfor dine signalkabler. Ellers er det riktig som Moskus skriver at avstand hjelper mye. Med kvadratet av avstanden. Om du legger dem med god separasjon ellers, så kan det gå bra med liten separasjon over de få centimeterene gjennom veggen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kunne sikkert vært løsbart med nok et hull, men jeg ser noen ulemper; dette er ganske store hull (160mm) og det er begrenset hvor mange slike jeg kan lage før det ser ut som et kråkereir :P

Skjermet høyttalerkabel har jeg faktisk ikke tenkt på - hvor får en kjøpt det tro?

Har heller ikke tatt ordentlig tak i jording i rack, så der har jeg et veldig enkelt punkt :) Det gjør vel overhode ingen ting at resten av racket går på en annen kurs?



Rart hvor fort prinsippene kan glippe... Når rommet var planlagt hadde jeg stålkontroll på det aller meste, men noe gikk jo skeis med en gang da snekkerne ikke ville være med på idèen min og gjorde som de ville, senere er det jo kommet både dimmere og nett inn i rommet.
I utgangspunktet skulle det ikke være noen kompromisser her, dedikerte kurser til alt, og veldig god separasjon imellom de forskjellige typene kabler som ligger skjult i vegg og tak, så en kan jo håpe jeg klarer å ro meg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bjwanvik skrev:

Problemet kunne sikkert vært løsbart med nok et hull, men jeg ser noen ulemper; dette er ganske store hull (160mm) og det er begrenset hvor mange slike jeg kan lage før det ser ut som et kråkereir :P

Det er jo ikke snakk om å ha et hull pr ledning. Men et ekstra dedikert til høyttalerkabler hadde jeg valgt.

 

1 time siden, bjwanvik skrev:

Skjermet høyttalerkabel har jeg faktisk ikke tenkt på - hvor får en kjøpt det tro?

Det kommer jo an på hvor kravstor du er på kabler. Noen hører jo forskjell, andre gjør ikke.

Et første forsøk kan jo være en shielded CAT5, men jeg vet ikke om jeg hadde holdt meg til det.

 

Eneste grunn jeg kan tenke meg til å bruke skjermet høyttalerkabler er hvis du fremdeles ikke vil bore et nytt hull i veggen (som jeg fremdeles mener er den enkleste løsningen ;)).

 

 

1 time siden, bjwanvik skrev:

Har heller ikke tatt ordentlig tak i jording i rack, så der har jeg et veldig enkelt punkt :) Det gjør vel overhode ingen ting at resten av racket går på en annen kurs?

Hvis du noen gang skal jorde racket skikkelig, så er det vel nå. ;)

Jord er felles, så det burde ikke si om det går på en annen kurs (utenom at elektriker muligens ikke liker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er støy på høyttalerkablene som er problemet, de tåler en del før du hører noe.

Det minner meg mest om du har flere jordpotensialer. Typisk hvis du har antennekabel koblet på tv'en, uten galvanisk skille.

Du kan prøve å koble ut de forskjellige enhetene på på inn/utganger og se om det forsvinner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Erik G said:

Det minner meg mest om du har flere jordpotensialer.

Hvis man har en PC og forsterker koblet jordet på samme kurs, kan det ofte hjelpe å kutte ut jordingen på en av dem (PCen mest sannsynlig). Det kan man enkelt teste med litt tape over jordingskontaktene.

 

11 hours ago, Erik G said:

Typisk hvis du har antennekabel koblet på tv'en, uten galvanisk skille.

Det er en klassiker. Men er den relevant lenger? De fleste har jo nå en set top box for TV i en eller annen form. DVB-T klargjorte TVer for RiksTV har vel ikke vært en braksuksess er på berget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ihvertfall racket jordet, så får jeg teste litt senere i kveld :)
Ikke helt etter boka, men så er det heller ikke et datasenter jeg driver her... (Boka sier vel 16mm2 direkte fra rack til hovedfordeling, jeg nøyer meg med 2,5mm2 til eksisterende 2,5mm2 jord i taket over rack bort til sikringsskap (som tilfeldigvis ligger i samme rom, så det er vel ikke mer enn 4-5 meter alt i alt..)

Det var forøvrig 2stk 16mm2 jordkabler som var festet i racket fra før, så noen har ihvertfall gjort det ordentlig, hehe...


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.