Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan HASSer du?


Anbefalte innlegg

Tenkte det var greit med en tråd der vi utveksler litt erfaringer rundt forskjellige måter å hoste Home Assistant. Finnes mange veier til Rom, både virtuelle og direkte på systemnivå. Selv kjører jeg HASS 0.56.2 på en RPI3 som kjører HASSIO, selv om jeg har 2 stk Dell servere i kjelleren hvor jeg enten kan kjøre virtuelt (VirutalEnv) eller via docker. Har bare ikke fått surra meg til å ta steget til å flytte alt fra RPI og en etasje ned foreløpig ;)

 

HASSIO på RPI3 fungerer helt supert out of the box, men oppstarten tar lang tid, history/logbook-oppslag går sakte og det føles generelt litt "seigere" enn DEV-riggen jeg har gående i på serverne i kjelleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Hassbian på en RPi3 med RaZberry. Synes den har mer fleksibilitet enn hassio siden jeg har noe linux erfaring fra før av.

 

Kjører logging osv til mysqldb på NAS samt at logfiler lagres på en USB-stick for å begrense skriving til sd-kortet og dermed optimalisere dets levetid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Raspbian (snart siste versjon) på RPI3 med AIO. Etter diverse krasj pga SD-kort-problemer flyttet jeg basen til Synology NAS. Bruker MariaDB der. Etter enda mer SD-kort-problemer byttet jeg ut en Samsung USB-lader med original RPI power og har hatt null problemer siden.

 

Men jeg ser etter en mer stabil plattform en RPI/sdkort. Tør liksom ikke å gå all in før jeg har en ekstra RPI og Sdkort liggende stand-by, eller flytter over til f.eks Intel NUC med SSD.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte Hass.io på RPI3 og med Aeotec Z stick. For å kunne bruke bluetooth, måtte jeg bytte til Hassbian. Det var ganske smertefri overgang, kunne bruke alle YAML filer fra Hass.io.

 

Så kjører nå Hassbian på samme hardware. Kjører UPS fra RPI som power. Funker gull det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
All in one installer på en gammel hp microserver som kjører Debian. Raspi3 gikk rett og slett alt for tregt etter en stund :)

 

22 hours ago, Øyvind said:

Enkel installasjon og oppstart, men foreløpig konklusjon er vel at yaml er noe herk.


Tips 1 splitt opp yaml filene med en gang. ( f.eks https://www.youtube.com/watch?v=Ili8B4hgQ-g )

Tips 2 bruk sublime text hvis du bruker windows ( alt er bedre enn notepad )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 31.10.2017 den 12.28, sjabby skrev:

Kjører Hassbian på en RPi3 med RaZberry. Synes den har mer fleksibilitet enn hassio siden jeg har noe linux erfaring fra før av.

 

Kjører logging osv til mysqldb på NAS samt at logfiler lagres på en USB-stick for å begrense skriving til sd-kortet og dermed optimalisere dets levetid.

Hva slags config fikk du til å funke mot Razberry? Gav opp den helt og brukte Aeotec sin stick istedet, men hadde vært interessant å se hvordan du fikk det til. Antar du måtte disable bluetooth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kjører Docker på Ubuntu.

 

Docker er fleksibelt, så du kan kjøre flere linkede containere, med docker-compose:

I tillegg påvirker ikke docker "mor" operativsystemet, så du kan enkelt teste ut nye konfigurasjoner, og rulle tilbake.

version: '2'
services:
        homeassistant:
                image: homeassistant
                build: homeassistant/
                container_name: homeassistant
                network_mode: "host"
                volumes:
                        - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
                        - /etc/homeassistant:/config
        mqtt: 
                image: toke/mosquitto
                container_name: mqtt
                ports:
                        - 1883:1883
                        - 9001:9001
                volumes:
                        - /etc/homeassistant/mqtt/config:/mqtt/config:ro
                        - /etc/homeassistant/mqtt/data:/mqtt/data
                        - /etc/homeassistant/mqtt/log:/mqtt/log

Det finnes bare en ordentlig editor VIM ;-)

 

 

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også i Docker på en NUC sammen med et hopprenn av andre kontainere.

 

Det fungerer stort sett greit selv om det kan se ut som OZW har litt problemer av og til. Føler at Fibaro HC2 hadde en mer stabil z-wave stack.

 

Config skrives i vim eller sublime selvsagt.

 

Config ligger på github: https://github.com/tcastberg/Home-Assistant-Config

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjører hass.io på rpi3b, med Hadashboard på en gammel kidz pad. Bruker en VeraPlus som hub. Samme pi kjører PiHole, som blokkerer godt med ads, og andre sider. Opplever ikke treghet foreløpig. Verisure alarm implementert, samt noe lys og varme. Venter på airthings og ny heatit zwave versjon, samt trenger å bygge «amstomqtt» devicen. 

Skriver i notepad++, alt lagres på   nettverk. Semi-splitt av configs.

Endret av LenothX90
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Varierer litt på humøret hva som står å kjører, men ofte er det disse 3 som kjører:

- Debian VM (ESXi) med Python 3.6 (og hassbian-config)

- Hassbian på RPi3

- Den generiske installasjonen av hassio på en Debian VM (ESXi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg kjører også i Docker på en NUC sammen med et hopprenn av andre kontainere.
 
Det fungerer stort sett greit selv om det kan se ut som OZW har litt problemer av og til. Føler at Fibaro HC2 hadde en mer stabil z-wave stack.
 
Config skrives i vim eller sublime selvsagt.
 
Config ligger på github: https://github.com/tcastberg/Home-Assistant-Config


Mulig å få se docker compose fila di også?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tenker teste ut Home Assistant, dette tenker jeg installere på en virtuell server på ESXi boksen min.

Hvilken installasjonsmåte er best best practice? Jeg ser Hass.io anbefales for Pi (er Hass.Io et OS?)

Vil ha noe som er fremtidsrettet og compatible med fremtidige update script osv. Sånn i tillfelle jeg faller for HA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Evelen said:

Tenker teste ut Home Assistant, dette tenker jeg installere på en virtuell server på ESXi boksen min.

Hvilken installasjonsmåte er best best practice? Jeg ser Hass.io anbefales for Pi (er Hass.Io et OS?)

Vil ha noe som er fremtidsrettet og compatible med fremtidige update script osv. Sånn i tillfelle jeg faller for HA

 

Jeg kjører 2 instanser på ESXi
1 "hassbian" debian 9 + Home-Assistant i python venv
1 "hassio" debian 9 + generic hassio installer.

Er den som ikke er hassio jeg foretrekker, da den gjør feilsøking enklere.

Hassio er mer eller mindre ett custom OS ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått flytta over systemet til docker. Kjører 5 containere via docker compose på en Lenovo minipc som lett lar seg skjule i stua.

Kjørende containere for øyeblikket:

- Home Assistant

- MQTT

- MariaDB

- Portainer

- Watchtower

 

InfluxDB og Grafana er neste steg.

 

Kjører alt bak en Nginx reverse proxy som inkluderer automatisk oppdaterte Lets Encrypt sertifikater. Vurderer å gå over til Traefik etter hvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 1.4.2018 den 23.43, kris10an skrev:

Da har jeg endelig fått flytta over systemet til docker. Kjører 5 containere via docker compose på en Lenovo minipc som lett lar seg skjule i stua.

Kjørende containere for øyeblikket:

- Home Assistant

- MQTT

- MariaDB

- Portainer

- Watchtower

 

InfluxDB og Grafana er neste steg.

 

Kjører alt bak en Nginx reverse proxy som inkluderer automatisk oppdaterte Lets Encrypt sertifikater. Vurderer å gå over til Traefik etter hvert.

 

Jeg kjører mye samme oppsett som her men med Traefik reverse proxy. Ubuntu 18.04 med docker og følgende containere:

- Home Assistant

- MQTT

- Portrainer

- MariaDB (Usikker på hvorfor foreløpig....)

- Grafana

- InfluxDB

- Watchtower

- Traefik

 

Fungerer veldig bra så langt etter noen ukers drift. Holder på med en Node-Red konfigurering også men ikke helt i mål enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på ett eksperimentelt stadie i forhold til automasjoner i dag, siden vi ikke er innflyttet der vi skal bo enda.

 

Kjører i dag hassos på en rpi3. Jeg kjører docker i swarm mode med en hjemmebygd mediapc som Leader og med nfs delt lagring.

Så langt har jeg ett par containere gående mellom to noder og det fungerer ganske bra.

 

Har følgende oppsett:

- Home Assistant (raspberry pi)

- Portainer / Traefik (Management stack)

- Grafana / Telegraf / InfluxDB (Monitoring stack)

 

Planen er å sette opp en HA stack med home assistant, mariadb, mqtt, unifi controller osv....

Jeg liker hassio/hassos men gud hvor tregt det er å debugge/restarte osv... :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye samme oppsett som her men med Traefik reverse proxy. Ubuntu 18.04 med docker og følgende containere:
- Home Assistant
- MQTT
- Portrainer
- MariaDB (Usikker på hvorfor foreløpig....)
- Grafana
- InfluxDB
- Watchtower
- Traefik
 
Fungerer veldig bra så langt etter noen ukers drift. Holder på med en Node-Red konfigurering også men ikke helt i mål enda.

Hold med oppdatert på node red prosjektet [emoji106] det står på todo lista her også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.