Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flow Guide - Ikea Trådfri 2 lamper og flow for sammenkobling


Allram

Anbefalte innlegg

Hvis man har slik som jeg 2stk vegglamper med Ikea Trådfri bak sofa'en så kan disse kobles sammen slik at man kan styre 1 lampe fra Homey app og endringen vil skje på begge pærene.

Her må man ha 6x flows.

 

Flow 1: vegglys på Sandra

Har valgt å kalle lampene vegglys Sandra og vegglys Vegard.

Når vegglys Sandra skrus på så skal vegglys Vegard også skrus på.

59fdf62db49c6_VegglyspSandra.thumb.PNG.4e9a4aaef933970fce97db64ab7dc530.PNG

 

Flow 2: Vegglys på Vegard

Samme som Flow 1, bare motsatt. Når vegglys Vegard skrus på så skal vegglys Sandra skrus på.

 

Flow 3/4: Vegglys av Sandra

Samme som Flow 1 og 2 forøvrig, bare her endres det til når vegglys Sandra blir skrudd av så skal vegglys Vegard skrus av. Samme på Flow 4 bare motsatt.

59fdf66e36540_VegglysavSandra.thumb.PNG.1ec2fcf073e326af5a82940ff3d37034.PNG

 

Flow 5 og 6:

Når Dim-level på vegglys Sandra endres, så skal dette også endres på vegglys Vegard. Dra #Level-tag fra Vegglys Sandra over til Set-brightness kortet på Vegglys Vegard. Da vil den justere verdien til den verdien som vegglys Sandra justeres til. Samme på Flow 6 bare motsatt.

59fdf6c310efd_Dimmingsandra.thumb.PNG.7521c8cf62cadee409880978a5314d61.PNG

 


Har ikke fått til justering av fargetemperatur på denne måten, når jeg finner ut av det så oppdateres denne :)

Endret av Allram
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Korrekt.

 

Jeg har løst dette ved å bruke 1stk Fibaro "THE BUTTON"

1 trykk - Hjemmemodus (skrur på lys i gang og på kjøkken)

2 trykk - Borte (skrur av tv, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, kaffetrakter og alt lys)

3 trykk - Feriemodus (skrur av / på lys tilfeldig iløpet av dagen.

 

Samme ved sengen for å ha en våken og "sove" innstilling.

 

Men ja, dette kan du også legge opp på samme måte at når ganglys skrus av, så skrus resten også av. Men det tror jeg fort kan bli litt "irriterende" hvis du glemmer deg bort :P

Ville vurdert en Fibaro Button til dette, kul er den også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AndreasLie skrev:

Da har jeg lagt opp lampene i stua og kjøkkenet til å gå på slik som i guiden her, men kjøkkenet lyser mye sterkere enn stua (er like lamper med like pærer)

Er vel noe verdier som må synkes? Bruker level tag, men denne er tydeligvis forskjellig. 

 

Level tag skal være korrekt. slik at f.eks level tag fra lampe i stua skal henge på Set Brightness på kjøkkenet.

 

Du må justere brightness en gang for at den skal "henge" med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.12.2017 den 12.34, Allram skrev:

Korrekt.

 

Jeg har løst dette ved å bruke 1stk Fibaro "THE BUTTON"

1 trykk - Hjemmemodus (skrur på lys i gang og på kjøkken)

2 trykk - Borte (skrur av tv, vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, kaffetrakter og alt lys)

3 trykk - Feriemodus (skrur av / på lys tilfeldig iløpet av dagen.

 

Samme ved sengen for å ha en våken og "sove" innstilling.

 

Men ja, dette kan du også legge opp på samme måte at når ganglys skrus av, så skrus resten også av. Men det tror jeg fort kan bli litt "irriterende" hvis du glemmer deg bort :P

Ville vurdert en Fibaro Button til dette, kul er den også ;)

Vet du om om homey sender signal til en og en enhet i rekkefølgen den ligger i flowen? Det kan virke litt sånn for jeg har lagt til mange lamper  som skal skrues av med button og noen ganger så tar det lang tid før lyset går av og oftere og oftere reagerer den ikke på 2 klikk. Nå har jeg også lagt til å mange lamper at jeg ikke får opp alle på skjermbildet engang, så det finnes kanskje en litt mer sexy måte å gjøre det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AndreasLie skrev:

Vet du om om homey sender signal til en og en enhet i rekkefølgen den ligger i flowen? Det kan virke litt sånn for jeg har lagt til mange lamper  som skal skrues av med button og noen ganger så tar det lang tid før lyset går av og oftere og oftere reagerer den ikke på 2 klikk. Nå har jeg også lagt til å mange lamper at jeg ikke får opp alle på skjermbildet engang, så det finnes kanskje en litt mer sexy måte å gjøre det på. 

 

Det gjør den, den sender i den rekkefølgen ting er lagt inn i flows :)

En fordel med det er når jeg har på bevegelsessensoren i gangen, så har jeg en egen flow på nattestid hvor den dimmer lampen først, så skrur den på ved bevegelse. Så slipper man å få "sjokk" om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.