Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

Takk for alle svar.  Vi har noe kontakter hos Aidon. Skal sjekke opp vedrørende HAN med de. Hvis det er noen som vil være med å betateste timespriser på strømleddet, så kan man sende kontaktinfo til Owen.Fraser-Green@hafslundstrom.no . Så kan vi ta kontakt når man kan teste en slik avregning. Det er ikke effekttariff slik det skal bli i fremtiden. Men da kan man værtfall forsøke å manipulere forbruket sitt til tider av døgnet hvor strømmen er billig. I den anledning vil man isåfall sette opp  et JSON/Rest-API for strømpriser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å ta tilbake tråden :) 

 

Har kikket mer på formatet fra Kaifa måleren, har funnet ut at dette ikke er noe reelt DLSM/COSEM format, men at det følger en viss standard.

 

Hvert andre sekund sendes følgende pakke:

E6 E7 00 0F 40 00 00 00

  09 0C (09=string, men egentlig en dato her, 0C=lengde, 12 bytes)

    07 E1 09 12 01 14 28 36 FF 80 00 00 (Dato: 2017-09-08 01? 20:40:54 ????)

  02 01 (Listeindekator, ihvertfall endrer byte # 2 seg for hver variant)

  06 00 00 04 D0 (06=integer following, her: 1232W øyeblikksforbruk)

 

Hvert 10. sekund sendes en litt mer avanset pakke: (Hver time også enda en, helt tilsvarende, men med flere entries)

E6 E7 00 0F 40 00 00 00

  09 0C (string following, 12 bytes, really a date/time)

    07 E1 09 12 01 17 00 00 FF 80 00 00

  02 0D (list number)

  09 07 4B 46 4D 5F 30 30 31 (string: KFM_001)

  09 10 36 39 37 30 36 33 31 34 30 31 37 35 33 39 38 35 (string: 6970631401753985, dvs. serienummeret på måleren min)

  09 08 4D 41 33 30 34 48 33 45 (string: MA304H3E, dvs. modell på måleren)

  06 00 00 04 DB (06 betyr integer, sannsynligvis øyeblikksforbruk)

  06 00 00 00 00

  06 00 00 00 00

  06 00 00 01 22

  06 00 00 06 99

  06 00 00 0F D6

  06 00 00 11 56

  06 00 00 09 64

  06 00 00 00 00

  06 00 00 09 62

 

 

Det som faktisk er litt artig er at disse to første listene stemmer med dokumentasjonen her: https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Documentation/NVE_Info_kunder_HANgrensesnitt.pdf

 

Dvs:

- Det er ett element i den første listen

- Elementet i den første listen er Active Power

- Det er 13 elementer i liste #2

- De tre første verdiene i liste #2 er string

 -Resterende verdier i liste #2 er numeriske

 

Her er dog ingen OBIS koder å spore, og det er ikke engang noen måte å detektere datatype på verdier. Håper vi i fremtiden får mer standardiserte data, men enn så lenge så får en bare bruke tabellen og indeksere datapunktene fra måleren.

 

PS: Artig med den første string som er KFM_001. Google denne, så er eneste relevante treff dette:

image.png.fe79600ce66eb3eb89f562ab368b861b.png

...som bare gav en 404 Not Found. En bufret side gav imidlertid noe info, har lagret den under documentation med Kaifa og KFM_001 i navnet

 

Denne infoen antyder svakt at KFM_001 er en slags indikator mot en oppslagstabell, litt som at denne skal kunne angi direkte hva det er for data som følger. Uansett, denne er ikke med i 2s listen, så det ser uansett ikke konsekvent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du får tid til å finne ut av dette før jeg får tilgang til mitt HAN-interface :) Har bestillt komponentene jeg manglet fra E-Bay, men her er beskjeden fra Troms Kraft:

 

Sitat

Hei,

 Systemet vårt ble oppdatert til ny release 07.09.17, men ny firmware på målerne er ikke oppgradert ennå slik at vi får ikke aktivert HAN porten før dette er utført fra leverandøren.

Vi aktiverer HAN porten og gir beskjed så snart dette er utført hos oss.

 

 Med vennlig hilsen
TROMS KRAFT NETT AS

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailet litt med NVE, og fikk dette til svar. Valider ser ut til å dekke ganske store deler av landet, så det kan mulig fortsatt være noen som er interessert i dette...

 

Quote

 

Sak nr. 201706810-2

 

Hei,

 

Det er 3 målarleverandørar i Norge; Kaifa, Kamstrup og Aidon. Berre Kaifa har klargjort HAN-porten for bruk. Kamstrup og Aidon først i 2018 ein gong. Strengt tatt er fristen 1.1.2019. Etne deltek i Validér så du har nok ein Kaifa-målar. Hafslund som du nemner har Aidon, og skulle sagt at porten ikkje er klargjort.

 

Eg kan ikkje svara på kvifor du ikkje får ut dei data du ønskjer. Alle standardar/OBIS-kodar er for lengst på plass. Det einaste som manglar er mulege krav til sikkerheit/kryptering til data som vil straume frå HAN-porten. Kanskje kan Etne eller Validér (Olav Vikøren eller Thomas Thiis) svara deg.

 

Mvh.

Arne

 

 

Edit: Valider sitt "dekningskart" finnes her: https://www.valider.no/eiere.html

Endret av roarfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tegnet en mer robust krets og lagt ut. Tilgjengelig i PDF og Eagle format. (Denne bruker ikke lenger zener-dioder, men istedet en LM358 op-amp. Kretsen er også komplettert med power supply og ESP8266): https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Electrical/Schematics.PNG

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av dere som har Norgesnett:

 

  • Blir deres målere levert med Mbus? Ja
  • Hvordan blir grensesnittet, blir det lagt ut en liten ledningstamp for tilkobling eller er det mulighet for tilkobling på selve måleren? Det kan kobles til en datakabel i HAN-porten med rj45 plugg.
  • Det går rykter om at selv om en får måler med Mbus i hus, må dere «åpne opp» for at huseier kan lese ut informasjon fra denne måleren. Hva sier dere til det? Det stemmer. Det vil bli mulighet til å bestille denne åpningen via «Mine sider» på www.norgesnett.no, men dette er ikke klart før etter oppstart den 3.oktober. 

Norgesnett leverer Kamstrup sin måler med HAN-modul. Mbus-GW er allerede kjøpt inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, Bronson said:

For de av dere som har Norgesnett:

 

  • Blir deres målere levert med Mbus? Ja
  • Hvordan blir grensesnittet, blir det lagt ut en liten ledningstamp for tilkobling eller er det mulighet for tilkobling på selve måleren? Det kan kobles til en datakabel i HAN-porten med rj45 plugg.
  • Det går rykter om at selv om en får måler med Mbus i hus, må dere «åpne opp» for at huseier kan lese ut informasjon fra denne måleren. Hva sier dere til det? Det stemmer. Det vil bli mulighet til å bestille denne åpningen via «Mine sider» på www.norgesnett.no, men dette er ikke klart før etter oppstart den 3.oktober. 

Norgesnett leverer Kamstrup sin måler med HAN-modul. Mbus-GW er allerede kjøpt inn. :)

Takk for info!

 

Vet du at m-bus gateway vil fungere på HAN? Hva oversetter evt denne til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bronson said:

 

Jeg kan ikke se at dette ikke skal gå, er kun et par på RJ45-pluggen man henter ut.

 

Oversetter fra Mbus til KNX.

Ok, krysser fingrene da. (Min erfaring er at denne protokollen er hel annerledes enn min måler på varmepumpen. Den er en zenner med m-bus. Der må jeg forspenne med 34V og så må jeg selv sende adresserte pakker for å spørre etter data. På AMS'en ligger det allerede en forspenning, og data pøses ut uten at noen har spurt etter dem. Forhåpentligvis er m-bus mer komplisert enn jeg trodde, og kanskje gatewayen detekterer dette selv)

 

Kunne forresten vært kjekt med en link til denne gateway, hvis du har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, roarfred skrev:

Ok, krysser fingrene da. (Min erfaring er at denne protokollen er hel annerledes enn min måler på varmepumpen. Den er en zenner med m-bus. Der må jeg forspenne med 34V og så må jeg selv sende adresserte pakker for å spørre etter data. På AMS'en ligger det allerede en forspenning, og data pøses ut uten at noen har spurt etter dem. Forhåpentligvis er m-bus mer komplisert enn jeg trodde, og kanskje gatewayen detekterer dette selv)

 

Kunne forresten vært kjekt med en link til denne gateway, hvis du har det...

 

Har forstått det slik at det ikke er rett fram, men satser på å komme i mål til slutt.

 

https://www.arcus-eds.de/mbus.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Op-ampen, er den forsynt fra VCC ?

Hva er VCC? står ikke spesifisert

 

Kanskje slenge på noen kondensatorer før og etter spenninsgregulatoren, og tegn inn opampens drivspenning?

 

Gleder meg til Troms Kraft klarer å få aktivert HAN.....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Andreas said:

Op-ampen, er den forsynt fra VCC ?

Hva er VCC? står ikke spesifisert

 

Kanskje slenge på noen kondensatorer før og etter spenninsgregulatoren, og tegn inn opampens drivspenning?

 

Gleder meg til Troms Kraft klarer å få aktivert HAN.....  

Det stemmer at opamp er forsynt fra VCC. Prøvde først med en forenklet variant der jeg forsynte den med 3.3V, men den var ikke spesielt happy med referansespenning på nesten 20V da :)

 

Kondensatorer er alltid lurt, men jeg er desverre litt for grønn for å beregne... Har du noe konkrete tips tar jeg gjerne i mot en pull request, eller evt. bare en kommentar om hvordan det skal se ut. Snakker vi størrelse rundt 100nF eller noe annet?

 

Edit: VCC er den likerettede spenningen fra HAN bussen. Kommer fram av kretesen. Ligger på ca 27V hos meg, men har tenkt at det skal fungere godt over varierende spenning, så lenge pulsene dropper minst 1/6 av denne.

 

Edit2: Kanskje viktigere, VCC er ikke noe tilført. Det er bare et navn på dette punktet. Gjorde det slik for å forenkle skjemaet litt, tror jeg... Sa jeg at jeg er litt grønn?

Endret av roarfred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Andreas said:

100nF inn og ca 10uF ut.

Hvilken regulator tenkte du?

ok, skal få det inn :)

Regulatoren jeg har brukt her er en MIC5225-3.3YM5. Det er en smd, så litt "klure" for hjemmelodding. Hva som helst vil jo duge, så lenge den takler strømkrav fra ESP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Andreas said:

Da blir det jo et par motstander for å stille ut-spenning, og andre verdier på kondensatorene. 

Er 150mA nok til ESP ?

 

 

Vreg.PNG

Ble litt usikker nå... stjal denne fra et adsfruit design med esp12 på, så håpet det skulle funke... kretsen har riktignok 5 ben, men det er ingen motstander. EN ligger nok til Vin og lurer på om adj ligger rett til out (evt flytende?). 150mA høres lite ut. Kanskje her også skulle vært en liten el-lytt... kjører fint fortsatt her, men jeg bruker foreløbig ikke wifi. Enkleste billige løsning som en noenlunde stabil hadde vært å foretrekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått god hjelp av NVE og NTE Nett. Her bekreftes at datastrømmen som jeg mottar er riktig og at denne ikke skal inneholde selve OBIS kodene. De virker litt overrasket over at Kamstrup har disse med, men antar standarden gir frihet til det.

 

Løsningen er dermed at en må implementere tabellene med OBIS koder i software. Basert på OBIS ID (eks. KFM_001 for Kaifa) kan en finne rett tabell, ut fra OBIS List ID finner en så hvilke data som er forventet, hvilken rekkefølge de skal komme i og selve datatypen. Jeg skal forsøke meg på en slik implementasjon.

 

På sikt skulle være mulig å legge en slik definisjon ut på en HTTP-adresse, slik at en har mulighet for å støtte flere målinger, evt. justeringer i data-strømmen uten å måtte uploade ny firmware.

 

NTE Nett var også hyggelige nok til å sende meg en utlisting av HEX koder og deres egen forklaring / dekoding. Hyggelig å se at den lignet veldig på min egen tolkning :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jammen brev i posten i dag fra Glitre Energi om at jeg snart kan forvente meg ny måler. Såvidt jeg kan se av websidene deres får jeg en Aidon - som i følge brosjyren ikke har automatikk nok til å melde feilstatus over nett selv (se vedlagt snip) :)

 

Videre er det to forslag til å måle selv med eksternt utstyr - så da også en annen tråd her inne med lesing av diodeblink.  

Sakset fra: https://www.glitreenergi-nett.no/smart-strom/#1493101177096-dda6b925-e8e0

 

Måleren har to muligheter for å koble til eksternt forbruksdisplay/App:

1) Målerens HAN-kontakt (Home Area Network) som er en RJ45 kontakt. Kontakten er forberedt for fremtidig innhold av forbruksdata så snart myndighetene har besluttet hvilken protokoll som skal benyttes. Inntil videre er kontakten uten forbruksdata.

2) Målerens LED lampe. LED lampen blinker i takt med forbruket og impulsverdien er oppgitt på måleren.

Felles for begge løsningene er at eksternt utstyr ikke leveres av Glitre Energi Nett, men må skaffes fra en tredjepartsaktør. Måleren kan ikke benyttes til styring av forbruk og det kan ikke kobles PC til måleren. Man kan heller ikke se strømforbruket per kurs eller styre enkeltkurser av/på.

 

Ifølge NVE, vil HAN-porten trolig ikke kunne tas i bruk før i løpet av 2018.  Les mer på NVEs hjemmesider – www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/

 

 

9D85BE0A-3001-4AE1-B0DF-E4F543684D8E.thumb.jpeg.c6c4bdb1a64f6e90eb187698b587d564.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Runix said:

Jeg fikk jammen brev i posten i dag fra Glitre Energi om at jeg snart kan forvente meg ny måler. Såvidt jeg kan se av websidene deres får jeg en Aidon - som i følge brosjyren ikke har automatikk nok til å melde feilstatus over nett selv (se vedlagt snip) :)

 

Videre er det to forslag til å måle selv med eksternt utstyr - så da også en annen tråd her inne med lesing av diodeblink.  

Sakset fra: https://www.glitreenergi-nett.no/smart-strom/#1493101177096-dda6b925-e8e0

 

Måleren har to muligheter for å koble til eksternt forbruksdisplay/App:

1) Målerens HAN-kontakt (Home Area Network) som er en RJ45 kontakt. Kontakten er forberedt for fremtidig innhold av forbruksdata så snart myndighetene har besluttet hvilken protokoll som skal benyttes. Inntil videre er kontakten uten forbruksdata.

2) Målerens LED lampe. LED lampen blinker i takt med forbruket og impulsverdien er oppgitt på måleren.

Felles for begge løsningene er at eksternt utstyr ikke leveres av Glitre Energi Nett, men må skaffes fra en tredjepartsaktør. Måleren kan ikke benyttes til styring av forbruk og det kan ikke kobles PC til måleren. Man kan heller ikke se strømforbruket per kurs eller styre enkeltkurser av/på.

 

Ifølge NVE, vil HAN-porten trolig ikke kunne tas i bruk før i løpet av 2018.  Les mer på NVEs hjemmesider – www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/

 

 

9D85BE0A-3001-4AE1-B0DF-E4F543684D8E.thumb.jpeg.c6c4bdb1a64f6e90eb187698b587d564.jpeg

Diodeblink vil fungere greit, men vær obs på at denne er fryktelig enkel og fungere omtrent slik at du får en puls hver gang det har blitt forbrukt en Wh. Slike blink har vært tilgjengelige i mange år på ulike typer målere, så det finnes mange eksempler på å sette det opp. Hvis du lagrer historikk, og ikke er interessert i kuriositeter som fasedreiing og enkelbelastning på linjene, så vil denne kunne gi omtrent samme info som han kontakten.

 

Jeg har en arduino-klasse som teller opp og ser på litt sum og gjennomsnitt i et av mine github prosjekter, men sannsynligvis finnes det langt bedre tilnærminger til dette.

 

Artig at de skriver at du ikke kan koble til PC. Tror jeg har motbevist det. De burde kanskje heller si at selv om kontakten er en RJ45, så har det ikke noe med nettverk (ethernet) å gjøre, og at du med stor sannsynliget kan skade evt nettverksutstyr du kobler til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.