Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ustabiliteter med z-way.


Danonym1

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt Vera med binding mot Openhab lenge, men besluttet etterhvert at Veraen måtte vekk. Ville ha et mer samlet system. Veraen var ok nok den så lenge man ikke rørte den for mye.

 

Har kjøpt in UZB1 og det meste av z-wave nettverket er overført til UZB, kun Aeon sine multi sensorer igjen.

 

For å ha best kontroll på z-wave nettverket valgt jeg å gå for z-way sin løsning med binding mot openhab. Openhab og z-way kjører på en win 2012 server i bod.

 

Oversikten over nettverket i z-way expert mode er bra og ting virker ryddig og oversiktlig der.

 

Men...

Z-way virker å være meget ustabilt. Eller rettere sagt z-wave delen. Etter en to-tre dager så slutter z-wave delen å virke og alt må resettes. Jeg har ikke rukket å feilsøke noe enda, men er dette noe andre erfarer?

 

Foreløpig bruker jeg flere usb kabler etterhverandre 2 som ikke er aktive og 2 som er aktive (med forsterker) Jeg lurer på om dette kan være noe av grunnen til problemt og har tenkt å bytte til enten usb over ethernet extendere eller usb på ethernet via raspi løsningen som er skissert her på forumet.

 

Alle innspill mottaes med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet kan ligge i en gammel bug som er i Z-Way versjon 2.3.3 hvor serveren blir veldig treg og ustabil fordi notifications.json filen har blitt for stor. 

 

For å teste om det er dette som er tilfellet må du stoppe z-way-server service, deretter forandre navnet eller slette notifications.json filen som ligger under <ZWAY_ROOT>/automation/storage.

 

Start opp z-way-server servicen igjen og serveren skal da kjøre stabilt frem til notifications.json filen blir for stor igjen.

 

Du kan lese mer om denne buggen her: http://forum.z-wave.me/viewtopic.php?f=3419&t=24693

 

Jeg vil anbefale deg å kjøre z-way på en linux distro (ala ubuntu, raspbian) som støtter den nyeste versjonen 2.3.5. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, hkmod25 skrev:

Du har vel kjøpt en LISENS så lenge du bruker Z-Way soft med UZB1 stick?

 Ja den har lisens

 

3 timer siden, iblis skrev:

Jeg tror problemet kan ligge i en gammel bug som er i Z-Way versjon 2.3.3 hvor serveren blir veldig treg og ustabil fordi notifications.json filen har blitt for stor. 

 

For å teste om det er dette som er tilfellet må du stoppe z-way-server service, deretter forandre navnet eller slette notifications.json filen som ligger under <ZWAY_ROOT>/automation/storage.

 

Start opp z-way-server servicen igjen og serveren skal da kjøre stabilt frem til notifications.json filen blir for stor igjen.

 

Du kan lese mer om denne buggen her: http://forum.z-wave.me/viewtopic.php?f=3419&t=24693

Takk for responsen :) 

Den var jo temmelig stor ja, og inneholdt data fra første gang ting ble kjørt i gang. Har prøvd å slette så får vi se om det hjelper. Ellers er det ofte denne feilmeldingen jeg ser: Cannot start Z-Wave binding: Error: Bad data - communication failed

 

3 timer siden, iblis skrev:

Jeg vil anbefale deg å kjøre z-way på en linux distro (ala ubuntu, raspbian) som støtter den nyeste versjonen 2.3.5. 

Det sitter litt inne å flytte seg fra windows til linux, selvom jeg tror alt jeg har av software vil kjøre på linux. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Danonym1 skrev:

Det sitter litt inne å flytte seg fra windows til linux, selvom jeg tror alt jeg har av software vil kjøre på linux. 

 

Hvis du har en RPi2/3 med Raspbian liggende så er det plug & play.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Hvis du har en RPi2/3 med Raspbian liggende så er det plug & play.
Joda har det, men når jeg først har en tålig kraftig rack server m.m så vil jeg helst få brukt dette. Hadde jeg hatt tid til å sette meg inn i noe nytt hadde det vært spennende det og hadde da brukt serveren. Med to små, en på 2 år og en på 5 mnd må en virkelig prioritere hva enn bruker tid på [emoji39]

Med det sagt hvis ting ikke funker så må jeg reprioritere. Jeg endret USB inngang på swrver i går og koblet opp usb over ethwrnet. Får se hvor lenge det holder :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er stabiliteten nå [mention=18]Danonym1[/mention]? Var det notifications.json filen som var problemet?
Trodde det var good nå, men i natt har det stoppet å virke igjen :-/ Har ikke hatt tid til å se på loggen hva som har stoppet det denne gangen. Litt frustrerende dette her...

Kan jo prøve å installere det på en raspberry og se om det blir noe bedre. Finnes det noen ferdig image alla openhabian for dette? Og hvilke foldere/filer er det som bør backes opp og legges inn på ny installasjon?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@iblis Kjører du interfacet mot OPenHab via MQTT eller openHAB addon til z-way? Ser at loggen på z-way er ekstremt stor 100MB pluss, og den er stort sett fylt med openhab observer logger...

 

Jeg er nå igang med virtualisering, har fått satt opp et Ubuntu VM og planen er å få alle "smarthus" programmer over på denne. Får se hvordan det går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.