Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ustabil status i HStouch?


Einar

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjører klienten på en Lenovo Tb3-710F med Android 5.0.1. HS kjører på en Pi. Klienten er på samme nettverk.

 

Det går fint å kontrollere kontakter, vanlige lamper og dimmerlamper fra surfebrettet, men status holdes ikke oppdatert annet enn når jeg flytter en slider (dimmer). Da blir den stående der jeg satte den. Men endrer jeg dimmenivå fra web interfacet blir den stående uten å oppdatere. Verdier som temperatur og strømforbruk står på null.

 

Dette ser ut til å være periodisk uten at jeg kan påpeke når det virker og når det ikke gjør det. Hva kan jeg ha gjort feil?

Eneste surmuling jeg kan se er i loggen som jeg har pastet inn litt av under. Jeg har ikke hørt et ord fra Homeseer og har ikke Alexa e.l. Det får komme senere, jeg vil ikke kaste mer skiftenøkler i maskineriet enn jeg finner nødvendig.

 

sep-18 17.05.05   Speaker Speaker host disconnected, Name: IP address:
sep-18 17.05.05   HSTouch Server Error, Unable to connect speaker client interface: Not Authorized
sep-18 17.05.05   Warning Speaker host connection refused from 192.168.1.31 User: default User does not exist, does not have adequate rights, or the password is incorrect.
sep-18 17.05.05   HSTouch Server Connecting speaker client to HomeSeer IP 192.168.1.31
sep-18 17.05.05   HSTouch Server

Client Android (192.168.1.130/53591) named Android has CONNECTED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Android mener jeg det er punktum. Jeg bare pakket den ut og installerte HStouch appen. Når HStouch behager å vise temperatur eller effekt så kommer de ialfall med punktum.

Akkurat nå fikk jeg den til å oppdatere status etter å ha gått Exit i appen og startet den igjen. Men den samme surmulingen kommer i HS3 loggen. Om jeg nå endrer et dimmenivå så gjenspeiles det på Androiden. Temperaturer er fortsatt null, men effekt på Fibaropluggene kommer med. Oppsann! Der kom en temperatur. Det ser ut som den kommer når den rapporteres inn til HS3 fra noden etter HStouch appen er startet og den ikke er i tilstand der den ikke rapporterer noe.

 

HS3 kjører Linux på en Raspberry PI. Og der ser det ut som det er komma. Ialfall i HS3 web interfacet. I /etc/locale.gen ligger det inne "nb_NO.UTF-8 UTF-8" så det kan stemme at den er norsk. Jeg kan leve fint med UK eller US locale om det er det som er problemet.  BAre jeg ikke da får problem med web interfacet på PC med NO locale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Einar skrev:

På Android mener jeg det er punktum. Jeg bare pakket den ut og installerte HStouch appen. 

Jo, men hvis du har engelsk OS-språk, så bruker den fort punktum.

 

9 timer siden, Einar skrev:

Jeg kan leve fint med UK eller US locale om det er det som er problemet.

Da hadde jeg forsøkt å bytte til US/UK. Eller bare desimalskillet.

 

9 timer siden, Einar skrev:

BAre jeg ikke da får problem med web interfacet på PC med NO locale?

Nei, ikke som jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BME skrev:

Om du avslutter appen og starter på nytt igjen, vises det riktig da?

Ja, noen ganger. Andre ganger ikke.

Kan det være at du mister forbindelsen til server, f.eks. om nettbrettet går til låseskjerm?

Nei. Da hadde den ikke reagert umiddelbart på at jeg skrur på en Fibaro plugg. Det ser jeg på pluggen, men ikke alltid på skjermen.
Holdes wifi i gang også når nettbrettet ikke er i bruk?

Om ikke så er det rimelig kjapt oppe igjen når jeg vekker skjermen. Strømforbruket indikerer også at WiFi er på. Den suger batteriet tomt på under ett døgn selv om den ikke er i bruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvor lenge har du brukt klienten? Jeg har fått samme problem nå på min Lenovo-tab. Men den har fungert fint i lang tid. Litt usikker på når det oppstod, men kanskje et par uker siden - kan det ha vært en oppdatering av HStouch-klienten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt den bort intil videre. Jeg må først få HS3/JowHue/deCONZ/Zigbee i vater. Enhetene kommer og forsvinner som ender i tjernet!

Mistanken er at det ikke ble noen oppdatering før sensoren rapporterte en verdi forskjellig fra det den var da jeg åpnet klienten. Men sikker er jeg ikke.

Det jeg mener er at den initiellt rapporterer null, for så å komme med oppdatert verdi når den endrer seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... Jeg ser i min logg nå at det nok er noe annet som er feil hos meg: Speaker host connection refused User: default User does not exist, does not have adequate rights, or the password is incorrect. Så da er det neppe samme issue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.