Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

JohnMartin's smarthus


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Da var det gjort.

 

Hatt noen poster her inne med spørsmål tidligere, men har vært ganske vagt og ikke så "seriøst".

Dette må nå endre seg da det omsider har blitt "nytt" hus på oss!

 

Litt omhuset:

Huset er satt opp i 1950 og er så å si originalt. Kun oppgradert litt utvendig på 70-tallet.
Legger ved skisse av plantegningene som vi har planlagt det.

Spoiler

1. etg                                                                                                                         2.etg

59a9698476c21_1.etgplanlsning.thumb.PNG.24f25bca3aeda81bab257a64ffef4d20.PNG59a969cf37cff_2.etgplanlsning.thumb.PNG.c3fd6c27a7d49f5a230a8ac53e9fdd27.PNG

 

Litt om våre planer for huset.

Skal bytte ut nesten alt.

  • Nytt tak med etterisolering
  • Ny kledning med etterisolering
  • Nye vinduer og dører
  • Rive alt(!) innvendig og bygge opp på nytt med noe endring i planløsning
  • 2 nye bad
  • Nytt kjøkken
  • Planlegger vannåren varme i gulv foruten på soverom. Vurderer radiator på barnerommene.
  • Luft - Vann varmepumpe
  • Ikke minst HA

 

Selv om ambisjonsnivået og ønsket etter et skikkelig automatisert hjem er veldig stort, så er jeg samtidig litt "nervøs"/usikker.

Har vel generell forståelse og kompetanse over gjennomsnittet av befolkningen, men noe mer enn det har jeg ikke. Når det kommer til programmering m.m. som enkelte andre holder på med her, så kommer jeg veldig til kort.

Frykter at det kanskje blir det store hinderet som kan gjøre oppsettet dyrere enn planlagt. Blant annet pga. mer behov for profesjonell assistanse.

Har en HS3 lisens som jeg brukte når jeg utforsket og lekte meg litt på kontoret i nåværende hus, og inntrykket da var ganske overveldende.

Frister litt å gå for en løsning som Futurehome, bare for å være sikret noe mer support og hjelp, men usikker. Vil ha mulighetene og åpenheten som HS3 gir, spørsmålet er bare om jeg får til å bruke det.

 

Tanker vedr. HA:

  • Lys styring
  • Varmestyring
  • Tilkomst kontroll
  • + + + + + ?

 

Sliter pr nå litt med hvor jeg skal begynne.
Tenkte jeg skulle gå igjennom guiden til Futurehome, for der går man jo ganske greit igjennom alle rommene og taster inn funksjoner man ønsker/trenger. Får da opp pris inkl montering.

Er det forøvrig noen som har erfaring med Futurehome? Pris, support, funksjoner i HUB?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, jeg kjenner ikke til Futurehome men har klart meg med Homeseer i flere år.

 

Kompetansen her inne er høy og når de i tillegg er hjelpsomme er jeg happy.

 

Legg til audio/video i planene dine. Du verden så bra det fungerer for et vanedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Erling said:

Legg til audio/video i planene dine. Du verden så bra det fungerer for et vanedyr.

 

Takk =)

Hva tenker du spesifikt på da?

Har idag flere Sonos høytalere som jeg vel kan koble opp til HS, eller tenkte du på mer avansert med styring av tv(input, lyd o.l.), automatisk kjøring av solskjerming m.m.?

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært prosjekt du har foran deg ja (men det visste du vel ?) visst du nå fortsetter å gå for HS 3 lisensen din så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så mye for programmeringen av events, det meste av løsninger har nok vært prøvd av folk her inne før, og som Erling sier så er det ikke vanskelig å få hjelp til det. 

Problemet kan nok være å få tak i elektrikere som har kjennskap til andre smarthus produkter enn xcomfort og slikt.

Så helt klart en stor fordel med futurehome å få en ferdig pakke. Og om det skulle vise seg å være for lite funksjoner ift HS3 så funker vel stort sett alle produkter futurehome bruker i hs3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, Hr Kotelett said:

Svært prosjekt du har foran deg ja (men det visste du vel 1f602.png)

Ja, stort prosjekt, men skal sette bort alt sammen. Flytte inn i ferdig hus.. Så derfor jeg er litt stressa for å få det meste klart før vi signerer kontrakter med håndtverkere! ?

 

55 minutes ago, Hr Kotelett said:

Problemet kan nok være å få tak i elektrikere som har kjennskap til andre smarthus produkter enn xcomfort og slikt.

 

Jo, takk.. Pratet med flere som bare himler med øynene når jeg sier at jeg ikke skal ha xComfort.

Men tro det eller ei. Ble kontaktet av et lokalt selskap som hadde sett anbudet mitt på finn. De var veldig gira på å få jobben, og de hadde også en elektriker som nylig har pusset opp sitt eget og installert z-wave. Han på kontoret viste ikke hvordan hub som var brukt, men de var IKKE negative til z-wave! Spørs bare hvordan prisnivå de ligger på...

 

Også pratet såvidt med Futurehome og de snakket om at de holdt på å ordne en sammarbeidsavtale med NTE Elektro her i Nord-Trøndelag. For installering og service av futurhome, så det må jo bety at de også er åpne for z-wave. Så veldig spent der! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, JohnMartin skrev:

Også pratet såvidt med Futurehome og de snakket om at de holdt på å ordne en sammarbeidsavtale med NTE Elektro her i Nord-Trøndelag. For installering og service av futurhome, så det må jo bety at de også er åpne for z-wave. Så veldig spent der! 1f62c.png

Alt som FutureHome støtter er også støttet i HomeSeer. Du skal altså kunne la elektrikeren planlegge som om det var et FutureHome-hus, og deretter droppe å kjøpe FH-hub'en.

 

Vit imidlertid at det er alternativer til de produktene FutureHome tilbyr. F.eks. bruker de utelukkende Fibaro sin bevegelsessensor, mens jeg personlig hadde holdt en knapp på Aeon Labs sin og heller prøvd å få den på fast strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Vit imidlertid at det er alternativer til de produktene FutureHome tilbyr. F.eks. bruker de utelukkende Fibaro sin bevegelsessensor, mens jeg personlig hadde holdt en knapp på Aeon Labs sin og heller prøvd å få den på fast strøm.

Ja, har sett at det finnes hav av alternativer, men også lagt merke til at Futurhome nå ikke kun bruker Fibaro sin bevegelsessensor. Når jeg gikk igjennom guiden, så var det enkelte rom som ble satt opp med Aeon Labs sin. Vet ikke hvilke kriterier de legger til grunn for de forskjellige.

 

Har ønsker om å få planlagt mest mulig nå i starten sånn at jeg får lagt opp strøm til de fleste komponentene som skal ha sin faste plass. Og med et nye tak/vegg feste til Aeon Labs multisensor, så kan man jo få en veldig diskret installasjon også. Scorer nok høyt på WAF.

 

Men sånn helt basic, er det enkelte merker jeg burde foretrekke mer enn andre?

Finnes jo f.eks veldig mange dør/vindu sensorer, men dere her inne har vel kanskje noen gode og dårlige erfaringer å dele. Så slipper jeg å kjøpe en av hver for å se hvem som er best ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JohnMartin skrev:

men også lagt merke til at Futurhome nå ikke kun bruker Fibaro sin bevegelsessensor. Når jeg gikk igjennom guiden, så var det enkelte rom som ble satt opp med Aeon Labs sin. Vet ikke hvilke kriterier de legger til grunn for de forskjellige.

... OK. Testet nettopp den nye generatoren, og da brukte den utelukkende Fibaro. Men kjekt å se at de bruker Aeon Labs også.

 

8 timer siden, JohnMartin skrev:

Finnes jo f.eks veldig mange dør/vindu sensorer, men dere her inne har vel kanskje noen gode og dårlige erfaringer å dele.

Tja.... Fibaro sin er OK hvis den ikke tapper batteriet. Sensative Strip er også OK, de gamle versjonenen (den som jeg har) har en tabbe i firmware som gjør at batteristatus ikke oppdateres (ikke vedig krise ettersom det visstnok skal vare i 10 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg burde tenke på nå under planleggingen av huset?

F.eks plassering av server for å få best mulig dekning og minst mulig trøbbel? ;)

 

Har jo idag en HS3 lisens, men hva burde jeg kjøre den på for å få et stabilt og oppegående system?

Tidligere når jeg har testet, så har jeg bare kjørt det på arbeids pc'n, men det funker dårlig til en mer fast installasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JohnMartin skrev:

Er det noe jeg burde tenke på nå under planleggingen av huset?

Nettverkskabler OVERALT.

Minst ett trekk til alle rom, helst to. Ned til et skap i kjelleren (eller hvor det passer). Der har du switcher og patchepanel.

 

 

12 timer siden, JohnMartin skrev:

F.eks plassering av server for å få best mulig dekning og minst mulig trøbbel? ;)

Legg heller inn en Z-NET i budsjettet (eller lag deg en tilsvarende løsning) og koble den til nettverket et egnet, sentralt sted i huset. :)

 

12 timer siden, JohnMartin skrev:

Har jo idag en HS3 lisens, men hva burde jeg kjøre den på for å få et stabilt og oppegående system?

Det finnes mange gode, små og strømgjerrige PCer som er egnede. :) 

... men skal du legge inn mediahåndtering, f.eks. Plex, så kan det være greit å spandere på seg noe sterkere, men den tid, den sorg. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Moskus said:

Nettverkskabler OVERALT.

Minst ett trekk til alle rom, helst to. Ned til et skap i kjelleren (eller hvor det passer). Der har du switcher og patchepanel.

 

Ja, det har jeg tenkt. Skal ha nettverkskabel til alle rom. Alt fast utstyr skal primært være kablet, samt legge opp kabel til pultene på barnerommene. Er lei dårlig wifi signaler, så det som kan kobles med skjult kabel, skal ha mulighet til det ;)

Selv om jeg kommer til å legge opp nettverkskabel for å montere wifi-extender i alle etg.

 

7 hours ago, Moskus said:

Det finnes mange gode, små og strømgjerrige PCer som er egnede. :) 

... men skal du legge inn mediahåndtering, f.eks. Plex, så kan det være greit å spandere på seg noe sterkere, men den tid, den sorg. ;)

 

Har du noen forslag? =)

Kommer vel mest sannsynlig til å bli plassert i kjeller i teknisk rom.

Pr idag, så kommer jeg ikke til å gå for mediahåndtering. Har minimalt med musikk og videoer lagret lokalt lengre. Hadde mediaserver å nåværende hus tidligere, men har ikke blitt brukt på leenge. Om det så evt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Salvesen said:

 

Kjøpte nettopp en msi cubi, veldig fornøyd så langt. Billig maskin som ser ut til å kjøre fint i ett middels stort hs3 system:) slengte dog inn ekstra ram da jeg hadde liggende.

 

virket jo veldig liten og kjekk den.

Men siden planen er å ha maskina stående i teknisk rom, så er jeg ikke avhengig av høy WAF.
Har jo vurdert å bare kjøpe komponenter å montere selv, men må se litt på pris og hvordan man kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da er det vel på tide å komme med en oppdatering.

 

Har ikke skjedd så mye med huset frem til nå, men mye i kulissene. 

Sender straks inn søknad om å rive huset, og så blir det helt nytt hus!

Snakker om dyr tomt ?

Men blir forhåpentligvis bra til slutt! :)

 

Handlet inn en del utstyr før jul på Black Friday, så har en hel kasse med strips, wall plugs, dimmere og Multisensorer, så mye er allerede innkjøpt.

 

Har forhørt meg litt med elektrikere som har kommet med tilbud på hvordan man kan løse problemstillingen med å koble alle Aeotec Multisensor 6 til faststrøm.
Ikke imponert over forslagene :P
Er det noen her som har noen forslag? Planen er å ha en sensor i alle rom. ?

Lurer også veeldig på hvor jeg skal plassere sensorene, for å få optimal dekning og funksjon.

Er det kanskje noen som føler for prøve? =)

 

PLAN 1.pdf

PLAN 2.pdf

PLAN KJELLER.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, JohnMartin said:

Har forhørt meg litt med elektrikere som har kommet med tilbud på hvordan man kan løse problemstillingen med å koble alle Aeotec Multisensor 6 til faststrøm.
Ikke imponert over forslagene :P
Er det noen her som har noen forslag? Planen er å ha en sensor i alle rom. 1f914.png

 

Vil tro PoE og en power splitter er enkleste løsning? Da legger du TP-kabel fram til alle sensosor-punktene (regner med de skal bygges inn i innbyggingsbokser?) og bruker en power-injector, eller vanlig PoE-switch i teknisk rom for å mate disse med 48V.

Så kobler du en slik en https://www.ebay.com/itm/Splitter-Power-Over-Ethernet-48V-5V-2-4A-Micro-USB-Raspberry-Pi-B-B-2-3-/401434695352 el.lign. mellom kabelen og sensoren. 

Samme prinsipp kan bruke til annet utstyr som bruker div. DC-spenninger, da du får splittere for de fleste spenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, petersv skrev:

Vil tro PoE og en power splitter er enkleste løsning? Da legger du TP-kabel fram til alle sensosor-punktene (regner med de skal bygges inn i innbyggingsbokser?) og bruker en power-injector, eller vanlig PoE-switch i teknisk rom for å mate disse med 48V.

Problemet med disse er at de konverterne fra 48V til 5V er større enn en standard veggboks, så vidt jeg har sett. Skal jo være plass til kabelen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, petersv skrev:

Såvidt jeg skjønner så bruker man ikke standard boks for de sensorene, men et hull i veggen, så bør være masse plass. https://www.elektroimportoren.no/aeotec-multisensor-6-adapter-z-wave/4512386/Product.html

Ja, hvis man bruker den. Jeg kunne heller tenke meg en standard veggboks med et veggfeste istedenfor å ha et faktisk hull i veggen, men det er meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, petersv said:

 

Vil tro PoE og en power splitter er enkleste løsning? Da legger du TP-kabel fram til alle sensosor-punktene (regner med de skal bygges inn i innbyggingsbokser?) og bruker en power-injector, eller vanlig PoE-switch i teknisk rom for å mate disse med 48V.

Så kobler du en slik en https://www.ebay.com/itm/Splitter-Power-Over-Ethernet-48V-5V-2-4A-Micro-USB-Raspberry-Pi-B-B-2-3-/401434695352 el.lign. mellom kabelen og sensoren. 

Samme prinsipp kan bruke til annet utstyr som bruker div. DC-spenninger, da du får splittere for de fleste spenninger.

Så for å gå fra 230v til 5v, så skal man gå omveien rundt 48v? Samtidig trekke 8 tråd par, når man kun trenger 2?

 

Når jeg bygde nytt, trakk jeg eget rørsystem for alle bevegelses-sensorer (aeotec med innbyggingsholder), til teknisk rom. Der det står et 5v power supply.

Jeg har også et eget rørsystem for brann/røykvarsler som går på 12v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterk motstander å gå for spesifikke løsninger, med PoE kan du bytte sensorene til noe annet senere, også om de bruker ethernet. TP-kabel koster ikke noe, og å legge opp 5V i et hus høres for meg ut som en ganske dårlig plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, folk er forskjellige, men hvor ofte har du egentlig tenkt å bytte sensorene? 

Men skal du legge et system som dekker både småelektronikk og nettverksutstyr, så kan jo POE være en løsning.

 

Har man rør liggende, så er det uansett ikke noen stor jobb og bytte ut kablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket noen meter med 12V til analoge kameraer og har et strekk på over 25 meter for 5V på ca. 0,75 kvadrat til en utendørs Aeon Labs sensor. Det fungerer faktisk overraskende bra. 5V måtte tidligere tyddes opp til 6V, men det var ikke verre enn det.

 

Når huset skal bygges om skal det imidlertid trekkes CAT5/6 til disse punktene, var planen. Håper på å finne en PoE-til-5V som ikke bygger så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.