Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ConBee installasjon.. trøbbel


Andreas

Anbefalte innlegg

På 14.11.2017 den 7.14, borg1n skrev:

Jeg har fått satt opp ConBee og tilsynelatende fått det til å funke, men har noen "snags" som ikke er helt som de skal. Dersom noen har noen tips hadde det vært strålende. 

 

1. Etter restart kommer deCONZ appen opp, men når jeg prøver å starte webadmin sier den at http://27.0.0.1:8080/ ikke er gyldig, "page cannot be found"

2. Etter restart blir alle devices ugyldige, de får en ugyldig "reference" og må importeres/ scannes på nytt. Slik kan det selvsagt ikke være
    Oppdatert: jeg var trolig for utolmodig, jeg ser nå at det tar tid før referansene blir satt og gyldige (ca 15 min på de første, og fortsatt ikke alle etter 40 min)

3. Alle Philips Hue lyspærer kommer opp med slider for dimmer, men er merket som "ikke dimbare" på konfigurasjons-siden for device. Dette medfører at assosiasjon til bryter bare virker for av/ på og ikke for dimming. 

4. Device listen i deCONZ app er ikke helt som den skal. Jeg får opp de 3 lyspærene jeg har lagt inn, mens for noen Xiaomi temp/ fuktsensorer så får jeg inn "humidity devices" mens "temparture devicene" som er lagt til HomeSeer ikke dukker opp.

 

For ordens skyld, jeg kjører på siste beta for windows. 

 

Noen tips? 

 

Oppdatering: 
(1) har jeg ikke fått testet med lengre delay på oppstart av deCONZ enda grunnet andre småfeil

(2) tar litt tid før alle device er oppdaget etter restart, ser ut til at det kan ta 5+ minutter

(3) det er en config setting på JowiHue for å enable/ disable "dimmable"

(4) sliter fortsatt med Xiaomi, de oppdages og kommer opp riktig i deCONZ, men blir ikke importert riktig av JowiHue såvidt jeg kan se. I JowiHue (Bridge Maintenance) står det at det er funnet 15 sensorer (som er riktig), men de kommer ikke opp i device lista. Må jeg gjøre tilknytninger av sensorer fra JowiHue og ikke fra deCONZ? Det jeg har prøvd er å først få de inn i deCONZ og deretter få JowiHue til å importere de inn i HomeSeer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
7 minutter siden, TomB skrev:

@borg1n Fikk du til temp/fukt sensorene fra Xiaomi inn i HS3?

 

Jeg har prøvd å få igang dette, har kun de temp/fukt sensorene og ikke noe lys, får de opp i DeConz  men ikke inn i HS3 i det hele tatt...

 

Jeg har både de gamle runde temp/fukt og de nye kvadratiske temp/fukt/trykk. Alle er inne i HomeSeer via JowiHue... 

Har du noe annet inne i HomeSeer fra deCONZ? Bare for å være sikker på at kommunikasjonen mellom dem virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TomB skrev:

Et spørsmål til, har ikke disse Xiaomi sensorene mer oppløsning enn grad for grad, altså støtter den ikke 0,1 grad forskjeller?

 

Jo, i hvertfall i HomeSeer:

Value 16.82 = "16.8 °C"  

 

EDIT: 

Det betyr ikke nødvendigvis at de rapporterer ved 0,1 grad endring...

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

Jeg har både de gamle runde temp/fukt og de nye kvadratiske temp/fukt/trykk. Alle er inne i HomeSeer via JowiHue... 

Har du noe annet inne i HomeSeer fra deCONZ? Bare for å være sikker på at kommunikasjonen mellom dem virker.

 

Det eneste jeg får opp i HS3 er dette

 

image.thumb.png.4a579ed207f4380712bddb708ae929ec.png

 

Jeg har ingen andre Hue/Ikea enheter så jeg kan ikke teste med noe annet, kjøpte bare 3 av de runde temp/fukt sensorene fordi de var utrolig fin størrelse, og jeg makset ut antallet Telldus temp/fukt målere som jeg kunne bruke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TomB skrev:

 

Det eneste jeg får opp i HS3 er dette

 

image.thumb.png.4a579ed207f4380712bddb708ae929ec.png

 

Jeg har ingen andre Hue/Ikea enheter så jeg kan ikke teste med noe annet, kjøpte bare 3 av de runde temp/fukt sensorene fordi de var utrolig fin størrelse, og jeg makset ut antallet Telldus temp/fukt målere som jeg kunne bruke.

 

 

Jeg mener jeg så noe skriving i deCONZ github at det var noe krav til å ha minst ett lys før ett eller annet virket... om det var sensorer eller noe annet skal jeg ikke si for sikkert...

Kan du prøve å lage en "dummy group"? Ref https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/551#issuecomment-382543420

 

Ellers ville jeg spurt JowiHue-utvikleren om råd. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, ZoRaC said:

 

Jeg mener jeg så noe skriving i deCONZ github at det var noe krav til å ha minst ett lys før ett eller annet virket... om det var sensorer eller noe annet skal jeg ikke si for sikkert...

Kan du prøve å lage en "dummy group"? Ref https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/551#issuecomment-382543420

 

Ellers ville jeg spurt JowiHue-utvikleren om råd. :) 

 

Jeg fulgte den anvisningen som du linket til der. Laget en gruppe jeg bare kaller Xiaomi, og så gikk jeg inn og addet sensor fra Phoscon grensesnittet. Forskjellen da var at de faktisk dukket opp som Multi Sensor i stedet for Temperature Sensor, så det virket som den ordnet seg litt bedre. Men allikevel hjelper det ingenting inne i HS3, jeg får kun opp All Lights samt root enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

 

Prøvd å restarte JowiHue-plugin etterpå?

Får du fortsatt de feilmeldingene i loggen?

 

Ved restart så er dette resultatet i loggen

 

image.png.ea4d9f07452ff9fd22b09c81aa9fc088.png

 

Men det dukker ikke opp noe i HS3 allikevel. Jeg kalte bridgen HomeSeer (kanskje forvirrende), men den er ikke hentet over i HS3 heller, selv om kontakten ser ut til å fungere. Det jeg ikke liker er jo feilmeldingene som kommer i loggen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et problem med kommategn "," vs ".". Et ganske vanlig problem i HS, dessverre (hersens amerikanere! :P). Selv kjører jeg "en_GB" som språk på serveren, for da bruker den "." som kommategn, men har likevel 24h-klokke...

 

Jeg ville spurt på JowiHue-forumet, utvikleren er kjapp til å svare og fikse bugs. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.5f82904c6740b4d4066c33168fb53c27.png

 

Dette er feilmeldingen som kom rett opp i HS3 loggen når jeg testet å legge inn en ny device igjen via Phoscon konsollet direkte.

 

Jeg har måttet endre på det pga Grafana, det kan være at det da gir trøbbel denne veien?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, ZoRaC said:

Ser ut som et problem med kommategn "," vs ".". Et ganske vanlig problem i HS, dessverre (hersens amerikanere! :P). Selv kjører jeg "en_GB" som språk på serveren, for da bruker den "." som kommategn, men har likevel 24h-klokke...

 

Jeg ville spurt på JowiHue-forumet, utvikleren er kjapp til å svare og fikse bugs. :)  

 

Jeg bruker . som komma-tegn, ikke ,  :)

 

image.png.e4c81dbadbd4fb84f290475af3993f7c.png

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Men den sier "Couldn't store 0,45" og "Expected type is Double".

Den burde jo da brukt "0.45"... 

 

Ikke vet jeg. Dette er fra en helt vanlig Telldus temp måler.

 

image.png.abf39a321127b56888d9fbcd74554cbf.png

 

Som du ser så bruker den punktum der, ikke komma.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå etter et par minutter ventetid så har denne gruppen kommet opp, det var "dummy-gruppen" jeg laget for å teste i henhold til det du linket over.

 

image.thumb.png.f684d5652ac931ce808dd13b55441b4a.png

 

Men ingen sensorer er kommet over allikevel dessverre. Nå er jo ikke sensorene lagt inn i den gruppen ettersom dette er lys, det er jo bare for å slippe å få påminnelse om å lage en gruppe hver eneste gang man laster Phoscon grensesnittet til DeConz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som for ZoRaC virker temp/ humidity sensorene helt fint hos meg. Etter at jeg oppdaterte til siste firmware for deCONZ og JowieHue dukket det også opp avlesning for batteri og trykk. Dvs hver sensor melder: temperatur, luftfuktighet, batteri og barometrisk trykk. Batteri nivå oppdateres ikke annet enn ved restart tror jeg (1 mnd gammel verdi der iallefall), mens de andre rapporterer endring i løpet av kort tid om det er en noenlunde signifikant endring av verdi. Hvor stor delta-endring må være for at den rapporteres vet jeg ikke enda. 

 

FYI 1, har hatt ca 6 av disse kjørende i snart 1 år og batteriet er fortsatt ok. Er litt usikker på hvor lenge batteriene varer, om noen har erfaring med det hadde det vært fint å vite. 

 

FYI 2: har også satt opp en Xiaomi/ Honeywell røykvarsler, den kommer også fint inn og gir alarm i HS3 om den utløses (ja jeg vet at røykvarsler for Kina produkt får noen til å rynke på nesen, men Honeywell er såvidt jeg vet verdensledende på disse tingene så akkurat der gir jeg de litt cred. Men har uansett backup løsning og tester det ut over litt tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er feil her hos meg da, ettersom jeg ikke makter å få de opp i HS3 selv om de tilsynelatende fungerer fint i REST API. Jeg får avlesning og oppdateringer så de kommuniserer fint med Conbee, og siden HS3 har fått med seg dummy-gruppen som jeg opprettet så ser det jo ut til at kommunikasjon funker mellom DeConz og HS3 og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at du har sjekket at de er registert i deCONZ. Jeg ville prøvd å stoppe JowieHue plugin, vente til den er stoppet helt, starte den på nytt, vente til den er startet, gjøre import av nye devices igjen, enable "all devices" i listen for å sikre at du ikke har et filter aktivt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, borg1n said:

Jeg går ut ifra at du har sjekket at de er registert i deCONZ. Jeg ville prøvd å stoppe JowieHue plugin, vente til den er stoppet helt, starte den på nytt, vente til den er startet, gjøre import av nye devices igjen, enable "all devices" i listen for å sikre at du ikke har et filter aktivt 

 

Ja, alt ser bra ut i Phoscon.

 

image.png.6df2408b8b0b8e2282331aa26b74bd57.png

 

Jeg har tidligere restartet hele HS3 maskinen og bare plugin også, og jeg har fjernet de manuelt fra Phoscon og prøvd å legge til igjen, men de kommer bare inn i Phoscon og ikke HS3. Utrolig snålt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.