Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjør X etter Y minutter


ronnyandre

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at eventmotoren til HomeSeer har en mulighet for å sette at hvis en sensor har hatt en viss verdi en viss tid, så kan du trigge eventer basert på dette. Jeg er litt usikker på hvordan man kan få til det i Domoticz?

Si for eksempel at man har en PIR-sensor, og etter 10 minutter uten bevegelse skal lysene slås av. Hvordan ville det vært løst? Jeg bruker primært dZvents, så det hadde vært kjekkest å få et scripteksempel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Mange måter å gjøre dette på.

I gangen hjemme har jeg satt min PIR sensor til å holde "Motion" i 240 sekunder etter detected motion. 

240 sekunder etter siste bevegelse vil den sette "motion" til "Off". Dette var igjennom selve hardware configuration. 

 

If motion = on 

set Lys = on

else if motion = off

set lys = off.

 

Da fungerer det veldig likt som en ren motion sensor man får feks elko. 

Endret av jhenrikb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @jhenrikb

Bare et kontrollspørsmål; Vil ikke scriptet kjøre hvert minutt, og sende AV- eller PÅ-kommandoer? Virker litt unødvendig å sende avsignal hvert minutt det ikke er bevegelse.

Kanskje en løsning ville vært å bruke noe slikt:

if (domoticz.devices('PIR').lastUpdate.minutesAgo > 5 && domoticz.devices('Lights').state == 'On') then
    domoticz.devices('Lights').switchOff()
end

Jeg vet bare ikke hva som er den beste løsningen for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, Bruker "devicechanged" så det kjører nå en device forandrer status. 

commandArray = {}
if (devicechanged['Gang-MotionSensor'] == 'On' and otherdevices['Natt-bryter'] == 'On' and otherdevices['Hus-Lys-Hovedbryter'] == 'On' )then
        commandArray['Gang-dimmer']='Set Level 10' 
elseif (devicechanged['Gang-MotionSensor'] == 'Off' and otherdevices['Natt-bryter'] == 'On') then
        commandArray['Gang-dimmer']='Off'
    
end

return commandArray

Hvis du velger å gjøre som meg, husk å sett script til "Device". Ellers får du feilmelding 

--2017-03-14 10:31:00.327 Error: EventSystem: in Lys-Gang-LUA: [string "commandArray = {} ..."]:2: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value).

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Du kan bruke Blocky for dette. Her aktiveres lys når sensoren ser bevegelse, og når sensoren "går av" står lyset på i 300 sekunder ekstra.

image.png.442df95e5f4220b87be246d397dd633d.png

 

Denne er det fruen som har laget, og synes Blocky er greit for å øke WAF.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg trodde det skulle være mulig å forenkle litt, ved å bruke en enkel If - Do:

 

If Sensor = On

Do Set Lampe == On For 5 minutes

 

Det fungerer da også hvis det er bare èn bevegelse, men hvis det kommer en ny bevegelse innenfor de 5 minuttene går lampa tilsynelatende aldri av.

 

Hva er det jeg har misforstått i logikken her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.12.2017 at 09:05, DeVille said:

 hvis det kommer en ny bevegelse innenfor de 5 minuttene går lampa tilsynelatende aldri av.

 

Hva er det jeg har misforstått i logikken her?

 

Den «neste» triggeren så står jo lampen på, og etter 5 minutter vil den da gå tilbake til på.

 

Nested logikk er menneskelogikk, som skjelden implementeres i programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.