Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enheter


danielb

Anbefalte innlegg

Hvilke enheter har dere koblet sammen med Homey?

Kanskje noen som har noe erfaring med hva som er verdt å kjøpe og ikke?

 

Har selv testet en del fra Fibaro, Aeotec og NEO, og Nodon, disse funker helt perfekt. Men jeg har også en del batteri drevne Nexa enheter som absolutt ikke fungerer bra med Homey, plages enormt med rekkevidden på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med Homey er at man ikke kan velge mellom å inkludere z-wave secure eller ikke. Derfor kan man heller ikke bruke non-secure bryter på for eksempel Fibaro dimmer 2. 

Endret av Steinis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå en drøss med Fibaro enheter for å styre lys, varmtvannstank med radiator og 2 varmeelement, Ikea trådfri både inne og til noe utelys. Netatmo, Flexit roomie ventilasjonsvifte-system. Der kjører jeg en Fibaro single switch 2 for å sende viften ett boost signal når Netatmo gir beskjed om for høy CO2 (står til 1000 PPM som test for øyeblikket) samt at Homey gir en høyttalende beskjed om at CO2 er høy og viften settes i boost modus. Har også 7stk Fibaro wall plug nå for å styre blandt annet: TV-utstyr, Vannkoker, Kaffetrakter, Pc'er, Mobilladere ved sengen. Har også en lekkasjesensor for å kunne få beskjed om varmtvannstanken tar kvelden (er fra 80'tallet...)

Kjøpte også en Aeotec garasjeportåpner når jeg først var på raid og kjøpte inn mesteparten av det jeg trengte. Den fungerte jo ypperlig mot Homey og har lagt inn at lyset innvendig i garasje kun er på når porten er åpen, når porten lukkes så slukker lyset også.

 

Ser jo en kjempefordel med Fibaro enhetene som også rapporterer strømforbruk slik at jeg kan hente ut rapporter på dette. Mangler bare støtte for en Ir avleser for å lese av strømforbruk fra e-verksmåler, samt minusmåleren til hybelen så jeg kan avregne strømforbruket der lettere.

 

Fant ut at Danfoss Living Connect termostatene mine er selvfølgelig av den typen som ikke fungerer med andre Z-wave enheter. Så de blir nok byttet ut på sikt med Fibaro termostater når de blir støttet i Homey appen.

 

Ser jeg har en god del å lære på Flow delen, men nå er det meste "oppe å går". Fordel å være elektriker selv, kan mekke mye rart ser jeg :)

 

Har også koblet opp Fronius solcelleanlegget mitt slik at Homey kobler inn relè 2 i varmtvannstanken når produksjonen går over ett visst punkt (det relèet står også med en høyere SET-temp i tanken for å bruke mot solceller. Har snakket med utvikleren av Solcelle-appen til Homey og han skal også integrere Tigo i den (har det på ett annet solcelleanlegg), da vil jeg få total produksjon inn i både app for avlesning og bedre styring.

 

Har på planen å kjøpe vannmåler, 1 lekkasjesensor til for oppvaskmaskin. Samt få koblet opp styring mot ladeboksen til elbil slik at denne kutter når jeg ikke er hjemme. (Venter på Tesla nr 2 i bestilling slik at jeg får lagt inn denne i Homey app'en også og får brukt den til litt styring)

Samt 2stk strømavlesere fra Aeotec når disse blir lagt inn i Homey app'en. Da får jeg avlesning både på mitt strømforbruk og hybelen sitt.

Endret av Allram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Allram skrev:

Har nå en drøss med Fibaro enheter for å styre lys, varmtvannstank med radiator og 2 varmeelement, Ikea trådfri både inne og til noe utelys. Netatmo, Flexit roomie ventilasjonsvifte-system. Der kjører jeg en Fibaro single switch 2 for å sende viften ett boost signal når Netatmo gir beskjed om for høy CO2 (står til 1000 PPM som test for øyeblikket) samt at Homey gir en høyttalende beskjed om at CO2 er høy og viften settes i boost modus. Har også 7stk Fibaro wall plug nå for å styre blandt annet: TV-utstyr, Vannkoker, Kaffetrakter, Pc'er, Mobilladere ved sengen. Har også en lekkasjesensor for å kunne få beskjed om varmtvannstanken tar kvelden (er fra 80'tallet...)

Kjøpte også en Aeotec garasjeportåpner når jeg først var på raid og kjøpte inn mesteparten av det jeg trengte. Den fungerte jo ypperlig mot Homey og har lagt inn at lyset innvendig i garasje kun er på når porten er åpen, når porten lukkes så slukker lyset også.

 

Ser jo en kjempefordel med Fibaro enhetene som også rapporterer strømforbruk slik at jeg kan hente ut rapporter på dette. Mangler bare støtte for en Ir avleser for å lese av strømforbruk fra e-verksmåler, samt minusmåleren til hybelen så jeg kan avregne strømforbruket der lettere.

 

Fant ut at Danfoss Living Connect termostatene mine er selvfølgelig av den typen som ikke fungerer med andre Z-wave enheter. Så de blir nok byttet ut på sikt med Fibaro termostater når de blir støttet i Homey appen.

 

Ser jeg har en god del å lære på Flow delen, men nå er det meste "oppe å går". Fordel å være elektriker selv, kan mekke mye rart ser jeg :)

 

Har også koblet opp Fronius solcelleanlegget mitt slik at Homey kobler inn relè 2 i varmtvannstanken når produksjonen går over ett visst punkt (det relèet står også med en høyere SET-temp i tanken for å bruke mot solceller. Har snakket med utvikleren av Solcelle-appen til Homey og han skal også integrere Tigo i den (har det på ett annet solcelleanlegg), da vil jeg få total produksjon inn i både app for avlesning og bedre styring.

 

Har på planen å kjøpe vannmåler, 1 lekkasjesensor til for oppvaskmaskin. Samt få koblet opp styring mot ladeboksen til elbil slik at denne kutter når jeg ikke er hjemme. (Venter på Tesla nr 2 i bestilling slik at jeg får lagt inn denne i Homey app'en også og får brukt den til litt styring)

Samt 2stk strømavlesere fra Aeotec når disse blir lagt inn i Homey app'en. Da får jeg avlesning både på mitt strømforbruk og hybelen sitt.

 

Ser ut som du har ett meget bra oppsett! Ser forøvrig ut som du må ha noe vanvittig mye flows med alt det utstyret :-D

 

Så litt på det flexit systemet du har, ser ut som en kostbar løsning i det minste

 

Håper selv at jeg får inn litt mer varmestyring og kanskje solcellepanel på sikt.

 

Du kan hvis du bare trenger en enkel lekasjesensor for oppvaskmaskin kan du jo sjekke NEO coolcam sin på aliexpress. Har ikke testet den selv men alt annet fra de funker veldig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, danielb skrev:

 

Ser ut som du har ett meget bra oppsett! Ser forøvrig ut som du må ha noe vanvittig mye flows med alt det utstyret :-D

 

Så litt på det flexit systemet du har, ser ut som en kostbar løsning i det minste

 

Håper selv at jeg får inn litt mer varmestyring og kanskje solcellepanel på sikt.

 

Du kan hvis du bare trenger en enkel lekasjesensor for oppvaskmaskin kan du jo sjekke NEO coolcam sin på aliexpress. Har ikke testet den selv men alt annet fra de funker veldig bra :-)

 

Neo coolcam ser brukbart ut ja, skal sjekke ut litt mer fra de. Veldig greie priser også ;)

 

Tenkte å få lagt ut en "flow-tråd" her etterhvert, så kan vi samkjøre litt de flow's vi har slik at andre lettere kan hive seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde vært kult med ett sted å dele flows som ikke er på nederlandsk! Det er vell som oftest fantasien som setter begresninger på hva som blir gjort med flows, kan være greit å få litt input fra andre hva de gjør :-)

 

Jeg oppretter og en liten tutorial på hvordan man bruker countdown appen her på forumet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen her som har testet å få koblet opp Ikea ANSLUTA/Utrusta til Homey?

 

Vet at den går på 2.4Ghz proprietær signal, men tenkte på muligheten til å montere på en Fibaro Binary og bruke relè-utgangen fra den til å trigge "trykke"-signal på Ansluta bryteren? Må ha 9-30V DC på Binary-switchen, det er eneste ulempen slik jeg ser det. Tenkte å 3D-printe nytt deksel til Ansluta bryteren slik at jeg får inn også Binary-switchen og en strømtilkobling for å ha fast spenning på Binary'en.

 

Noen tanker? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28/12/2017 den 8.33, Allram skrev:

Noen her som har testet å få koblet opp Ikea ANSLUTA/Utrusta til Homey?

 

Vet at den går på 2.4Ghz proprietær signal, men tenkte på muligheten til å montere på en Fibaro Binary og bruke relè-utgangen fra den til å trigge "trykke"-signal på Ansluta bryteren? Må ha 9-30V DC på Binary-switchen, det er eneste ulempen slik jeg ser det. Tenkte å 3D-printe nytt deksel til Ansluta bryteren slik at jeg får inn også Binary-switchen og en strømtilkobling for å ha fast spenning på Binary'en.

 

Noen tanker? :) 

 

RFlink kan snakke med Ansluta (med riktig hw), så kan du bruke mqtt mellom rflink og homey. Da vil du få kontroll på dimmingen også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Må bare oppdatere litt her siden jeg nå begynner å bli veldig fornøyd med hva som er koblet til min Homey siden den kom på plass i desember.

 

-Yale doorman via verisure

-Vaskemaskin, tørketrommel og varmtvann via aeotec kontakt med energimåling

-Neato Botvac 3 robotstøvsuger

-Heat it på varmekablene på badet

-Fibaro dimmer 2 i stue, kjøkken, bad og gang

-Nodon dimmabare kontakter på nattbordslamper

-Nexa rele på garasjeport + fibaro door sensor

-Fibaro wallplug på alle ovner

-Sensativ, fibaro og aeotec sensorer på dører og vinduer

-Fibaro motion sensor i gang og stue. Styrer både lys og varme

 

Det store plusset er uansett at programmering av alt dette går som en lek. Temperaturen i leiligheten går opp og ned avhengig av om vi er hjemme eller ikke, lyset går automatisk på når vi kommer hjem eller står opp om natta. Heimdal sørger for å varsle hvis vinduer eller dører er åpne eller blir åpnet når vi er borte. Har snart programmert  varsling av når vask og tørk er ferdig og alt lys kan skrues av og på med en bryter. 

 

Håper det kommer flere inn her som ser hvor bra denne lille kula funker så jeg kan få enda mer tips og ideer til hva jeg kan smartifisere :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.