Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Openhabianpi, første gangs oppsett. amatør


Free

Anbefalte innlegg

Har fått til å installere OpenHABian på en rasberrypi 3, installert PuTTY på pcn og fått kontakt med pi-en og gått igjennom konfigurasjon ,  åpnet paper UI og installert bindig for z wave stick, stappet inn en Aeon gen.5 z wave stick og  fått denne "online". jeg har og installert binding for nettverk og funnet alle dingsene som har en IP adresse i nettverket i Paper UI.  

 

Planen er å flytte dette oppsettet til rekkehuset jeg holder på å pusse opp så snart jeg har funnet litt ut av funksjonene, ekstern tilgang og backup , forhåpentlig i tide til å kunne inkludere Z wave dingser etterhvert som de monteres. Dette er altså forberedende arbeid, jeg har ingen Z wave ting å styre enda men tror jeg kan lære litt på forhånd. 

 

Dette har nå stoppet litt opp, jeg har lite forkunnskaper på PC, ingen på Linux, rasberrypi, OpenHAB2, eller smarthus for den saks skyld. Det finnes masser av dokumentasjon på nettet men det er vanskelig å avgjøre hva som er relevant eller ikke for akkurat min installasjon fra min windows PC,  i all hovedsak er dokumentasjonen på engelsk og inneholder forkortelser og uttrykk som jeg ikke aner hva er.  Jeg har litt tro på at jeg kan klare å lære noe nytt så lenge jeg har litt fremgang innimellom.  

 

Hva kan jeg gjøre videre for å gjøre dette klart? oppfølgingsspørsmålet blir naturligvis hvordan?  eksempelsvis å kunne regidtrere tilstedeværelse av en mobiltelefon.

Er det noen her som kan gi noen tips?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe seg erfaring uten å ha noe å praktisere på kan være vanskelig. Men selv om du ikke kan installere alt nå, kan du jo f.eks. kjøpe et par plugin-moduler og begynne å teste litt? En dimmer og en On/Off-modul kommer du langt med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil, tror det letteste og ikke minst mest motiverende er å kjøpe noen moduler og prøve seg frem. Lærekurven er kanskje noe bratt i starten men etterhvert skjønner du gangen i hvordan systemet med things,items og rules  fungerer og ting faller på plass...  Den viktigste kilden for meg var openhab forumet for å finne eksempler på løsninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt lurt å ha noe å prøve seg frem med, det eneste jeg har er en fibaro dimmer2 , den har jeg inkludert i Z wave sticken og funnet igjen i innboxen i Paper UI og komfigureret som en thing. annet utstyr må vente på postgang og montering. 

Hvor skal jeg gå for å knytte dimmeren til en "knapp"

 

Jeg lurer på om openhabian lagrer filer i andre mapper enn de som brukes av openhab2 ?

 

conf/items    <-- *.items files
conf/sitemaps <-- *.sitemap files

No such file or directory.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Alpøy skrev:

Hvis du har konfigurert via gui ligger config i en jsondb fil, lurer på om den var i /var/lib/openhab2'ish ...

Det enkle svaret er jeg vet ikke. jeg har satt opp disse greiene i Paper UI men måtte inn gjennom PuTTy for å sette opp serieport for å finne z wave sticken.  her stopper det opp fordi jeg ikke klarer å knytte items mot things. tutorials finnes mye av men viser antagelig til filer og mapper som ikke er aktuelle for openhabian.  Intrykket mitt er at i hovedsak så omfatter den generelle kunnskapen folket har OpenHAB2 eller ver.1 som er manuelt installert og bruker andre filstrukturer. mulig jeg er på en drøy bærtur nå men tingene snakker ikke med hverandre  over de forskjellige plattformene.

lurer på om å oppgradere til siste screenshoot endrer på disse tingene

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Free skrev:

Det enkle svaret er jeg vet ikke. jeg har satt opp disse greiene i Paper UI men måtte inn gjennom PuTTy for å sette opp serieport for å finne z wave sticken.

 

Dessverre er dette noe komplisert ettersom du må finne port navnet til Z-wave sticken i linux. Vet det har vært snakk om at det kan være mulig at OpenHAB automagisk oppdager sticken, tror ikke de har fått det til enda...

 

19 timer siden, Free skrev:

her stopper det opp fordi jeg ikke klarer å knytte items mot things.

 

 

Du knytter ikke Items mot things, men channels.

 

Strukturen er slik

Binding = Støtte for en protokoll/enhet/tjeneste

Thing = En fysisk ting eller tjeneste. Disse bruker en binding til å kommunisere

Channel = En styrings kanal for en Thing

Item = En bryter/sting/dimmer/tallverdi/kontaktverdi som assosieres med en Channel eller en OpenHAB1 binding(OpenHAB1 bindinger kan brukes i OpenHAB2 men ikke via Paper UI).

 

Eksempel:

Jeg har en samsung hjemmekino. Den er lagt til OpenHAB som en thing via Samsung TV bidndingen.

Under Thing innstillingene finner jeg flere Channels, for eks Mute(Switch channel) og Volume(Dimmer Channel) og Control(Control Channel)

Jeg kan så klikke på ikonet til en Channel og opprette en item der, eller jeg kan definere det under Conf/Items og der legge inn Channel name på en Item definisjon.

 

Thing.PNG.590935e410ab54e557d7503f019d7e4e.PNG

 

59da250309d9a_Thing2.PNG.9450841052e092ec9c4757ad23b614f4.PNG

 

59da25054e86e_Thing3.thumb.PNG.f1da7b342c6e833ed1add610f6ac7514.PNG

 

 

Filene du nevner er akkurat like om du kjører OpenHAB2 i windows/linux/OpenHABian. PaperUI bruker ikke sitemaps men genererer et grensesnitt automatisk basert på de items som er definert. BasicUI, Classic UI og Android appen bruker sitemap filene.

 

forklaring på konfigurasjon: http://docs.openhab.org/configuration/index.html

Nybegynner guide (OpenHAB skolen del 1-7 ? ) : http://docs.openhab.org/tutorials/beginner/index.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått  til Z sticken, i openhab-config serial ports, gjøre serieporter tilgjengelig (for å si det kort) så ls /dev/tty* tror jeg med stick og uten stick så fant jeg porten( grovt forenklet, flere timer googling) installert z wave binding i paperUI  osv. Z sticken er online. videre har jeg inkludert min eneste z wave dings så langt, en fibaro dimmer2, reboot og vips så er den online også.  problemet mitt har nå vert channels, det ligger ingen forhåndsdefinerte valg i konfigurering, i dag fant jeg noe som heter openhab generator som har hjulpet meg å oprette items things og sitemaps, nå for første gang har det dukket opp noen valg i channels.. men det kan være at dette ikke er nødvendig da?

Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.