Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trigge event med en Fibaro Dimmer 2 sceneaktivering


Godot

Anbefalte innlegg

I følge manualen til Fibaro Dimmer 2 kan man sette den opp slik at den aktiverer scener.

Jeg endrer på parameter 28 som angitt i manualen, og sjekker loggen i HomeSeer når jeg trykker på knapp 2 (som ikke brukes til noe annet)

 

Der står det imidlertid Device: Oppe Kontor Kontor Taklys Set to ON i stedet for Received a Scene Activation for Scene ID 26 eller lignende som jeg hadde forventet.

 

Gjør jeg det på rett måte her? Under Plugins->Zwave->Scene managment finner jeg heller ikke noe åpenbart om hvordan man stiller inn hva som skjer når en scene trigges.

Endret av Godot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Med z-wave plugin beta .150 så fungerer det nå ser det ut som. ?

Jeg har kun 1 fibaro dimmer 2 installert per dags dato (resten er Qubino). Hvis man har flere Fibaro dimmere med scene aktivering på, vil de da trigge samme scene nummer eller kan man skille disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hjemme men mener det er Scene Id nr feks 26 som trigger en gitt scene. Hvis man da har flere dimmere og ønsker ha forskjellige scener fra hver enkelt dimmer kan man ikke bruke samme scene id nr da alle vil trigge samme scene.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fra manualen at man har mulighet for noen 7 andre scene-IDer hvis man setter bryteren til "toggle switch", men det blir fortsatt ikke helt optimalt.

 

Eneste måten jeg dermed kan komme på å skille 2 forskjellige dimmere med samme klikk/scene-ID blir at man lager event som også har andre betingelser. F.eks. at bevegelse i rommet/ved bryteren er under 10 sekunder siden aktivert, eller hvis taklys X er på. Blir ikke optimalt hvis man har flere fibaro dimmere i huset som man ønsker å benytte til scener for hvert rom. Det er derimot kurant å legge inn f.eks. at trippel-klikk på S2 for alle brytere vil skru alt lys av i huset.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 20.10.2017 den 15.09, Godot skrev:

Men får du ikke på noen måte hvilken node som har sendt den aktuelle scenen?

 

Nå har de visst løst det problemet. :) 

Sitat

Changed in version 3.0.1.154 (Beta)
* For Fibaro Dimmer2, added a scene activation device so events can be triggered on scene commands sent from dimmers

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, iceball skrev:


Noen som får til dette? Har forsøkt rescan uten hell. Må kanskje ekskludere og inkluderer på nytt..? emoji848.png

 

Nei, dessverre. Men, jeg ser at Switch 2 nå endre status når jeg trykker på S2. Så jeg har «linket» en Trådfripære med S2 nå. ;) Kan også trigge event på at S2 endrer status. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg har forsøkt å ekskludere og inkludere @iceball det hadde ingen effekt. Mine hadde firmware 3.4. Eg lurar på om nokon har klart å trigge ein scene fra dimmer2 i det heile tatt? Eg klarer ikkje å sjå noko i logger angående scener, etter å ha satt parameter 28 til 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Etter litt mailing med HS, så fikk jeg i går beskjed om at jeg kunne laste ned siste beta-versjon av Z-wave plugin (3.0.1.229), excludere en dimmer2 og inkludere på nytt, så skulle child device bli generert. Dette testet jeg, men uten at det skjedde noe nytt. Noen andre som kan teste? Gjerne med 3.5 firmware, jeg hadde 3.4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Sitat

Changed in version 3.0.1.246 (Release)

* On the Fibaro FGD-212 Dimmer/Dimmer 2 a Scene Activation device is created for triggering off of button presses. Previous builds had this ability but it was only enabled for the US version. Support has been added for the EU version of this device.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.