Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock V2


Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår det skyldes ikke lavt batterivarsel i HS at ID Lock ikke har gjort jobben sin, men at HS ikke leser informasjonen som låsen sender. Altså det er HS som må fikse dette problemet. Jeg har ikke måtte ta omstart av låsen etter endring av koder som har blitt gjort via Z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, toonwolf skrev:

Slik jeg forstår det skyldes ikke lavt batterivarsel i HS at ID Lock ikke har gjort jobben sin, men at HS ikke leser informasjonen som låsen sender. Altså det er HS som må fikse dette problemet. Jeg har ikke måtte ta omstart av låsen etter endring av koder som har blitt gjort via Z-wave.

 

I Smartthings kan jeg tydelig se at den sender 0xFF og dette betyr lavt batteri, både i henhold til ID Lock sin egen dokumentasjon og zwave generelt.

 

 

Kommer du inn på i innstillinger på selve låsen med masterkode etter å ha endret koder? Jeg gjør ikke det, masterkode fungerer til å låse opp døren men for å komme inn i settings må jeg restarte låsen. Da fungere alt til jeg eventuelt endrer koder igjen

Endret av cscheiene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
I Smartthings kan jeg tydelig se at den sender 0xFF og dette betyr lavt batteri, både i henhold til ID Lock sin egen dokumentasjon og zwave generelt.

Det stemmer bra med loggen i HomeSeer, som må bety at dette er en feil i ID Lock sin firmware. Merkelig at de ikke har fanget opp en såpass grunnleggende feil.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, cscheiene skrev:

Kommer du inn på i innstillinger på selve låsen med masterkode etter å ha endret koder

Dette har jeg faktisk ikke testet, men litt av poenget med å koble låsen via Z-wave må jo være at alt av programmering skal kunne gjøres via Z-wave og ikke fysisk på låsen noe som @Moskus også nevner litt tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra HS support angående dette. Bør vi ta kontakt med ID Lock for å høre hva de sier? Angående det å fjerne låsen for så å legge dem til igjen er det nødvendig så lenge alt fungerer bortsett fra batterivarsel og notifikasjon?

 

 Matt replied

Jul 23, 2:30pm
Hello,

Thank you for this information. I do recommend removing the lock from your network and attempting to add it in while it is closer to your Z-Net. Something like a lock needs to be 5 feet or less from a Z-Wave interface for a proper add. 

Regarding the battery level, I will reach out to an engineer to see if there may be anything they can do, but do keep in mind that without having the hardware here it will be much more difficult, if not impossible to add full support.
 
***************
Hva jeg sendte inn av info:
 
Matt, thank you for your reply. The lock was approx 16 ft away when I added it to HS using a Homeseer Z-Net Ethernet controller, and the lock is still in the same distance. I don't think there is an issue with adding the lock to HS itself and the distance. We are discussing this problem on a Norwegian forum for home automation, and every user that have received the z-wave module for this particular lock has the exact same problem as I do. The lock is produced by a Norwegian company called ID Lock www.idlock.no and is quite popular among Norwegian users of HomeSeer as this is one of the few locks on the Norwegian market that is using Z-wave. With regards to the battery indication problem, according to a user with Smartthings, the lock is sending "0xFF" for the battery status even if the battery is new. Does this mean that there is a problem with the firmware of the Z-wave module of the lock? Plugin developer "Blade" has replied " The lock should be reporting values from the notification device from 6000 to 6040 for the users in the lock. I am not seeing these at all". This means I am unable to get information about what code is used when someone unlocks the lock.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt feilen med batterivarsel til både IDlock og Intin. 

 

Intin kunne ikke si noe om saken ennå, da de ikke hadde får testet modulen ennå, men skulle ta saken videre med IDlock. IDlock har ikke respondert.

 

Det et sikkert ikke dumt om flere melder feilen.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der fikk jeg svar fra IDlock:

Varsel om lavt batteri kan også forekomme dersom låsereilen ligger litt i klem når den låser opp og igjen låsen. Forsøk å justere sluttstykket og sjekke at det ikke oppstår friksjon når låsen låses opp.
Du bør også kontrollere at det er benyttet kortest mulig låskasseadapter, for stort låskasseadapter kan føre til friksjon mellom adapter og ledninger som igjen vil varsle om lavt batteri.

Jeg har ikke fått sjekket det de foreslår selv ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer da ID Lock at flere får samme feilen? Jeg har to stk. ID Lock 150 låser som er montert på to forskjellige steder og koblet til to forskjellige HS installasjoner. Begge har den samme feilen. Nekter å tro at dette skyldes det de skriver i svaret sitt. Er det noen andre som har mottatt Z-wave modul til ID Lock 150 og hvor batteristatus vises riktig? Det som også er kjipt er at "notifications" ikke fungerer slik at man kan se hvem som låste opp låsen med hvilken kode. Det er et større problem IMHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme, men tenker å sjekke det i kveld uansett og gi IDlock tilbakemelding.

 

Ang. «notifications» så har jeg ikke kommet så langt i oppsettet mitt at jeg har  møtt dette problemet selv. Men dere som kan beskrive dette problemet burde absolutt melde det til IDlock.

Uten å hverken ha satt meg inn i problemet, eller ha mye kunnskap om z-wave, så sier magefølelsen at dette problemet kanskje ligger i Homeseer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hillmar skrev:

Ang. «notifications» så har jeg ikke kommet så langt i oppsettet mitt at jeg har  møtt dette problemet selv. Men dere som kan beskrive dette problemet burde absolutt melde det til IDlock.

Uten å hverken ha satt meg inn i problemet, eller ha mye kunnskap om z-wave, så sier magefølelsen at dette problemet kanskje ligger i Homeseer...

 

Det tror jeg også. Hvis det virker for @cscheiene i Smartthings så betyr det at infoen ligger i notification-pakkene, men tolkes ikke av HomeSeer.

Mener noen sa at det samme gjaldt på 101, at den også sendte denne infoen, men at HomeSeer altså ikke håndterer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gropa skrev:

Ser at flere får frem at det er lav batteristatus på låsen. Når jeg monterte z-wave modulen og fikk den inn i HomeSeer så er min batteristatus 100 % så jeg opplever ikke dette problemet.

 

 

Har du fått den nye modulen, eller er det den gamle? Hadde den gamle i tidligere og da viste den 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også sendt inn e-post til ID Lock Hvor jeg oppgir serienummer for alle 3 låsene som jeg har og Z-wave modulen. Alle disse har samme problemet med at batteristatus vises feil og at HS ikke klarer å lese hvilken kode som ble brukt for å låse opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undersøkt om det er noe ekstra friksjon når jeg låser opp og igjen (som ifølge ID lock kunne føre til lavt batteri varsel). Det er det ikke.

Når jeg tenker meg om så burde jo også selve låsen indikere lavt batteri om teorien til ID lock skulle stemme...

 

Jeg har også sendt serienummer og fått beskjed om at grunnet ferieavvikling vil de ikke få sett på det før neste uke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, toonwolf skrev:

Kanskje det ikke er så dumt å vente litt. Ting som tyder på at "notifications" i HS og batteristatus ikke vises riktig

 

Jeg liker å være med å finne ut av slike ting :) Ikke minst er jeg litt skuffet etter å ha kjørt igjennom hele denne prosessen med intin også får jeg ikke mail engang :P Men jeg ble ikke registrert som normal kunde når jeg kjøpte min, så er nok derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra ID Lock i dag angående problem med feil batterinivå:

 

Vi jobber med å finne årsaken til dette problemet og har dessverre ikke annen tilbakemelding å komme med enn at vi jobber med saken. Det er også andre som har meldt inn samme utfordring og vi tar dette på høyeste alvor.

Foreløpig kan jeg bare be deg om å deaktivere notifikasjoner på Homeseer vedrørende lavt batteri. Vi vil komme med informasjon så snart vi har dette tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.