Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ConBee installasjon.. trøbbel


Andreas

Anbefalte innlegg

Fikk idag ENDELIG min ConBee fra m.nu, og kjørte den rett inn i maskinen etter å ha installert deConz-programmet.

Maskinen vi snakker om, er HS3-serveren min, og det gikk ikke bare bra.

 

Først så ville ikke webappen starte, da HS også holder til på port 80. Endret HS til port 85, og da fikk jeg logge inn på webappen.

 

Når jeg da gikk i JowiHue for å finne RaspBee-gatewayen, så startet problemene: Ingen GW blir funnet, og HS3 starter om igjen hver 5 minutt!!!!

Aner ikke hvorfor dette skjer..

Rebootet maskinen.. Samme greia..

Jeg har deaktivert JowiHue, samme greia..

Slettet JowiHue - samme greia..

Kjørte inn backup fra i natt, og da kom det seg.. Så nå virker systemet slik det var tidligere idag.

 

Spørsmålet er jo hvordan går jeg videre herfra?

Er litt redd for å få samme problemene pånytt..

 

Virker som at JowiHue bruker upnp for å finne GW, men den har jo samme ip som HS.

Finner ingen måte å sette annen ip eller port på Webappen til deConz.

 

Noen som har testet dette, og kan fortelle meg hva jeg skal og ikke skal gjøre?

 

Andreas

 

edit:

Prøvde igjen, og akkurat samme skjer..

Deaktivert JowiHue og slettet den, men fortsatt så starter hs3 om og om og om igjen..

Ser denne linjen i loggen:

 

okt-10 01.26.23   Warning Plug-in JowiHue is set to load but was not found, removing from settings.

 

Virker som JowiHue kjører i bakgrunnen, elns... anyone?

 

 

 

 

Endret av Andreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. det er en mulighet..

Men nå må jeg få HS3 til å oppføre seg først..

 

Den driver ennå på å restarter HS3 ca hvert 3.minutt..

 

Kan jeg aktivere noen form for avansert logging, for å finne ut hva som trigger dette?

 

Prøvde å rulle inn backupen min igjen, men det hjelper ikke noe..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig systemet til å virke..

 

Deaktiverte myhs, og aktiverte ipv6 som jeg deaktiverte for å prøve å få conbee til å koble til.

 

Så nå er jeg nesten der jeg var for en uke siden.  Eneste er at under "node information" på z-wave plugin, så er det noen noder der, som jeg ikke finner ellers i systemet.

Noen som har tips til å fjerne disse?

image.thumb.png.973d3778ad5f8a9a104cc905f4f274a3.png

 

Aj aj aj, det er kjekt å bare lime inn grafikk i forumet.

 

image.thumb.png.ebd8a13ee3dc75b5f490baa528dc43d2.png 

Her er en til node..

 

Endret av Andreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Andreas skrev:

Eneste er at under "node information" på z-wave plugin, så er det noen noder der, som jeg ikke finner ellers i systemet.

Noen som har tips til å fjerne disse?

Noder som tydeligvis er i UZB1 som ikke er i HS lenger. Mulig du har bare slettet dem i HS og ikke i UZB1 (med Remove Node)?

 

Du kan bruke "Import" under Controller Information. Da skal de vel få devicer igjen, og mulighet til å fjernes skikkelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjør du? Kult. Gjorde du noe annerledes enn guiden nevner?

 

Har du myhs og ipv6 aktivert?

 

Leste igår at mn burde deaktivere upnp på hs maskinen, kan jo være det som gjorde livet surt for meg.. aner ikke..

 

Sliter ennå med senskader fra krasjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Får gjøre en test ikveld.

 

Trenger man å gjøre noe mtp myhs når man endrer portnummeret?

 

Hva vil være beste måte å ta snapshot av en ikke-virtuell maskin, slik at man er sikker på å komme tilbake til systemet slik det er nå, hvis uhellet skulle være ute igjen?

 

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Andreas skrev:

Trenger man å gjøre noe mtp myhs når man endrer portnummeret?

Nei, myHS fikser det selv.

 

7 timer siden, Andreas skrev:

Hva vil være beste måte å ta snapshot av en ikke-virtuell maskin, slik at man er sikker på å komme tilbake til systemet slik det er nå, hvis uhellet skulle være ute igjen?

https://www.cnet.com/how-to/how-to-create-a-system-image-in-windows-10/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk conBee i dag .. plugga den inn i HS3 serveren (NUC-win10).
Installerte deCONZ .. får opp at den har kontakt med en "cordinator" 0x0000

Ser egentlig fornuftig ut, i og med at alle pærene mine er koplet til Ikea sin GW.

Web grensesnittet ser fint ut, og jeg kan trykke på knappen "Unlock Gateway" for å tillat kobling mot JowiHue.

Webgrensesnittet til HS3 er på port 80 (ikke endret)

Webgrensesnittet for deCONZ er på 8080 (ikke endret)

 

Utfordringen er at JowiHue ikke finner noen ny GW ... når jeg ber den om å søke etter en ny "Srart scan".

Loggen sier:

okt-27 14.04.43

 

JowiHue

Pressed button for immediate scan for bridges - scanning started

okt-27 14.04.43

 

JowiHue

Error: (BridgeFound):Kolonnen Name tillater ikke nulls.

Så .. hva gjør jeg feil?

Kan noen lage et step by step inlegg for Windows utgaven, på lik linje med den som Moskus har lagd for pi?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Odd skrev:

Webgrensesnittet til HS3 er på port 80 (ikke endret)

Webgrensesnittet for deCONZ er på 8080 (ikke endret)

 

Utfordringen er at JowiHue ikke finner noen ny GW ... når jeg ber den om å søke etter en ny "Srart scan".

Loggen sier:

okt-27 14.04.43

 

JowiHue

Pressed button for immediate scan for bridges - scanning started

okt-27 14.04.43

 

JowiHue

Error: (BridgeFound):Kolonnen Name tillater ikke nulls.

Så .. hva gjør jeg feil?

 

Uten at jeg vet det sikkert, så vil jeg tro JowiHue bare leter etter gateway på port 80.

Så hvis du kjører deCONZ på port 8080, så vil ikke JowiHue finne den. Dog litt rart at den sier "BridgeFound" i så fall da... Hva står det at GWen din heter i deCONZ-webgrensesnittet?

 

EDIT:

Kjørte du deCONZ med administratortilgang? For 0x0000 mener jeg jeg også fikk når jeg kjørte deCONZ uten "sudo" på Ubuntu, og da fungerte det ikke.

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, gjomle skrev:

Hvilken versjon av deConz er det du bruker? Måtte oppgradere til 2.04.82 for å få det til å virke.

 

Min er 2.04.35 hvor fant du 82?

 

22 timer siden, ZoRaC skrev:

Så hvis du kjører deCONZ på port 8080, så vil ikke JowiHue finne den. Dog litt rart at den sier "BridgeFound" i så fall da... Hva står det at GWen din heter i deCONZ-webgrensesnittet?

 

Nå kjører jeg på Windows da, men prøvde med å starte programmet med admin rettigheter.
Ingen forskjell.

 

22 timer siden, ZoRaC skrev:

Så hvis du kjører deCONZ på port 8080, så vil ikke JowiHue finne den. Dog litt rart at den sier "BridgeFound" i så fall da... Hva står det at GWen din heter i deCONZ-webgrensesnittet?

 

Tja ... deCONZ satte 8080 selv .. og det ser jo ut som JowiHue faktisk finner den men at det mangler noe informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har fått satt opp ConBee og tilsynelatende fått det til å funke, men har noen "snags" som ikke er helt som de skal. Dersom noen har noen tips hadde det vært strålende. 

 

1. Etter restart kommer deCONZ appen opp, men når jeg prøver å starte webadmin sier den at http://27.0.0.1:8080/ ikke er gyldig, "page cannot be found"

2. Etter restart blir alle devices ugyldige, de får en ugyldig "reference" og må importeres/ scannes på nytt. Slik kan det selvsagt ikke være
    Oppdatert: jeg var trolig for utolmodig, jeg ser nå at det tar tid før referansene blir satt og gyldige (ca 15 min på de første, og fortsatt ikke alle etter 40 min)

3. Alle Philips Hue lyspærer kommer opp med slider for dimmer, men er merket som "ikke dimbare" på konfigurasjons-siden for device. Dette medfører at assosiasjon til bryter bare virker for av/ på og ikke for dimming. 

4. Device listen i deCONZ app er ikke helt som den skal. Jeg får opp de 3 lyspærene jeg har lagt inn, mens for noen Xiaomi temp/ fuktsensorer så får jeg inn "humidity devices" mens "temparture devicene" som er lagt til HomeSeer ikke dukker opp.

 

For ordens skyld, jeg kjører på siste beta for windows. 

 

Noen tips? 

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borg1n skrev:

1. Etter restart kommer deCONZ appen opp, men når jeg prøver å starte webadmin sier den at http://27.0.0.1:8080/ ikke er gyldig

 

deCONZ vil bruke port 80 hvis den er ledig.
Kjører du applikasjonen på samme maskin som HS3 så er det den applikasjonen du starter først som tar port 80.
Det vil si hvis du starter HS3 først, vil deCONZ benytte port 8080

 

1 time siden, borg1n skrev:

Oppdatert: jeg var trolig for utolmodig

 

Samme erfaring, det tar litt tid.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus: det var en trykkfeil, det skulle være 127.0.0.1:8080

 

Odd: Jeg bruker StartupDelayer til å starte HS3 etter 1 min og deCONZ etter 2 min, hvilket gjør at HS3 kjører før deCONZ starter. Porten er ledig, dersom jeg restarter deCONZ manuellt vil den ta port 8080.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.