Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan komme igang med mitt første script.. dll og krig og fred og sånt..


Andreas

Anbefalte innlegg

Hei.

Har prøvd flere ganger, men føler det er noe jeg har oversett, med å få script til å fungere i HS3.

 

Legger ved et sms-script som jeg har kopiert her på forumet.

Imports System.net
Sub Main (Parms As Object)

        Dim ParmArray As String()
        ParmArray = Parms.ToString.Split("|")
        Dim PhoneNumber As String = ParmArray(0)
        Dim MsgCode As Char = ParmArray(1)
        Dim Message As String
        Dim Url As String
        Dim result As String
        Dim royk_vaskerom As String = "Røykvarsler utløst på vaskerom!"
        Dim royk_soverom_voksen As String = "Røykvarsler utløst på voksen-soverom"
        Dim kloakk_over As String = "Alarm KLOAKK Overstrøm pumpe"
        Dim kloakk_niv As String = "Alarm KLOAKK Høyt Nivå"

        Select Case MsgCode
            Case "1"
                Message = royk_vaskerom
            Case "2"
                Message = royk_soverom_voksen
            Case "3"
                Message = kloakk_over
            Case "4"
                Message = kloakk_niv
            Case Else
                Exit Select
        End Select

        hs.WriteLog("HS3 SMS", ParmArray(0) & "to:" & Message)

        Url = "https://rest.nexmo.com/sms/xml?api_key=DINKEY&api_secret=HEMMELIGHET&from="HS3 SMS"&to=" & PhoneNumber & "&text=" & Message & Now()

        result = hs.URLAction(Url, "GET", "", "")
        hs.WriteLog("SMS", result)
        ParmArray = Nothing
        PhoneNumber = Nothing
        Message = Nothing
        result = Nothing

    End Sub

Når jeg kjører dette, så får jeg feilmelding i loggen.

 

Har skjønt at det er noe med bibliotekene / namespacer, / dll-er som må ordnes, men ikke hva.

 

Kan noen av dere som er eksperter, gi en liten guide på hvilke filer, som må legges til og endres og hvilke includes som må være med. 

 

Prat sakte, så tror jeg at jeg skal skjønne det.

 

Takk

 

Andreas

Endret av Andreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ingenting om VB, men det første som slår meg er at her må det være syntaxfeil?

 

Nær ....from="HS3 SMS"&to...

 

Url = "https://rest.nexmo.com/sms/xml?api_key=DINKEY&api_secret=HEMMELIGHET&from="HS3 SMS"&to=" & PhoneNumber & "&text=" & Message & Now()
Endret av xibriz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lime inn feilmeldinger når jeg kommer hjem..

 

Jeg har prøvd tidligere uten mellomrom der.. skal teste etter jobb..

Men...

Ingen dll'er som må kopieres/ flyttes?

Ingen oppføringer som skal inn i configfiler? Er disse tingene kun ved import av 3.partsbibliotek? 

 

Skal dette scriptet kunne kjøres i en clean hs3-installasjon?

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Andreas skrev:

Skal lime inn feilmeldinger når jeg kommer hjem..

 

Jeg har prøvd tidligere uten mellomrom der.. skal teste etter jobb..

Men...

Ingen dll'er som må kopieres/ flyttes?

Ingen oppføringer som skal inn i configfiler? Er disse tingene kun ved import av 3.partsbibliotek? 

 

Skal dette scriptet kunne kjøres i en clean hs3-installasjon?

 

Takk

 

Jeg mente ikke at det var noe rart med mellomrommene, men hvordan hele strengen var satt sammen.

 

Hvis HS3 SMS bare er tekst som skal settes i from burde det stå ...from=HS3 SMS&to="..... uten " " rundt HS3 SMS

 

Slik du har skrevet det er HS3 og SMS to variabler som settes inn i strengen, og da mangler det "limesammentegn" som ser ut som er &.. altså ...from="&HS3&SMS&"to=....

 

Men det kan jo hende VB har en helt vill syntaks som avviker fra alle andre språk jeg har skrevet kode i :P Hvem vet hva MS holder på med i kjelleren når de koker suppe :P

 

Grunnen til at jeg poengterer mulige syntaxfeil er at det kan gi alle mulige slags urelevante feilmeldinger.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er tekst som skal inn mellom from=" ".

Hadde det vært en variabel hadde det vært from=minVariabel

 

Nå gjorde jeg en test. Prøver å kjøre dette scriptet både med og uten parametre. (skal det være parantes rundt parametrene?)

 

Sub Main(ByVal parm As String)

End Sub

 

Får da denne feilmeldingen 

"Running script, script run or compile error in file: C:/Program Files (x86)/HomeSeer HS3/scripts/sms2.vbs1006:Forventet ')' in line 1 More info: Forventet ')'"

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kompilerer iallfall og for meg returnerer "Bad credentials" (selvfølgelig).

Har ryddet litt og endret f.eks. Char og testing på "1" til Integer og test på 1...

 

    Sub Main(Parms As Object)
        Dim ParmArray As String() = Parms.ToString.Split("|")

        Dim phoneNumber As String = ParmArray(0)
        Dim messageCode As Integer = ParmArray(1)

        Dim message As String = ""
        Select Case messageCode
            Case 1
                message = "Røykvarsler utløst på vaskerom!"
            Case 2
                message = "Røykvarsler utløst på voksen-soverom"
            Case 3
                message = "Alarm KLOAKK Overstrøm pumpe"
            Case 3
                message = "Alarm KLOAKK Høyt Nivå"
            Case Else
                message = "Udefinert alarm"
        End Select

        hs.WriteLog("HS3 SMS", "Sending message '" & message & "' to " & phoneNumber)

        Dim Url As String = "https://rest.nexmo.com/sms/xml?api_key=DINKEY&api_secret=HEMMELIGHET&from='HS3 SMS'&to=" & phoneNumber & "&text=" & message & " " & Now()
        Dim result As String = hs.URLAction(Url, "GET", "", "")

        hs.WriteLog("HS3 SMS", result)


        ParmArray = Nothing
        phoneNumber = Nothing
        message = Nothing
        result = Nothing
    End Sub

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, xibriz said:

 

Jeg mente ikke at det var noe rart med mellomrommene, men hvordan hele strengen var satt sammen.

 

Hvis HS3 SMS bare er tekst som skal settes i from burde det stå ...from=HS3 SMS&to="..... uten " " rundt HS3 SMS

 

Slik du har skrevet det er HS3 og SMS to variabler som settes inn i strengen, og da mangler det "limesammentegn" som ser ut som er &.. altså ...from="&HS3&SMS&"to=....

 

Men det kan jo hende VB har en helt vill syntaks som avviker fra alle andre språk jeg har skrevet kode i :P Hvem vet hva MS holder på med i kjelleren når de koker suppe :P

 

Grunnen til at jeg poengterer mulige syntaxfeil er at det kan gi alle mulige slags urelevante feilmeldinger.

 

Enig med @xibriz her, selv med min ringe vb-kunnskap så ser det ut for meg som den linja ikke kan stemme, det er for mange " i den og på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus traff spikeren på hodet! ...igjen! Det var lurt inn en S i etternavnet til scriptet .vbs

 

Nå kjører det som bare det!! 

En hel kveld gikk med til å få det til å virke!

Heretter skal jeg ikke prøve selv, bare spørre på direkten!

 

Tusen takk for alle forslag!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Den siste måneden har jeg ikke fått SMS-tjenesten til Nexmo til å virke lenger fra Homeseer. I loggen får jeg denne feilmeldingen :

Error

In URLAction GET: The underlying connection was closed: An unexpected error occurred on a send.

 

Ser i Nexmo sin blogg på deres hjemmeside følgende melding:

On the 7th of August 2018 at 09:40 UTC, Nexmo disabled support of legacy TLSv1 and TLSv1.1 protocols. At 15:25 UTC we have temporarily restored support for TLSv1 and TLSv1.1 for a period of two weeks in order to mitigate adverse impact to your business and assist with your transition.

 

Er det dette som er grunnen? Uansett - håper noen har innspill til hvordan jeg kan få dette til å virke igjen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.