Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kjøpehjelp: Røykvarslere


Erling

Anbefalte innlegg

Leilighet, 6-7 rom, gjerne noe som kobles i serie. Pluss om den kan snakke med Homeseer, men føler ikke det er veldig viktig.

 

+

 

I samme omgang vil jeg ha nye brannslukkere, men det er jo en jungel der ute.

 

Noen tips fra andre her inne?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste svaret er vel skum og co2 til eventuelt teknisk rom, pulver er noe drit.

 

Røykvarslere opp mot HS, har du vel Popp, Fibaro og 433mhz varslere med rett protokoll. Skal du ha i alle rom blir det fort dyrt med popp eller fibaro, kan jo veies opp mot hvor dyrt det er at hjemmet brenner ned :P

 

Jeg har noen som går på 868 mhz, kan finne ut av merket, men de funker hvertfall, måtte ringe ned til leieboeren og høre om hun lagde mat for min røykvarsler begynte plutselig å pipe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zwave: Popp 10year, bygd på EiElectronics 650 med zwave modul. EiElectronics er vist store og har noen av markedets beste varslere om man skal tru propagandaen.

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/969-roykdetektorsirene-9402.html?search_query=popp&results=15

 

Ikke zwave, men 868 mottaker + universal sensor = zwave varsling

Deltronic med optisk og termisk

http://www.sikkerheten-selv.no/product/871/deltronic-phx-1231-optisktermisk-trådløs-røykvarsler-868-mhz

 

Deltronic´s tidligere modeller har kommet på topp på flere nordiske tester, denne modellen er ny så får håpe de fortsetter det samme gode arbeidet :)

For å få zwave varsling

http://www.sikkerheten-selv.no/product/873/deltronic-cmx-02-9v-trådløs-relemottaker

+ Fibaro FGBS-321 = win

 

Fordelen med Popp sin; du kan få varsling om hvilket rom som trigger. Du kan skru av alarmene via app og kan brukes som sirene. Mens  FGBS-321 gir deg bare muligheten til å vite at det er alarm som har trigget.

Endret av geirra
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, geirra skrev:

Zwave: Popp 10year, bygd på EiElectronics 650 med zwave modul. EiElectronics er vist store og har noen av markedets beste varslere om man skal tru propagandaen.

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/969-roykdetektorsirene-9402.html?search_query=popp&results=15

 

Fordelen med Popp sin; du kan få varsling om hvilket rom som trigger. Du kan skru av alarmene via app og kan brukes som sirene. Mens  FGBS-321 gir deg bare muligheten til å vite at det er alarm som har trigget.

 

Det lover bra, Popp må undersøkes nærmer.

 

Ved ujevne mellomrom blir det så mye røyk fra stekeovnen at alarmen går, i stua og på gangen er det vel høyt opp. Skru av med app frister.

 

Litt stiv pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltronic har i tillegg en mottaker som du kan få inn i Homeseer ved Z-uno eller noe Arduino.

 

http://www.sikkerheten-selv.no/product/38/deltronic-cmx-01-12v-trådløs-relemottaker

http://www.sikkerheten-selv.no/product/873/deltronic-cmx-02-9v-trådløs-relemottaker

 

Med denne kan du ha en føler på om det går alarm. Evt. du kan selv trigge alarm.

 

 

Men jeg regner med at Popp har bedre funksjonalitet enn å bare kunne fortelle deg at "alarmen går".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 23.02, Hr Kotelett skrev:

Det enkleste svaret er vel skum og co2 til eventuelt teknisk rom, pulver er noe drit.

 

Takk til alle, da er 6 Popp bestilt. Badet får være uten røykvarsler, Touch-skjerm + høyttaler starter neppe brann.

 

Hvor kjøper jeg brannslukkere? "Alle" har jo noe, Noha på Forus hadde fabrikkutsalg men det så nedlagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kjøpte våre skum på coop obs, trokke det er lov å selge slukkeapparater som ikke oppfyller visse krav så alt skal være trygt i Norge. 

 

Huset vi overtok var fra 73, med originalt pulverapparat fra den tiden. Ikke mye å spare på det hvertfall ?

 

Du får komme med en review av røykvarslerene når du har installert de ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Tror vi kjøpte våre skum på coop obs, trokke det er lov å selge slukkeapparater som ikke oppfyller visse krav så alt skal være trygt i Norge. 

 

 

Dette er kravene:

Sitat

a) formfast brannslange med innvendig diameter på minst 10 mm fast tilkoblet vannforsyningsnett 

b) pulverapparat på minst 6 kg med ABC-pulver 

c) skum- eller vannapparat på minst 9 liter 

d) skum- eller vannapparat på minst 6 liter med effektivitetsklasse på minst 21A 

e) annet manuelt slokkeutstyr med tilsvarende slokkekapasitet.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

Ser vi (jeg) kanskje har vært litt slemme med Popp, de har flere modeller.

 

Den @cogliostrio nevnte var denne:

 

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/843-roykdetektorsirene-4001.html

 

Jeg har kjøpt 6 av denne:

 

https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/969-roykdetektorsirene-9402.html

 

Basert på anbefalinger her inne.

 

Den modellen jeg har kjøpt, 9402, skal visstnok ikke ha dette problemet med max 3 enheter.

 

Totalt forvirret...

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Er det noen som har erfaring med FireAngel SM-F-NEUT?

Jeg skal ha 6 røykvarslere som skal kobles til strøm og står litt mellom FireAngel og POPP 4001

Hadde vært fint hvis det fantes noen med temperaturmåling i tillegg, men det har jeg ikke funnet på noen av de som går på strøm.

 

Etter hva jeg har forstått så kan FireAngel varsle de andre røykvarslerne selv om Fibaro HC2 skulle gå ned. Dette klarer ikke POPP 4001 hvis man skal ha mer enn 3 enheter.

Hvis alarmen går så kan man med FireAngel resette ved å trykke på knappen på varsleren, mens man i POPP må ta ut batteriet i HVER melder ved brann??

 

Fint hvis noen kan dele litt erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Nei, det tror jeg faktisk ikke på. Det er, som du sier, for dumt.

 

Har ikke hørt eller lest noe lignende.

Jeg har 6 av disse, og har derfor deaktivert meshing. Bruker derfor event til å synkronisere alarmer mellom alle enhetene. Har dermed full kontroll på hvilke alarmer som aktiveres og deaktiveres, bortsett fra den som faktisk trigger på røyk da, der står det i bruksanvisningen at den eneste måten å skru av alarmen på, er å faktisk fjerne røykkilden.

 

Så på en måte har du rett, den eneste måten å skru av alarmen på den som trigger på røyk, er å fjerne batteriet eller røykkilden. Vet ikke hvordan det er med meshing, og om du får skrudd av de andre, men er kanskje litt rart om du ikke får av dem da..

Endret av Squirrel
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info Squirrel.

Har du koblet disse til strøm, eller kjører de kun på batteri?

Vil det være en ekstra sikkerhet å aktivere mesh på 3 av alarmene? (Har forstått at 3 stk er maks i mesh)

Har du hatt noen problemer med disse, har alarmen startet av uforklarlige grunner?

Ser du har en på kjøkkenet, er de veldig sensitive for matos?

 

Jeg ser at allcontroll.no selger disse til 695,- som er det billigste jeg har funnet, er det en OK butikk å handle fra?

https://www.allcontroll.no/produkt/roykvarsler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig kun kjørt disse på batteri. Litt usikker på hvordan de skal koblet til strøm enda, da det ser ut som at man trenger en transformator i forkant, og at jeg ikke har tatt med bryet med å strekke kabler. Spent på å se batterivarigheten fremover da, ettersom dem alltid svarer på polls og det alltid fungerer å sette parametere og skru på/av alarm uten at man trenger å vekke enhetene.

 

Vanskelig å vite om hvordan de vil oppføre seg dersom 3 av dem er i mesh. Jeg ville kanskje evt. sendt det spørsmålet inn til popp, for det hadde vært interessant å vite svaret på det.

Ikke hatt noen problemer enda. Den ene står på kjøkkenet, og den har ikke trigget noe på matos enda.

Jeg har ikke hatt noen problemer direkte knyttet til disse. Ved 2 anledninger har en av røykvarslerene begynt å pipe, dette varte i ca 5 sekunder før den ble borte. Jeg vet ikke hvilken av dem som gikk, da det er litt vanskelig å lokalisere kilden til sirenen på så kort tid. Da jeg kikket i homeseer, fant jeg ingen device-change eller noe som skulle indisere at brannalarmen har gått. Har en mistanke om at det kanskej var en av de gamle brannalarmene som er montert i huset fra før, som trigget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner man ikke litt av tryggheten ved å gjøre seriekoblingen avhengig av at serveren er oppe å går? 

Kjedelig hvis brannen starter i serveren som står plassert langt unna soverommet da.. (selv om sannsynligheten er liten)

 

Burde vært mulighet for seriekobling og samtidig hver enkelt detektor inn i automasjon systemet for oversikt og styring.

 

 

Endret av Actibus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Actibus said:

Fjerner man ikke litt av tryggheten ved å gjøre seriekoblingen avhengig av at serveren er oppe å går? 

Forsåvidt har du jo rett i det. Men oppfattelsen av tilstrekkelig trygghet/sikkerhet er en sterkt subjektiv ting. :) Bare du selv kan avgjøre om du føler at sikkerheten er godt nok ivaretatt for deg. Og som du sier, det er et spørsmål om sannsynlighet for at ting inntreffer. Personlig, syns jeg dette er veldig vanskelig...

 

Jeg kjører homeseer på en dedikert esxi-server som kun virtualiserer en win7-pc som kun kjører hs3pro, med UPS foran serveren. Jeg føler at det er bra nok, men det er selvfølgelig en MASSE single-point-of-failure i hele oppsettet.

 

Vil du være ekstra ekstra sikker, kan du jo kjøre doble sett med brannvarslere i alle rom i hele huset, ett sett som opererer på z-wave, og et annet som fungerer over annen protokoll, alle koblet til både strøm og batteri. :)

 

 

Jeg jobbet tidligere med oppsett av backup system i huset, og når jeg skulle eliminere alle feilkilder, og etter masse tenking/planlegging, endte jeg opp med 2 esxi servere med vcenter med fault tolerance/high availabillity som begge kjørte RAID 6, med ytterligere 1 eller 2 fjernnoder som også kjørte samme setup, og bacula backupsoftware som sendte backups lokalt og til alle nodene.

Når jeg så estimert prislapp og beregnet arbeidstid for å sette opp alt, måtte jeg kanskje innse at jeg ikke har verdens mest verdifulle informasjon på datamaskinen min, og jeg skrinla alt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Noen her som har testet Fireangel integrert med Homeseer? Fungerer disse i serie utenom Homeseer også? Altså at man kan styre alle fra Homeseer, men at de fungerer helt fint i serie hvis Homeseer går ned også? Vurderer også Nest Protect med Homeseer plugin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 9/30/2017 at 16:44, Squirrel said:

Event1.JPG.ea5904f3e4f7ff1fb9d0df05cde322b6.JPGEvent2.thumb.JPG.fbeadc97f905b4f4802c35ba6deaf38d.JPG

 

Sånn ser røykvarsler-synkroniseringen min ut, om noen skulle ha nytte av den. :) Gjerne rop ut om noen har forslag til forbedringer eller effektiviseringer av oppsettet.

Har tenkt og kjøpe: https://acdcelektro.no/smart-hjem/z-wave/sensor/product/171-roykdetektor-sirene-2-i-1 (samme som den du har?)

Siden du har den, så lurte jeg på hvordan

1. man kan styre den? Kan man skru av alarmene via z-wave (sånn at de ikke reagerer på røyk?) Feks om jeg skal røyke stua xD så kan jeg gå inn og skru av alarmen på stua?

2. Kan jeg bruke de som hus alarm?

3. Er det sånn at om den finner røyk. så må jeg fjerne røyken? og at jeg IKKE kan skru av den via z-wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.