Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Oversikt over løsninger i "fugleperspektiv"


Walker

Spørsmål

Hei

 

har selv enkle Telldus system som krever oppkobling mot internett der jeg også kan kjøpe tilleggstjenester

bruker Nexa "programmerbar" fjernkontroll på fritidsbolig med dårlig nett for kontroll av enkle script, tidsstyringer

 

er på jakt etter en samleoversikt (aktuell for Norge) som viser

1 hvilke systemer (controllere) som finnes

2 hvilke som fungerer stand alone uten internett men med fungerende WLAN (selv om internett forbindelsen er brutt)

2.1 "script" og forriglinger fungerer standalone

2.2 lokalt display via APP på smarttelefon, nettbrett, webinterface fungerer uten oppkobling mot internettet, kun wlan

3 systemene som har stand-alone men også kan styres via nett, når jeg selv vil

4 tilhørende protokoller (433 mHz, 866mHz (har disse noe navn?), z-wave, zigbee, enocean

5 uten abonnement hos en eller annen (Homeseer, Fibaro?)

6 med muligheten for abonnement (alarmsentral, vaktselskap)

7 kun med abonnement (Link fra Hafslund, Safe4/Onesti)

 

tester i TEK og andre steder virker ofte å være ett tilfeldig utvalg

dette Forumet har mest Homeseer og tilsvarende ganske omfattende systemer for de som er spesielt glade i å mekke

den beste totale oversikten jeg har funnet var på Postscapes, men den var litt for omfattende og ikke direkte for norske forhold 

https://www.postscapes.com/internet-of-things-ecosystem/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

siden det bare er ett svar på dette spørsmålet, ligger det i feil del av forumet? "ekspertene" bortsett fra administratorene ser ikke på nybegynner siden?

er spørsmålene "riktig" formulert, forståelige? hvilke attributter, egenskaper burde være med på en samleoversikt? bør samleoversikten legges opp hierarkisk, slik at man kan "drille" ned i detaljer?

 

I tillegg til at Postscapes (link over) forsøker å lage et veikart, har IoB Internet of Business (som mange andre) identifisert at 400 plattformer og mange nye standarder innen området heller en færre, og at dette bidrar til et uoversiktlig landskap der ute.

https://internetofbusiness.com/iot-reality-check/

 

for IoB er forretningsmodellen å formidle informasjon om dette via nettstedet, abonnement og konferanser

https://internetofbusiness.com/events/iotbuild-emea/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Walker skrev:

siden det bare er ett svar på dette spørsmålet, ligger det i feil del av forumet? "ekspertene" bortsett fra administratorene ser ikke på nybegynner siden?

Nei,  jeg tror grunnen til at det er få svar er at du spør etter noe som ikke finnes, derfor er det heller lite å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Generelt synes jeg at ideen din er god.

Utfordringen ligger i å bestemme hvilke kolonner du skal ha med.

Mange systemer har jo helt spesielle ting som er vanskelig å sammenligne helt eksakt med andre og som kanskje nettopp er den tingen som er dette systemets styrke.

 

Du måtte da skjære kraftig ned på kolonnene for å få det generelt sammenlignbart men dette ville jo miste de nevnte egenskapene eller fylle på med masse ekstrakolonner der det enkelte systemet var det eneste som hadde et kryss og igjen gjorde sammenligningen ubrukelig.

 

Den første kunne jo være fin for å sile vekk systemer som hangler helt vesentlige ting selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jepp, man får selvfølgelig ikke hele bildet med en slik tabell, men jeg syns fortsatt det er en fin start for nybegynnere å vite om grensesnitt og lisensinformasjon, og om det fungerer på LAN/WAN. Når man vet disse tingene har man sikkert luket ut noen, og kan se nærmere på de andre.

 

Jeg hadde fleksibilitet, og mulighet til å operere uten internett som høyeste prioritet, og det luket ut flere systemer. Siden det siste var et absolutt krav var ikke jeg interessert i alle underfundigheter i systemene som var cloudbasert, og sparte dermed litt tid. :) 

 

Bare å fylle inn og editere etter eget hode, så kanskje vi har en bra liste til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hensikten er nok den beste, men største utfordringen er en verden i stadig utvikling og en slik tabell blir ganske snart ut-datert.

Og, i en svært detaljert tabell har det lett for å snike seg inn feil og unøyaktigheter.

 

Ikke for å være negativ, men det finnes en utfordring: Kontinuerlig vedlikehold. Noen skal gjøre det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man får gjøre som man vil, men jeg tror dette kan bli en fin oversikt å ha på nybegynnersiden som potensielt kan senke terskelen for å kjøpe seg et system og prøve selv..

 

Man kan lett bli demotivert av å se på noen av forumene her om man ikke har kjennskap til programmering eller hjemmeautomasjons tankegang. Da er det fint å ha en forenklet oversikt å starte med. 

 

Det trenger jo ikke å være så formelt heller, man legger inn det man vet, og ser man en feil så retter man den. Det kan sees på som en tjeneste til nye HA entusiaster. :) Det er kanskje en utfordring til de som er dypt nede i detaljene også,  å lage noen overfladiske parametere som systemene kan sammenlignes på? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man får nok ikke frem forskjellene så godt som man hadde ønsket, for la oss bare si det: De aller fleste systemene er, sett utenfra, ganske like fordi de er til det samme bruksformålet: Styre hjemmeautomasjon. 

Det er de små nøyansene som gjør forskjellen, ikke de store, for de store er så like uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det jeg syns gjør det vanskelig er at salgsinformasjonen naturligvis snakker veldig lite om hva dingsen mangler/ trenger en kostbar ekstradings for å støtte, og holder seg til hva den er god på. En slik liste sier noe om hva som er med i boksen du tar med hjem, og hva som eventuelt må kjøpes i tillegg. Det var for min del overaskende vanskelig å få oversikt over disse systemene når jeg skulle handle.. Det er ikke sikkert jeg hadde gått for Vera om jeg visste hva jeg vet nå. :)

 

Jeg la inn noen linjer om andre systemer nå, fint om noen kvalitetssikrer inputen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg korrigert på tellstick linjene, husket ikke at det var en uten z-wave også. :) Noen som kjenner den kan jo fylle ut linjen?

 

Fint om vi tar kommentarer her, jeg blir ikke helt klok på kommentarsystemet i google sheets, og her kan eventuelt andre svar også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En slik oversikt/matrise som denne ble etterspurt når jeg holdt smarthuskurs i går - spesielt hvem som støtter de forskjellige teknologiene/protokollene. Løfter denne tråden, så de fra kurset som kommer inn hit (som jeg selvsagt oppfordret til ;)) kan finne den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er ikke hvilke grensesnitt systemene støtter objektivt? Altså, hva som er med i pakken man kjøper?

Det er på det nivået jeg tenkte at denne listen skulle være på, å lage f. Eks script er lett for noen og komplisert for andre, så må man det bør det opplyses i den kolonnen. 

Det er plenty med relevante objektive parametere, og jeg er overbevist om at det er nyttig info for nybegynnere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.