Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock V2


Salvesen

Anbefalte innlegg

Jeg svetter bort på ferie med to unger, så tviler på at jeg får sett på noe før vi snakker august. Er mer vant med drift av IT systemer/SQL Server/Exchange enn programmering, så spørs hvor mye jeg kan få til :P

 

Dokumentasjonen virka iallefall solid nok. Noen forslag til hvordan dette evt kan merges inn i offisielt OpenZWave? Virker ganske dødt der for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt etter at jeg koblet ID Lock til Homeseer. Masterkoden fungerer ikke lenger, og ikke kode #2. Alle andre koder som var programmert inn før jeg koblet den til HS fungerer fortsatt. Det fungerer heller ikke å slette og opprette nye koder via HS. Skyldes dette att låsen er så ny at det ikke er støtte for denne låsen i HS? Jeg er "noob" når det gjelder dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dokumentasjon, bare synd de ikke følger den. 

 

Her er de foreløpige problemene jeg har funnet: 

 

Kan sette nye koder via zwave, men da slutter masterkode å fungere.

 

Sletting av koder fungerer ikke. 

 

Zwave rapporter alltid low battery warning. Selv med nye batterier og ingen lavt batteri varsel på selve låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, toonwolf said:

Har testet litt etter at jeg koblet ID Lock til Homeseer. Masterkoden fungerer ikke lenger, og ikke kode #2. Alle andre koder som var programmert inn før jeg koblet den til HS fungerer fortsatt. Det fungerer heller ikke å slette og opprette nye koder via HS. Skyldes dette att låsen er så ny at det ikke er støtte for denne låsen i HS? Jeg er "noob" når det gjelder dette...

 

Dersom du har forsøkt å legge inn koder fra Homeseer på User 1 så forklarer det hvorfor master koden ikke fungerer lenger. User 1 er nemlig den master koden. De vanlige kodene er User 60 - 69

Ref tabell på side 23: https://products.z-wavealliance.org/ProductManual/File?folder=&filename=Manuals/2780/IDLock150_ZWave_UserManual_v2.1.pdf

 

Jeg testa å legge inn bruker kode via event i Homeseer (der kan du velge User nummer), og det gikk greit. Men akkurat nå sliter jeg med at Homeseer ikke greier å sende noe som helst til låsen. Forhåpentligvis er dette bare fordi den er helt ny og blir bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tor-Erik skrev:

 

Dersom du har forsøkt å legge inn koder fra Homeseer på User 1 så forklarer det hvorfor master koden ikke fungerer lenger. User 1 er nemlig den master koden. De vanlige kodene er User 60 - 69

Ref tabell på side 23: https://products.z-wavealliance.org/ProductManual/File?folder=&filename=Manuals/2780/IDLock150_ZWave_UserManual_v2.1.pdf

 

Jeg testa å legge inn bruker kode via event i Homeseer (der kan du velge User nummer), og det gikk greit. Men akkurat nå sliter jeg med at Homeseer ikke greier å sende noe som helst til låsen. Forhåpentligvis er dette bare fordi den er helt ny og blir bedre etterhvert.

 

Jeg måtte resette låsen etter jeg hadde endret kode. Prøvde så å endre user 63. Masterkode fungerer ikke lengre, ihvertfall ikke til å komme inn i menyen på låsen. Har du prøvd å komme inn på setting på selve låsen etter du endret kode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, cscheiene said:

 

Jeg måtte resette låsen etter jeg hadde endret kode. Prøvde så å endre user 63. Masterkode fungerer ikke lengre, ihvertfall ikke til å komme inn i menyen på låsen. Har du prøvd å komme inn på setting på selve låsen etter du endret kode?

 

Jeg vet ærlig talt ikke. Har hatt masse problemer med låsen og Homeseer i dag (måtte fjerne den og legge den til på nytt for å få den til å komunisere skikkelig). Men da jeg skulle gjøre det måtte jeg først ta ut batteriene for å kunne komme inn i settings. Jeg husker ikke om jeg var inne i settings på låsen da jeg endret på master koden fra homeseer, tror kanskje ikke det. Men alt jeg trengte å gjøre for å få settings på låsen til å fungere igjen var å ta ut to batterier (et fra lock og et fra remote delen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekreftet først nå at masterkode ikke fungerte. Restartet låsen med å ta ut batteriene, da fungerer det igjen. Litt kjedelig å måtte gjøre det når en endrer koder. 

 

Har du fått til å slette koder? Har du også lavt batteri varsel? 

 

Har ikke Homeseer, men holder på med integrasjon til Smartthings 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, cscheiene said:

Bekreftet først nå at masterkode ikke fungerte. Restartet låsen med å ta ut batteriene, da fungerer det igjen. Litt kjedelig å måtte gjøre det når en endrer koder. 

 

Har du fått til å slette koder? Har du også lavt batteri varsel? 

 

Har ikke Homeseer, men holder på med integrasjon til Smartthings 

 

Jeg testet akkurat nå å legge til en user og deretter slette den igjen. Begge deler fungerte greit, men som du også opplever så fort en user er lagt til så kommer man ikke inn i settings igjen på selve låsen uten å gjøre en "reboot". For min del kommer nok ikke det til å bety så veldig mye siden jeg kan endre innstillinger og legge til koder fra Homeseer. Det eneste jeg trenger tilgang til settings på låsen er å legge til og fjerne RF brikker siden dette ikke støttes på 150.

 

Ja, jeg får også lavt batteri varsel som bare er tull siden batteriene er helt ferske, men jeg har sett andre også snakke om dette så det må være en feil et sted. Om jeg tolker loggen fra Homeseer riktig så ligger feilen i låsen, men jeg er rimelig noob på alt dette så jeg skal ikke påstå noen ting.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, cscheiene said:

Bekreftet du at koden sluttet å fungere når du slettet brukeren? Når jeg prøver å slette brukeren så fungerer koden på låsen fortsatt 

 

Jepp, koden jeg la inn (1234) fungerte ikke etter at jeg hadde slettet brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tor-Erik skrev:

 

Jepp, koden jeg la inn (1234) fungerte ikke etter at jeg hadde slettet brukeren.

 

Når jeg legger til koder eller endrer på parameter via zwave spiller låsen av en melodi. Men ikke når jeg prøver å slette en kode. Gjør den det hos deg? Usikker på om jeg sender riktig kommando  for å slette koder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tester låsen i open-zwave miljø (HA/domoticz), er det noe sensor som kan brukes til å plukke opp hvem som låste opp døren ?
Ser at låsen sender ut en verdi for "hvem" som låste opp, men spørsmålet er om ozw klarer å tolke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe til med dette? Betyr det at det er noe som mangler i kommunikasjon med låsen og HS? https://forums.homeseer.com/showpost.php?p=1375732&postcount=158


Jeg tror det. Vi får blant annet ikke informasjon om hvem som låste opp døren, og om jeg leser dokumentasjonen riktig så er det med som en parameter i den meldingen. Virker som om HomeSeer ikke tolker meldingen riktig. Men jeg spekulerer bare, kan veldig lite om både Z-wave og HomeSeer. [emoji846]


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Når jeg legger til koder eller endrer på parameter via zwave spiller låsen av en melodi. Men ikke når jeg prøver å slette en kode. Gjør den det hos deg? Usikker på om jeg sender riktig kommando  for å slette koder 


Ja, den spiller en melodi og blinker blått når jeg sletter en bruker. Når jeg legger til en bruker med HomeSeer spiller den melodien to ganger og deretter "feil-melodien" så det virker som om den ikke er 100% fornøyd med det som sendes, men de nye kodene fungerer så da er jeg fornøyd [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått til å legge til hverken nye koder eller slette i HS. Kan noen lage en kjapp forklaring på hvordan dette gjøres. ID Lock 150 rapporterer at den er koblet opp som en enhet og jeg klarer også å låse og stenge via HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått til å legge til hverken nye koder eller slette i HS. Kan noen lage en kjapp forklaring på hvordan dette gjøres. ID Lock 150 rapporterer at den er koblet opp som en enhet og jeg klarer også å låse og stenge via HS.

Det som fungerer for meg er å lage et event som bruker Z-wave actions -> Set a Security User Code ( eller Remove for å fjerne). Velg låsen, bruker id 60-69 (tilsvarer id 1-10 i låsen) og skriv inn koden i feltet. Master koden er User 1 og service koden er User 2.

Som tidligere diskutert vil dette gjøre at låsen må "restartes" før du kan gjøre noe i innstillingene på selve låsen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Som tidligere diskutert vil dette gjøre at låsen må "restartes" før du kan gjøre noe i innstillingene på selve låsen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Med ID lock 101 så måtte man ha døren i åpen posisjon når man skulle endre kode. Vet ikke om de har lagt inn noe sånn denne gang og..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tor-Erik skrev:

Som tidligere diskutert vil dette gjøre at låsen må "restartes" før du kan gjøre noe i innstillingene på selve låsen.

Unnskyld, hva? Hvordan fungerer dette?

 

Det som er deilig med en smart lås er jo at jeg kan legge til og fjerne koder som det passer meg, for eksempel ha egne koder for nabogutten som tar posten for oss når vi er ute og reiser, men kun la den koden være aktiv når vi faktisk er borte.

 

Må man være fysisk tilstede for å legge til en kode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, hva? Hvordan fungerer dette?
 
Det som er deilig med en smart lås er jo at jeg kan legge til og fjerne koder som det passer meg, for eksempel ha egne koder for nabogutten som tar posten for oss når vi er ute og reiser, men kun la den koden være aktiv når vi faktisk er borte.
 
Må man være fysisk tilstede for å legge til en kode?

Nei, bare dersom du skal gjøre noe i innstillingene på selve låsen, når du holder inne låseknappen på innsiden i noen sekunder, taster masterkode, etc.

Det er sikkert en feil, men sånn det er nå så godtar ikke låsen masterkoden etter at du har lagt til en kode via Z-wave. Tar du ut et par batterier så fungerer "lokale" endringer i innstillingene igjen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Med ID lock 101 så måtte man ha døren i åpen posisjon når man skulle endre kode. Vet ikke om de har lagt inn noe sånn denne gang og..


Nei, jeg har greid å legge kode og fjerne med lukket og låst dør. Så det er tydeligvis endret.

Mye annet som er endret også for Homeseer viser veldig lite informasjon. Får for eksempel ikke noe informasjon om hvem som låser opp. Alt er bare manual lock/unlock.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik skrev:

Nei, bare dersom du skal gjøre noe i innstillingene på selve låsen, når du holder inne låseknappen på innsiden i noen sekunder, taster masterkode, etc.

Innstillinger... som f.eks.?

 

1 time siden, Tor-Erik skrev:

Det er sikkert en feil, men sånn det er nå så godtar ikke låsen masterkoden etter at du har lagt til en kode via Z-wave. Tar du ut et par batterier så fungerer "lokale" endringer i innstillingene igjen.

Kanskje Z-wave-koder "overstyrer" masterkoden. I daglig bruk burde jo ikke det være et så stort problem. :)

 

1 time siden, Tor-Erik skrev:

Mye annet som er endret også for Homeseer viser veldig lite informasjon. Får for eksempel ikke noe informasjon om hvem som låser opp. Alt er bare manual lock/unlock.

Hvis låsen broadcaster dette, så trengs det en egen device for det.

 

Slik ser Yale-låsen min ut:

image.png

 

"Notification" gir beskjed om hvem som låste opp/igjen. Hvis denne ikke finnes, så kanskje noen burde ta kontakt med HS-teamet og spørre dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstillinger som å legge til eller fjerne RF-brikker, det kan ikke gjøres via Z-wave på ID lock 150. Men det er egentlig det eneste, alt annet kan settes via Z-wave.

Hvis låsen broadcaster dette, så trengs det en egen device for det.
 
Slik ser Yale-låsen min ut:
image.thumb.png.dfef35cfe8c31ea5399f7b8ee2f97832.png
 
"Notification" gir beskjed om hvem som låste opp/igjen. Hvis denne ikke finnes, så kanskje noen burde ta kontakt med HS-teamet og spørre dem...


Devicene er der, totalt 5 child devices. Men HomeSeer skjønner ikke meldingene som sendes. Når jeg låser opp med kode så ser jeg f.eks. en warning i loggen om at en Notification har parameter med ugyldig verdi ( husker ikke nøyaktig ordlyd, men typisk "index out of bounds" feilmelding).

Uten at jeg vet noe om hvordan dette fungerer på 100-modellen, så mistenker jeg at de har endret ganske mye på hvordan disse meldingene sendes, med bruk av under parametere som HS tilsynelatende ikke bryr seg med å se på. Så vi må nok kontakte HS-teamet og håpe at de tar seg tid til å gjøre tilpasningene som trengs. Dokumentasjonen fra ID Lock er i det minste god (jeg mener den er god når jeg skjønner den uten at jeg egentlig kan noe om hvordan Z-wave fungere [emoji1]).



Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.